Advies voor nieuwe TV (49", 4k)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanZoektEenTV
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-11-2020
Goedeavond,

Ik zit met wat keuzestress voor het kopen van mijn eerste TV en kwam goddank op dit forum uit. Na wat door het forum te klikken, merkte ik dat er nog wat mensen tussen dezelfde modellen twijfelde. Ik moet dus toegeven dat dit topic deels wat herhaling is van enkele posts voor mij, maar het leek me toch aangenamer om een eigen topic te openen, omdat mijn accenten en voorkeuren misschien net iets anders liggen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een 49-50 inch TV, waar ik toch een aantal jaar mee zoet hoop te zijn.

Wat is je budget?
500-800 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voetbal te kijken, (Netflix-)films en series af te spelen, en op termijn er een PS5 aan te hangen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor de gegeven price range lijkt het op het eerste zicht te gaan tussen:
- Sasmung QE50T (650-699euro)
- LG NANO866 (750-780euro)
- SONY XH85 (799-849euro)

Ergens op het forum las ik over de QE50 en NANO866 dat ze 'overpriced' waren, maar ze zijn wel nog steeds wat goedkoper dan de Sony. De Samsung heeft de befaamde QLED technologie, wat zogezegd een mooier beeld zou geven. De LG en de Sony hebben beide een 100Hz refresh rate, wat dan weer een meerwaarde zou zijn bij het sport kijken en gamen. Over dat gamen lees ik dan weer dat de meeste games toch niet over de 50Hz gaan, dus dat je het daarvoor niet moet doen. Zou dit echter de komende jaren niet kunnen veranderen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Jullie lezen op wat ik me gefocust heb om tot deze selectie te komen. Er zijn echter waarschijnlijk nog tal van aspecten waar ik minder van af weet, en waar de ene TV er misschien duidelijk onder- of bovenuit steekt. Vandaar dat ik heel graag jullie mening gehoord had.

Tenslotte ook nog dit: ik had speciaal tot deze week gewacht vermits ik gehoopt had een mooie(re) slag te kunnen slaan met kortingen voor Black Friday of Cyber Monday. Voorlopig lijkt dat niet zo spectaculair. Achten jullie de kans reëel dat één van bovengenoemde TV's deze vrijdag opeens ergens wat in prijs zakt, of is dat ijdele hoop?

Alvast hartelijk bedankt,
Jan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 12:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De aanbiedingen zullen dit jaar tegenvallen omdat televisies niet aan te slepen zijn. Winkels zullen op zwarte vrijdag de prijzen ietsje lager zetten om te voorkomen dat iedereen naar de concurrent gaat, maar over het algemeen is het een uitdaging om alles dat besteld wordt ook te leveren en veel zal nageleverd moeten worden. Dat is geen klimaat waarin winkels de prijzen gaan afbreken, liever vangen ze een goede marge op een televisie. Ik denk dat de prijzen pas rond februari weer gaan zakken.

Het is lastig een televisie te adviseren zonder te weten wat je belangrijk vindt. Bijvoorbeeld beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, SmartTV, spelprestaties e.d.

100Hz/120Hz is vooral van nut voor mensen die een PC aan hun TV hangen. Voor spelcomputers is het van beperkt nut, omdat die apparaten de rekenkracht niet hebben om 120Hz te leveren: Het is of mindere grafica, of mindere Hz. Spellen kiezen traditioneel voor de mindere Hz. Omdat de rekenkracht de beperkende factor is verandert dit niet totdat de volgende generatie hardware komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanZoektEenTV
Dag dmantione, alvast bedankt voor je antwoord.

-Beeldkwaliteit
Heeft dit dan niet te maken met de QLED van Samsung tegenover de 'gewone' LEDs van de LG en de Sony? Houdt dit in dat de Samsung een iets mooier beeld zal geven, of is er een van de andere twee die hier beter op scoort?

-Geluidskwaliteit
Ik moet toegeven dat ik hier weinig van ken, en dat het ook een van de aspecten is waar ik minder belang aan hecht. Maar ook hier: zit er een model tussen dat noemenswaardig beter of slechter geluid heeft dan de andere?

-Smart TV
Ik dacht eerlijk gezegd dat elke TV tegenwoordig gewoon 'smart' was. Of doel je op welke diensten ondersteund worden? Mocht ik met 1 klik Netflix of YouTube kunnen kijken zou ik dat wel een meerwaarde vinden. Anders vind ik het ook geen ramp om even mijn laptop aan te sluiten. Disney+ of andere streamingdiensten heb ik alleszins niet nodig.

-Refresh rate
Het is interessant dat je zegt dat het voor de meeste spelcomputers geen nut heeft. Maar gaat dit dan over de spelcomputer zelf of over de games die nu op de markt zijn? In andere woorden: zal voor een PS5 die hogere refresh rate sowieso een maat voor niets zijn, of kan het wel zo zijn dat het een kwestie van tijd is vooraleer het een meerwaarde wordt?

En tenslotte: een wedstrijd voetbal aan 50 of aan 100Hz, merk je dat verschil?

Alvast bedankt,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
JanZoektEenTV schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:07:

En tenslotte: een wedstrijd voetbal aan 50 of aan 100Hz, merk je dat verschil?

Alvast bedankt,
Jan
100hz is voor de sportliefhebbers altijd aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Beeldkwaliteit wordt beïnvloedt door de kwaliteit van de verlichting en het type paneel. Je hebt randverlichting, directe verlichting en directe verlichting met FALD. Wat paneeltypes betreft heb je IPS en VA. Een TV met VA-paneel en FALD-verlichting geeft het beste beeld en de beste Samsung QLED's hebben dat, andere merken ook. Je kunt hier in de Pricewatch op Tweakers bekijken welke TV wat heeft.

Geluidskwaliteit verschilt zeker tussen televisies. Omdat veel mensen de TV op een externe geluidsinstallatie aansluiten vinden veel mensen het geen probleem als het geluid van de TV minder is, maar voor wie wel afhankelijk is van de interne luidsprekers is goed geluid wel van belang. Over het algemeen schenken Philips en Sony veel aandacht aan de geluidskwaliteit, LG en Samsung doen dat minder, maar het verschilt natuurlijk per model; een goedkoop model heeft in de regel slechter geluid dan een duurder model.

Alle TV's zijn tegenwoordig Smart, maar dat betekent niet dat het één pot nat is. Als je weinig geld hebt dan bieden de Chinese merken je de geavanceerde beeldtechniek voor je geld. Wat betreft Smart-functies zijn de Chinese merken evenwel niet de besten. Dan is er nog de kwestie Webos versus Tizen versus Android: Het besturingssysteem bepaald voor een belangrijk deel de gebruikservaring. WebOS wordt bijvoorbeeld geroemd vanwege zijn makkelijke bediening, terwijl voor Android meer apps beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Steefmeister schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:14:
100hz is voor de sportliefhebbers altijd aangeraden.
In de beeldbuistijd ja. Hoe we er nu naar kijken is dat televisie altijd 50Hz en 100Hz dus geen meerwaarde heeft voor sport. Alleen als je spelfanaat bent en een dikke PC aansluit heeft het zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12
dmantione schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:15:
[...]

In de beeldbuistijd ja. Hoe we er nu naar kijken is dat televisie altijd 50Hz en 100Hz dus geen meerwaarde heeft voor sport. Alleen als je spelfanaat bent en een dikke PC aansluit heeft het zin.
Is dat zo? Bij alles wat ik google op 50hz vs 100 hz, kom ik ook nog in recente artikelen tegen dat 100hz een meerwaarde heeft in snel bewegende beelden. Ik lees zelfs verhalen van mensen met migraine klachten die een aanzienlijke vermindering merken bij het bekijken van een 100hz paneel vs 50hz.

Alles boven de 100hz lijkt me inderdaad marketing praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
100Hz heeft meerwaarde bij snel bewegende beelden, maar dan moet je je TV wel 100Hz kunnen voeren. Dat kun je bij sport niet, want het signaal is 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanZoektEenTV
Voor het paneeltype vind ik op de Pricewatch gewoon driemaal 'LCD'. Bij 'backlight' is er 'edge lit' voor de LG en de Sony en voor de Samsung staat er niets. Dat maakt me niet veel wijzer over bij welke van de drie ik het beste beeld kan verwachten.

Onder SmartTV vind ik dat het gewoon drie verschillende besturingssystemen zijn. Over gebruikersvriendelijkheid kan ik nu moeilijk oordelen maar ik vermoed dat ze allemaal wel ongeveer hetzelfde zullen doen en dat het op dat vlak mijn keuze weinig beïnvloedt.

Over dat er überhaupt een meerwaarde is bij een TV met 100Hz-paneel is er precies geen concensus. Ga gerust verder met de discussie, ik lees graag mee 🙂.
Pagina: 1