Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFleur
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-06 16:47
Hallo,

Na de aanschaf van de nieuwe PS5 wordt het ook tijd om eens een nieuwe televisie aan te schaffen. De huidige 42 inch televisie van LG is alweer zo'n 9 jaar oud. De tv werkt nog naar behoren en ook het geluid is vrij goed voor deze tv. Echter willen we toch een upgrade zodat we weer een aantal jaar vooruit kunnen.

Ik zoek een?
Een 55 inch tv, groter gaat niet passen

Wat is je budget?
Ongeveer 1.000 - 1.500 euro (hopen op een mooie Black Friday deal)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De televisie zal dagelijks gebruikt gaan worden aangezien het de "hoofd tv" wordt. Onder andere de nieuwe PS5 wordt erop aangesloten. Daarnaast wordt de tv gebruikt voor veel sport (voetbal) en Netflix.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf een redelijke leek op het gebied en ik heb dus wel al wat rond gezocht. Qua specs lees je veel dat de LG OLED55CX6LA of LG OLED55GX6LA voor de PS5 goed naar voren komen (o.a. HDMI 2.1 poorten en lage input lag). Een tv met ambilight lijkt me ook mooi, maar dit is geen pre (ook omdat de input lag van Philips vrij hoog ligt volgens mij).

Welke vragen heb je hier nog over?
Het geluid van de televisie is ook vrij belangrijk. Op dit moment geen soundbar o.i.d (mogelijk dat deze er in de toekomst wel gaat komen... eerst weer even sparen dan). Het lijkt me gezien de toekomst beter om een OLED aan te schaffen. Al lees je ook weer berichten over inbranden, dat wil je natuurlijk ook niet.

Kortom wie kan ons hierbij helpen? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 17:49

DarkSide

theres no place like ::1

Wat wil je nog meer weten.

Bekijk eerst voor jezelf of je naar OLED wilt? Ikzelf wil niet meer terug naar LCD. Heb al jaren een OLED heb geen issues.
De kans is echter gewoon wel aanwezig op burn-in of image retention.
Als je behoort tot de club die bang is moet je gewoon kijken naar een goede LCD.

Van de OLED hebben de lG's idd een lage input lag. En komen verder gewoon goed uit de bus.
Daarbij vind ik WebOS en de magic remote ook erg fijn.

Geluid.....Tja. Tis gewoon een plat geluid. Luister nooit naar de TV. hij is bij mij aangesloten op de AVR.
Maar je kunt je geld maar 1 x uitgeven. Dus nu eerst een goede TV en later een soundbar oid is prima.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdJtA
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:33
Zelf heb ik na lang twijfelen tussen OLED en LCD toch voor die laatste gekozen omdat ik een vrij lichte kamer heb waar de zon ook regelmatig op het scherm terecht zal komen. Hier kunnen OLED's schijnbaar niet goed tegen.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Sony 55XH9005. Deze heeft HDMI 2.1 waarmee je 4K120 kan gebruiiken en krijgt goede reviews. Nu te krijgen 759 euro (coupon EDEN5 gebruiken voor 5% extra korting bij A&C).

Voor het geluid zou ik dan de rest van het geld in je budget gebruiken voor een soundbar of versterker en speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 23:20
Offtopic: kan dit niet eens in een verzameltopic? De posts met *ik wil een nieuwe tv, want PS5* schieten de pan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als we het over OLED's en speltoepassingen hebben, dan is het landschap momenteel erg eenvoudig: De LG's hebben t.o.v. de andere fabrikanten verreweg de beste speleigenschappen. Dus je hoeft dan niet bij Philips, Sony, of Panasonic te winkelen.

Er is evenwel een dingetje: Met name Philips en Sony besteden redelijk wat aandacht aan het geluid en hebben beter geluid dan LG. Desondanks hebben ook de LG-televisies prima luidsprekers, ze slagen erin nog wat bas aan het geluid te geven.

Koop de GX als je muurmontage wilt, de CX als je een voet wilt en de BX als je budget beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFleur
Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft OLED ben ik persoonlijk niet heel bang voor inbranden. Ik geloof dat tv's al technieken hebben om het zoveel mogelijk tegen te gaan. Wat betreft het zonlicht; is het echt slecht voor de tv? Of zie je het beeld minder goed door bijvoorbeeld reflecties/spiegelingen?

Op dit moment neig ik naar de LG (waarschijnlijk GX om om te hangen). Weten jullie misschien nog goede Philips tv's zodat het geluid en ambilight aspect een voordeel heeft t.o.v. de LG. De hogere input lag lijkt me nog wel overkomelijk, alleen moet er wel echt HDMI 2.1 opzitten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, juist met die HDMI 2.1 heeft LG een flink wapenfeit in handen, naast dat de ingangslatentie goed is en dat ze Freesync/VRR ondersteunen. Als je Ambilight wilt zou ik kijken naar externe oplossingen die zoiets realiseren.

De zon mag niet direct op een OLED-scherm vallen: Het organisch materiaal in het scherm veroudert snel als er ultraviolette straling op valt. Dat moet je dus voorkomen, maar ze zijn verder prima in een lichte ruimte te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFleur
Vandaag in de winkel wezen kijken en de LG OLED55GX6LA ziet er erg goed uit. Helaas het geluid niet kunnen testen, maar dat zou desnoods in de toekomst opgelost kunnen worden met een soundbar o.i.d.

Wat betreft de zon staat de tv wel in de ochtendzon, maar dit zal niet zo'n groot probleem zijn hoop ik?
Voor de rest en uitzoeken waar ze de tv nog op voorraad hebben, haha.
Pagina: 1