Monitoren 2k vs 4k, 27inch vs 32 inch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:35
Mijn vraag
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik niet geheel computer technisch ben, maar met de monitoren kom ik er zo onderhand echt niet meer uit waar ik nou op moet letten in mijn geval
Ik ben opzoek naar een monitor die ik naast het scherm van mijn laptop kan gebruiken, voornamelijk voor teken software doeleinden, gamen doe ik er niet op
M'n laptop beschikt over een USB-C en HDMI aansluiting

Waar kan ik nou het beste opzoek naar gaan?
Ik zit zelf te denken aan een 27 inch (2 of 4K), of 32 inch ultrawide (2K) IPS scherm, mooiste is met USB-C maar geen vereiste, HDMI werkt immer ook prima ;)
Kleurweergave is vooral heel belangrijk

Budget - 400 euro

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software:
Sketchup Pro met Vray
IronCAD met Keyshot
Blender 3D

Hardware:
Dell laptop
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

https://tweakers.net/pric...u2719dc-zilver-zwart.html

https://tweakers.net/pric...-grijs-wit/alternatieven/

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

Beste antwoord (via FabianGTI op 23-11-2020 20:06)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hier kijk je naar een IPS paneel. Waar je op moet letten is kalibratie van het paneel, contrast en uniformiteit, de rest is niet erg relevant. Ik zou hier ook zeker naar 4K kijken als het binnen budget valt. Vervolgens check je of het model waar je naar kijkt, ook goed aangeschreven staat bij een van deze sites. Rtings heeft nota bene een recente guide staan voor 4K panelen.

https://www.rtings.com/mo...esolution/4k-ultra-hd-uhd
https://www.tftcentral.co.uk/

Let op het volgende:
-Relatief goed contrast voor IPS. Je wil eigenlijk gewoon minstens 1000:1 hebben, maar liever richting de 1200:1.
-sRGB mode die gekalibreerd is kan heel erg fijn zijn. Dit is belangrijk als je iets dat kleuraccuraat moet zijn, wil overbrengen naar een ander medium of wil printen met een echt goede printer. Het is hier ook zinvol als brightness of contrast settings niet geblokkeerd zijn.
-De normale mode zal waarschijnlijk wide gamut zijn onder DCI-P3. Dat kan wat verzadigt zijn voor gedetailleerd werk in sRGB formaat, maar meestal werkt het echt heel erg fijn. Wederom wil je hier goede kalibratie hebben.
-Qua kalibratie is weinig zo irritant als een slechte gamma curve. Daarnaast is het volgen van de kleurspecificatie erg fijn. Het hoeft niet perfect te zijn, maar te grote afwijkingen merk je en daar zijn deze panelen eigenlijk te duur voor.
-Daarnaast kijkt je naar gray en black uniformity. Zwart zal nooit echt heel goed zijn met IPS, maar het moet ook niet heel erg slecht gesteld zijn.

Negeer het volgende:
-HDR10, HDR400 of local dimming. HDR technologie is nog lang niet echt de moeite waard en veel "HDR" implementaties zijn eigenlijk zinloos.
-1MS
-Meer dan 75Hz

Alles bij elkaar denk ik dat je in de LG waarschijnlijk onbewust al een van de, zo niet de beste optie hebt gevonden. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

FabianGTI schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:21:
Kleurweergave is vooral heel belangrijk
Dan zou ik ook IPS als eis stellen. Dus voor zover je keuze; d:)b
100% sRGB of AdobeRGB lijkt mij niet van belang (?).

FullHD op 32" wordt al behoorlijk korrelig, dan zou ik 27" nemen. Of 4K ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:31
Let wel op, afhankelijk van de HDMI versie van je laptop (1.4 of 2.0) Kan het zijn dat je al voor een 2k scherm op 30 hz/fps blijft steken bij HDMI versie 1.4. Of voor een 4k scherm bij HDMI 2.

Voor hogere/normale fps, 60 of hoger zul je naar displayPort(DP) moeten.

De USB-C aansluiting op je laptop zal zeer waarschijnlijk ook tegelijk een DP poort zijn.
Indien de USB-C nu ook gebruikt wordt om op te laden, dan zul je nog een keuze moeten maken of je een splitter er tussen zet of een monitor die USB-C power delivery ondersteunt.
Zo te zien bieden niet alle gekozen monitoren in je lijstje die optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
erikjong schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:01:
Let wel op, afhankelijk van de HDMI versie van je laptop (1.4 of 2.0) Kan het zijn dat je al voor een 2k scherm op 30 hz/fps blijft steken bij HDMI versie 1.4. Of voor een 4k scherm bij HDMI 2.

Voor hogere/normale fps, 60 of hoger zul je naar displayPort(DP) moeten.

De USB-C aansluiting op je laptop zal zeer waarschijnlijk ook tegelijk een DP poort zijn.
Indien de USB-C nu ook gebruikt wordt om op te laden, dan zul je nog een keuze moeten maken of je een splitter er tussen zet of een monitor die USB-C power delivery ondersteunt.
Zo te zien bieden niet alle gekozen monitoren in je lijstje die optie
Even gekeken, laptop heeft HDMI 2.0, USB-C kan met power delivery gedaan, maar heb ook nog een losse aansluiting voor de voeding
Laptop (Dell 5540) heeft zelf ook een 4K touchscreen, dus hij zou het aan moeten kunnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjong
FabianGTI schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:05:
Even gekeken, laptop heeft HDMI 2.0, USB-C kan met power delivery gedaan, maar heb ook nog een losse aansluiting voor de voeding
Laptop (Dell 5540) heeft zelf ook een 4K touchscreen, dus hij zou het aan moeten kunnen :+
Samen zijn het natuurlijk wel 2 4K schermen die hij moet aansturen. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hier kijk je naar een IPS paneel. Waar je op moet letten is kalibratie van het paneel, contrast en uniformiteit, de rest is niet erg relevant. Ik zou hier ook zeker naar 4K kijken als het binnen budget valt. Vervolgens check je of het model waar je naar kijkt, ook goed aangeschreven staat bij een van deze sites. Rtings heeft nota bene een recente guide staan voor 4K panelen.

https://www.rtings.com/mo...esolution/4k-ultra-hd-uhd
https://www.tftcentral.co.uk/

Let op het volgende:
-Relatief goed contrast voor IPS. Je wil eigenlijk gewoon minstens 1000:1 hebben, maar liever richting de 1200:1.
-sRGB mode die gekalibreerd is kan heel erg fijn zijn. Dit is belangrijk als je iets dat kleuraccuraat moet zijn, wil overbrengen naar een ander medium of wil printen met een echt goede printer. Het is hier ook zinvol als brightness of contrast settings niet geblokkeerd zijn.
-De normale mode zal waarschijnlijk wide gamut zijn onder DCI-P3. Dat kan wat verzadigt zijn voor gedetailleerd werk in sRGB formaat, maar meestal werkt het echt heel erg fijn. Wederom wil je hier goede kalibratie hebben.
-Qua kalibratie is weinig zo irritant als een slechte gamma curve. Daarnaast is het volgen van de kleurspecificatie erg fijn. Het hoeft niet perfect te zijn, maar te grote afwijkingen merk je en daar zijn deze panelen eigenlijk te duur voor.
-Daarnaast kijkt je naar gray en black uniformity. Zwart zal nooit echt heel goed zijn met IPS, maar het moet ook niet heel erg slecht gesteld zijn.

Negeer het volgende:
-HDR10, HDR400 of local dimming. HDR technologie is nog lang niet echt de moeite waard en veel "HDR" implementaties zijn eigenlijk zinloos.
-1MS
-Meer dan 75Hz

Alles bij elkaar denk ik dat je in de LG waarschijnlijk onbewust al een van de, zo niet de beste optie hebt gevonden. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
erikjong schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:05:
[...]

Samen zijn het natuurlijk wel 2 4K schermen die hij moet aansturen. ;)
Oh, zou dat een probleem kunnen worden? :$ (i9-9880H - 32GB - Quadro T2000 4GB - 1TB SSD)
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:13:
En als ik een stapje hoger ga heb ik ook USB-C zo te zien?

https://tweakers.net/pric...0-w-zilver/specificaties/

[ Voor 40% gewijzigd door FabianGTI op 23-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjong
FabianGTI schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:10:
Oh, zou dat een probleem kunnen worden? :$ (i9-9880H - 32GB - Quadro T2000 4GB - 1TB SSD)
Het is dubbel aantal pixels wat er aangestuurd moet worden.

Ik heb geen idee hoe groot die impact is onder alleen windows desktop. Onder normale omstandigheden gebruikt Windows de Quadro niet maar de interne Intel video chip. Die is veel minder krachtig. Deels zal het er van afhangen of je software de Quadro gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat zou ik niet zomaar stellen. Zeker de grote spelers zoals LG, hebben er een handje van om met heel veel verschillende SKU's te komen waar soms maar een letter anders is. Het kan dan gaan om heel andere panelen en soms delen ze een paneel met een andere SKU, maar verschillen er andere details zoals een USB hub of beter statief. Dit soort zaken kunnen zeer irritant zijn om uit te zoeken. Ik kan het paneel voor deze ook zo snel niet vinden. Maar volgens de LG site zou deze uit de fabriek al enige kalibratie hebben gehad. Dat zou afdoende moeten zijn voor de meeste gebruiksscenario's. Als het super accuraat moet zijn, tja dan zal je een kalibratieapparaat moeten zien te lenen of huren. :)
https://www.lg.com/nl/zakelijke-monitoren/lg-27UL850-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Inmiddels voorzien van een LG 27UL650-W monitor, nog niet heel veel gebruik van gemaakt maar de eerste indrukken waren zeker goed, erg mooi beeld!
Pagina: 1