Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-04 20:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hem gebruiken om wat te gamen (BF, CoD, Overwatch, RDR2, ... binnenkort cyberpunk 2077) en af en toe ook Adobe Photoshop/Illustrator. Videobewerking niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een budget van €700-800€ met echt een max van €900 moest het het echt waard zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Fractal Design Midi Tower Define R4 ATX
- Seasonic Voeding M12II 520W (modulair en volgens mij voldoet deze nog, maar niet veel ervaring met PSU's)
- Dell U2412M (ooit koop ik misschien nog wel een 1440p en/of 144Hz scherm maar voorlopig voldoet deze nog prima).
- toetsenbord & muis
- 1 SSD SATA & 2 HDD SATA

Geen idee of ik dit kan meenemen:
- Scythe Processor Koeler Mugen 3

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, GPU, moederbord, ram, een NVMe M.2 SSD

PCIe 4.0 heb ik volgens mij nog niet nodig (ben ook geen hardcore gamer en momenteel geeft het blijkbaar nog niet echt zo'n groot voordeel).

Ik had gelezen dat de stock cooler van de AMD Ryzen 5 3600 niet echt stil is, dus misschien heb ik hiervoor een nieuwe koeler nodig (of kan ik misschien de Mugen 3 hiervoor gebruiken)?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dat mijn systeem bij idle (lees: dagelijks surf/mail gebruik) zo stil mogelijk is (liefst wil ik geen fan horen draaien).
Bij gamen zou het ook mooi zijn moest die nog relatief stil blijven.
Visueel maakt het mij niet uit! Heb een gesloten kast dus lichtjes e.d. heb ik geen nood aan.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. (Heb er tot nu toe geen ervaring mee, maar als ik eenvoudig en zonder risico bijvoorbeeld 5% kan winnen, dan sure why not :P )

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek advies voor een goede bang-for-buck.

Ik was een beetje aan het wachten op de uitgestelde Desktop BBG maar op het forum hier wat zitten lezen en waarschijnlijk komt die pas begin december of misschien zelfs januari volgend jaar.
Het is nu de Black Friday periode en daar wil ik nu beetje profiteren met hopelijk mooie deals.

Nog een kleine extra vraag: heb nog nooit een NVMe schijf gehad, vandaar deze vraag: is het nuttig om Windows/applicaties op een SATA SSD te zetten en de game installs op de NVMe? Of gewoon beide Windows & games op dezelfde NVMe SSD? (zo ja beide, dan maak ik waarschijnlijk wel een aparte partitie hiervoor)
PS: indien nodig, maak ik voor deze vraag een apart topic aan ;-)

Verduidelijking keuzes:
- Na wat onderzoek lijkt de AMD Ryzen 5 3600 zeer duidelijk de beste bang-for-buck CPU te zijn voor allround werk/gaming pc.
- Ik kies voor een Samsung 970 EVO 1TB ipv een Kingston A2000 1TB omdat ik hier enkele keren gelezen dat die 'vaker' stuk gaat.

Mijn selectie tot nu toe:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 99,99€ 99,99
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 249,-€ 249,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 66,-€ 66,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,99

Edit 1:
Deze lijst heb ik deels opgesteld op basis van deze BBG: reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2020.
Echter zie ik dat bij de 3 systemen telkens de prijs bij opstellen van de BBG lager ligt dan de actuele prijs! :( 8)7 De winkels maken dus serieus misbruik van de zogezegde 'Black Friday prijzen'.

[ Voor 4% gewijzigd door mchaos op 23-11-2020 16:37 . Reden: Info ivm prijzen bbg vs actuele prijzen toegevoegd ]

Battlenet: Cha0sMast4r#2452 - Origin: Cha0sMast4r

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:15
Mooi lijstje! Persoonlijk zou ik geen B450 moederbord meer nemen, aangezien deze niet 100% zeker out of the box de Ryzen 5 3600 ondersteund. Een mooi alternatief zou bijvoorbeeld zijn: pricewatch: Gigabyte Aorus B550M PRO-P. Wel M-ATX, maar voorzien van de nodige aansluitingen en B550 features :).

Ik zou ook de koeler vervangen aangezien je jouw oude niet mee kan nemen (geen AM4 support). Stil en koel: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
mchaos schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:31:
Nog een kleine extra vraag: heb nog nooit een NVMe schijf gehad, vandaar deze vraag: is het nuttig om Windows/applicaties op een SATA SSD te zetten en de game installs op de NVMe? Of gewoon beide Windows & games op dezelfde NVMe SSD? (zo ja beide, dan maak ik waarschijnlijk wel een aparte partitie hiervoor)
Windows en games kunnen gewoon op eenzelfde NVMe schijf, dan heb je ook het voordeel van de snelheid van NVMe voor Windows. Partities aanmaken kan uiteraard ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Koen179 op 23-11-2020 16:53 ]

V&A advertenties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mchaos Bij gewenst Corsair RAM moet je specifiek vragen voor AMD aproved versie.
Corsair gebruikt verschillende chips/dies per type ram. en maakt daar dan versies van.
LPX CMK16GX4M2B3200C16. versie.......

Om zeker te zijn van geschikt ram kun je ander ram kiezen als:
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
Eerst en vooral, bedankt @Koen179 & @Hackus voor de info!
Koen179 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:50:
Mooi lijstje! Persoonlijk zou ik geen B450 moederbord meer nemen, aangezien deze niet 100% zeker out of the box de Ryzen 5 3600 ondersteund. Een mooi alternatief zou bijvoorbeeld zijn: pricewatch: Gigabyte Aorus B550M PRO-P. Wel M-ATX, maar voorzien van de nodige aansluitingen en B550 features :).
Ik heb (voor de eerste keer) deze site gebruikt: https://pcpartpicker.com/user/jeroenwar/saved/dpsDqs
Hier zag ik inderdaad dat die B450 moederbord een melding van mogelijke incompatibliteit gaf.
Ook even wat gelezen over die B550 en lijkt blijkbaar wel een goede upgrade tov de B450.
Wel gek dat die pas sinds gisteren in de pricewatch staat! :-O
Ik zou ook de koeler vervangen aangezien je jouw oude niet mee kan nemen (geen AM4 support). Stil en koel: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Thanks voor de tip! Wordt inderdaad op meerdere sites aangeraden als top cooler! Deze zet ik er bij! 8)
[...]
Windows en games kunnen gewoon op eenzelfde NVMe schijf, dan heb je ook het voordeel van de snelheid van NVMe voor Windows. Partities aanmaken kan uiteraard ;)
Bedankt voor de info.
Hackus schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:59:
@mchaos Bij gewenst Corsair RAM moet je specifiek vragen voor AMD aproved versie.
Corsair gebruikt verschillende chips/dies per type ram. en maakt daar dan versies van.
LPX CMK16GX4M2B3200C16. versie.......

Om zeker te zijn van geschikt ram kun je ander ram kiezen als:
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Heb wat gegoogled maar ik zie niet direct het verschil tussen al deze 4 versies...
Soms las ik iets ivm met of zonder heat spreaders? Maar was niet duidelijk of dit nu de moeite waard is.
Eveneens wordt hier die Corsair aangeraden voor deze CPU:
https://premiumbuilds.com/ram/best-ram-for-ryzen-5-3600/
En op deze officiele pagina van AMD (https://www.amd.com/en/pr...ady-for-3rd-gen-amd-ryzen ) staan enkel '16GTZ*' maar geen idee wat het verschil is met de 4 die jij gelinkt hebt.
Eveneens wil ik zeker zijn dat de ram sticks niet te hoog zijn voor de Mugen 5 koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Van belang is het 1e deel van mijn bericht over Corsair.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:56
De voeding zou je kunnen gebruiken maar erg goed compatibel is die vanwege het erg oude interne design niet met recente hardware en de beveiligingen zijn ronduit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
Hackus schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:19:
Van belang is het 1e deel van mijn bericht over Corsair.
Ik begrijp dat gedeelte niet volledig :?
Ik zal alleszins één van de G.skill's kopen.
Uszka schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:27:
De voeding zou je kunnen gebruiken maar erg goed compatibel is die vanwege het erg oude interne design niet met recente hardware en de beveiligingen zijn ronduit slecht.
Bedankt voor de info! Dat wist ik niet!
Na wat googlen deze post gevonden: https://linustechtips.com...oughtsold-in-2019-and-on/
Beetje te technisch voor mij, maar ik concludeer dat mijn M12ii best niet meer te gebruiken valt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mchaos Dat Corsair maar afwachten is of je AMD geschikt ram krijgt. de andere links zijn advies, en kun je zelf uit kiezen.

qua voeding is het inderdaad beter de 520w SS te vervangen. pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W zal voldoende zijn, en is aan te raden.
iets goedkoper als het daar op aankomt pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 (niet om de 50w meer)

Pagina: 1