Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:52
Ik heb de Klipsch R-51PM op het oog. Ik zou deze graag willen combineren met de actieve sub die ik nu al heb staan (Teufel E450 digital).

Zoals ik het begrijp is het gangbaar om Actieve speakers met een passieve sub te gebruiken.

- Is het echter ook mogelijk om actieve speakers met een actieve sub te combineren?
- Kan je vervolgens dan het volledige volume (inclusief sub) regelen via de actieve speakers?
- Koppel ik de sub en de speakers via een RCA kabel?

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Robertobananas op 24-11-2020 12:15)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:51

FeaR

In GoT we trust

Robertobananas schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:43:
Zoals ik het begrijp is het gangbaar om Actieve speakers met een passieve sub te gebruiken.
Dat lijkt mij één van de minst voorkomende situaties. Waar ga je het vermogen voor het aansturen van de subwoofer vandaan halen in dat geval? Dan zit je weer met een losse versterker die toe moet worden gevoegd. Meest gangbare in home cinema is passieve speakers met een actieve subwoofer, meest gangbare bij de PC lijkt me alles actief of speakers passief aangesloten op actieve subwoofer.
Is het echter ook mogelijk om actieve speakers met een actieve sub te combineren?
Ja. Hoe aan te sluiten is afhankelijk van de in- en outputs van de speakers dan wel subwoofer.
Kan je vervolgens dan het volledige volume (inclusief sub) regelen via de actieve speakers?
Als de speakers een Subwoofer Pre Out hebben wel, als je via andere wegen aan gaat sluiten (bijvoorbeeld met Line Out, soms de enige manier om het weekend te krijgen) kan het anders uitpakken.
Koppel ik de sub en de speakers via een RCA kabel?
Wederom afhankelijk van de input en outputs van de gekozen hardware. Er zijn speakers die een 3,5 mm jack hebben voor de Subwoofer Pre Out maar veelal is subwoofer RCA (al dan niet stereo of aangesloten met een Y-adapter).

Op dit moment zie ik vooral vragen waar een deel al een antwoord vindt door naar bijvoorbeeld de achterzijde van de genoemde Klipsch te kijken, daar zit een "Subwoofer Out" op in de RCA vorm.

Ik had eerder een concrete vraag verwacht of deze combinatie gaat werken. De vreemde eend in deze is de subwoofer van de Teufel. Dat is namelijk niet alleen een subwoofer maar er zit ook een voorversterker voor andere bronnen en de subwoofer is onderdeel uit een complete set. Ik gok ook dat de crossover van deze subwoofer af is gestemd op de speakers die bij deze set zitten/zaten. Kans is (zeer) groot dat deze niet past bij de crossover waar de Klipsch af gaan vallen. Oftewel je krijgt een overlap in het bereik welke niet aan is te passen. Volgens de specs gaan de Klipsch tot 68 Hz. Dat soort speakers ga je veelal niet ver boven de 100 Hz een crossover geven. De speakers bij de Teufel geven op bij 150 Hz beginnen. Dat zal bij -3 dB zijn die die crossover zet je wat hoger. Het zou mij niet verbazen als de subwoofer een crossover heeft van 180-200 Hz. Dat is geen goede match.

De Teufel heeft volgens de specs een "Frequentieregelaar (bereik) van 32 Hz". Indien deze in te stellen is zal dit makkelijker op elkaar matchen en in zijn te stellen. Ik kan deze instelling echter niet in de handleiding terugvinden dus ik ben niet volledig overtuigd. Mogelijk dat de site van Teufel iets te vrij vertaald is. En de 32 Hz gewoon het laagste punt is.

[ Voor 47% gewijzigd door FeaR op 23-11-2020 15:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat lijkt mij één van de minst voorkomende situaties. Waar ga je het vermogen voor het aansturen van de subwoofer vandaan halen in dat geval? Dan zit je weer met een losse versterker die toe moet worden gevoegd. Meest gangbare in home cinema is passieve speakers met een actieve subwoofer, meest gangbare bij de PC lijkt me alles actief of speakers passief aangesloten op actieve subwoofer.
Is het echter ook mogelijk om actieve speakers met een actieve sub te combineren?
Ja. Hoe aan te sluiten is afhankelijk van de in- en outputs van de speakers dan wel subwoofer.
Kan je vervolgens dan het volledige volume (inclusief sub) regelen via de actieve speakers?
Als de speakers een Subwoofer Pre Out hebben wel, als je via andere wegen aan gaat sluiten (bijvoorbeeld met Line Out, soms de enige manier om het weekend te krijgen) kan het anders uitpakken.
Koppel ik de sub en de speakers via een RCA kabel?
Wederom afhankelijk van de input en outputs van de gekozen hardware. Er zijn speakers die een 3,5 mm jack hebben voor de Subwoofer Pre Out maar veelal is subwoofer RCA (al dan niet stereo of aangesloten met een Y-adapter).

Op dit moment zie ik vooral vragen waar een deel al een antwoord vindt door naar bijvoorbeeld de achterzijde van de genoemde Klipsch te kijken, daar zit een "Subwoofer Out" op in de RCA vorm.

Ik had eerder een concrete vraag verwacht of deze combinatie gaat werken. De vreemde eend in deze is de subwoofer van de Teufel. Dat is namelijk niet alleen een subwoofer maar er zit ook een voorversterker voor andere bronnen en de subwoofer is onderdeel uit een complete set. Ik gok ook dat de crossover van deze subwoofer af is gestemd op de speakers die bij deze set zitten/zaten. Kans is (zeer) groot dat deze niet past bij de crossover waar de Klipsch af gaan vallen. Oftewel je krijgt een overlap in het bereik welke niet aan is te passen. Volgens de specs gaan de Klipsch tot 68 Hz. Dat soort speakers ga je veelal niet ver boven de 100 Hz een crossover geven. De speakers bij de Teufel geven op bij 150 Hz beginnen. Dat zal bij -3 dB zijn die die crossover zet je wat hoger. Het zou mij niet verbazen als de subwoofer een crossover heeft van 180-200 Hz. Dat is geen goede match.

De Teufel heeft volgens de specs een "Frequentieregelaar (bereik) van 32 Hz". Indien deze in te stellen is zal dit makkelijker op elkaar matchen en in zijn te stellen. Ik kan deze instelling echter niet in de handleiding terugvinden dus ik ben niet volledig overtuigd. Mogelijk dat de site van Teufel iets te vrij vertaald is. En de 32 Hz gewoon het laagste punt is.

[ Voor 47% gewijzigd door FeaR op 23-11-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25
Ik heb de Klipsch R-51PM op het oog. Ik zou deze graag willen combineren met de actieve sub die ik nu al heb staan (Teufel E450 digital).

- Is het echter ook mogelijk om actieve speakers met een actieve sub te combineren?
- Kan je vervolgens dan het volledige volume (inclusief sub) regelen via de actieve speakers?
- Koppel ik de sub en de speakers via een RCA kabel?

Alvast bedankt :)
Ja dat kan. Je Klpisch speakers hebben een subwoofer uitgang (lijn signaal) en je Teufel sub heeft een lijn iingang. Je verbindt dus de sub out met 1 van de liijn ingang aansluitingen van je teufel sub, bijv de witte (het maakt niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
Bedankt voor jullie gedetailleerde reacties. Ik merk dat ik hier eigenlijk te weinig kennis van heb om de juiste keuzes te maken. Het lijkt mij er op dat ik mogelijk beter mijn huidige systeem compleet kan verkopen en dan vervangen met een nieuwe set + bijbehorende sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Robertobananas schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:15:
Bedankt voor jullie gedetailleerde reacties. Ik merk dat ik hier eigenlijk te weinig kennis van heb om de juiste keuzes te maken. Het lijkt mij er op dat ik mogelijk beter mijn huidige systeem compleet kan verkopen en dan vervangen met een nieuwe set + bijbehorende sub.
Als het "huidige systeem" de gehele Teufel is dan ben ik het met die stap eens. Kant en klare setjes uit elkaar trekken en de componenten los gebruiken kan, maar er kunnen haken en ogen aanzitten. Zo ook in deze. Althans, ik zie dus geen instelbare crossover en die heb je wel nodig.

Bijbehorende sub hoeft niet eens (die is er ook lang niet altijd). Je kan in principe elk merk actieve subwoofer op een Subwoofer Pre Out van de actieve speaker aansluiten. Een Klipsch subwoofer op de beoogde Klipsch R-51PM hoeft niet, dat mag ook een SVS zijn. Merken puur ter voorbeeld. Voordeel van hetzelfde merk is veelal wel dezelfde afwerking. De aansluitingen zullen als je de serie gelijk houdt ook overeenkomen maar doordat RCA toch wel de meest voorkomende aansluiting is zie ik daar geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
Het huidige systeem is inderdaad de gehele Teufel e450 set.

Voor de beeldvorming, ik heb de set bij mijn PC staan. Op mijn bureau staat naast de satelliet speakers van de e450 ook nog de Teufel Stereo M.

Echter is de Stereo M geen nearfield speaker, het geluid werkt gewoon niet op 50cm afstand. Lage tonen zijn niet te herkennen. Ik merk echter wel dat geluid (mid en high, op 2m afstand) van veel betere kwaliteit zijn.

De sub van de e450 produceert echter wel goed geluid in mijn kamer. Vandaar dat ik deze graag zou willen koppelen aan degelijke nearfield desktop speakers.

Ik heb nu ook de KEF LSX op het oog voor desktop speakers, mogelijk is dit een goede keuze om eerst te proberen zonder sub, dan kan ik die altijd later nog toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Robertobananas schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:34:
Ik heb nu ook de KEF LSX op het oog voor desktop speakers, mogelijk is dit een goede keuze om eerst te proberen zonder sub, dan kan ik die altijd later nog toevoegen.
Eerst zonder subwoofer proberen is altijd een goed idee. Geld uitgeven kan later altijd nog ;)

KEF LSX (in het groen) stond bij MediaMarkt Nieuwegein recent voor een leuke prijs, wel demomodel (en geen idee of die prijs met Black Friday/Cyber Monday nog echt goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Robertobananas schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:34:
Het huidige systeem is inderdaad de gehele Teufel e450 set.

Voor de beeldvorming, ik heb de set bij mijn PC staan. Op mijn bureau staat naast de satelliet speakers van de e450 ook nog de Teufel Stereo M.

Echter is de Stereo M geen nearfield speaker, het geluid werkt gewoon niet op 50cm afstand. Lage tonen zijn niet te herkennen. Ik merk echter wel dat geluid (mid en high, op 2m afstand) van veel betere kwaliteit zijn.

De sub van de e450 produceert echter wel goed geluid in mijn kamer. Vandaar dat ik deze graag zou willen koppelen aan degelijke nearfield desktop speakers.

Zie mijn eerdere reactie; je kan gewoon de Line in gebruiken op je teufel sub. Dat kan met een heel goedkoop kabeltje. Je hebt die teufel al staan, ik zou de sub op dezelfde plek laten staan en het gewoon proberen. Andere sub kopen kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:27:
[...]
Zie mijn eerdere reactie; je kan gewoon de Line in gebruiken op je teufel sub. Dat kan met een heel goedkoop kabeltje. Je hebt die teufel al staan, ik zou de sub op dezelfde plek laten staan en het gewoon proberen. Andere sub kopen kan altijd nog :)
Jij valt niet over de niet instelbare crossover van de Teufel subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja dat is een beetje all bets are off, die sub out zou gelowpassed kunnen zijn, staat niet op de klipsch site. Die teufel sub heeft sowieso wel een eigen lowpass, maar die staat wel wat hoog ingesteld waarschijnlijk. Maar die sub staat er toch al, je hoort vanzelf of het goed klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

True. De vraag is dus eerder of het budget er is om nu actieve speakers te kopen of dat het budget pas vrijkomt na het verkopen van de gehele Teufel set. Anders krijg je een soort Cath 22. Al zou ik altijd de Teufel verkopen, al zou de subwoofer los werken heb je vijf speakers ongebruikt in de kast liggen. Gelukkig ben ik TS niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
Geld is niet zozeer het probleem. Kennis wel. Vandaar ook dat ik mijn vingers niet ga branden aan versterkers en passieve speakers. Aangezien ik tevreden ben over de Teufel sub, maar niet over de satelliet speakers, hoopte ik dit mooi te kunnen combineren (nieuwe speakers met de oude sub). Voor deze thread wist ik nog niks van crossover.

Ik vind het testen van de Teufel sub in combinatie van nieuwe speakers best wel een aardig idee. Dat de satellieten stof liggen happen als ik andere speakers aan de sub koppel is wat mij betreft niet zo erg. Kan altijd later nog de hele boel verkopen en een nieuwe sub halen.

Ik ben ook echt niet een audio-purist. Mogelijk hoor ik het hele crossover issue niet. Ik heb helaas wel genoeg gevoel hiervoor om te merken dat de speakers bij de E450 middelmatig zijn. Voor bepaalde muziek vind ik een sub wel van belang omdat ik bij veel apparaten een beetje 'punch' vind missen.

Nu we het er toch over hebben, zijn deskstands / mounts echt van belang om geluid goed te laten klinken? Denk hierbij ook aan de korte afstand tussen gebruiker en speaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Ja, daar wordt het wel beter van. Maar je hoeft geen dure te kopen, het is wel beter om je speakers iig iets van je bureau te liften over het algemeen.

Wat betreft die crossover issue: die er is misschien niet eens, kan ik zo niet zeggen (staat niet in de specs/manual). Gewoon proberen als je het hebt staan! Je hebt gewoon een simpele rca naar rca kabel nodig (ook wel tulp genoemd), hoeft geen speciale subwoofer kabel te zijn (dat is nonsens).

• Robertobananas
Waar kan je crossover issues eigenlijk aan herkennen? Zoals ik het begrijp heeft dit te maken met het overgaan van driver naar driver (Bijv. Tweeter naar Midrange).

Hoe zou slechte crossover in de praktijk klinken?

Ik heb inmiddels ook al de KEF LSX gekocht. Levertijd zal wel even duren.

[ Voor 15% gewijzigd door Robertobananas op 26-11-2020 15:26 ]

Pagina: 1