Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 23:33
Mijn vraag
Ik wil mijn vriendin een camera cadeau geven. De camera zal met name gebruikt worden om foto’s van de kinderen te maken. We hebben nog een oude spiegelreflex maar die maakt niet zulke mooie en scherpe foto’s. De iPhone (7) foto’s zijn ook niet van een goede kwaliteit. (Niet goed genoeg). Budget is circa €400. Ik kom zelf uit op de Sony A6000 (kit). Wat is jullie advies?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sony A6000

Beste antwoord (via chrissis op 03-12-2020 21:15)

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:45
Welke 'oude spiegelreflex' gebruik je op dit moment? En waar gaat je vriendin met name de foto's van de kinderen maken? Binnen of buiten?

Een nieuwe camera hoeft niet perse beter te zijn dan een ouder model. Het kan ook aan een matige lens liggen die bijvoorbeeld binnen in donkere omstandigheden wordt gebruikt. Een nieuwe camera met kitlens hoeft dan niet perse de beste oplossing te zijn. Een nieuwe lens die beter past bij het gebruik zou dan ook kunnen helpen. Maar dat is even een suggestie in de andere richting.

Andere interessante opties die je naast de Sony nog hebt in die budget range zijn:
pricewatch: Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm Goud
pricewatch: Canon EOS M200, 15-45mm IS STM Zwart
pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart

De Fuji en Canon's zijn wel iets boven je budget, maar 400 euro voor een nieuwe systeemcamera met lens ook wel krap. De Fujifilm is wel een interessante aanbieding op dit moment. Die is normaal 150 euro duurder, maar door Black Friday nu bij Coolblue in de aanbieding. De Canon M50 is ook in de aanbieding bij Coolblue voor 499 inclusief tasje en geheugenkaart (maar wel uitverkocht op dit moment, dus afwachten of die nog terug komt voor die prijs).

De Fujifilm is sowieso een beduidend nieuwere camera dan de Sony en overall is volgens mij de kwaliteit van de sensor bij Fuji echt beduidend beter. De 15-45 is ook een prima lensje voor dat geld. En misschien ook niet onbelangrijk, Fuji heeft ontzettend goede JPEG's direct uit de camera. Wanneer je dus niet wilt gaan bewerken kan dat interessant zijn. Je kunt ook met verschillende filmsimulaties verschillende stijlen en sferen creëren. Canon ben ik iets minder in thuis.

Ik weet niet of je in de toekomst nog extra lenzen wilt aanschaffen, maar dan kan het ook interessant zijn om daar alvast naar te kijken. Fuji heeft een breder aanbod qua lenzen op APS-C formaat dan Sony en Canon (voor EF-M althans), maar anderzijds is Fuji qua lenzen wel iets prijziger. Mocht je wel voor Fuji gaan dan kan ik nog de XC 35mm F2 aanraden. Dat is een hele mooie, niet al te dure, prime lens, waarmee je vooral binnen een stuk beter uit de voeten kunt.

Mocht 400 euro toch echt de max zijn dan zou je eventueel ook tweedehands kunnen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin186 op 23-11-2020 16:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Welke 'oude spiegelreflex' gebruik je op dit moment? En waar gaat je vriendin met name de foto's van de kinderen maken? Binnen of buiten?

Een nieuwe camera hoeft niet perse beter te zijn dan een ouder model. Het kan ook aan een matige lens liggen die bijvoorbeeld binnen in donkere omstandigheden wordt gebruikt. Een nieuwe camera met kitlens hoeft dan niet perse de beste oplossing te zijn. Een nieuwe lens die beter past bij het gebruik zou dan ook kunnen helpen. Maar dat is even een suggestie in de andere richting.

Andere interessante opties die je naast de Sony nog hebt in die budget range zijn:
pricewatch: Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm Goud
pricewatch: Canon EOS M200, 15-45mm IS STM Zwart
pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart

De Fuji en Canon's zijn wel iets boven je budget, maar 400 euro voor een nieuwe systeemcamera met lens ook wel krap. De Fujifilm is wel een interessante aanbieding op dit moment. Die is normaal 150 euro duurder, maar door Black Friday nu bij Coolblue in de aanbieding. De Canon M50 is ook in de aanbieding bij Coolblue voor 499 inclusief tasje en geheugenkaart (maar wel uitverkocht op dit moment, dus afwachten of die nog terug komt voor die prijs).

De Fujifilm is sowieso een beduidend nieuwere camera dan de Sony en overall is volgens mij de kwaliteit van de sensor bij Fuji echt beduidend beter. De 15-45 is ook een prima lensje voor dat geld. En misschien ook niet onbelangrijk, Fuji heeft ontzettend goede JPEG's direct uit de camera. Wanneer je dus niet wilt gaan bewerken kan dat interessant zijn. Je kunt ook met verschillende filmsimulaties verschillende stijlen en sferen creëren. Canon ben ik iets minder in thuis.

Ik weet niet of je in de toekomst nog extra lenzen wilt aanschaffen, maar dan kan het ook interessant zijn om daar alvast naar te kijken. Fuji heeft een breder aanbod qua lenzen op APS-C formaat dan Sony en Canon (voor EF-M althans), maar anderzijds is Fuji qua lenzen wel iets prijziger. Mocht je wel voor Fuji gaan dan kan ik nog de XC 35mm F2 aanraden. Dat is een hele mooie, niet al te dure, prime lens, waarmee je vooral binnen een stuk beter uit de voeten kunt.

Mocht 400 euro toch echt de max zijn dan zou je eventueel ook tweedehands kunnen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin186 op 23-11-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb geen concrete modellen die ik kan meegeven als advies maar als ik kijk naar hoe mijn vrouw onze systeemcamera gebruikt dan kan ik zeggen dat de beste investeringen voor haar waren om een body te hebben met goede eye tracking focus en een lichtsterke zoomlens met snelle autofocus.

Wij zitten ook in de situatie waarbij de systeemcamera veel gebruikt wordt voor foto's van de kinderen, zowel binnen als buiten. Met een Panasonic GX1 waren er nog veel focusmissers maar nu met een Panasonic G80 zijn de meeste foto's goed gefocust. Voor binnen gebruiken we een lichtsterke lens en dat zorgt voor een goede combinatie waarbij mijn vrouw grotendeels op auto kan trekken zonder zich zorgen te moeten maken over het focuspunt of de instellingen.

Probleem is dat een recente body + lichtsterke zoomlens vaak veel centjes kost nieuw. Meer dan €400 in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Huidige camera is een Canon EOS 300D met 28-105 lens. Foto’s zijn zowel binnen als buiten. De Canon ligt ongebruikt in de kast, al jaren eigenlijk. 4 jaar geleden wel wat foto’s voor het laatst mee gemaakt, tijdens de bevalling van m’n dochter. Maar die waren allen onscherp... :(. Of adviseer je om eerst met deze camera te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Ik heb vorig jaar de EOS M50 gekocht en die is wat mij betreft een aanrader! Goede lens, prima software op de camera én mooie foto's en filmpjes. Verder sluit ik mij aan bij @Erwin186 dat €400 erg krap is voor een systeemcamera. Beter is om dan even door te sparen en voor iets écht goeds te gaan.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 18:50
Mijn advies is:

Neem je vrouw mee naar de winkel, laat haar een camera uitzoeken en jij betaalt de rekening.

Hoe goedbedoeld het ook van jou is, zij moet er mee werken. Dan kun jij hier wel dingen vragen en wij alles gaan bedenken, maar daar wordt zij niet per sé blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

chrissis schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:13:
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Huidige camera is een Canon EOS 300D met 28-105 lens. Foto’s zijn zowel binnen als buiten. De Canon ligt ongebruikt in de kast, al jaren eigenlijk. 4 jaar geleden wel wat foto’s voor het laatst mee gemaakt, tijdens de bevalling van m’n dochter. Maar die waren allen onscherp... :(. Of adviseer je om eerst met deze camera te werken?
de 300D heeft een 6 MP sensor, matige kitlens en maar 9 focuspunten - heb hem zelf ook gehad. Het is een hele goede camera voor die tijd, maar als je foto's wil hebben die beter zijn dan die uit de telefoon kunnen komen zou ik er niet veel tijd meer aan besteden...

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 23-11-2020 16:18 . Reden: tpyo's en aanvulling ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
Dat is inderdaad wel echt een oude camera haha. Dat was volgens mij destijds één van de eerste iets betaalbaardere DSLR's. Dan is het punt wat ik genoemd heb niet van toepassing. Wat @Ravhin al zegt, het was in die tijd een prima camera, maar de techniek is inmiddels zoveel verder dat je inderdaad veel beter af bent met iets nieuws.

Verder sluit ik me wel aan bij @107mb om naar de winkel te gaan. Er zit qua bedieningsgemak, formaat etc. nog best wat verschil tussen de camera's, dus het is beter om je vriendin dit zelf te laten proberen. Dan koop je ook echt iets waar zij blij van wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 22:45

Deathchant

Don't intend. Do!

Als het om foto's voor met name de kinderen gaat, dan lijkt me dat accurate en snelgenoege autofocus wel een doorslaggevende factor kan zijn. Ik zou dan op zoek gaan naar een camera die dit heeft, en als het even kan ook eye-AF heeft. Eye-AF van Sony is erg goed, en kan echt wel van grote meerwaarde zijn als je met name snelbewegende kinderen wilt kunnen tracken (en ook scherp op de ogen op de foto wilt hebben).
De Sony A6100 is volgens mij de "laagste" non fullframe systeemcamera die dit heeft. Het valt wel buiten je budget, maar zoals gezegd, zou het zomaar die meerwaarde kunnen hebben.
Lager dan de A6100 heeft geen eye-AF, dus zul je het met subject tracking moeten doen (en hopen dat het scherp is op de ogen van je kids). Echter ben ik zelf niet zo thuis in de wat lagere modellen qua autofocus en subject tracking.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
Erwin186 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:04:
...
. De Canon M50 is ook in de aanbieding bij Coolblue voor 499 inclusief tasje en geheugenkaart (maar wel uitverkocht op dit moment, dus afwachten of die nog terug komt voor die prijs).
....
Is nog wel voor die prijs verkrijgbaar bij de mediamarkt.
https://www.mediamarkt.nl...-tas-16gb-sd-1562894.html
Deze camera maakt mooie foto's van goede kwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door JoStad op 23-11-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
JoStad schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:02:
[...]

Is nog wel voor die prijs verkrijgbaar bij de mediamarkt.
https://www.mediamarkt.nl...-tas-16gb-sd-1562894.html
Deze camera maakt mooie foto's van goede kwaliteit.
Is dit een betere keuze dan de Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
chrissis schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:31:
[...]
De Sony A6000 is een camera met de techniek van 6 jaar geleden.
De canon M50 van 2 jaar geleden. De M50 heeft bijv. 4K video terwijl dat voor de Sony HD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
chrissis schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:31:
[...]

De Canon is zoals @JoStad al zegt een stuk nieuwer en als ik de reviews lees ook wel iets beter. Hoewel het verschil ook weer niet wereldschokkend lijkt.

Hier staat nog wel een interessant vergelijk qua features: https://mirrorlesscompari.../sony-a6000-vs-canon-m50/

Overigens zou ik dan toch ook nog kijken naar de Fuji X-T200. Die is nu bij CameraNu en Kamera-Express ook voor 499 euro. Die is nog weer 2 jaar nieuwer (dit jaar pas geintroduceerd) en lijkt qua sensor nog net weer een stapje beter. Ook lenzenaanbod is bij Fuji uitgebreider dan bij Canon (tenzij je een adapter koopt).

Maar aan zowel de Canon als Fuji zul je een goede koop hebben. Ik zou beide in ieder geval wel boven de Sony verkiezen.

[ Voor 33% gewijzigd door Erwin186 op 23-11-2020 22:56 . Reden: Aanvulling Fuji ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
Erwin186 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:45:
[...]

De Canon is zoals @JoStad al zegt een stuk nieuwer en als ik de reviews lees ook wel iets beter. Hoewel het verschil ook weer niet wereldschokkend lijkt.

Hier staat nog wel een interessant vergelijk qua features: https://mirrorlesscompari.../sony-a6000-vs-canon-m50/

Overigens zou ik dan toch ook nog kijken naar de Fuji X-T200. Die is nu bij CameraNu en Kamera-Express ook voor 499 euro. Die is nog weer 2 jaar nieuwer (dit jaar pas geintroduceerd) en lijkt qua sensor nog net weer een stapje beter. Ook lenzenaanbod is bij Fuji uitgebreider dan bij Canon (tenzij je een adapter koopt).

Maar aan zowel de Canon als Fuji zul je een goede koop hebben. Ik zou beide in ieder geval wel boven de Sony verkiezen.
De Fuji klinkt erg goed! Ik ga mij even verder inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 02-10 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat zal hoogstwaarschijnlijk aan de sluitertijd gelegen hebben. Het licht is in die omstandigheden vaak niet al te best en als je geen lichtsterke lens hebt dan wordt de sluitertijd al snel te lang voor echt scherpe foto's.

Een nieuwe camera zou je kunnen helpen als hij daadwerkelijk beter presteert, maar dan nog blijft je eigen vaardigheid het belangrijkst. Als je twijfelt waaraan het ligt zou je eens wat voorbeeld foto's met EXIF kunnen posten.

Nu snap ik wel dat een nieuwe camera leuker is om te geven als cadeau, maar het zou ook zo sneu zijn als blijkt dat het helemaal niet aan de camera lag. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
Gonadan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:57:
[...]

Dat zal hoogstwaarschijnlijk aan de sluitertijd gelegen hebben. Het licht is in die omstandigheden vaak niet al te best en als je geen lichtsterke lens hebt dan wordt de sluitertijd al snel te lang voor echt scherpe foto's.

Een nieuwe camera zou je kunnen helpen als hij daadwerkelijk beter presteert, maar dan nog blijft je eigen vaardigheid het belangrijkst. Als je twijfelt waaraan het ligt zou je eens wat voorbeeld foto's met EXIF kunnen posten.

Nu snap ik wel dat een nieuwe camera leuker is om te geven als cadeau, maar het zou ook zo sneu zijn als blijkt dat het helemaal niet aan de camera lag. ;)
Het zal inderdaad een combinatie zijn. Maar eigenlijk is ze ook wel toe aan een nieuwe camera die handzaam is, gemakkelijk te bedienen is en waar je mooie foto’s mee kan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
De Sony A6000 is een oude camera, en als je bv 4K wilt gaan filmen dan merk je de leeftijd (want hij gaat niet verder dan Full HD), maar hij is goed, hij is snel, Eye AF gaat goed, en de resultaten zijn goed. En hij is goedkoop!

Zoek je "features", dan is een nieuwere camera een betere keuze. Bij Sony ben je dan al snel ver boven het A6000 budget. Als het niet de A6000 wordt, dan zou ik bij de Fujifilm X serie camera's kijken. Goed, veel lenzen, focus op APS-C (Sony heeft de focus op FF), niet te duur.

Wat je ook kiest, je gaat er enorm op vooruit vergeleken met een 300D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 02-10 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Fuji maakt mooie spullen maar vaak ook aardig aan de prijs. Daarnaast hebben ze een eigen kijk op fotograferen en bedienen van je camera.

Als je enthousiast bent kan het een mooie keuze zijn, maar merken als Canon, Nikon of Sony zijn wat dat betreft wat veiliger. En vergeet MFT niet, Panasonic en Olympus hebben ook mooie handzame modellen met veel features.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
Gadget Freak schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:35:
De Sony A6000 is een oude camera, en als je bv 4K wilt gaan filmen dan merk je de leeftijd (want hij gaat niet verder dan Full HD), maar hij is goed, hij is snel, Eye AF gaat goed, en de resultaten zijn goed. En hij is goedkoop!

Zoek je "features", dan is een nieuwere camera een betere keuze. Bij Sony ben je dan al snel ver boven het A6000 budget. Als het niet de A6000 wordt, dan zou ik bij de Fujifilm X serie camera's kijken. Goed, veel lenzen, focus op APS-C (Sony heeft de focus op FF), niet te duur.

Wat je ook kiest, je gaat er enorm op vooruit vergeleken met een 300D.
Haha, je/jullie maakt de keuze niet makkelijker. Budget oprekken tm €500 is geen probleem. Ik proef wel uit jullie reacties dat het misschien minder verstandig is om voor zo’n oud toestel te gaan. De A6000 was al besteld voordat ik dit topic opende (opwelling) maar kan natuurlijk altijd retour.

[ Voor 11% gewijzigd door chrissis op 24-11-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
Is dit juiste conclusie dit ik trek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

-knip, oeps, verkeerd topic, mag weg

[ Voor 123% gewijzigd door Steef op 25-11-2020 12:00 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
chrissis schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:12:
[...]

Haha, je/jullie maakt de keuze niet makkelijker. Budget oprekken tm €500 is geen probleem.
Welke budgetten staan in de toekomst ter beschikking om lenzen aan te schaffen?
Is het aanschaffen van aanvullende lenzen überhaupt een doel?

Als de aanschaf van aanvullende lenzen gewenst is, is het belangrijk binnen de verschillende systemen(/merken) te bekijken, of ze lenzen aanbieden die binnen het budget liggen. (wat kun en wil je uitgeven!)
Dat lijkt me een belangrijk punt. Goede foto's kun je met alle momenteel aangeboden camera's maken.

• chrissis
Vanoverdegrens schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:06:
[...]

Welke budgetten staan in de toekomst ter beschikking om lenzen aan te schaffen?
Is het aanschaffen van aanvullende lenzen überhaupt een doel?

Als de aanschaf van aanvullende lenzen gewenst is, is het belangrijk binnen de verschillende systemen(/merken) te bekijken, of ze lenzen aanbieden die binnen het budget liggen. (wat kun en wil je uitgeven!)
Dat lijkt me een belangrijk punt. Goede foto's kun je met alle momenteel aangeboden camera's maken.
Het aanschaffen van lenzen is nog niet een doel, wellicht in de toekomst :). Eerst hier lekker mee aan de slag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
Het is de x-t200 geworden van Fuji. Morgen krijgt ze ‘m! Thanks allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
chrissis schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:17:
Het is de x-t200 geworden van Fuji. Morgen krijgt ze ‘m! Thanks allen!
Mooie keuze! Veel plezier ervan!
Pagina: 1