Advies voor surround met zo min mogelijk speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-02-2021
Mijn vraag
Er is een nieuwe televisie in huis. 4K, HDR, Dolby Vision en... Dolby Atmos. Ik heb nog een ouderwetse receiver met alleen analoge aansluitingen en in stereo.

Nu zoek ik een oplossing die 2 dingen kan en met zo min mogelijk speakers.
1: Aan de ene kant wil ik mijn platenspeler (en wellicht cd speler) erop aan kunnen sluiten.
2: En ik wil een mogelijkheid om gebruik te maken van Dolby Atmos voor film.

En eigenlijk wil ik geen speakers in de kamer hebben staan. Dus ik dacht aan 2 stereo speakers, een soundbar die intelligent het geluid de kamer in kan sturen en een eventuele subwoofer. Of moet ik aan een andere setup denken? Zijn er stereo speakers die ook Dolbu atmos de kamer in kunnen sturen?

Is dit een handige manier van denken? Vind ik zo wat ik wil? Of maak ik het mijzelf alleen maar lastiger?
Hoe intelligent moet een speaker zijn wil die Dolby atmos de kamer in kunnen sturen? Of is dat iets wat de receiver zelf kan regelen? Of zit je al snel toch aan meerdere speakers als je een beetje goede surround wil? En gaat dat dan weer niet ten koste van een beetje goed muziek in stereo te kunnen luisteren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een Philips Ambilight 4K tv die Dolby Vision en Dolby Atmos ondersteunt.
En een Apple TV 4K met zelfde ondersteuning.

Huidige receiver is er eentje van JVC met 2 stereo Jamo speakers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er zijn receivers te vinden die Dolby Atmos ondersteunen en tal van aansluitingen hebben. Ik kijk vooral naar Denon, maar Onkyo of ieder ander merk is ook prima als het kan wat ik wil.
Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is waar je dan op moet letten bij de speakers, naast dat ze een beetje goed geluid geven uiteraard.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:19
Als je volledig wil profiteren van Atmos, ontkom je eigenlijk niet aan meerdere speakers en wat dat betreft kun je het zo gek maken als je wil, maar met twee speakers en een sub kan het ook: https://www.dolby.com/abo...ual-speakers-setup-guide/

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
Aha. Dus mag ik hieruit concluderen dat wanneer je een receiver met Dolby Atmos hebt. En je daar vevolgens iedere set speakers met een sub op aansluit. Dat de receiver dan het geluid kan rondsturen in de kamer? Mits je de speakers juist plaatst uiteraard. Niks tussen jou en de speakers zeg maar.

De speaker(s) zelf hoeft niks intelligents in zich te hebben?

Ik snap dat 5.1 of 7.1 een beter resultaat geeft. Maar als ik een receiver aanschaf waarop ik dit kan aansluiten, kan ik het later ook nog uitbreiden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:29
De latere generatie soundbars zijn stukken beter dan de oudere exemplaren. Je noemt geen budget, vallen exemplaren als de Sony HT-ST5000, daarbinnen? Platenspeler sluit je aan via mini-jack, je hebt wel nog een phono pre-amp nodig, CD speler via S/PDIF ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Dolby Atmos wil eigenlijk alleen maar zeggen dat er ook informatie voor hoogtesignalen in het geluidsspoor zit. Voor de optimale luisterervaring hiervoor heb je speakers in het plafond boven de luisterpositie nodig. Aangezien dit in de meeste woonkamers nogal moeilijk de implementeren is zijn er ook 'atmos speakers' die je op je voorste speakers zet die het geluid richting het plafond sturen, waar het zou moeten weerkaatsen naar de luisterpositie, maar dit kan natuurlijk nooit zo goed werken als speakers in de juiste positie.
Maar als je nu nog maar enkel stereo hebt, en je wilt graag investeren in goed geluid, zou ik beginnen met een goede 5.1 opstelling. Dus, 2 fronts, een center, 2 achterluidsprekers en een subwoofer.

Neem wel meteen een versterker die genoeg kanalen kan aansturen, dan kan je later nog altijd uitbreiden naar 5.1.2 (5.1 + 2 hoogtekanalen) of 5.1.4 (5.1 + 4 hoogtekanalen) of 7.1 (5.1 + 2 extra surround kanalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaajJaap
martyw schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:21:
De latere generatie soundbars zijn stukken beter dan de oudere exemplaren. Je noemt geen budget, vallen exemplaren als de Sony HT-ST5000, daarbinnen? Platenspeler sluit je aan via mini-jack, je hebt wel nog een phono pre-amp nodig, CD speler via S/PDIF ingang.
Nee, ik heb nog geen budget. Dit is puur om te orienteren en kennis op te doen van surround. Een soundbar zou ook een optie kunnen zijn, maar ik zou dan liever een passieve soundbar willen hebben. Dus een receiver als centrale audio hub en een soundbar die surround de kamer in kan sturen.
jorgenv schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:25:
Dolby Atmos wil eigenlijk alleen maar zeggen dat er ook informatie voor hoogtesignalen in het geluidsspoor zit. Voor de optimale luisterervaring hiervoor heb je speakers in het plafond boven de luisterpositie nodig.
Aha. Dus het is inderdaad dat de bron. (Televisie of receiver) het moet kunnen uitsturen, maar de speakers kunnen als het ware 'dom' zijn dus.
jorgenv schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:25:
Maar als je nu nog maar enkel stereo hebt, en je wilt graag investeren in goed geluid, zou ik beginnen met een goede 5.1 opstelling. Dus, 2 fronts, een center, 2 achterluidsprekers en een subwoofer.
Maar 2.1 met speakers die het geluid omhoog sturen voor weerkaatsing zou niet een goed begin zijn? Want in theorie zou ik dan met een subwoofer en 2 opzet speakers die omhoog kunnen sturen en mijn huidige 2 stereo speakers ook uit de voeten kunnen.
Neem wel meteen een versterker die genoeg kanalen kan aansturen, dan kan je later nog altijd uitbreiden naar 5.1.2 (5.1 + 2 hoogtekanalen) of 5.1.4 (5.1 + 4 hoogtekanalen) of 7.1 (5.1 + 2 extra surround kanalen)
Ik wil inderdaad iets hebben waarmee je lang vooruit kan. Mijn huidige receiver was 17 jaar geleden een hele goede investering. Heb er jaren mee gedaan en hij werkt nog steeds goed.

Nog wat extra info.
We wonen nu in een prachtig doch simpel huur appartement en hebben niet echt de middelen om kabels en elektriciteit voor speakers achter de bank. Ik vind het vooral leuk, maar weet ook niet of mijn vriendin blij wordt van speakers overal. Hopelijk ooit een huis met een aparte tv/film kamer waar het geluid goed kan worden ingericht, maar wil/kan in de huidige woning ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:28

Audione0

Strijdt der titanen

PaajJaap schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:56:

[...]

Maar 2.1 met speakers die het geluid omhoog sturen voor weerkaatsing zou niet een goed begin zijn? Want in theorie zou ik dan met een subwoofer en 2 opzet speakers die omhoog kunnen sturen en mijn huidige 2 stereo speakers ook uit de voeten kunnen.
Dan heb wil je voorlopig een 2.1.2 opstelling? Ik weet niet of je dit bij een moderne receiver in kunt stellen?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
[...]

Nee, ik heb nog geen budget. Dit is puur om te orienteren en kennis op te doen van surround. Een soundbar zou ook een optie kunnen zijn, maar ik zou dan liever een passieve soundbar willen hebben. Dus een receiver als centrale audio hub en een soundbar die surround de kamer in kan sturen.

[...]

Aha. Dus het is inderdaad dat de bron. (Televisie of receiver) het moet kunnen uitsturen, maar de speakers kunnen als het ware 'dom' zijn dus.
Het afspeelapparaat (mediaspeler) en receiver moeten inderdaad atmos compatibel zijn, de receiver split dit dan uit in de verschillende kanalen naar 'domme' (passieve) speakers. Er zijn ook soundbars (actieve) die atmos ondersteunen, maar dit is ook met het weerkaatsingstrucje.
[...]

Ik zou beginnen met een 3.1 opstelling, (Fronts + center + sub). Een center voegt al heel veel toe. En dan zou ik eerder surrounds toevoegen ipv atmos speakers, aangezien dat verschil toch groter gaat zijn. Daarna pas atmos speakers, en daarna eventueel nog extra surround kanalen.
[/quote]
[...]

Ik wil inderdaad iets hebben waarmee je lang vooruit kan. Mijn huidige receiver was 17 jaar geleden een hele goede investering. Heb er jaren mee gedaan en hij werkt nog steeds goed.

Nog wat extra info.
We wonen nu in een prachtig doch simpel huur appartement en hebben niet echt de middelen om kabels en elektriciteit voor speakers achter de bank. Ik vind het vooral leuk, maar weet ook niet of mijn vriendin blij wordt van speakers overal. Hopelijk ooit een huis met een aparte tv/film kamer waar het geluid goed kan worden ingericht, maar wil/kan in de huidige woning ook niet alles.
Je kan eens kijken naar receivers die draadloze achter luidsprekers ondersteunen. Bijvoorbeeld Denon heeft dit. Speakerkabels kan je misschien met een beetje moeite toch nog achter de plinten of onder het laminaat kwijt, dan kan je voorlopig je huidige jamo speakers als surround gebruiken.

Fronts en center zijn best van hetzelfde merk en type om een gelijkmatig geluidsbeeld te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:29
[...]

......
Passieve soundbars zijn er niet veel. Monitor Audio heeft een paar passieve soundbars in het programma, en bij Klipsch hebben ze de Klipsch RP-440D in de catalogus. Dit zijn drie weg soundbars, ik vermoed dat bijvoorbeld Atmos hiermee een uitdaging wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:27
Ik zit hier al een hele tijd op 3.0 als je front speakers groot genoeg zijn, heb je geen subwoofer nodig. Ik denk wel dat de meeste front speakers die een goede respons hebben vanaf pak m beet 25 Hz meer volume innemen dan twee boekenplank-speakers en een sub.
Ik zou de surround speakers niet weglaten, maar daar zijn kleine oplossingen voor. Yamaha heeft bijvoorbeeld musiccast en Sonos is natuurlijk ook draadloos. Als je geen film kijkt kunnen ze uit de weg.
Pagina: 1