Welke 'oude spiegelreflex' gebruik je op dit moment? En waar gaat je vriendin met name de foto's van de kinderen maken? Binnen of buiten?
Een nieuwe camera hoeft niet perse beter te zijn dan een ouder model. Het kan ook aan een matige lens liggen die bijvoorbeeld binnen in donkere omstandigheden wordt gebruikt. Een nieuwe camera met kitlens hoeft dan niet perse de beste oplossing te zijn. Een nieuwe lens die beter past bij het gebruik zou dan ook kunnen helpen. Maar dat is even een suggestie in de andere richting.
Andere interessante opties die je naast de Sony nog hebt in die budget range zijn:
pricewatch: Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm Goud
pricewatch: Canon EOS M200, 15-45mm IS STM Zwart
pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart
De Fuji en Canon's zijn wel iets boven je budget, maar 400 euro voor een nieuwe systeemcamera met lens ook wel krap. De Fujifilm is wel een interessante aanbieding op dit moment. Die is normaal 150 euro duurder, maar door Black Friday nu bij Coolblue in de aanbieding. De Canon M50 is ook in de aanbieding bij Coolblue voor 499 inclusief tasje en geheugenkaart (maar wel uitverkocht op dit moment, dus afwachten of die nog terug komt voor die prijs).
De Fujifilm is sowieso een beduidend nieuwere camera dan de Sony en overall is volgens mij de kwaliteit van de sensor bij Fuji echt beduidend beter. De 15-45 is ook een prima lensje voor dat geld. En misschien ook niet onbelangrijk, Fuji heeft ontzettend goede JPEG's direct uit de camera. Wanneer je dus niet wilt gaan bewerken kan dat interessant zijn. Je kunt ook met verschillende filmsimulaties verschillende stijlen en sferen creëren. Canon ben ik iets minder in thuis.
Ik weet niet of je in de toekomst nog extra lenzen wilt aanschaffen, maar dan kan het ook interessant zijn om daar alvast naar te kijken. Fuji heeft een breder aanbod qua lenzen op APS-C formaat dan Sony en Canon (voor EF-M althans), maar anderzijds is Fuji qua lenzen wel iets prijziger. Mocht je wel voor Fuji gaan dan kan ik nog de XC 35mm F2 aanraden. Dat is een hele mooie, niet al te dure, prime lens, waarmee je vooral binnen een stuk beter uit de voeten kunt.
Mocht 400 euro toch echt de max zijn dan zou je eventueel ook tweedehands kunnen kijken.
[
Voor 8% gewijzigd door
Erwin186 op 23-11-2020 16:09
]