Stereo versterker bij Dali Opicon 5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:39
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben in het bezit van een set Dali Opticon 5's en een Marantz NR1607.
De Marantz gaat de deur uit. Waarom?
Ik stream voornamelijk muziek via Spotify connect of bluetooth.
Daarnaast luister ik internetradio, kijk ik lineaire tv of gebruik ik mijn Chromecast over de boxen met geluid via de Marantz.
Het netwerkgedeelte is dermate ruk van Marantz dat ik dit volledig zat ben.
De app kan regelmatig de Marantz niet vinden, waardoor ik niet kan switchen van input kanaal, radiozender of volume regelen. Ook is het ding zelf regelmatig internet kwijt (ondanks bedrade aansluiting)
Ik heb destijds (3 jaar geleden) deze aangeraden gekregen bij Hifi Klubben. Onlangs was ik in dezelfde zaak, waar de verkoper begon over de geluidskwaliteit van een AV-surround receiver vs een stereoversterker. Mijn vrouw was direct overtuigd, ik ken de discussie en wil deze zeker niet aangaan in dit topic.. Maar je weet hoe het werkt, als de vrouw overtuigd is ben je klaar. ;) Ik vond het wel een goed moment om op aan te haken gezien ik mij al lang erger aan de Marantz en zijn gebreken, hier wil ik niet nog tig jaar meer tobben. Ook mag de vervanger wat meer power hebben, ik moet de Marantz aardig opendraaien voor een beetje volume.

Vandaar dus... begon de zoektocht naar een stereo-versterker, die beschikt over streamingsmogelijkheden tbv mijn huidige boxen. Netwerkconnectiviteit en gebruiksgemak/betrouwbare app zijn dus erg belangrijk. Een losse afstandbediening is ook een must (voor het geval dat over tig jaar app's niet meer worden ondersteund oid, dan kun je het hele ding in de prullenbak doen). Zou overigens mooi zijn als volume ook met tv-afstandbediening kan worden geregeld (tv is een Samsung UE46D8000YS)
Ik ben niet van plan het aantal boxen uit te breiden (ook geen subwoofer)
Geen behoefte aan een phono aansluiting, mag natuurlijk wel

Wat is je budget?
Zo rond de €600 á €700 zou redelijk zijn, maar mochten er goede redenen zijn kan er wat bij, ik hoop zeker 10 jaar mee te kunnen met de versterker.
Hoop dat de Marantz nog wat oplevert, dan is de financiële impact wat zachter :)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals gezegd: de Dali Opticon 5's aansturen tbv Spotify connect, bluetooth, geluid TV, Chromecast

Wat heb je zelf al gevonden?
Hifi Klubben raadde de Bluesound Powernode 2i aan. Die lijkt inderdaad alles te hebben wat ik nodig heb, maar is best prijzig. Bovendien ken ik het merk totaal niet? Ervaringen?

Denon DRA-800H. Denon is natuurlijk een welbekend merk in de hifi wereld, en deze lijkt alles te hebben wat ik zoek. Wel twijfel ik of het handig is om wederom een AV-model te nemen gezien de video-ontwikkelingen.

Wellicht beter om gewoon een versterker de nemen en deze te verbinden middels optische kabel aan de tv? En de randapparatuur aan de tv?

Welke vragen heb je hier nog over?
Marantz is uitgesloten :D

[ Voor 6% gewijzigd door Mip op 23-11-2020 16:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:20
Moet het een off-the-shelf oplossing zijn? Ik heb een Raspberry Pi voorzien van DAC hat en die op mijn ouderwetse stereo versterker aangesloten. De DAC is erg goed, veel beter dan de chromecast die ik daarvoor had. Ik was te gehecht aan mijn versterker (Denon PMA 1080R) om die te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:25

FeaR

In GoT we trust

Mip schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:34:
Welke vragen heb je hier nog over?
Marantz is uitgesloten :D
Dan zou ik Denon ook maar van je lijstje halen. Zelfde holding met grote overlap van gebruikte componenten waarvan netwerk er één is. Netwerk van Denon is ook niet om over naar huis te schrijven.

Bluesound is verder niets mis mee, valt onder dezelfde groep die ook NAD hebben. Als mijn Logitech Squeezebox ooit overlijdt dan stap ik ook over op Bluesound :)

De discussie tussen surround receiver en stereo versterker zullen we dan niet aangaan, wat ik wel kwijt wil is dat je je op vermogen niet al te blind moet staren. Termen als "aardig opendraaien voor een beetje volume" is veelal puur gevoel. Men vergeet dat de volumeknop niet lineair is. Als je de receiver vol open moet draaien en je hebt dan nog ruimte om een gewoon gesprek te voeren dan is er iets aan de hand. Die tien Watt meer vermogen (zo even snel uit de Pricewatch terwijl daar veelal niets van klopt) gaat je niets brengen. Als de 50 Watt van de Marantz niet afdoende is ga je eerder richting de 500 Watt moeten om echt stappen te nemen. Van 50 naar 500 Watt is 10 dB meer, zo rond wat het menselijk oor als twee keer zo luid ervaart.

De TV als hub gebruiken kan. Kunnen enkele nadelen aanzitten, idem met S/PDIF maar in dit geval heb je van die allemaal geen tot weinig last omdat je met een 2.0 setup werkt. Enige nadeel is en blijft wel dat de TV aan moet staan om het signaal door te kunnen voeren. Audio streamen naar de Chromecast, heb je niet perse de TV (beeld) voor nodig maar de TV dient wel aan te staan.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 23-11-2020 17:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
SlaadjeBla schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:42:
Moet het een off-the-shelf oplossing zijn?
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02
SlaadjeBla schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:42:
Moet het een off-the-shelf oplossing zijn? Ik heb een Raspberry Pi voorzien van DAC hat en die op mijn ouderwetse stereo versterker aangesloten. De DAC is erg goed, veel beter dan de chromecast die ik daarvoor had. Ik was te gehecht aan mijn versterker (Denon PMA 1080R) om die te vervangen.
Ik zit met hetzelfde probleem, ik heb een oudere NAD versterker, maar zonder netwerk.
Welke software gebruik je om te streamen op je raspberry? Kan je deze bv. beheren met een Logitech Harmony?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik gebruik volumio. Ik weet niet wat allemaal ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
FeaR schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:43:
[...]

Dan zou ik Denon ook maar van je lijstje halen. Zelfde holding met grote overlap van gebruikte componenten waarvan netwerk er één is. Netwerk van Denon is ook niet om over naar huis te schrijven.

Bluesound is verder niets mis mee, valt onder dezelfde groep die ook NAD hebben. Als mijn Logitech Squeezebox ooit overlijdt dan stap ik ook over op Bluesound :)

De discussie tussen surround receiver en stereo versterker zullen we dan niet aangaan, wat ik wel kwijt wil is dat je je op vermogen niet al te blind moet staren. Termen als "aardig opendraaien voor een beetje volume" is veelal puur gevoel. Men vergeet dat de volumeknop niet lineair is. Als je de receiver vol open moet draaien en je hebt dan nog ruimte om een gewoon gesprek te voeren dan is er iets aan de hand. Die tien Watt meer vermogen (zo even snel uit de Pricewatch terwijl daar veelal niets van klopt) gaat je niets brengen. Als de 50 Watt van de Marantz niet afdoende is ga je eerder richting de 500 Watt moeten om echt stappen te nemen. Van 50 naar 500 Watt is 10 dB meer, zo rond wat het menselijk oor als twee keer zo luid ervaart.

De TV als hub gebruiken kan. Kunnen enkele nadelen aanzitten, idem met S/PDIF maar in dit geval heb je van die allemaal geen tot weinig last omdat je met een 2.0 setup werkt. Enige nadeel is en blijft wel dat de TV aan moet staan om het signaal door te kunnen voeren. Audio streamen naar de Chromecast, heb je niet perse de TV (beeld) voor nodig maar de TV dient wel aan te staan.
Oei dat wist ik niet van Denon. Dat maakt het lijstje met opties wel klein dan..

Goed punt over de tv als hub, hmm.. Keuzes.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
Mip schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:15:
[...]

Oei dat wist ik niet van Denon. Dat maakt het lijstje met opties wel klein dan..

Goed punt over de tv als hub, hmm.. Keuzes.. :/
Je zou ook een streamer op een gewone stereo versterker kunnen aansluiten, Hifiklubben verkoopt bijvoorbeeld de Argon Audio Stream 3m nu voor 149 euro, deze heeft Spotify connect, Internet radio en Bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
Heb je al bij yamaha gekeken? Die hebben een hele line-up van netwerk-stereo-versterkers van €300 tot €1000. Ik heb zelf de r-n803 (voor €670 gekocht) en die bevalt uitstekend (vergelijkbaar gebruik van spotify/bluetooth/tv)
Twee punten
- je kunt volume niet via tv-afstandsbediening regelen (want geen hdmi).
- tv heb ik via optisch kabeltje. Bij tv kijken is de sync beeld/geluid bij mij alleen goed in de puredirect modus (gaat via knopje voorop versterker). Dit betekent dus dat je dan geen equalizeropties e.d. kunt toepassen. Voor mij geen punt, maar goed te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Ik heb de powernode 2, dus niet de 2i. Die heeft geen chromecast, maar verder alles wat je wil. Zit NAD techniek in. Heb er 2 KEF zuilen aan hangen, fijn ding.

• Mip
mikkip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:00:
Heb je al bij yamaha gekeken? Die hebben een hele line-up van netwerk-stereo-versterkers van €300 tot €1000. Ik heb zelf de r-n803 (voor €670 gekocht) en die bevalt uitstekend (vergelijkbaar gebruik van spotify/bluetooth/tv)
Twee punten
- je kunt volume niet via tv-afstandsbediening regelen (want geen hdmi).
- tv heb ik via optisch kabeltje. Bij tv kijken is de sync beeld/geluid bij mij alleen goed in de puredirect modus (gaat via knopje voorop versterker). Dit betekent dus dat je dan geen equalizeropties e.d. kunt toepassen. Voor mij geen punt, maar goed te weten.
Goede suggesties, echter zie ik dat de Yamaha's net wat langer zijn dan andere merken, en dan gaatie niet in mijn meubel passen :'(

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ben je tibo al tegengekomen? https://tibo-electronics.com/products/sia75/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
Gelukje: Ik kon de Denon DRA-800H uitgebreid aan de tand voelen bij een kennis
FeaR schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:43:
[...]Dan zou ik Denon ook maar van je lijstje halen. Zelfde holding met grote overlap van gebruikte componenten waarvan netwerk er één is. Netwerk van Denon is ook niet om over naar huis te schrijven.
Tja, eigenlijk vond ik in die Denon toch alles wat ik zoek..
De Denon app is een veredelde versie van de Marantz, maar werkte wel beter
Wat écht goed werkt zijn de HEOS-toepassingen! Streamen vanaf telefoon ging vloeiend, Spotify, bronnen kiezen, volume aanpassen, aan/uit ging allemaal zeer soepel en zoals je mag verwachten
Nu verkrijgbaar voor €499 minus de opbrengst van de Marantz is het wat mij betreft een no-brainer tenzij iemand mij kan overtuigen om het toch niet te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mip schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:09:
Gelukje: Ik kon de Denon DRA-800H uitgebreid aan de tand voelen bij een kennis
Zet jouw Marantz daar eens neer en/of neem de Denon eens mee naar jouw huis. Mogelijk zit het issue niet in de Marantz maar jouw netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:17:
[...]

Zet jouw Marantz daar eens neer en/of neem de Denon eens mee naar jouw huis. Mogelijk zit het issue niet in de Marantz maar jouw netwerk...
De 1607 heeft mijn moeder ook en dat is echt een klote apparaat qua software / apps. Ik heb zelf de 1509 en die is behoolijk ok (ik gebruik alleen spotify connect, maar dat werkt 100% van de keren). Het is generatie op generatie steeds beter geworden.

Op mijn Marantz is het trouwens ook gewoon een "Heos app" die erop staat :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:37:
[...]
De 1607 heeft mijn moeder ook en dat is echt een klote apparaat qua software / apps. Ik heb zelf de 1509 en die is behoolijk ok (ik gebruik alleen spotify connect, maar dat werkt 100% van de keren). Het is generatie op generatie steeds beter geworden.

Op mijn Marantz is het trouwens ook gewoon een "Heos app" die erop staat :P.
De gedachte was meer check-check-dubbel-check. Ik lees meer klachten over Denon en Marantz maar ook genoeg gebruikers zonder problemen. Mogelijk dat gebruikte netwerkapparatuur (provider?) ook mee speelt? Mijn Denon gaat ook als een zonnetje op netwerk (*klopt af*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
martyw schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:39:
[...]

Je zou ook een streamer op een gewone stereo versterker kunnen aansluiten, Hifiklubben verkoopt bijvoorbeeld de Argon Audio Stream 3m nu voor 149 euro, deze heeft Spotify connect, Internet radio en Bluetooth.
Als alternatieve streamer zou je ook nog eens naar dit apparaatje kunnen kijken.
Van 50 naar 500 Watt is 10 dB meer, zo rond wat het menselijk oor als twee keer zo luid ervaart.
@FeaR Moet dat geen 3dB zijn?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

3db is een verdubbeling in vermogen en in 'energie'. Maar je gehoor vindt iets pas "dubbel zo hard" na 3 van die verdubbelingen (9 - 10db, het is ook wel subjectief en frequentieafhankelijk allemaal).

50 > 100 is 3db erbij. 50 > 500 is 10db erbij :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
Uiteindelijk toch gegaan voor de Denon DRA-800H en geen spijt van gehad :) Top ding!
Heb er met aftrek van de verkoop van de Marantz NR1607 toch nog €250 tegen aan moeten gooien, maarja..
Sometimes you loose, sometimes you win. Gewoon een pech-model gehad vrees ik :?
Bedankt voor alle reacties :)
Pagina: 1