Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade desktop tbv foto bewerking. Budget €750,- ~ €1000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem wordt voornamelijk gebruikt voor (hobbymatig) fotobewerking. Momenteel maak ik gebruik van Adobe Lightroom en Adobe Photoshop (beide via Creative Cloud abbo). Als camera gebruik ik een Nikon D810,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget voor de upgrade ligt zo tussen de 750 en 1000 euro. In elkaar schroeven en installeren kan ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast (Lian Li) en diverse randapparatuur (Beeldscherm, toetsenbord/muis, tekentablet) zijn nog prima en hoeven niet vervangen te worden. Videokaart (MSI GeForce GTX N750 Ti Oc 2GB GAMING)lijkt mij voor nu ook nog prima om te laten zitten. Game nauwelijks om mijn pc, en voor zover ik kan zijn maakt Adobe er nauwelijks gebruik van.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU, Memory, SSD (

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben oudsher echt een fan van Intel en merk dat dit nog steeds zo is. Geen idee waarom. Heb ook gekeken naar AMD processoren, maar het voelt nog steeds niet als iets voor mij }:O

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek. Het moet uiteraard geen straaljager worden als hij aanstaat. Energieverbruik niet super belangrijk. Mij gaat het er om dat het inladen en ver- en bewerken van mijn foto's (RAW bestanden tussen de 30 en 50MB ps. groot) soepel gaat.

Ga je overklokken?
Nee, wil een stabiel systeem

Wat verwacht je van ons?
Een check om mijn uitgezochten componenten. Werkt dit lekker samen, kan ik wellicht een beter moederbord of geheugen pakken? Ik weet dat uit diverse benchmarks naar voren komt dat AMD op div. fronten sneller is. Maar zoals eerder aangegeven is en blijft mijn voorkeur Intel.

Zelf ben ik tot onderstaande combi gekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 375,05€ 375,05
1MoederbordenGigabyte Z490M€ 113,29€ 113,29
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 123,90€ 123,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,24

Hoop dat ik m'n topic in ieder geval goed heb aangemaakt zo :+

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik vermoed dat een 6-core en 16GB RAM ook voldoende is. Met een krachtigere pc hou je het iets langer vol op lange termijn.

Wat betreft je build:
Het moederbord heeft een vrij magere stroomvoorziening voor de 10700k. Bovendien is de k-processor enkel interessant als je gaat overklokken. Je kunt beter een goed B460 bord nemen met de non-K variant. Met een power unlock net zo snel als de K-variant. Dat kan eenvoudig in de bios worden aangepast. Voor alle 8-core Intel's geldt dat je een goede CPU koeler moet nemen. SSD is een prima keuze.

1ProcessorsIntel Core i7-10700 Boxed€ 328,58€ 328,58
1MoederbordenMSI MAG B460 Torpedo€ 108,-€ 108,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,16

Ik heb voor de non-F variant processor gekozen aangezien het maar 9 euro scheelt. Altijd fijn om integrated graphics te hebben voor zo weinig geld.

Je geeft zelf eigenlijk al aan dat AMD meer bang-for-buck is. Het scheelt niet de wereld, dus als je liever een Intel wilt hebben moet je dat lekker doen.

Wat voor voeding heb je? (merk, type en vermogen)

[ Voor 44% gewijzigd door Djarune op 23-11-2020 15:03 ]

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:53
Djarune schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:59:
Ik vermoed dat een 6-core en 16GB RAM ook voldoende is. Met een krachtigere pc hou je het iets langer vol op lange termijn.

Wat betreft je build:
Het moederbord heeft een vrij magere stroomvoorziening voor de 10700k. Bovendien is de k-processor enkel interessant als je gaat overklokken. Je kunt beter een goed B460 bord nemen met de non-K variant. Met een power unlock net zo snel als de K-variant. Dat kan eenvoudig in de bios worden aangepast. Voor alle 8-core Intel's geldt dat je een goede CPU koeler moet nemen. SSD is een prima keuze.

1ProcessorsIntel Core i7-10700 Boxed€ 328,58€ 328,58
1MoederbordenMSI MAG B460 Torpedo€ 108,-€ 108,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,16

Ik heb voor de non-F variant processor gekozen aangezien het maar 9 euro scheelt. Altijd fijn om integrated graphics te hebben voor zo weinig geld.

Je geeft zelf eigenlijk al aan dat AMD meer bang-for-buck is. Het scheelt niet de wereld, dus als je liever een Intel wilt hebben moet je dat lekker doen.

Wat voor voeding heb je? (merk, type en vermogen)
Thanks voor je reactie. Heb nu een Core-i5 3450 met 16gb geheugen. Merk nu soms met Photoshop en Lightroom naast elkaar dat dat wat krap is. Vandaar mijn voorkeur voor 32GB.

Top! Naar zo’n tip/idee als de processor en moederbord was ik een beetje opzoek. Kan me aardig vinden in hardware land maar ben er ook al een tijdje tussen uit wat dat betreft.

Voeding welke ik nu heb is al aantal jaar oud. Is een Enermax Liberty ELT500AWT.
pricewatch: Enermax Liberty DXX 500W
Zou dit nog wel voldoende zijn voor de nieuwe setup of wel echt aan te raden om dit te vervangen?

Huidige setup is volgens mij minimaal 5 jaar oud, dus zoek weer een beetje naar een vergelijkbaar iets voor de komende jaren.