Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effects1234
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-02-2024
ik zoek een tv voor de ps5
vanwege de nieuwe ps5 zoek ik een tv die 4k en 120hz kan afspelen. ik heb de lg 49nano866na besteld hier zit gelukkig 30 dagen bedenktijd bij. ik ben op deze tv uitgekomen vanwegen de hdmi 2.1 met VRR. hdmi 2.1 is nodig om 4k in 120hz te kunnen afspelen. nu begin ik toch te twijfelen.

eigelijk zoek ik een 43 inch tv aangezien mijn kamer niet zo groot is en de kijkafstand maar 2 meter is. ik ben erachter gekomen dat dit niet mogenlijk is met hdmi 2.1 en VRR, en al helemaal niet met 120hz. dus ben ik maar voor een maatje groter gegaan.

nu lees ik op dit forum dat er misschien betere opties zijn. de opties die ik met de tweakers vergelijker kreeg was de lg die ik heb aangeschaft, een aantal samsungs en een aantal panasonics. de panasonics vielen meteen af want die hadden geen voordelen ten opzichte van de rest. van de samsungs was er eentje met full array local dimming deze heeft maar 60hz en de lg heeft 120hz. het nadeel van deze lg is de local dimming wat volgens de reviews een ramp is gellukig kan het wel uitgezet worden. de samsung was ook duurder en heeft een 8bit paneel waar de lg 10bit heeft. nu lees ik ook weer dat maar weinig games 120fps spelen, hier komt als het goed is wel verandering in, maar dat moeten we nog maar zien.

Wat is je budget?
maximaal 1000 euro, maar ik rekende eigenlijk op rond de 600 euro.

Welke vragen heb je hier nog over?
de vragen die ik nu dus heb zijn:
1. heb ik de verkeerde keus gemaakt en kan ik beter een samsung of een panasonic kopen (of misschien wel iets heel anders zolang er maar hdmi 2.1 op zit)?
2. kan ik misschien beter wachten tot er nieuwe tv modelen uitkomen waarbij er misschien wel een 43inch met 120hz en hdmi 2.1 bij zit? en wanneer komen deze meestal uit?
3. komen er echt geen of bijna geen games die op 120 fps spelen? want dan kan ik net zo goed een 50hz 43inch tv kopen deze hebben alleen geen VRR. hoe groot is dan de kans dat de VRR nog wel komt in een update?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
  1. De meeste PS5-spellen zijn 60Hz, dus hoe hard heb je die 120Hz nu nodig?
  2. De Playstation 5 ondersteunt geen VRR. Het is beloofd dat hij dat op den duur wel gaat doen, maar tegen die tijd zijn er al stapels spellen die die VRR niet gebruiken.
Als het gaat om 120Hz en VRR, dan heeft LG ijzersterke papieren. Als het gaat om beeldkwaliteit dan zijn de OLED's van LG de ideale speltelevisies.

Maar... als het gaat om beeldkwaliteit op de LCD-televisies, dan loopt LG een beetje achter. Het is op dat punt dat je bij Samsung en Panasonic beter kunt kopen, zonder dat je direct naar OLED moet. Ofwel... het is een kwestie waar je prioriteiten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effects1234
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-02-2024
Bedankt voor je reactie dmantione
Ik wil graag dat mijn tv future proof is en dus net zo lang meekan als mijn PS5. Ik vind het een beetje zonde als ik een tv koop die over 1 of 2 jaar weer kan omdat ik allemaal features mis die ik op dit moment niet nodig heb. oled is mij net iets te duur.

hoe bedoel je dat tegen de tijd dat VRR ondersteunt word er stapels spellen zijn die dit niet ondersteunen. het lijkt mij juist dat nieuwere spellen dit juist wel gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je moet bedenken dat op spelcomputers met vaste framerates gewerkt wordt, traditioneel 30Hz en voorzichtig maakt men de overstap naar 60Hz. Als de framerate niet gehaald wordt wordt het grafisch detail verlaagd.

Op de PC is het omgekeerd, daar is er een vaste kwaliteitsinstelling, en varieert de framerate. PC-spellen kunnen daarom vrij makkelijk VRR ondersteunen. Bij spelcomputers ligt dat lastiger, omdat het spel is geschreven voor een vaste framerate. Op het moment dat VRR toegevoegd gaat worden aan de PS5 zijn ze al op de oude manier geschreven en gaan ze echt niet bestaande spellen opeens herschrijven.