Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:30
Mijn verloofde en ik gaan in 2021 trouwen en daar kijken wij natuurlijk heel erg naar uit. We moeten natuurlijk nog e.e.a. organiseren en een onderdeel daarvan zijn de financiën.

Onze situatie is als volgt:

Momenteel wonen we samen, alle financiën gaan nu op 1 hoop ongeacht inkomen of werkuren. We krijgen vervolgens allebei "zakgeld" voor vrije uitgaven en de rest gaat naar gezamelijke rekening, vaste kosten en spaarrekening.
  1. Het huis, inclusief hypotheek en theoretische overwaarde is van mij
  2. Ik heb een extra schuld voor het huis, welke we nu samen aan het aflossen zijn
  3. Mijn vriendin heeft een spaarrekening, hier wordt de bruiloft van betaald (en is dus op voor we officieël getrouwd zijn)
  4. We hebben geen spullen van emotionele waarde
  5. Meeste inboedel is gezamelijk aangeschaft
Emotioneel gezien willen we op de oude manier trouwen; in algehele gemeenschap van goederen. Om dit officieel voor elkaar te krijgen, moeten we naar de notaris (met de bijbehorende kosten). Nu zijn we gisteren even aan het twijfelen gebracht dus denk ik vraag jullie eens :-)
We willen allebei niet rijk worden van de ander (als het huwelijk onverhoopt stuk zou lopen), maar we willen het vooral voor beide eerlijk geregeld hebben.

Als we in beperkte gemeenschap van goederen trouwen, betekent dat dat mijn vriendin dan potentieel d'r bankrekening (waar de bruiloft van betaald wordt) kwijtraakt en ik behoud mijn huis en alles erom heen. Dit lijkt mij niet heel eerlijk voor mijn aanstaande, maar zijn er andere opties om dit goed op te lossen zonder naar een dure notaris te gaan? Hoe zien jullie dit?

En hoe gaat het met het huis onder beperkte gemeenschap van goederen? Moet dan het huis nu getaxateerd worden voor we gaan trouwen of gaat dat in het werk?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wil je het goed regelen, dan moet je inderdaad naar de notaris en dat kost geld.
Maar wat denk je dat het kost, als je het niet of niet goed regelt? Dat zal je meer kosten dan nu bij de notaris een afspraak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

* Vermogen dat tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap is opgebouwd, is van u samen.
* Bezittingen of schulden van vóór het huwelijk blijven privé-eigendom en vallen niet in de gezamenlijke boedel.
* Schenkingen, giften en erfenissen blijven persoonlijk bezit, of ze nu voor of tijdens het huwelijk zijn ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 18:50
In jou schoenen zou ik de volgende voorwaarden vastleggen: Opgebouwd vermogen voor de relatie blijft van jou, een eventuele (te starten) onderneming alleen voor jou en eventuele schenkingen voor jou. Andersom geldt het natuurlijk voor jou vriendin. De rest kan je dan samen delen. als je weet wat je wilt heb je voor z'n € 500,00 Huwelijkse Voorwaarden in handen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 23-11-2020 13:07 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Interessante vraag maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je heeft laten twijfelen.

Ik heb zelf namelijk nooit moeite gehad om alles samen te voegen met mijn aanstaande.
Ik had weliswaar geen huis maar wel veel meer spaargeld en een hoger inkomen.
Maar ik wist dat zij daar geen gebruik van zou maken.

Maar het betekent ook dat mochten we uit elkaar gaan dat ik de helft kwijt ben en waarschijnlijk alimentatie moet betalen.

Ik heb persoonlijk dat risico nooit afgedekt maar daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Awaken1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:24:
Interessante vraag maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je heeft laten twijfelen.

Ik heb zelf namelijk nooit moeite gehad om alles samen te voegen met mijn aanstaande.
Ik had weliswaar geen huis maar wel veel meer spaargeld en een hoger inkomen.
Maar ik wist dat zij daar geen gebruik van zou maken.

Maar het betekent ook dat mochten we uit elkaar gaan dat ik de helft kwijt ben en waarschijnlijk alimentatie moet betalen.

Ik heb persoonlijk dat risico nooit afgedekt maar daar kan ik mee leven.
Nou het was met de eigenaar van de trouwlocatie die geïnteresseerd vragen stelden en verbaasd was over de hoge notariskosten. Nu wil ik best die 500-800 euro uitgeven als het de enige optie was maar denk stel hier eens de vraag.

Emotioneel gezien wil ik ook gewoon alles op 1 hoop gooien. We hebben immers de intentie om voor elkaar te gaan tot het einde. Anderzijds heb ik wel een huis met hypotheek (heel klein stukje afgelost) en de theoretische overwaarde. Zij een spaarrekening die vóór de bruiloft leeggetrokken is.

Beperkte gemeenschap van goederen zou dus wel zorgen dat ik mijn huis behoudt maar zij niet d'r rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:18
Wat je kan doen is dat de door haar gemaakt kosten voor bruiloft en afbetalen van jouw schuld als schuld van jou bij haar genoteerd worden.

Effectief komt het geld dan van haar spaarrekening maar mochten jullie uit elkaar gaan dan moet jij haar wel terugbetalen waardoor zij haar spaargeld nog heeft.

Ik ben toevallig recent getrouwd en zo doen wij het. Kosten heb ik vrijwel geheel voorgeschoten maar we delen aan het einde de totale kosten door de helft en schrijven dat als schuld op.

Je zal bij beperkte gemeenschap van goederen sowieso ergens vast moeten leggen wat beiden aan vermogen en eigendom hebben voor het huwelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Philip Ross op 23-11-2020 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-05 20:25
crimby schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:31:
[...]

Emotioneel gezien wil ik ook gewoon alles op 1 hoop gooien. We hebben immers de intentie om voor elkaar te gaan tot het einde.
En stel dat het misgaat, welke verdeling zou je dan eerlijk vinden? Als dat "ik het huis, zij de spaarrekening" is, dan zou je een een schuld op papier kunnen zetten van jou aan haar voor (de helft van) de kosten van de bruiloft.
Als het "alles verdelen" is, dan is een gang naar de notaris echt het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
AndosH schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:52:
[...]

En stel dat het misgaat, welke verdeling zou je dan eerlijk vinden?
Dat vind ik dus lastig. De spaarrekening is vrij duidelijk. Die moet voor de helft terug betaald worden.
Het huis is wat lastiger.

De theoretische overwaarde is slechts theoretisch en geld wanneer we nu het huis zouden verkopen. Kan over 20 jaar natuurlijk totaal anders zijn. Samen betalen we de hypotheek, maar technisch gezien krijg alleen ik er een stukje eigendom van terug en zij niet. Stel we zouden over 20 jaar uit elkaar gaan, heb ik misschien inmiddels een afgeloste hypotheek met een mooie woning in eigendom... en zij de helft van d'r spaarrekening wat dan niet in verhouding staat.

Wat zou beperkte gemeenschap van goederen (de standaard tegenwoordig) doen met een huis / hypotheek? Blijft die dan te allen tijde van mij of verjaard zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-05 20:25
Ja, hierboven werd al gezegd: alles voor het huwelijk blijft van degene van wie het nu is. Als je geen afspraken maakt wordt je toekomstige vrouw nooit eigenaar.

Maar zoals ik het lees betaalt "de gemeenschap" (jullie samen) aan de aflossing van de lening van jou alleen. Wat jullie in de praktijk doen (nu al, met het samen aflossen op jouw extra schuld voor de woning) wijkt af van wat van wie is. Dat alleen zou al een goede reden kunnen zijn om bij de notaris wat afspraken op papier te zetten.

Je vriendin zou voor het huwelijk een deel van jouw woning kunnen kopen, maar dat is een duurdere oplossing dan huwelijkse voorwaarden maken bij de notaris.
Een oplossing kan dan ook zijn dat jij de aflossing van de lening voortaan alleen betaalt. Op die manier kan je vriendin het geld dat ze nu in jouw leningen/woning steekt in eigen vermogensopbouw steken.

[ Voor 6% gewijzigd door AndosH op 23-11-2020 14:22 ]

Pagina: 1