Beregening tuin aansturen (Sonoff 4CH Pro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:48
Ik ben op dit moment bezig met het vinden van een manier om de tuinberegening (die nog aangelegd gaat worden) te kunnen automatiseren. Dit gaan drie zones worden met elk de benodigde rainbird sproeiers. Ik weet dat hier kant en klare oplossingen voor bestaan, maar omdat ik al veel in home assistant heb geautomatiseerd, wil ik dit ook graag dmv home assistant kunnen doen.

In diverse topics heb ik voorbij zien komen dat de rainbird magneetkleppen (100-DVF) geschakeld kunnen worden door er 24V wisselspanning op te zetten. Schakelen kan dus door middel van een relais. Om het makkelijker te maken, wil ik graag een Sonoff 4CH Pro inzetten voor het in- en uitschakelen van een zone. Belangrijk om te vermelden is dat ik maximaal één zone tegelijk wil kunnen sproeien.

Naast het schakelen van de zones, wil ik ook graag de grondwaterpomp kunnen schakelen. Die zetten we momenteel handmatig aan door middel van een wandschakelaar, maar dit zou ik ook graag via home assistant en/of een afstandsbediening kunnen doen.

Mijn elektrokennis gaat helaas niet ver genoeg om te bepalen hoe ik het geheel moet aansluiten. Heb een aantal aansluitschema's gevonden, maar die verschillen steeds...

Heb dus een aantal vragen:
  • Kan ik voor het voeden van de magneetkleppen een beltrafo gebruiken, zoals deze?
  • Hoe moet ik de magneetkleppen, 24V trafo en de sonoff aansluiten zodat ik één zone tegelijk in kan schakelen?
  • Wat is de beste manier om de pomp ook te kunnen schakelen?
Mocht er meer info nodig zijn, hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:26
als je tussen de grondwaterpomp en de verdeler een DAB Control zet dan schakelt ie de pomp automatisch in/uit als er een vraag is naar water. Die heb ik zelf ook op mijn pomp zitten en werkt hartstikke goed. Als ik de kraan van zone X open zet dan merkt de controller dat er water nodig is en schakelt ie de pomp in.

Bovendien schakelt ie de pomp uit op het moment dat je bron geen water meer geeft. Daarmee voorkom je dat de pomp droog loopt. Ik heb onderstaand model, maar er zijn wel meer fabrikanten/modellen die zoiets hebben.

https://www.waterpompshop.nl/dab-control-d

===== EDIT =====
Verder ga ik dit topic even volgen, want wil van het voorjaar mijn kogelkranen gaan vervangen door magneet kleppen en dit automatiseren.

[ Voor 12% gewijzigd door Stakie op 23-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Daiov97 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:02:
Kan ik voor het voeden van de magneetkleppen een beltrafo gebruiken, zoals deze?
Als die genoeg vermogen levert voor de magneet kleppen wel. Houd ook rekening mee met vermogens verlies bij lange (dunne) kabels.
Hoe moet ik de magneetkleppen, 24V trafo en de sonoff aansluiten zodat ik één zone tegelijk in kan schakelen?
Door de logica in home assistent op te nemen (if not 1=on and if not 2=on, set 3=on)
Wat is de beste manier om de pomp ook te kunnen schakelen?
Eventueel via de 4e relais of een losse schakel module. Vergeet niet ook de aarde draad te verbinden, meeste (sonoff) schakel modules hebben daar geen voorziening voor.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2020 15:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 17:39
Q: Kan ik voor het voeden van de magneetkleppen een beltrafo gebruiken, zoals deze?
A: Ik gebruik zelf een waterdichte LED-driver als deze (let op dat je de juiste neemt, dit is _mijn_ voorbeeld, geen suggestie voor jou kleppen 😀 ): https://www.applamp.nl/wa...g-dc-24v-60-watt-25a.html

Q: Hoe moet ik de magneetkleppen, 24V trafo en de sonoff aansluiten zodat ik één zone tegelijk in kan schakelen?
A: Ik gebruik een Shelly 2.5 om mijn zone's te schakelen. Daar heb ik 2 kanalen (jij zult er dan misschien een extra Shelly 1 nodig hebben) welke ik met HA aan en uit kan zetten. Werkt goed zolang je goed wifi ontvangst hebt. Ik denk dat de Sonoff hetzelfde werkt. Die zou je ook met 24V moeten kunnen voeden en dus de LED driver kunnen gebruiken.

LET OP: De Rainbird kleppen werken op 24v AC en de Sonoff kan alleen 24V DC aan...

Q: Wat is de beste manier om de pomp ook te kunnen schakelen?
A: Mijn pomp is een zgn Hydrofoor pomp welke vanzelf aangaat op het moment dat er watervraag is. Dus als een van de twee relais open gaat, dan gaat de pomp vanzelf aan. Wellicht is dit ook een optie voor jou?

[ Voor 3% gewijzigd door daxy op 23-11-2020 15:25 . Reden: Sonoff AC/DC info added ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb het aangesloten zoals jij het beschrijft, alleen heb ik geen pomp maar gewoon kraanwater. Denk dat je de pomp het beste kan oplossen met de oplossing die @Stakie aangeeft.

Heb de 4ch pro zo aangesloten dat hij ook maar maximaal 1 zone per keer kan openen, voor het geval ik per ongeluk 2 open zet/open laat staan. Zou zo wel even een foto maken hoe het is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:04
Aangezien je met HA aan de slag gaat. Kijk ook even naar: https://github.com/jeroenterheerdt/HASmartIrrigation

Die custom integratie bepaald op basis van regen en verdamping hoeveel water er moet worden toegevoegd. Handig in een land als NL waar het weer nogal wisselvallig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Mijn kranen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX3m2ICfNmFXtHAJBVR6eEXSmfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6DGoRFGtvCJ1t6Zd5WU3xWEy.jpg?f=user_large

Mijn 4CH Pro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_leXwjzbJSv_kxBO7UP56mU8h9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aLDURkysszCym7kBhsvEUv0X.jpg?f=user_large

Kanaal 1 regelt de beltrafo. Deze moet eerst aanstaan, anders werkt het hele systeem niet. Kanaal 2 t/m4 zijn de kranen. Staat kanaal 2 aan, dan kan de rest niet aanstaan (mag wel, maar die werken dan niet). Staat kanaal 2 uit, dan kan kanaal 3 of 4 aanstaan. Staat kanaal 3 aan, dan moet kanaal 2 uit staan en kan kanaal 4 niet aan staan (mag wel, maar werkt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Allereerst bedankt voor de snelle reacties! Heb al veel aan de gegeven antwoorden. De magneetkleppen hebben volgens mij niet veel vermogen nodig om te schakelen, maar dat ga ik nog even opzoeken!

De installatie gaat bij mijn ouders aangelegd worden, maar ik heb hier in huis al veel geautomatiseerd. De pomp wordt momenteel al gebruikt bij de huidige installatie (met tappunten) en voldoet naar alle waarschijnlijkheid net om één zone tegelijk te kunnen sproeien. Die DAB Control / hydrofoorpomp ziet er interessant uit. Mijn vader vertelde mij gisteren dat hij dit in een ver verleden zo heeft gehad, maar dat hij toen heel vaak aan/uit sloeg. Wellicht is dit te fixen (ga ik wel vanuit).

@Eppo © Een foto zou heel fijn zijn! Kwam zelf dit aansluitschema tegen:

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/57336/72565166-27933580-3866-11ea-87f4-3ef2accbdc01.png
Heronimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:33:
Aangezien je met HA aan de slag gaat. Kijk ook even naar: https://github.com/jeroenterheerdt/HASmartIrrigation

Die custom integratie bepaald op basis van regen en verdamping hoeveel water er moet worden toegevoegd. Handig in een land als NL waar het weer nogal wisselvallig kan zijn.
Zeer interessant, ga ik ook naar kijken!

Edit: Thanks voor de foto ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Daiov97 op 23-11-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je drie zones wilt kan je mooi het 4e kanaal voor je pomp gebruiken :)

En als je Tasmota erop zet dan kan je daar de interlock functie gebruiken om maar één kanaal tegelijk aan te hebben :) Kan dat nooit fout gaan. Rest kan je dan automatiseren in HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

daxy schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:22:
A: Ik gebruik een Shelly 2.5 om mijn zone's te schakel
[..]
LET OP: De Rainbird kleppen werken op 24v AC en de Sonoff kan alleen 24V DC aan...
Dan wordt een shelly al lastiger omdat die niet potentiaal vrij is.
Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:58:
En als je Tasmota erop zet dan kan je daar de interlock functie gebruiken om maar één kanaal tegelijk aan te
Interlock kan standaard al bij de PRO, is geen tasmota voor nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:58:
Als je drie zones wilt kan je mooi het 4e kanaal voor je pomp gebruiken :)

En als je Tasmota erop zet dan kan je daar de interlock functie gebruiken om maar één kanaal tegelijk aan te hebben :) Kan dat nooit fout gaan. Rest kan je dan automatiseren in HA :)
Als ik het goed begrijp, zorgt dit er voor dat als je één kanaal inschakelt automatisch de andere uit gaat? Als ik dan de pomp op de 4e zet, wordt de pomp dan niet automatisch uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 08:33

Ravhin

no <root>...

Ik heb hetzelfde idee en ik wil Shelly gebruiken. Het idee wat ik had was om de Shelly 220V te laten schakelen, en daar een 24V AC trafo tussen te zetten. Ik heb gekeken naar het vermogen dat nodig is om de magneetklep open te houden; dit zou 6-7 VA zijn. Nadeel is dat je dus drie trafo's moet kopen. Voordeel is dat je alles met simpel 220V kan regelen en je alleen de laatste stap de aanpassing naar 'exotisch' 24V AC hoeft te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ravhin op 23-11-2020 16:05 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Daiov97 Niet als je kanaal 4 niet meeneemt in de interlock ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Heb ook even een schematische tekening gemaakt (Paint skills rulezz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ia-dbgOTln1v9DTJaA7gWDnOCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9QEzh2j6dhbXeUWZRTRR67SY.png?f=user_large

Maak gebruik van de hardwarematige interlock functie van de Sonoff zelf om te zorgen dat er maar 1 zone tegelijk actief kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
DukeBox schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:59:
[...]

Dan wordt een shelly al lastiger omdat die niet potentiaal vrij is.

[...]

Interlock kan standaard al bij de PRO, is geen tasmota voor nodig.
Shelly werkt goed want die kan zowel 24V DC en AC aan als input. Je kan niet schakelen tussen 220V en 24V, maar zolang je kleppen 24V AC zijn en je voeding 24V AC, dan werkt het perfect (of beide 24V DC, dat kan ook).

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Ravhin schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:03:
Ik heb hetzelfde idee en ik wil Shelly gebruiken. Het idee wat ik had was om de Shelly 220V te laten schakelen, en daar een 24V AC trafo tussen te zetten. Ik heb gekeken naar het vermogen dat nodig is om de magneetklep open te houden; dit zou 6-7 VA zijn. Nadeel is dat je dus drie trafo's moet kopen. Voordeel is dat je alles met simpel 220V kan regelen en je alleen de laatste stap de aanpassing naar 'exotisch' 24V AC hoeft te doen.
24V is niet exotisch hoor 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:04:
@Daiov97 Niet als je kanaal 4 niet meeneemt in de interlock ;)
Ah oke, mooi dat dat kan! :D Ga nog even overleggen of we dat gaan gebruiken voor het schakelen of dmv een DAB control/hydrofoorpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

daxy schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:05:
Shelly werkt goed want die kan zowel 24V DC en AC aan als input
Volgens de specs kan de 2.5 alleen DC met laagspanning (https://shelly.cloud/prod...rt-home-automation-relay/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

daxy schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:07:
24V is niet exotisch hoor 😀
Ik zit in de procesindustrie en I know ;) Ik heb zelfs nog met analoog-in systemen gewerkt die 1-20 mA gebruiken als signaal (waar tegenwoordig alles op een TCP/IP signaal wordt gezet). Als je zelf iets wil in regeltechniek én je wil niet te veel geld uitgeven kom je wel in de niches terecht IMHO :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
De kleppen zijn ook laagspanning toch? Ik zie het probleem niet, jij wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

daxy schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:17:
De kleppen zijn ook laagspanning toch? Ik zie het probleem niet, jij wel?
Ja, shelly is DC, kleppen zijn AC én shelly is niet potentiaal vrij.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
DukeBox schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:18:
[...]

Ja, shelly is DC, kleppen zijn AC én shelly is niet potentiaal vrij.
Shelly werkt met zowel AC als DC, dus zolang je kleppen en LED-driver/voeding hetzelfde zijn, dan werkt het gewoon.

Dus Voeding=24V AC, Kleppen=24V AC, all happy. Voeding=24V DC en Kleppen=24V DC, nog steeds happy.
FYI, mijn kleppen zijn 24V DC dus mijn voeding is DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

daxy schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:21:
Shelly werkt met zowel AC als DC, dus zolang je kleppen en LED-driver/voeding hetzelfde zijn, dan werkt het gewoon.
Nee dus, shelly 2.5 < 60V is alleen DC !
Staat zowel op het device zelf, de handleiding én de site.. (zie link die ik eerder gepost heb). Zou de fabrikant het dan fout hebben ?

Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/06/Shelly_2.5.png

Normaal is het vrij simpel op te lossen met een brugcel maar aangezien hij niet potentiaal vrij is is dat geen optie.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

daxy schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:21:
[...]

Dus Voeding=24V AC, Kleppen=24V AC, all happy. Voeding=24V DC en Kleppen=24V DC, nog steeds happy.
FYI, mijn kleppen zijn 24V DC dus mijn voeding is DC.
Ik heb dit nagekeken in de handleiding van Shelly en helaas werkt het zo niet (volgens de handleiding). Ofwel 220V AC, ofwel maximaal 60V DC. Dat was ook de reden waarom ik de trafo na de Shelly heb gezet i.p.v. ervoor. Je kan het natuurlijk gewoon proberen met de kans op een mooie plof ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 23-11-2020 16:25 . Reden: 24 ->60 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
@DukeBox @Ravhin
I stand corrected!!! _/-\o_ (i feel so stupid now 8)7 |:( )

Ik keek in eerste instantie naar de Shelly 1 waarbij dit wel kan. Laten ben ik overgestapt op de Shelly 2.5 en die kan dit blijkbaar niet, my bad!
Dus als je Shelly 2.5 wilt gebruiken (voor 2 zone's), zorg dan dat je 24V DC kleppen hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door daxy op 23-11-2020 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

daxy schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:26:
@DukeBox @Ravhin
Dus als je Shelly 2.5 wilt gebruiken (voor 2 zone's), zorg dan dat je 24V DC kleppen hebt.
Ik zou hoe dan ook geen Shelly gebruiken omdat de relais niet potentiaal vrij zijn.

Met een Sonof 4CH PRO (v3) ben je in 1 keer klaar met 1 apparaat. Native hardware support voor interlock én zowel een NO als NC (potentiaal vrij) relais pér kanaal. Daarnaast ook nog 433MHz support (al vind ik het zelf niet verstandig dat te gebruiken i.v.m. onveilig protocol). Timer support (niet cloud afhankelijk) en native WebSocket support (lan mode). Mocht je er helemaal op los willen gaan kan je natuurlijk ook nog de diverse tasmota firmwares op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Week verder, maar we weten inmiddels hoe we het gaan doen. Pomp laten we nog even voor wat het is, maar gaan inderdaad de Sonoff gebruiken mbv een 24V AC trafo.

Hier ga ik tasmota op flashen, omdat ik alles graag lokaal wil houden (extern gaat via home assistant en VPN). Besturen gaat dan via home assistant en 433Mhz. Kan ik onderstaande gebruiken om de sonoff 4ch via 433mhz aan te sturen? Of is er een makkelijkere weg? Dit lijkt namelijk mooi in een wandcontactdoos te plaatsen, maar gezien ik tasmota wil gaan flashen is mij niet helemaal duidelijk wat deze sonoff T2 kan...

https://www.tinytronics.n...akelaar-wifi-en-433mhz-rf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Daiov97 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:56:
Hier ga ik tasmota op flashen, omdat ik alles graag lokaal wil houden (extern gaat via home assistant en VPN). Besturen gaat dan via home assistant en 433Mhz.
Als je toch 433 gebruikt, dan heeft tasmota geen toegevoegde waarde naast de standaard software want fat gaat niet via de cloud.
Kan ik onderstaande gebruiken om de sonoff 4ch via 433mhz aan te sturen?
Ja, dat kan.. vrijwel ieder 433 signaal wat geen rolling code is (en geen KaKu). Houd er wel rekening mee dat het 1-weg verkeer is. Dus geen confirmatie én ook geen status update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
DukeBox schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:18:
[...]

Als je toch 433 gebruikt, dan heeft tasmota geen toegevoegde waarde naast de standaard software want fat gaat niet via de cloud.

[...]

Ja, dat kan.. vrijwel ieder 433 signaal wat geen rolling code is (en geen KaKu). Houd er wel rekening mee dat het 1-weg verkeer is. Dus geen confirmatie én ook geen status update.
Klopt, maar wilde 433 alleen gebruiken voor de schakelaars in de garage/ mocht je in de tuin staan (weet niet zeker of signaal ver genoeg gaat komen, maar dat zie ik dan wel). Verder wil ik home assistant gebruiken voor automatiseren en zal ik het wel schakelen met mijn telefoon, maar voor mijn vader is een losse afstandsbediening/switch in garage handiger.

Zie jij een betere optie hiervoor wat wel confirmatie teruggeeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Daiov97 op 30-11-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

DukeBox schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:41:
[...]

Ik zou hoe dan ook geen Shelly gebruiken omdat de relais niet potentiaal vrij zijn.

Met een Sonof 4CH PRO (v3) ben je in 1 keer klaar met 1 apparaat. Native hardware support voor interlock én zowel een NO als NC (potentiaal vrij) relais pér kanaal. Daarnaast ook nog 433MHz support (al vind ik het zelf niet verstandig dat te gebruiken i.v.m. onveilig protocol). Timer support (niet cloud afhankelijk) en native WebSocket support (lan mode). Mocht je er helemaal op los willen gaan kan je natuurlijk ook nog de diverse tasmota firmwares op kwijt.
Omdat ik via Homey ga werken moet ik wel flashen naar Tasmota - Sonoff is decrepated in de Homey app. Het maakt het wel een stukkie overzichtelijker en minder soldeerwerk :) . Ik ga mijn lijstje eens aanpassen en een nieuw plannetje maken. dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Daiov97 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:23:
Zie jij een betere optie hiervoor wat wel confirmatie teruggeeft?
Als je geen eigen domotica controller gebruikt (zoals domoticz, home assistent etc) dan ontkom je niet aan de cloud. De 433MHz optie is dan wel handig om daarnaast te gebruiken, zodat je ook cloud onafhankelijk kan werken. Als je ook voice controlled wilt werken ontkom je er eigenlijk niet aan ergens een cloud break-out te hebben.
Ah, Homey (was aan het typen terwijl je postte), had wel handig geweest om dat ook te vermelden in je SP ;)

Zelf zou ik gewoon een 433 remote nemen zoals https://nl.aliexpress.com/item/4000962359625.html, die heb je ook zonder antenne maar aangezien je het over bereik hebt, misschien wel handig. Of een die een kloon optie heeft, dan kan je altijd beiden tegelijk gebruiken (weet niet of tasmota meerdere keys ondersteund, sonoff niet).

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 30-11-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
DukeBox schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:54:
[...]

Als je geen eigen domotica controller gebruikt (zoals domoticz, home assistent etc) dan ontkom je niet aan de cloud. De 433MHz optie is dan wel handig om daarnaast te gebruiken, zodat je ook cloud onafhankelijk kan werken. Als je ook voice controlled wilt werken ontkom je er eigenlijk niet aan ergens een cloud break-out te hebben.
Ah, Homey (was aan het typen terwijl je postte), had wel handig geweest om dat ook te vermelden in je SP ;)

Zelf zou ik gewoon een 433 remote nemen zoals https://nl.aliexpress.com/item/4000962359625.html, die heb je ook zonder antenne maar aangezien je het over bereik hebt, misschien wel handig. Of een die een kloon optie heeft, dan kan je altijd beiden tegelijk gebruiken (weet niet of tasmota meerdere keys ondersteund, sonoff niet).
Dat was niet mijn reactie, maar die van @Ravhin ;) Ik gebruik zelf wel home assistant en wil de 4CH hierin zeker integreren, maar voor de manuele oplossing zoek ik iets waarmee de 4CH handig te bedienen is. Daar lijkt 433Mhz mij ook het makkelijkste voor. Weet dat dit niet het beste protocol is, maar wel makkelijk dmv zo'n afstandsbediening idd. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Behoorlijke topic update, want de sproeiers zijn inmiddels aangelegd en de elektra werkt deels.

Aansturen kleppen gaat prima. Zoals gezegd hebben we ook de behoefte de waterpomp te schakelen. Dit kan via de 4e channel, nog mooier zou het zijn als de pomp aan gaat op het moment dat channel 1,2 of 3 is ingeschakeld.

Hiervoor zaten we te denken aan een relais met output 230V die inschakelt als hij 24V van één van de zones krijgt. Met één zone snap ik wel hoe ik deze aan moet sluiten, met drie zie ik echter niet direct hoe dat moet 😅 Iemand een idee?

• marzmarz1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-11-2024
Eppo © schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:05:

[Afbeelding]

Maak gebruik van de hardwarematige interlock functie van de Sonoff zelf om te zorgen dat er maar 1 zone tegelijk actief kan zijn.
Heb je nog scriptjes in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Ik gebruik inmiddels onderstaande integration in HA:

https://github.com/rgc99/irrigation_unlimited

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodyairtimer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eppo © schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:05:

[Afbeelding]

Heeft het te maken met de voeding (24V) dat je de interlock functie gebruikt? Ik zelf zou namelijk liever wel meerdere zones tegelijk aan willen kunnen zetten. Is voor mij ook de reden om de rainbird sproeicomputer de deur uit te doen omdat die maar 1 zone tegelijk aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
bloodyairtimer schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:01:
[...]

Heeft het te maken met de voeding (24V) dat je de interlock functie gebruikt? Ik zelf zou namelijk liever wel meerdere zones tegelijk aan willen kunnen zetten. Is voor mij ook de reden om de rainbird sproeicomputer de deur uit te doen omdat die maar 1 zone tegelijk aan kan zetten.
Die beperking is hier heel nuttig gebleken. De pomp kan namelijk maar één zone tegelijk besproeien. Bij meer wordt de druk te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodyairtimer
  • Niet online
Daiov97 schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:33:
[...]

Die beperking is hier heel nuttig gebleken. De pomp kan namelijk maar één zone tegelijk besproeien. Bij meer wordt de druk te laag.
Ok, duidelijk vanuit dat oogpunt. Ik heb niet zoveel sproeiers op de zones/druppelslang. Hiervoor had ik handmatige kranen en sproeide toen ook 3 zones tegelijkertijd.

Nog wel benieuwd of iemand wat kan vertellen of ik meerdere magneetventielen op de dezelfde voeding kan aansluiten en tegelijkertijd kan gebruiken. Of dat ik dan meerdere voedingen nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@bloodyairtimer Ik zie geen reden waarom je niet meerdere magneetventielen zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
bloodyairtimer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:05:
[...]

Ok, duidelijk vanuit dat oogpunt. Ik heb niet zoveel sproeiers op de zones/druppelslang. Hiervoor had ik handmatige kranen en sproeide toen ook 3 zones tegelijkertijd.

Nog wel benieuwd of iemand wat kan vertellen of ik meerdere magneetventielen op de dezelfde voeding kan aansluiten en tegelijkertijd kan gebruiken. Of dat ik dan meerdere voedingen nodig heb.
Een magneetventiel gebruikt het meeste bij het inschakelen, een RainBird zo'n 0.25 ampère. Ik heb een beltrafo van 0.33 ampère, dus daar is de voeding niet voor bedoeld. Maar met een grote voeding is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodyairtimer
  • Niet online
Dank voor jullie antwoorden. Ik ga mijn voeding even bekijken wat daar qua ampères op staat en mogelijk dat ik een zwaardere koop indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
bloodyairtimer schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:01:
[...]

Als mosterd na de maaltijd, maar ja, dat is de reden dat ik de interlock functie gebruik.
Pagina: 1