Dimmer in keuken: vervangen voor LED of Hue?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In ons nieuwe huis (voor ons nieuw) hebben we in de keuken een aantal lampen hangen die geschakeld staan op een dimmer. Mooi systeem, werkt goed en omdat we het leuke lampjes vonden hebben we met de verkopers afgesproken dat ze die zouden laten hangen.

Nu kwam ik erachter dat er in elke lamp maar liefst een 40 Watt gloeilamp zit (E14). Maal 3 is dat dus even 120 Watt continu. Omdat juist deze bedoeld zijn om 's avonds (zacht) aan te laten staan, willen we dit vervangen voor een energiezuinigere optie.

Met Hue ben ik al redelijk bekend, maar daarvan lees ik dat die niet achter een traditionele dimmer geplaatst kunnen worden. Nu hoef ik daar ook niet per se Hue, dus simpele LED-lampen met vergelijkbare lichtopbrengst is ook goed genoeg. Maar... ik hoor ook tegenstrijdiger berichten over de dimmer zelf. Sommige zeggen: dan moet je ook de dimmer zelf vervangen voor een LED-dimmer. Anderen zeggen: nee dat maakt niks uit, vervang gewoon de lampen en klaar.

Wat is nu het beste in deze situatie? Als ik de dimmer zelf zou moeten vervangen voor een LED-dimmer (die niet goedkoop blijken te zijn), besteed ik misschien liever geld aan een "Friends of Hue" wandschakelaar (niet dimmer per se) waarmee ik via de Hue app én de schakelaar zelf kan dimmen of verschillende te programmeren standen kan kiezen (vergelijkbaar met de Hue dimmer switch die we op de slaapkamers al gebruiken). Wat is nu wijsheid?

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 16:14
Dag MooDyBLueS,

Bij het dimmen van led verlichting is het handig om met 3 punten rekening te houden.
1. Middels welke dim-techniek zijn de lampen te dimmen? fase aan- of afsnijding.
Er zijn twee verschillende dim technieken de gebruikt worden bij het dimmen van led lampen, fase aan- en afsnijding. Ruim 90% van alle led lampen op de markt maakt gebruik van het fase afsnijding principe, dit is dus de meest veilige keuze. Mocht u twijfelen? Vraag het dan na bij de leverancier van de lampen.
2. Het aansluit vermogen van de dimmer moet zo laag mogelijk zijn.
Omdat led lampen een laag wattage hebben, en ook minder wattage verbruiken wanneer deze gedimd worden is het belangrijk dat de dimmer een zo laag mogelijk aansluitvermogen heeft.
3. De driver die de lamp aanstuurt moet van een goede kwaliteit zijn.
Iedere led lamp wordt aangestuurd door een driver. Deze driver bepaalt of een lamp dimbaar is of niet, en zo ja, middels welke dim-techniek. Sommige lampen hebben een externe driver en bij andere wordt deze in de armatuur/fitting verwerkt. Voor een goede dimbaarheid van uw lampen is het belangrijk dat deze van goede kwaliteit zijn. Merken met goede dimbare led lampen zijn bijv. Osram, Philips (behalve de warm glow serie), Sylvania, EcoBright, Megaman, Ikea.

Je zou kunnen kiezen om hier normale dimbare led lampen te plaatsen i.c.m. een dimmer die in Philips HUE te gebruiken is. een voorbeeld hiervan is deze dimmer: https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/

Je zou natuurlijk ook normale dimbare lampen kunnen plaatsen i.c.m. met een led dimmer. Ik zou wel adviseren om de huidige halogeen dimmer te vervangen voor een led dimmer. Dit voorkomt namelijk ongewenste knipperingen en bevorderd zeker de dimbaarheid van de lampen.

Of optie 3, je zou hier Philips HUE lampen i.c.m. een hue schakelaar kunnen plaatsen.

Hopelijk kan je hier wat mee!
Mocht je nog vragen hebben dan schiet maar raak.

• Bardu
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:00
Wij hadden een vergelijkbare situatie. Goede leds waren wel dimbaar, maar zeker op lagere helderheid leek het soms of de lampen knipperden.

Uiteindelijk de dimmers vervangen voor normale schakelaars en hue lampen geplaatst. Veel rustiger en mooier licht. Uiteindelijk hebben we zelfs een sensor in de keuken gehangen. Ideaal! Het licht gaat aan als je de keuken inloopt en na een minuut weer uit als je weg bent. Heel blij mee.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Belangrijkste is dat je lampen van goede kwaliteit haalt. Philips, Osram en zelfs Ikea zijn prima bijvoorbeeld. Philips en Ikea (en volgens mij Osram ook, maar die heb ik niet) laten zich ook prima dimmen met fase aansnijding (= klassieke dimmer). Deze zullen dan ook mooi knippervrij dimmen.

Wel is het van belang dat je een dimmer hebt met een minimaal vermogen dat lager is dan de som van wattage van de ledlampen. Zeker klassieke dimmers willen nog wel eens een minimale last van 40W - 60W hebben, dat is in deze situatie veel te hoog.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Timzhem schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:42:
Philips (behalve de warm glow serie),
Huh, hoezo? Die laten zich uitstekend dimmen :) Heb meerdere DimTone lampen hier, laten zich met de meest goedkope dimmers super goed dimmen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Je hebt twee opties:
  • De lampen vervangen door Hue lampen met E14 fitting. De huidige dimmer haal je eruit en je verbind de draden door. Misschien wil je nog een Hue knop ofzo om handmatig het licht te kunnen bedienen
  • Standaard LED-lampen erin draaien en een Zigbee inbouwdimmer halen die werkt met Hue
  • Je kunt ze dan bedienen via Hue, maar hoeft niet 3 dure lampen kopen. Een Zigbee dimmer is echter ook niet super goedkoop, dus met maar 3 lampen zullen de kosten elkaar niet veel ontlopen vermoed ik

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2020 10:22 ]

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-07 09:32
Een paar jaar geleden ben ik langzaamaan alles in mijn huis gaan vervangen voor LED. Ik had een paar "kritieke" lampen die met dim-instellingen werkte (binnen enkele lampen met standaard dimmers en buiten een lamp met bewegingssensor die standaard laag en bij beweging hoog licht gaf).

Uiteindelijk ben ik voor buiten en binnen voor Philips Warmglow gegaan, waarbij ik alles gewoon 1:1 kon vervangen en het dimmen een vergelijkbaar effect had. De lamp buiten had ik door het vervangen binnen 4 maanden terugverdiend. De lamp zit er nu al 4 jaar in en nog niet defect.

Later heb ik binnen de dimmer vervangen voor een digitale, maar die doet het net iets minder lekker op de warmglows dan een standaard potmeter.

Ik zou het eerst proberen met een paar E14 warmglows alvorens te kijken naar verdere opties, een tijd geleden kon je ze redelijk goedkoop op de kop tikken.

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:43
Als er voor het schakelmateriaal dat nu in de keuken geplaatst is, een Hue Friends dimmer beschikbaar is, dan zou ik voor die optie gaan. Je weet dan 100% zeker dat het dimmen geen problemen gaat geven. De installatie is makkelijk en je kan alles ook nog eens via je mobiel of sensor bedienen. Je zou zelfs alles met een Hue friends dimmer kunnen bedienen. Hue hoeft ook zeker niet duurder te zijn, een goeie led dimmer met of zonder Zigbee zijn ook niet goedkoop.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:38
MooDyBLueS schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:35:
. Maal 3 is dat dus even 120 Watt continu. Omdat juist deze bedoeld zijn om 's avonds (zacht) aan te laten staan, [...]
Los van dat het op zich natuurlijk een prima idee is om gloeilampen te vervangen voor LED, maak je hier wel een denkfout, lijkt het.

Als je de lampen zacht gedimd aanzet, dan verbruiken ze aanzienlijk minder vermogen dan 40W/stuk. Afhankelijk van de dimstand verbruiken ze misschien nog maar 10W of zo, dus 30W totaal.
Uiteraard nog aanzienlijk meer dan LED.. maar niet de 120W die jij nu waarschijnlijk in gedachten hebt.
(dat verbruiken ze namelijk alléén als je de dimmer vol-open zet)

Als je voor "domme" led lampen wilt gaan, dan zou ik zeker adviseren om te kiezen voor de "warm-dim", "dimtone", "glow to warm" of hoe de fabrikanten het ook noemen: de leds die warmer van kleur worden als je ze minder fel dimt... juist omdat je aangeeft om ze vaak zacht aan te laten staan. Dat geeft een warmere kleurtint, vergelijkbaar met oude gloeilampen.

Of je dimmer geschikt is, hangt af van het type dimmer wat er nu inzit.. Zoals al genoemd, dien je in vrijwel alle gevallen en fase-afsnijdingsdimmer te hebben (trailing edge) voor LED's. Ook moet de dimmer overweg kunnen met het lage vermogen van de LED's.
Het beste kun je dit gewoon testen op de dimmer. Als ie niet goed blijkt te werken (flikkerende leds bijvoorbeeld, of niet ver genoeg kunnen terugdimmen), dan kun je alsnog de dimmer vervangen natuurlijk.

Als je voor Hue kiest, inderdaad de bestaande muurdimmer helemaal loskoppelen en eruit halen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-07 12:39
Hier ervaring met beide. Begonnen met dimbare ledlampen op een normale dimmer. Dit werkt maar gaf af en toe een flikkering. Vervolgens een leddimmer geplaatst met een zelfde resultaat. Hierop besloten alles door HUE te vervangen en tot op heden erg tevreden mee. Ook de dimbare leds van de Ikea werken prima met de HUE hub(gebruik ik buiten). Dit zou een goedkopere oplossing kunnen zijn. Nadeel van de Ikea lampen vind ik dat ze soms niet reageren en dan van de spanning afgehaald moeten worden. Ook schakelen de Ikea lampen in nadat de spanning eraf is geweest. Dit ervaar ik als minder prettig, maar kan handig zijn voor mensen die de HUE dimmer niet snappen en daardoor de normale lichtknop gebruiken.

Ook erg prettig, maar pure luxe, is dat HUE via een spraakassistent kan werken. Voorbeeld is bezig zijn in de keuken, handen smerig hebben en toch wat meer licht willen hebben. Dat gaat dus perfect. Ook ervaar ik het als prettig dat de lampen automatisch inschakelen bij thuiskomst(instelbaar in de hub).

[ Voor 17% gewijzigd door raze88 op 26-11-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Thanks voor alle tips! Ik ga de dimmer vervangen voor een normale schakelaar, dan 3x een E17 Hue lamp erin en een Hue dimmer switch erbij gebruiken.

Dat flikkeren heb ik in ons vorige huis weleens meegemaakt op één specifieke plek als de lamp op 40% of lager gezet werd (een Hue filament lamp), dat gebeurde niet altijd, maar als het gebeurde was het zeer vervelend. Dat wil ik simpelweg niet nogmaals hebben.
Pagina: 1