Bootorder drives verandert spontaan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Edited om het wat duidelijker te beschrijven
Sinds kort heeft mijn oudere desktop kuren. Er zitten drie drives in (zie hieronder) met een SSD als Windows boot drive. Na 1 a 2 uur werken (de tijd is niet gelijk, het kan korter en langer duren) bevriest het systeem. Niet direct alles, meestal kan ik nog wat acties uitvoeren. Daarna reboot het systeem en krijg ik de melding 'No GRUB loader'. De reden is omdat in de BIOS de boot-order is gewijzigd en de verkeerde drive als opstart-station wordt gebruikt. Als ik de volgorder weer wijzig dan start het systeem correct op (tot de volgende keer).

Ik heb de batterij van het moederbord vervangen voor de zekerheid.
Ik heb de SATA-stekkers gewisseld.
Voor de zekerheid ga ik een andere drive als boot-drive gebruiken om te kijken of daar het probleem ligt.

Bios: America Megatrends P.100 24-8-2011 (ouder beestje)
M4-CT128M4SSD2 ATA (windows boot)
WDC WD1001FALS-00J7B1 ATA
WDC WD20EZRZ-00Z5HB) ATA

[ Voor 50% gewijzigd door keekeboo op 23-12-2020 16:12 ]

Beste antwoord (via keekeboo op 11-01-2021 14:53)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
keekeboo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:13:
Het lag aan de drive. Die deed het prima maar had af en toe een 'glitch' waardoor deze niet meer te bereiken was en niet meer bovenaan de boot order stond. Bij een herstart deed ie het weer als een zonnetje totdat het fenomeen zich weer voordeed.
Dat is een bekende fout in de firmware van de Crucial M4 die na een paar duizend uur gebruik optreedt en dan inderdaad na een ~uur de SSD doet crashen.

Destijds heeft Crucial daar een firmware update voor uitgebracht. Als je die installeert kun je 'm weer gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 02-01-2021 22:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Buiten de bootorder nog andere dingen ? (datum/tijd ?)
Zet anders eens een specifieke instelling in je bios op een niet default setting (die verder geen invloed heeft) om zo uit te sluiten of het een bios reset is.

Bootorder kan heel soms veranderen door usb(hubs) met removable media of iets als een cd-rom speler die niet lekker meer is. Probeer zoveel mogelijk los te halen om te kijken of het probleem dan wegblijft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Dank voor de tips. Ik ga het uitproberen en kom terug met het resultaat

>> andere bios instellingen blijven correct dus de bios is niet gereset.

>> je opmerking tav USB triggert me. De TP link Bluetooth USB dongle werkt de laatste tijd niet goed (na een driver update). ik zal kijken of het probleem zich zonder USB dongle ook voordoet

[ Voor 65% gewijzigd door keekeboo op 24-11-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
helaas, het heeft nog geen effect gehad. ik ga maar eens onderzoeken of ik een oorzaak uit log-files kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Niet toevallig je CMOS batterij leeg? Dan reset de bios constant en is je bootorder weer terug naar de fabrieksinstellingen.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Helgie schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:45:
Niet toevallig je CMOS batterij leeg? Dan reset de bios constant en is je bootorder weer terug naar de fabrieksinstellingen.
Ik heb de batterij van het moederbord vervangen voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Het lijkt niet aan het BIOS te liggen aangezien er verder geen waarden zijn die wijzigen. Ik vermoed dat het aan de drive ligt. Ik kan 1 a 2 uur werken voordat het systeem bevriest en de bootorder overhoop ligt. Ik heb een nieuwe SSD besteld die ik als windows-drive ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

keekeboo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:39:
Ik kan 1 a 2 uur werken voordat het systeem bevriest ..
Is dat nieuwe informatie of was je dat vorige keer vergeten te vermelden ? Is namelijk wel redelijk cruciaal in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Dat is niet nieuw (bevriezen stond er in) maar de timing had ik niet vermeld. Ik zal hierboven wat duidelijker proberen te beschrijven.
Ik heb overigens net een nieuwe SSD binnen die ik geinstalleerd heb. Ik ga windows migreren naar deze schijf en dit de bootdrive maken. Hopelijk verhelpt dat het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

keekeboo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:02:
Dat is niet nieuw (bevriezen stond er in) ..
ja, maar in omgekeerde oorzaak/gevolg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Aha. Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven. Ik ga nu mijn OS proberen te migreren naar de nieuwe schijf om te kijken of het wellicht aan de schijf ligt. Asl je daar nog tips voor hebt dan hoor ik het graag :-)

[ Voor 14% gewijzigd door keekeboo op 23-12-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Het lijkt erop dat het toch aan de drive lag. Het systeem is nu een aantal uur in de lucht en de vorige SSD is uit de lijst verdwenen,. Zodra ik herstart is ie weer zichtbaar. Maar nu is de vorige SSD geen boot/windows drive meer dus levert het verder geen problemen op.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Het lag aan de drive. Die deed het prima maar had af en toe een 'glitch' waardoor deze niet meer te bereiken was en niet meer bovenaan de boot order stond. Bij een herstart deed ie het weer als een zonnetje totdat het fenomeen zich weer voordeed.

Een nieuwe drive heeft het probleem opgelost. Dank voor het meedenken.

Ik weet niet of ik dit topic zelf kan sluiten of gewoon moet wachten

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
keekeboo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:13:
Dat is een bekende fout in de firmware van de Crucial M4 die na een paar duizend uur gebruik optreedt en dan inderdaad na een ~uur de SSD doet crashen.

Destijds heeft Crucial daar een firmware update voor uitgebracht. Als je die installeert kun je 'm weer gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 02-01-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Dank je! Nog net op tijd voordat ie bij de milieustraat terecht zou komen :-)
Ik had al vervanging maar ik kan m nog als extra disk gebruiken.
Pagina: 1