Phono input sensitivity versterker versus platenspeler naald

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Ik snap niet hoe de phono input sensitivity van een versterker zich verhoudt tot de output voltage van de naald van mijn platenspeler en welke combinatie op dat punt beter is.

De platenspeler: Audio Technica AT-LP5, volgens specs: 3.5 mV nominal at 1 kHz, 5 cm/sec (?)
De naald: Audio Technica VM540ML/H, volgens specs: 4.0 mV (at 1 kHz, 5 cm/sec)

Mogelijkheden:
Versterker 1: Marantz PM6006, volgens specs: 2.2 mV/47 kΩ/kohms
Versterker 2: NAD AMP1, volgens specs: 5mV (ref 40W 1kHz 8 Ohms out, volume maximum)

De specs zijn erg verwarrend, want lijken op een verschillende basis gedefinieerd te zijn.

Mijn vragen:

Is het beter om met je versterker onder de output van de platenspeler te zitten (Marantz 2.2mV t.o.v. de 3.5mV van de platenspeler) of beter er boven (NAD 5mV t.o.v. de 3,5mV van de platenspeler)? Kan de ene of de andere combinatie kwaad? Of probeer ik nu iets te vergelijken wat je niet kunt vergelijken (en dat kan best, want ik snap er niks van)?

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Beste antwoord (via Plekuz op 25-11-2020 18:23)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik verwacht dat het voorversterkergedeelte van de versterker wel wat headroom heeft, dus dat het niet erg is als je een beetje over de 2,2 mV heen gaat.

De NAD zul je niet volledig uit kunnen sturen omdat je geen 5 mV aan kan bieden, maar dat zal meestal ook geen probleem zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gewoon aansluiten, het werkt allebei, kan geen kwaad en het verschil hoor je waarschijnlijk niet. De AT-LP5 zou een schakelbare voorversterker moeten hebben dus als je de ingebouwde pre-amp gebruikt is het probleem helemaal opgelost.

[ Voor 41% gewijzigd door TMDC op 23-11-2020 15:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik verwacht dat het voorversterkergedeelte van de versterker wel wat headroom heeft, dus dat het niet erg is als je een beetje over de 2,2 mV heen gaat.

De NAD zul je niet volledig uit kunnen sturen omdat je geen 5 mV aan kan bieden, maar dat zal meestal ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Beiden bedankt voor het antwoord, helaas kan ik maar eentje als beste antwoord markeren, maar eigenlijk verdienen jullie het allebei.

Ik denk dat ik het bij de Marantz hou, want ondanks het gebrek aan Bluetooth of ingebouwde Chromecast heeft die toch wat meer andere opties en heb ik niet zo'n prettig beeld bij de NAD AMP1. Er lijkt niet altijd een LAN poort op te zitten (bij HiFi Klubben niet, elders lijkt het wel) en navraag bij NAD levert ook totaal geen duidelijk antwoord op. Tevens vrijwel geen reviews van te vinden. Anyway: thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Plekuz op 25-11-2020 18:29 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aan de Marantz doe je geen miskoop. Hij komt zeer regelmatig als beste instapversterker uit bus (naast de Onkyo 9010 die ik heb). Veel plezier er mee!!