Help, wifi is treurig en ik zie door de bomen het bos niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garfield
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-12-2020
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleempje. Ik heb op zolder zeer treurige wifi, beter gezegd niet bestaand. Ik wil het graag verbeteren. Bij de kpn hebben ze super wifipunten voor 150 euro, maar ik ben bang dat die punt dat internetsignaal als nog niet op gaat pikken. Wat kan ik het beste doen om gewoon wifi te hebben wat het doet op zolder.

Ik woon in een rijtjeshuis met 3 verdiepingen. Beneden staat de router. Beneden doet de wifi het prima en op de 1e verdieping voor de helft. Op zolder is er nauwelijks verbinding. Ik kan zelf geen kabels oid leggen dus dat is een dingetje.

Ik heb online gezocht, maar na alle verschillende wifiversterkers, routers en die dingen in stopcontacten ben ik niet veel wijzer geworden. Kan iemand mij helpen? Mijn dank is groot :)

[ Voor 18% gewijzigd door _Garfield op 23-11-2020 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:51

Mavamaarten

Omdat het kan!

Begin eens met de huidige situatie grondig in detail uit te leggen, want iedereen wil wifi maar de situatie is bij iedereen anders.

Het beste wat je kan doen is een kabel leggen en dan boven een Access point hangen. Als dat niet mogelijk is (moeilijk kan ook, een kabel is echt wel de enige goeie oplossing!) dan zijn er alternatieven.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garfield
Dat is wel een goede ja, ik pas het bericht even aan! Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10 21:34
Als je met wifi versterkers gaat werken, bedenk dan dat je versterker op een plek met plaatsen waar je nog WEL goede wifi hebt, zodat hij iets heeft te versterken, Plaats deze dan niet op de zolder, maar halverwege je dichstbijzijnde AP en de plek waar je ontvangst wil.
Als het kan, leg dan bedraad aan naar je zolder en plaats daar bijvoorbeeld een Ubiquiti AP. Lukt dat niet, kijk dan of powerline werkt. Als dat ook niet kan, dan pas over wifi versterkers nadenken.
Wifi versterkers 'verdubbelen' de belasting over je netwerk, elk bericht wordt door de versterker herhaald, zodat er minder vrije tijd is om nieuwe berichten te sturen.

In mijn huis (vergelijkbaar aan jouw beschrijving van begaande grond router, eerste verdieping ok, zolder slechte wifi), heb ik de telefoonkabels vervangen door netwerk kabels. Deze gaan vanaf de meterkast naar achter de tv begaande grond, en van daar naar een kamer op de eerste verdieping (vroeger wou je een telefoon op de slaapkamer ;) ). Vanaf de eerste verdieping dus een AP zodat zolder ook ontvangst heeft, gaat prima door 1 verdieping betonnen vloer heen. Ik heb deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

[ Voor 32% gewijzigd door Slaut op 23-11-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garfield
Slaut schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:56:
Als je met wifi versterkers gaat werken, bedenk dan dat je versterker op een plek met plaatsen waar je nog WEL goede wifi hebt, zodat hij iets heeft te versterken, Plaats deze dan niet op de zolder, maar halverwege je dichstbijzijnde AP en de plek waar je ontvangst wil.
Als het kan, leg dan bedraad aan naar je zolder en plaats daar bijvoorbeeld een Ubiquiti AP. Lukt dat niet, kijk dan of powerline werkt. Als dat ook niet kan, dan pas over wifi versterkers nadenken.
Wifi versterkers 'verdubbelen' de belasting over je netwerk, elk bericht wordt door de versterker herhaald, zodat er minder vrije tijd is om nieuwe berichten te sturen.

In mijn huis (vergelijkbaar aan jouw beschrijving van begaande grond router, eerste verdieping ok, zolder slechte wifi), heb ik de telefoonkabels vervangen door netwerk kabels. Deze gaan vanaf de meterkast naar achter de tv begaande grond, en van daar naar een kamer op de eerste verdieping (vroeger wou je een telefoon op de slaapkamer ;) ). Vanaf de eerste verdieping dus een AP zodat zolder ook ontvangst heeft, gaat prima door 1 verdieping betonnen vloer heen. Ik heb deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Dank! Ik zal daar eens naa kijken. Een kabel vervangen gaat een beetje boven mijn kennis haha maar ik ga eens kijken in de meterkast wat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10 21:34
Kabel vervangen is inderdaad een handigheidje, ik kon m'n netwerkkabel aan de telefoonkabel meetrekken zodat ik ook geen trekveer nodig had. Wel een risico als de aanknooping tussen de twee kabels tussentijds afbreekt.
Als je het zelf niet aandurft maar je huis wel de telefoonleidingen ervoor heeft, kan je misschien een Tweakers in de buurt vinden (V&A advertentie?) of elektricien die het voor je wil doen. Zelf doen is zeker goedkoper en valt op internet genoeg over te vinden, maar als je het niet aandurft, misschien niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garfield
Slaut schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:18:
Kabel vervangen is inderdaad een handigheidje, ik kon m'n netwerkkabel aan de telefoonkabel meetrekken zodat ik ook geen trekveer nodig had. Wel een risico als de aanknooping tussen de twee kabels tussentijds afbreekt.
Als je het zelf niet aandurft maar je huis wel de telefoonleidingen ervoor heeft, kan je misschien een Tweakers in de buurt vinden (V&A advertentie?) of elektricien die het voor je wil doen. Zelf doen is zeker goedkoper en valt op internet genoeg over te vinden, maar als je het niet aandurft, misschien niet zelf doen.
Dat is een goede! Bedankt voor de tip:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 13:32
Ik gebruik powerline adapters.
Hoef je geen kabels te trekken en met meerdere "ontvangers" kun je op veel plekken in huis goede WiFi hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:42
Of kijk of er ergens een koof loopt vanuit de kelder naar je zolder, en probeer daar een kabel door heen te trekken. Dan kan je een accespoint op zolder neerleggen, en heb je goed en snel wifi bereik.

Wifi-punten/Mesh systemen die afhankelijk zijn van het bestaande wifi signaal, halveren je snelheid over elk punt wat er tussen zit.
Kabel is echt het makkelijkst

En anders, heb je wel Coax boven? Dan zou je nog voor de MoCa oplossing kunnen gaan.
Blijf weg bij Powerline, instabiel en traag.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
In een rijtjehuis is er altijd een buis voor de telefoon naar een van de slaapmers.
Die is ofwel leeg ofwel zit er een telefoonkabel in.

Trek daar een netwerkkabel in en plaats daar bijvoorbeeld een in-wall acesspoint op die doos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

gewoon die punten van kpn halen, 1 op de eerste verdieping en 1 op zolder ben je klaar. en als er gezeur is kan je bij kpn terecht.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ArnoutV schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:21:
Ik gebruik powerline adapters.
Hoef je geen kabels te trekken en met meerdere "ontvangers" kun je op veel plekken in huis goede WiFi hebben.
Dat heb ik voor een zelfde probleem als de topicstarter omschrijft ook een tijdje gehad, maar mijn ervaring (en wat je van veel anderen leest) is dat het erg instabiel is. Voor gewoon surfen werkt het wel, maar bij chromecast bijvoorbeeld klapte de verbinding er vaak uit en ook met andere toepassingen had ik wel vaak hikjes in de verbinding. Met streaming video en gamen wil je dat niet.

Uiteindelijk toch maar een kabel getrokken naar zolder en alles werkt nu superstabiel. Natuurlijk is een lelijke kabel door je huis iets wat jij (of anders je vrouw wel ;)) niet wil. Bij mij kon ik de kabel uiteindelijk heel goed wegwerken door de kruipruimte en dan via de onderkant van de trap omhoog en daarna ondereen plintje en een verwarmingsbuis naar boven (heb helaas geen loze leidingen in ons jaren 50 huis).

Wat je overigens ook nog hebt zijn van die mesh-oplossingen. Dit soort spul: https://www.coolblue.nl/p...ultiroom-wifi-3-pack.html (Ziggo levert ze ook voor klanten tegen een scherpe prijs). Heb ik verder geen ervaring mee, maar schijnt veel beter te zijn dan repeaters.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 23-11-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Stinger_Ventura schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:22:

En anders, heb je wel Coax boven? Dan zou je nog voor de MoCa oplossing kunnen gaan.
Blijf weg bij Powerline, instabiel en traag.
Grappig, ik heb zelf 1,5 week geleden MoCa ingezet en daarmee mijn wifi probleem op zolder opgelost. Ik had hier op mijn Corona werkplek eigenlijk net te weinig signaal voor de video calls. De vorige bewoners hadden op deze verdieping hun slaapkamer en daarom coax naar boven doorgevoerd. Ik wilde dit gaan vervangen voor CAT 6 kabel, maar dacht opeens aan de MoCa oplossing. Weer even opgezocht hoe het werkt. Via Marktplaats de noodzakelijke 2 versterkers gekocht. Bij de Praxis een f-connector gekocht. En nu heb ik boven een uitstekende internetverbinding!

Samenvattend, CAT6 is beter dan COAX, maar COAX is vaak sneller geregeld en stukker beter dan Powerline. De oplossing is duurder door de aanschaf van MOCA versterkers, maar gemakkelijker te regelen. En de versterkers verkoop ik later wel weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
robertnld schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:30:
[...]

Grappig, ik heb zelf 1,5 week MoCa ingezet en daarmee mijn wifi probleem op zolder opgelost. Ik had hier op mijn Corona werkplek eigenlijk net te weinig signaal voor de video calls. De vorige bewoners hadden op deze verdieping hun slaapkamer en daarom coax naar boven doorgevoerd. Ik wilde dit gaan vervangen voor CAT 6 kabel, maar dacht opeens aan de MoCa oplossing. Weer even opgezocht hoe het werkt. Via Marktplaats de noodzakelijke 2 versterkers gekocht. Bij de Praxis een f-connector gekocht. En nu heb ik boven een uitstekende internetverbinding!

Samenvattend, CAT6 is beter dan COAX, maar COAX is vaak sneller geregeld. De oplossing is duurder door de aanschaf van MOCA versterkers, maar wel sneller en gemakkelijker te regelen. En de versterkers verkoop ik later wel weer..
Wel een goede oplossing dan inderdaad. Met het klakkeloos vervangen van die coax-kabel met een netwerkkabel zou ik wel oppassen. In theorie kun je een netwerkkabel aan die coax vastmaken en dan coax eruit trekken, zodat de netwerkkabel in de leiding wordt getrokken. Heb dat laatst (als leek) ook gedaan en was nog een behoorlijk geklooi, omdat de kabel toch ergens vast bleef zitten. Uiteindelijk wel gelukt, maar als het niet lukt heb je helemaal niks meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
Palomar schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:33:
[...]

Wel een goede oplossing dan inderdaad. Met het klakkeloos vervangen van die coax-kabel met een netwerkkabel zou ik wel oppassen. In theorie kun je een netwerkkabel aan die coax vastmaken en dan coax eruit trekken, zodat de netwerkkabel in de leiding wordt getrokken. Heb dat laatst (als leek) ook gedaan en was nog een behoorlijk geklooi, omdat de kabel toch ergens vast bleef zitten. Uiteindelijk wel gelukt, maar als het niet lukt heb je helemaal niks meer ;)
Terechte opmerking! Dat had ik ook mee genomen in mijn PROS/CONS lijst. Wanneer ik deze PVC buis wegspeel, dan wordt een kabel netjes naar boven krijgen een uitdaging. Ik woon in een heel stevig betonnen huis. Dat is een voordeel bij de herfststormen, maar een nadeel voor het boren van gaten. Ik heb ook al gehoord hoe een kabel kan vastkleven aan het PVC na een aantal jaar. Ik koos dus voor zekerheid boven optimaal.

Maar als Tweaker blijf je natuurlijk over optimaal nadenken. De MOCA 16 heeft een theoretisch maximum van iets als 150 mbit/s. Dat is natuurlijk meer dan voldoende voor gewoon gebruik. Maar ja, mijn vriendin heeft 1 Gb/s op haar werkplek. Dan moet dit bij mijn werkplek natuurlijk ook komen >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Palomar schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
[...]

Wat je overigens ook nog hebt zijn van die mesh-oplossingen. Dit soort spul: https://www.coolblue.nl/p...ultiroom-wifi-3-pack.html (Ziggo levert ze ook voor klanten tegen een scherpe prijs). Heb ik verder geen ervaring mee, maar schijnt veel beter te zijn dan repeaters.
Nee mesh systemen zijn ook gewoon repeaters, dus geen enkel verschil.
Het enige voordeel ervan is dat ze standaard al gelijk ingesteld staan en dat die sets tegenwoordeig goedkoper zijn dan losse AP's als je meerdere AP's nodig hebt.

@robertnld
Een moca 2 setje haalt 500Mbps en is veel stabielere dan powerline en wifi, maar ik vermoed dat TS vast ook geen coax naar de zolder heeft liggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
@Ben(V) Mee eens dat nieuwe moca standaarden hogere snelheden halen. Maar de aanwezige coax kabel naar boven is goed voor TV/Radio, maar niet bijzonder geschikt voor data. Deze coax kabel is goedkope bouwmarkt kwaliteit, en geen satelliet kwaliteit of iets dergelijks. Daarom vond ik het zonde om hier dure versterkers aan te hangen. Vooral omdat ik via Marktplaats snel en goedkoop een set moca 16 kon krijgen. En met die theoretisch 150 mbit/s ben ik natuurlijk ook enorm geholpen.

En voor @_Garfield zou ook een coax aansluiting op de 1ste verdieping al een "wereld van verschil" kunnen maken. Ik ben thuis aan het experimenteren geweest. Ik ben met een Unifi AC LR en een 15 meter lange ethernet kabel de hele 1ste verdieping langsgeweest. Dat gaf een verschil tussen "tja" en "dit is prima" op zolder. Maar vrouwlief vond de ethernet kabel dwars over de overloop - terecht - geen goede permanente oplossing. Misschien heeft Garfield mazzel en heeft hij wel een COAX aansluiting op een handige plek op de 1ste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
TV signalen zitten hoger in de band dan de moca data en dus als je er een tv signaal door die kabel krijgt dan doet een moca het ook prima.
Sterker nog, bij een heel slechte kabel zal een moca waarschijnlijk nog werken als het tv beeld al niets meer doet.

Als hij al coax op de eerste verdieping heeft dan zou hij dus een moca en een accesspoint daar moeten plaatsen?
Lijkt me geen handige oplossing.

Maar zoals ik al zei, er is altijd een loze leiding (vroeger bedoelt voor tweede telefoon) naar een van de slaapkamers, trek daar een UTP kabel in en plaats een in-wall accesspoint, zeer waarschijnlijk heeft hij dan prima wifi op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als je geen kabel kunt trekken, kun je vaak alsnog een beetje beun de kabel wegwerken. Ik woon nog bij mijn ouders en heb de kabel vanaf de router in de woonkamer naar boven getrokken. Kabel loopt in de woonkamer langs de plinten. (als je de kabel een beetje strak trekt, lukt dit). Vervolgens via het trapgat naar boven en onder mijn deur langs. 500/500 internet in plaats van instabiel internet, waardoor ik telkens gehaper hoor als ik aan een online les deelneem of zelfs op mijn smartphone van het internet wordt afgegooid is ook wel fijn. Goed, 500/500 haal ik niet via WiFi, omdat het slechts een 100Mbit/s accesspoint is, maar 90/95 haal ik op een goede dag wel. Dat is echt veel beter dan al dat gehaper en die disconnects.
Pagina: 1