Pakket zoek bij PostNL, verkoper weigert terugbetaling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51
Allen,

ik kocht via Marktplaats een aantal Philips Hue lampen van een particuliere verkoper. Verkoper is al ruim 15 jaar actief op MP en heeft status Telefoonnummer gecontroleerd, Bankrekening gecontroleerd, ID gecontroleerd. Klinkt als te vertrouwen. Nadeel: verkoper woont in Limburg en ik in Friesland, dus ophalen is nauwelijks een optie (is wel mijn voorkeur).

Tijdens de aankoop vraag ik naar een bedrag inclusief verzending, waarna de verkoper een bedrag aangeeft inclusief verzending. Bedrag overgemaakt en verkoper verstuurt pakket via PostNL aangetekend en met verzekering. Alleen komt het pakket niet aan.

Na een week start de verkoper een onderzoek bij PostNL, ik kan hierin niets doen want ben geen partij. En het onderzoek levert tot nu toe (aantal weken verder) niets op. Ja, het pakket is in Leeuwarden in het sorteercentrum aangekomen, maar daar houdt de tracking op. Nu rijdt zoonlief pakketten voor PostNL (alleen dan de route vanaf bedrijven naar PostNL) en ik weet hoe aangetekende zaken worden behandeld: elke overdracht wordt gescand en dus vastgelegd. Hoe nu niet bekend is wie het pakkeet in beheer heeft is me dus een raadsel...

We zijn nu zo lang onderweg dat het 'm niet meer gaat worden, dik laat de verkoper weten dat ik graag mijn geld terug wil. De verkoper weigert dit, die "wil het onderzoek en de uitbetaling van PostNL afwachten en mij dan het door PostNL uitgekeerde bedrag uitkeren". Volgens haar "is het risico voor beiden, ze heeft tenslotte de spullen verzonden".

Het pakket is echter niet volledig verzekerd en PostNL gaat (gezien andere verhalen) een aankoopfactuur met daarop de waarde van de inhoud van het pakket vragen. En dan kan het uitgekeerde bedrag nog lager uitkomen.

Ik begrijp uit de blog van Arnoud Engelfriet en de starttopic hier dat de aansprakelijkheid bij de verkoper ligt, want de verkoper heeft verzending aangeboden en het risico daarvoor niet bij de koper (mij dus) gelegd. Was het risico wel bij mij neergelegd, dan had ik overigens volledige verzekering gewild.

Wat is nu wijsheid? Ik kan dit via mijn rechtsbijstandsverzekering laten lopen, maar dan ben ik alle medewerking bij de verkoper kwijt. Afwachten wat PostNL uitkeert gaat lang duren, ben ik bang. En dan nog is het de vraag of ik het hele bedrag terugkrijg. En dan kom ik toch weer bij de rechtsbijstand terecht, gok ik.

Iemand tips?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Gewoon afwachten. Het is vervelend maar het zijn maar een paar lampen. Wil je daarvoor een berg heisa op de hals halen met rechtsbijstand en wat al niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:28:
[...]

Ja. Gewoon afwachten. Het is vervelend maar het zijn maar een paar lampen. Wil je daarvoor een berg heisa op de hals halen met rechtsbijstand en wat al niet meer?
Afwachten kan je doen, maar dat neemt niet weg dat het risico voor verzending in deze bij de verkoper ligt.

Je kan inderdaad je rechtsbijstand raadplegen. Vaak gaan die dan over op het vergoeden van de schade, want zo klein, dat er uberhaupt aan werken meer kost dan gewoon betalen.

voordeel: jij je geld terug, en geen gezeik met de verkoper. Nadeel: het recht is niet geschiedt. Wellicht dat je ooit je lampen nog krijgt (kleine kans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:33:
[...]

Afwachten kan je doen, maar dat neemt niet weg dat het risico voor verzending in deze bij de verkoper ligt.
Euh ja? Maar die kan ook niet veel anders als simpel afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:28:
[...]

Het zijn iets meer dan "een paar" lampen. Paar honderd euro. Dus dat is de moeite wel.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:33:
[...]

Je kan inderdaad je rechtsbijstand raadplegen. Vaak gaan die dan over op het vergoeden van de schade, want zo klein, dat er uberhaupt aan werken meer kost dan gewoon betalen.

voordeel: jij je geld terug, en geen gezeik met de verkoper. Nadeel: het recht is niet geschiedt. Wellicht dat je ooit je lampen nog krijgt (kleine kans)
Ik verdenk de verkoopster niet van vuile praktijken, die kan er waarschijnlijk ook niets aan doen. Die wil alleen nu geen geld terugstorten, wellicht bang dat het een hele tijd duurt voordat ze wat terug krijgt en dan misschien ook niet alles. Dus dat recht geschieden is niet zo'n argument. Als de rechtsbijstandsverzekering betaalt is dat dus ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

elsinga schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:36:
[...]

Het zijn iets meer dan "een paar" lampen. Paar honderd euro. Dus dat is de moeite wel.
Dan zal je wat preciezer in je posts moeten worden. Hoe lang is bijvoorbeeld al "ik wacht al zo lang"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:34:
[...]

Euh ja? Maar die kan ook niet veel anders als simpel afwachten.
Verkoper kan een hoop. Terugbetalen, andere lampen sturen (er is nergens vastgesteld dat dit de enige lampen waren die ie heeft), nieuwe lampen kopen/sturen, whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:40:
[...]

Dan zal je wat preciezer in je posts moeten worden. Hoe lang is bijvoorbeeld al "ik wacht al zo lang"?
"Na een week start de verkoper een onderzoek bij PostNL, ik kan hierin niets doen want ben geen partij. En het onderzoek levert tot nu toe (aantal weken verder) "

Meerdere weken. Staat allemaal in TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:40:
[...]

Verkoper kan een hoop. Terugbetalen, andere lampen sturen (er is nergens vastgesteld dat dit de enige lampen waren die ie heeft), nieuwe lampen kopen/sturen, whatever.
Tja alles kan. Maar waarom zou de verkoper dat doen? Er loopt nog een onderzoek. Misschien komt het pakket wel gewoon tevoorschijn. Zit je dan met je lampen.
Het normale proces is gewoon afwachten. Ja, dat duurt soms lang. Tja....

Meerdere weken zegt niks natuurlijk. Zijn dat er 2 of 20?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

• Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
  • Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
  • Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
  • Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.
Aldus het Juridisch Loket. Precies de reden dat ik verzenden altijd benoem als risico voor de koper in mijn advertenties.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
VZIW stond er in de advertentie dat er verzonden kon worden. Advertentie is alleen inmiddels verlopen op MP en niet meer te bekijken. Ik heb nog wel de hele berichtendraad met de verkoper waarin ik vraag om een prijs incl verzending en er ook een bedrag inclusief verzending wordt genoemd. Nergens is het risico bij de koper gelegd, dan had ik volledige verzekering gewild (in plaats van de niet volledige die nu door de verkoper is genomen).

Ik snap ergens de verkoper wel, die heeft dit ook allemaal niet gewild. Maar ik ben ook niet van plan om ongewild honderden euro's te betalen voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
Verder heeft de verkoper geen Hue lampen meer, zegt ze. Die heeft waarschijnlijk bij de Hornbach een stapel gekocht met 50% korting en ze doorverkocht met een paar euro per stuk winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
elsinga schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:48:
Verder heeft de verkoper geen Hue lampen meer, zegt ze. Die heeft waarschijnlijk bij de Hornbach een stapel gekocht met 50% korting en ze doorverkocht met een paar euro per stuk winst.
Maar dan is zij toch gewoon een handelaar? Je koopt iets met als doel met winst te verkopen. en dan maakt het geloof ik niet uit of je nu 2 lampen of 200 verkoopt. en of je nu wel of niet bij KvK ingeschreven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11
elsinga schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:46:
VZIW stond er in de advertentie dat er verzonden kon worden. Advertentie is alleen inmiddels verlopen op MP en niet meer te bekijken. Ik heb nog wel de hele berichtendraad met de verkoper waarin ik vraag om een prijs incl verzending en er ook een bedrag inclusief verzending wordt genoemd. Nergens is het risico bij de koper gelegd, dan had ik volledige verzekering gewild (in plaats van de niet volledige die nu door de verkoper is genomen).

Ik snap ergens de verkoper wel, die heeft dit ook allemaal niet gewild. Maar ik ben ook niet van plan om ongewild honderden euro's te betalen voor niets.
Datzelfde geldt natuurlijk voor haar. Je aanname dat ze er waarschijnlijk wel aan verdiend heeft maakt geen pas. Jij vraagt om de verzending per post. Ik twijfel dan ook of het risico eenzijdig bij haar ligt. Maar goed ianal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
Zij heeft er bij verzending voor gekozen om te verzekeren (gelukkig), maar niet volledig (jammer). Het verschil tussen wat ik betaald heb en waarvoor zij het verzekerd heeft is 100 euro. Dat gaat PostNL niet vergoeden, gok ik. Aan de andere kant had ze ook niet kunnen verzekeren, dan was het probleem een stuk groter geweest. PostNL vergoed dan de verzendkosten en niets meer...

Dat ze er aan verdient (heeft) is voor mij geen probleem. Waar ik wel een probleem me heb is dat het er op lijkt dat ze ten hoogste dat wat PostNL uitkeert wil betalen. Dan heeft zij gewoon alles betaald gekregen en ik ben geld kwijt terwijl ik niet heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Los van de rechten, zou je nog kunnen voorstellen om allebei de helft van het verlies op te hoesten. Als er niets expliciet over risico's is afgesproken zou ik dat zelf redelijk vinden (i.t.t. bij een professionele winkel waar ik er vanuit ga dat ze op de hoogte zijn van alle rechten en aansprakelijkheden). Misschien dat een dergelijk voorstel haar ook wat meer aanmoedigd om hier netjes mee om te gaan, in plaats van de hakken in het zand te zetten.

Maar dat is puur een persoonlijke mening, je hebt zoals al genoemd waarschijnlijk recht op het volledige bedrag terug. Dat ze jou afhankelijk laat zijn van postNL en verder heb je pech, dat is in ieder geval onredelijk, naast niet juridisch correct.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elsinga schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:02:
Zij heeft er bij verzending voor gekozen om te verzekeren (gelukkig), maar niet volledig (jammer). Het verschil tussen wat ik betaald heb en waarvoor zij het verzekerd heeft is 100 euro. Dat gaat PostNL niet vergoeden, gok ik. Aan de andere kant had ze ook niet kunnen verzekeren, dan was het probleem een stuk groter geweest. PostNL vergoed dan de verzendkosten en niets meer...

Dat ze er aan verdient (heeft) is voor mij geen probleem. Waar ik wel een probleem me heb is dat het er op lijkt dat ze ten hoogste dat wat PostNL uitkeert wil betalen. Dan heeft zij gewoon alles betaald gekregen en ik ben geld kwijt terwijl ik niet heb gekregen.
Zou je akkoord gaan met dat jullie het verlies delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
elsinga schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:46:
Dit is wel een zwak punt, omdat je uit die correspondentie wellicht evengoed kunt afleiden dat jij om verzending hebt gevraagd gezien (ik noem maar wat) de afstand.

Nu beargumenteer je het vanuit je eigen positie, maar zonder advertentie blijkt het toch nergens uit? Of is er iets anders waar dat klip en klaar uit blijkt of aannemelijk kan worden gemaakt?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:03

paQ

elsinga schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:25:
... en verkoper verstuurt pakket via PostNL aangetekend en met verzekering. Alleen komt het pakket niet aan. ...
Enter PostNL bij verzender.

Dat is toch precies waarom je verzekerd verzendt, om dit soort problemen af te dekken. Ik zou gewoon heel even wachten wat de uitkomst is, dan weet je iig waar je over soebat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:44:
[...]

Zou je akkoord gaan met dat jullie het verlies delen?
Allebei 50 euro er bij in schieten, dat zou ik nog wel redelijk vinden. Gewoon omdat ook zij er weinig aan kon doen.

Ik heb inmiddels ook de rechtsbijstandsverzekering gevraagd wat zij er van vinden. #benieuwd Ik ga ze nog niet vol op de verkoper laten leunen, dat vind ik niet redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Daarom moet je gelijk oversteken gebruiken. Dan had je nu je geld al terug gehad.

Overigens ook een van de weinige redenen om deze dienst te gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door hoi1234 op 23-11-2020 13:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 18:10
Ik vind het nogal makkelijk om alle verantwoordelijkheid nu bij de verkoper te leggen. Op Marktplaats (of welke vorm van tweedehands verkoop dan ook) zijn beide partijen over het algemeen particulieren, en moeten die beide hun gezond verstand gebruiken.

Als ik een aankoop van 600 euro (daar ga ik even vanuit omdat je zegt 100 euro te weinig verzekerd te zijn) op Marktplaats zou doen, dan zou ik juist exta letten op de verzendmethode en de verzekering daarvan. Dat zou ik dan even extra afstemmen met de verkoper voor de daadwerkelijke verkoop.

Als je er gewoon vanuit gaat dat het wel goed zit, dan ben je naar mijn mening zelf gewoon verantwoordelijk. Ik snap de regels van Juridisch Loket dus niet helemaal: https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Saeverix schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:00:
Ik vind het nogal makkelijk om alle verantwoordelijkheid nu bij de verkoper te leggen. Op Marktplaats (of welke vorm van tweedehands verkoop dan ook) zijn beide partijen over het algemeen particulieren, en moeten die beide hun gezond verstand gebruiken.

Als ik een aankoop van 600 euro (daar ga ik even vanuit omdat je zegt 100 euro te weinig verzekerd te zijn) op Marktplaats zou doen, dan zou ik juist exta letten op de verzendmethode en de verzekering daarvan. Dat zou ik dan even extra afstemmen met de verkoper voor de daadwerkelijke verkoop.

Als je er gewoon vanuit gaat dat het wel goed zit, dan ben je naar mijn mening zelf gewoon verantwoordelijk. Ik snap de regels van Juridisch Loket dus niet helemaal: https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/
Gelukkig heb je voor wetgeving geen meningen nodig.

Het is heel simpel - ook tussen particulieren is, tenzij anders overeengekomen, de verzender verantwoordelijk voor de aflevering van het pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:53
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:24:
[...]

Gelukkig heb je voor wetgeving geen meningen nodig.

Het is heel simpel - ook tussen particulieren is, tenzij anders overeengekomen, de verzender verantwoordelijk voor de aflevering van het pakket.
Nou denk ik dat dat toch een beetje anders ligt, want koper en verkoper zijn (onbesproken welliswaar) overeengekomen met de verzendwijze. Maar koper heeft zelf nagelaten om gelijk oversteken of verzekerd vervoer te vragen. Bovendien is de particuliere markt geen zakelijke. Diezelfde discussie gaat op bij schade of niet-functioneren; het is allemaal ter goeder trouw. Bij twijfel niet handelen, of afhalen. Dat zeg ik ook aan mijn kopers altijd. En nog kiest vrijwel iedereen voor niet-verzekerd verzenden overigens.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:52:
[...]

Nou denk ik dat dat toch een beetje anders ligt, want koper en verkoper zijn (onbesproken welliswaar) overeengekomen met de verzendwijze. Maar koper heeft zelf nagelaten om gelijk oversteken of verzekerd vervoer te vragen. Bovendien is de particuliere markt geen zakelijke. Diezelfde discussie gaat op bij schade of niet-functioneren; het is allemaal ter goeder trouw. Bij twijfel niet handelen, of afhalen. Dat zeg ik ook aan mijn kopers altijd. En nog kiest vrijwel iedereen voor niet-verzekerd verzenden overigens.
Dat kan je wel denken, maar de wet is daar heel simpel in - het ligt NIET anders.

Indien niet anders overeengekomen, is verzender verantwoordelijk voor de aflevering van het pakket.

Al die meningen hier zijn heel leuk en aardig maar het is gewoon ruis op het topic door gebrek aan kennis.

Leesvoer om iedereen wat bij te brengen van onze eigen Tweaker Arnoud Engelfriet
https://blog.iusmentis.co...ijkt%20te%20zijn%20gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2020 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:55:
[...]

Dat kan je wel denken, maar de wet is daar heel simpel in - het ligt NIET anders.

Indien niet anders overeengekomen, is verzender verantwoordelijk voor de aflevering van het pakket.

Al die meningen hier zijn heel leuk en aardig maar het is gewoon ruis op het topic door gebrek aan kennis.

Leesvoer om iedereen wat bij te brengen van onze eigen Tweaker Arnoud Engelfriet
Zo stellig is onze Arnoud dus helemaal niet. Want die zegt zelfs "Daarin leg ik uit dat bij verkoop tussen particulieren onderling er geen expliciete wettelijke regel is die bepaalt wie aansprakelijk is voor een verloren gegane bestelling. Er zijn wel algemene regels waar je op terug kunt vallen, maar hoe je die moet duiden is nogal een discussie."
Zie ook de bullets onder zijn stuk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:06:
[...]

Zo stellig is onze Arnoud dus helemaal niet. Want die zegt zelfs "Daarin leg ik uit dat bij verkoop tussen particulieren onderling er geen expliciete wettelijke regel is die bepaalt wie aansprakelijk is voor een verloren gegane bestelling. Er zijn wel algemene regels waar je op terug kunt vallen, maar hoe je die moet duiden is nogal een discussie."
Zie ook de bullets onder zijn stuk.
Juist - en die eerste niet zo stellige zin is een kopie van zijn blog uit 2010 - waar hij later over zegt: Dus hoe dan ook, die blog krijgt een grote vette <s>-tag. En ik hoop dat deze blog de situatie verduidelijkt:

Om de S tag even uit te leggen:
The <s> tag specifies text that is no longer correct, accurate or relevant. The text will be displayed with a line through it

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
[...]

Koper en verkoper zijn voor x bedrag overeen gekomen dat y bij koper wordt geleverd. En hoe de verkoper dat regelt voor welk bedrag is niet het probleem van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 18:10
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:55:
[...]

Maar wat is nou je oplossing voor TS?

Het is erg jammer dat dit gebeurt is, maar die 100 euro kan hij naar fluiten. TS moet gewoon rustig het onderzoek afwachten. Hij kan de 500 euro incasseren wanneer het pakket niet terug gevonden wordt, of wellicht gewoon zijn pakketje in ontvangst nemen als dat tijdens het onderzoek toch teruggevonden wordt.

Verder heeft hij hopelijk geleerd dat hij zelf goed moet opletten met dure aankopen via Marktplaats. Want wat er ook in de wet mag staan, als particulier heb je gewoon pech. Tenzij je er bakken met geld tegenaan wilt gooien.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saeverix schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:16:
[...]

Maar wat is nou je oplossing voor TS?
Als je het topic vanaf het begin doorleest zie je dat ik een mogelijke oplossing (TS heeft rechtsbijstand) al veel eerder heb aangegeven - compleet met verwachte verloop van die oplossing.

Fair enough - toen was nog niet duidelijk dat het over honderden euro's ging, maar dan nog zal de Rechtsbijstand zich in moeten zetten naar de wet. En dan komt je uitspraak
Want wat er ook in de wet mag staan, als particulier heb je gewoon pech.
toch in het gedrang.

Dat is natuurlijk zowiezo een onzin-uitspraak, want als wetten on-uitvoerbaar zijn dan moeten ze herzien of ingetrokken worden.

Ze zijn prima uitvoerbaar, de meeste particulieren hebben echter de kennis of de wil niet om het te doen.
Prima, maar TS zet hier juist een stap om die kennis wel te krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2020 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:07:
[...]

Juist - en die eerste niet zo stellige zin is een kopie van zijn blog uit 2010 - waar hij later over zegt: Dus hoe dan ook, die blog krijgt een grote vette <s>-tag. En ik hoop dat deze blog de situatie verduidelijkt:

Om de S tag even uit te leggen:

[...]
Je kunt niet ontkennen dat dit een grijs gebied is. Verkoper heeft meer dan gemiddeld gedaan, aangetekend, en een onderzoek in laten stellen. (genoeg die dat niet eens doen namelijk)
Ik vind het niet meer dan normaal dat koper wacht op de uitslag van dat onderzoek.
Bovendien is het voor Arnoud ook een enorm lastige; zie zijn blog over hetzelfde onderwerp alweer een jaar eerder. https://blog.iusmentis.co...iet-ontvangen-bestelling/

Ik verwacht dan ook dat eventuele rechtspraak in het nadeel van koper zal uitvallen. Bij aankoop van dure producten via marktplaats had er -ook door de koper- nagedacht kunnen worden over de verzendwijze.
Er is geen wet en geen jurisprudentie op dit gebied die hier expliciet uitsluitsel over biedt zoals ik uit de blog begrijp, en er is geen bewijslast.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 23-11-2020 15:26 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

elsinga schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:02:

Heb je die vergoedingshoogte van PostNL al zwart op wit? Want mijn ervaring met verzekerd verzenden is bar slecht. Meestal krijg je gewoon een lousy kiloprijsje. Sowieso moet je kunnen aantonen wat er in zat, o.a. met facturen etc.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor een paar honderd euro, had ik het wel zelf opgehaald, of niet via MP gekocht. Aangetekend is toch tot €500,- ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 21:48
Ik zou eerder blij zijn dat iemand van Marktplaats nog wat onderneemt. Verkoopster is duidelijk te vertrouwen, dus heb gewoon even geduld in plaats van zo hijgerig te doen. Zo duidelijk is de wetgeving allemaal niet en zelfs al sta je volledig in het recht dan heb je je geld nog niet binnen een week op je rekening.

[ Voor 39% gewijzigd door NotSoSteady op 23-11-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

Hackus schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:25:
Voor een paar honderd euro, had ik het wel zelf opgehaald, of niet via MP gekocht. Aangetekend is toch tot €500,- ?
Die 500 is het theoretische maximum idd. Maar in de beeldvorming onthoudt iedereen alleen dat getal zonder de context. Uiteraard gaat dat niet zonder slag of stoot zomaar uitgekeerd worden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Die zogenaamde “500 euro” is een wassen neus zoals hierboven al genoemd, je gaat voor een dergelijk product met mazzel de helft krijgen van PostNL.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MsG schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:37:
[...]

Die 500 is het theoretische maximum idd. Maar in de beeldvorming onthoudt iedereen alleen dat getal zonder de context. Uiteraard gaat dat niet zonder slag of stoot zomaar uitgekeerd worden.
Bij bewezen vermissing/verlies, kun je gewoon bewijs overdragen van het betaalde/aangekochte. Dat vergoed men tot een bedrag van E500,-. wat je wilt aangeven met je bericht is me geheel onduidelijk. Er wordt nergens beweert dat je zomaar uit het niets E500,- kunt claimen..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
Vanuit de verkoper snap ik 't ook wel weer. Straks duikt 't pakket op naast de transportband en wordt 't alsnog afgeleverd. Gevolg pakketje bezorgd, geen 500 euro van PostNL en 500 of zelfs 600 euro terug betaald.
En dan maar hopen dat 't geld terug komt.

Even simpel gedacht, zolang PostNL niet zegt, 't pakket komt nooit meer, is het nog onderweg. En zolang 't onderweg is, is de verzender niet heel erg veel aan te rekenen toch?

Wat betreft rechtsbijstand. Dit bedrag zit denk ik een beetje tegen de grens van actie ondernemen of schade uitkeren door de verzekering. Kans bestaat dat straks rechtsbijstand gewoon de schade uitkeert aan de TS en postNL 500 euro aan de verzender. Dan is er opeens 500 euro in de plus...voor wie is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
[...]

Er is verzekerd verzonden, alleen is door verkoper het verzekerde bedrag niet genoemd. En ik nam aan (the mother of all...) dat dan ook voor het volledige bedrag verzekerd zou zijn.

De dienst Gelijk oversteken kende ik nog niet, die werd in elk geval door de verkoper niet aangeboden. Woonde de verkoper in de bovenste helft van Nederland, dan had ik graag afgehaald, maar dit was 6 uur rijden geweest en de verkoper leek op alle punten gevalideerd door Marktplaats en verstuurde verzekerd. Dus daarom daarvoor gekozen. Niet verzekerd verzenden was voor mij ook niet in aanmerking gekomen, want te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
PROnline schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:03:
Vanuit de verkoper snap ik 't ook wel weer. Straks duikt 't pakket op naast de transportband en wordt 't alsnog afgeleverd. Gevolg pakketje bezorgd, geen 500 euro van PostNL en 500 of zelfs 600 euro terug betaald.
En dan maar hopen dat 't geld terug komt.

Even simpel gedacht, zolang PostNL niet zegt, 't pakket komt nooit meer, is het nog onderweg. En zolang 't onderweg is, is de verzender niet heel erg veel aan te rekenen toch?

Wat betreft rechtsbijstand. Dit bedrag zit denk ik een beetje tegen de grens van actie ondernemen of schade uitkeren door de verzekering. Kans bestaat dat straks rechtsbijstand gewoon de schade uitkeert aan de TS en postNL 500 euro aan de verzender. Dan is er opeens 500 euro in de plus...voor wie is dat dan?
Als het pakket alsnog gebracht wordt (graag!), dan hoef ik uiteraard van niets of niemand geld, dat zou ook van de zotte zijn. En mocht verkoper me al (voordat PostNL uitkeert en die kans is nihil, gezien de reactie) geld terugstorten, dan krijgt ze dat geld ook gewoon retour. Ze is geen oplichter, voor zover ik nu de indruk heb, en ik ben dat zeker niet. En de verzekering oplichten en meer geld van hun houden dan het verschil van wat ik van haar terug krijg en de 600 euro, ook dat doen we dus niet.

Ik kan ook allemaal "wat als" scenario's bedenken met dubieuze handelingen en even dubieuze inkomsten, maar van mijn kant zijn die sterk hypothetisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 19:06
Maar ok postnl zegt dus nog steeds het kan bezorgd worden. Dus dan moet je hierop wachten dit kost gemiddeld 20 werkdagen geloof ik.

Zelf ook zoiets meegemaakt en toen ineens kwam het pakket. Als je aangetekend verstuurd is het pakket tot 500 euro automatisch verzekerd. Wel moet de verstuurder kunnen bewijzen wat erin zat.

Dan belangrijkste: Wat stond in de advertentie? Risico koper? Zo niet dan is het haar probleem.
Zo wel dan is het jouw probleem :)

Verzekerd verzenden kan ook maar is een aparte dienst en hiervoor moet je naar het postnl punt of zelf kunnen frankeren.

En moet zij van te voren ook de waarde opgeven. Daar is geen sprake van dus dan is het tot 500 euro.

Dan als laatste dat sorteer centrum in leeuwaarde is huge! Maar echt huge, ik had een enorm pakket was kwijt. duurde 5 weken voordat postnl zei kijk hier is hij :)

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Hoe is dit verhaal afgelopen? Is het pakket met de Philips-lampen uiteindelijk toch opgedoken en bezorgd?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• elsinga
Dank voor de herinnering! Helemaal vergeten hier de afloop te posten...

Uiteindelijk de rechtsbijstandverzekering in geschakeld. Heel apart en ongetwijfeld toeval, maar de verkoopster kreeg op dezelfde dag als een sommatie af zou lopen bericht van PostNL dat het pakket gevonden was. En nog meer toeval, het pakket werd niet (zoals bij PostNL gebruikelijk is) naar mij verstuurd, maar terug naar de verkoopster. En het laatste toeval, ze koos ervoor om de lampen alsnog zelf opnieuw te verkopen en mijn geld terug te storten, alweer op een dag dat een ingebrekestelling afliep. Dat toeval is een mooi iets.;) Uiteindelijk dus mijn geld terug gekregen..

Mijn gedachten hierbij (die ik niet hard kan maken): zonder inzet van de rechtsbijstandsverzekering zat ik nu nog op mijn geld en de lampen te wachten. Waarschijnlijk omdat de lampen niet bestaan en de verkoopster niet te goeder trouw was. Maar dat weet ik niet zeker.

Verder iets minder voordelig, maar wel met zekere levering, Hue lampen elders gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@elsinga maar wou jij de lampen nog hebben? Want je hebt officieel nog steeds recht op als je dat wil.
Al kan ik best begrijpen dat je ze niet meer wil van haar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
elsinga schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:00:En nog meer toeval, het pakket werd niet (zoals bij PostNL gebruikelijk is) naar mij verstuurd, maar terug naar de verkoopster.
Ik heb ook een keer een verloren pakket gehad. Ik was de verzender. En het was verzonden via DHL. Het duurde ongeveer twee maanden. Maar opeens was het pakket gevonden en werd het mij aangeboden.
Het label met het ontvangstadres was beschadigd geraakt. Maar het afzender label was nog heel. Vandaar waarschijnlijk. Maar dit stukje toeval heb ik zelf dus ook wel eens meegemaakt. Maar met de combinatie van de overige twee toevalligheden snap ik je gevoel zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-10 22:02
Het is te overwegen, bij een particuliere aankoop via V&A of MP, om als koper de verzending te bestellen en betalen dan het verzend label aan de verkoper op te sturen. De verkoper print en plakt dan het label en geeft het pakket aan de door verkoper gekozen vervoerder. De koper heeft vervolgens; controle over de verzending, is een partij bij een evt dispuut met de vervoerder en kan ook aanspraak op een uitkering van de verzekering.
Verder zouden er incoterms moeten komen voor de V&A, dan kunnen koper en verkoper makkelijk en duidelijk kiezen uit standaard leverings methoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-10 01:26
@MicroVAX3400 , denk dat incoterms een beetje te lastig zijn voor de gemiddelde persoon. Ik merk dat men zelfs in het bedrijfsleven er vaak weinig van begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:12
MicroVAX3400 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:49:
Het is te overwegen, bij een particuliere aankoop via V&A of MP, om als koper de verzending te bestellen en betalen dan het verzend label aan de verkoper op te sturen. De verkoper print en plakt dan het label en geeft het pakket aan de door verkoper gekozen vervoerder. De koper heeft vervolgens; controle over de verzending, is een partij bij een evt dispuut met de vervoerder en kan ook aanspraak op een uitkering van de verzekering.
Daarmee neem je dan als koper het risico van verzending wel op je terwijl dat normaal juist bij de verkoper ligt. (Tenzij expliciet anders afgesproken)

Ik zet mijn geld liever in op eventueel terugvorderen bij de verkoper dan op hopen dat ik iets van Postnl krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
loki504 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:29:
@elsinga maar wou jij de lampen nog hebben? Want je hebt officieel nog steeds recht op als je dat wil.
Al kan ik best begrijpen dat je ze niet meer wil van haar.
Ik heb inmiddels elders lampen gekocht, dus geld retour was genoeg.

Pagina: 1