Dat lijkt mij één van de minst voorkomende situaties. Waar ga je het vermogen voor het aansturen van de subwoofer vandaan halen in dat geval? Dan zit je weer met een losse versterker die toe moet worden gevoegd. Meest gangbare in home cinema is passieve speakers met een actieve subwoofer, meest gangbare bij de PC lijkt me alles actief of speakers passief aangesloten op actieve subwoofer.
Is het echter ook mogelijk om actieve speakers met een actieve sub te combineren?
Ja. Hoe aan te sluiten is afhankelijk van de in- en outputs van de speakers dan wel subwoofer.
Kan je vervolgens dan het volledige volume (inclusief sub) regelen via de actieve speakers?
Als de speakers een Subwoofer Pre Out hebben wel, als je via andere wegen aan gaat sluiten (bijvoorbeeld met Line Out, soms de enige manier om het weekend te krijgen) kan het anders uitpakken.
Koppel ik de sub en de speakers via een RCA kabel?
Wederom afhankelijk van de input en outputs van de gekozen hardware. Er zijn speakers die een 3,5 mm jack hebben voor de Subwoofer Pre Out maar veelal is subwoofer RCA (al dan niet stereo of aangesloten met een Y-adapter).
Op dit moment zie ik vooral vragen waar een deel al een antwoord vindt door naar bijvoorbeeld de achterzijde van de genoemde Klipsch te kijken, daar zit een "Subwoofer Out" op in de RCA vorm.
Ik had eerder een concrete vraag verwacht of deze combinatie gaat werken. De vreemde eend in deze is de subwoofer van de Teufel. Dat is namelijk niet alleen een subwoofer maar er zit ook een voorversterker voor andere bronnen en de subwoofer is onderdeel uit een complete set. Ik gok ook dat de crossover van deze subwoofer af is gestemd op de speakers die bij deze set zitten/zaten. Kans is (zeer) groot dat deze niet past bij de crossover waar de Klipsch af gaan vallen. Oftewel je krijgt een overlap in het bereik welke niet aan is te passen. Volgens de specs gaan de Klipsch tot 68 Hz. Dat soort speakers ga je veelal niet ver boven de 100 Hz een crossover geven. De speakers bij de Teufel geven op bij 150 Hz beginnen. Dat zal bij -3 dB zijn die die crossover zet je wat hoger. Het zou mij niet verbazen als de subwoofer een crossover heeft van 180-200 Hz. Dat is geen goede match.
De Teufel heeft volgens de specs een "Frequentieregelaar (bereik) van 32 Hz". Indien deze in te stellen is zal dit makkelijker op elkaar matchen en in zijn te stellen. Ik kan deze instelling echter niet in de handleiding terugvinden dus ik ben niet volledig overtuigd. Mogelijk dat de site van Teufel iets te vrij vertaald is. En de 32 Hz gewoon het laagste punt is.
[
Voor 47% gewijzigd door
FeaR op 23-11-2020 15:52
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.