[Debian 10] Geen beeld indien 3 schermen naast elkaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Mijn vraag
Op het werk heb ik met een nieuwe laptop een probleem als ik drie beeldschermen heb (twee extern + laptopscherm). Wanneer deze namelijk naast elkaar staan geconfigureerd, gaat het beeld op zwart en de monitoren op standby omdat 't geen signaal krijgt.

Laat ik er 1 uit of dupliceer ik 'm, dan is het geen probleem. Plaats ik een van de monitoren boven of onder de andere twee, dan is dat ook geen probleem.

Je zou hierdoor haast denken dat er een of andere beperking zit in de horizontale resolutie, alsof het niet 3x FHD kan weergeven, voor een totale breedte van 5760 pixels. Maar als ik xrandr uitvoer, is de maximumresolutie die het aan zou moeten kunnen 16k bij 16k en daar zit ik dus lang niet aan.

Iemand die dit heeft meegemaakt en opgelost? Of iets vergelijkbaars had?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Debian 10 (Buster) op een Lenovo Thinkpad T14. Dit is een Ryzen 4750 APU en gebruik de amdgpu driver.
Om de twee externe schermen aan te sturen wordt er gebruik gemaakt van een Lenovo ProDock USB-C docking station en worden de schermen middels DP Alt-mode van het signaal voorzien.

De display manager is niet heel relevant, want ik heb het met sddm en lightdm. Maar ook als ik die stop en simpelweg 'startx' uitvoer valt het beeld uit. De desktop omgeving is KDE Plasma 5.14.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit is wat problematisch, want veel hits zijn antiek, hebben het niet over specifiek 3 monitoren maar 1 externe en een laptop scherm, willen twee verschillende videokaarten gebruiken of zitten in de knoei met de nVidia gesloten driver, wat met deze AMD dus niet van toepassing is.

Iemand anders met dezelfde laptop gebruikt Linux Mint en heeft nergens last van. Die heeft de 'werkende' schermindeling, de 2 externe naast elkaar, boven de laptop. Wat er bij hem gebeurt als ze alle drie naast elkaar staan weet ik niet. Bij het inlogscherm lijkt 'ie ook geen probleem te hebben, maar of de standaard weergave dupliceren is of uitbreiden weet ik ook niet. Iets wat door m'n eerdere bevindingen wel handig is om te weten.

Wat ik nog kan proberen, maar vandaag geen tijd meer voor had, is een xorg.conf maken waarmee ik de schermconfiguratie in definieer om te dupliceren. Zodra de gebruiker dan inlogt, kan die de indeling van xorg.conf overrulen door de gewenste indeling in de desktop omgeving te maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ik heb ook een Lenovo (X390 Yoga met intel integrated) en een Lenovo dock via USB-C en kan ook maar 2 schermen aansturen. Zowel met Windows 10 Pro als met Ubuntu 20.04 LTS.

Betwijfel of het een beperking is van het besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Het is niet een probleem om 3 schermen aan te sturen. Want zoals in de OP staat, kan dit prima als ze maar niet naast elkaar staan. Staat er een onder of boven de andere twee dan gaat het prima. Het dock zou volgens z'n specificaties zelfs 3 schermen op full HD aan kunnen, waardoor je totaal op 4 schermen komt.

Ik had het er even bij moeten zetten, maar was mij bij het schrijven ontschoten en herinner mij het net weer: als ik via het dock maar 1 scherm aansluit en de andere via HDMI direct aan de laptop hang, dan gebeurt hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 22:04
Hero of Time schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:10:
Mijn vraag

Wat ik nog kan proberen, maar vandaag geen tijd meer voor had, is een xorg.conf maken waarmee ik de schermconfiguratie in definieer om te dupliceren. Zodra de gebruiker dan inlogt, kan die de indeling van xorg.conf overrulen door de gewenste indeling in de desktop omgeving te maken.
Ik heb ooit eens hetzelfde probleem gehad met arch en die hadden een goede Wiki. Jouw voorstel van conf is volgens mij een goed idee. Ik heb toen onderstaande gevolgd.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Multihead

Heb het snel even opgezocht, Debian lijkt dezelfde logica aan te houden als arch, de syntax lijkt hetzelfde

https://manpages.debian.o...-core/xorg.conf.5.en.html

PS voor alle haters or lovers, ik draai nu Debian met maar 2 schermen, laptop en extern πŸ˜‰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ben vandaag druk bezig geweest met het verder proberen op te lossen van dit probleem. Bij degene die Mint gebruikt en nergens last van lijkt te hebben (zijn lightdm heeft zelfs als scherm configuratie alle drie naast elkaar zonder problemen) heeft een wat nieuwere versie van de amdgpu driver. Bij Debian Testing en Sid is die nieuwere beschikbaar, maar bij Stable/Buster niet. Die installeren kon prima zonder gedoe te krijgen met dependencies, maar gaf helaas geen oplossing. Enige wat ik merkte was dat 1 scherm beeld gaf met alleen een muisaanwijzer en de andere twee op de tekst console bleef staan met een melding waar je ook geen drol aan had. Die kwam uit op onopgeloste bug reports of andere irrelevante resultaten.

De hele boel upgraden naar Testing/Bullseye wilde ik niet doen, het is niet mijn werk machine.

Eerde had ik al iets gevonden dat je in /usr/share/sddm/scripts/Xsetup xrandr kan aanroepen en zo de schermindeling van iig het loginscherm regelt. Er zit een nadeel aan, dat met een xorg.conf of snippet in xorg.conf.d ook een probleem is: de namen van de displays willen nog wel eens veranderen na een reboot. Zo had ik eerst de schermen op DP-3 en DP-5. Een reboot later is het opeens DP-2 en DP-4.

Dit merkte ik op toen de weergave prima werkte bij boot en nadat ik sddm herstarte, maar na een reboot of twee ik alsnog met zwarte schermen/standby zat. Toen ik heb maar in het eerder genoemde bestand dit gezet:
/usr/bin/xrandr --auto

Dit geeft het gewenste resultaat, voor zover je het gewenst kan noemen, dat alle schermen hetzelfde laat zien. De configuratie waar je dan mee inlogt is ook initieel dupliceren tenzij je dus in de display settings een andere opstelling maakt. Dat wordt dan gelukkig onthouden.

Morgen zien of het voor beide gebruikers nog blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Heeft het ook gewerkt? :)

Ik zit met een vergelijkbaar probleem in Fedora 33 (en 32 ook), al kan het bij mij ook te maken hebben met het docking station, daarvan is de firmware nogal apart, maar ik kan het niet ope en andere manier testen aangezien ik maar 2 externe schermen aan kan sluiten.

Anders knal ik het vanavond zelf even in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
@_Eend_, daar lijkt het wel op. Een aparte xorg.conf is niet zozeer nodig gebleken, want bij de andere gebruiker waar alleen in Xsetup het xrandr commando is toegevoegd had bij het opstarten direct beeld. En bij degene bij wie ik wel de xorg.conf had, toonde bij sddm op alle drie de schermen hetzelfde.

Voor jou zal mijn oplossing met Xsetup van sddm waarschijnlijk niet werken, omdat je met grote waarschijnlijkheid lightdm zal gebruiken als display manager, tenzij je de KDE spin gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Nee, voor mij werkt het inderdaad niet. Dus maar even wachten op een ander docking station.

Of een nieuw widescreen scherm kopen :P
Pagina: 1