Home cinema voor in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddzdead
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11-2020
Hi iedereen,

Na jaren tevreden te zijn met het geluid uit m'n Sony KD-49XE9005 televisie, ben ik toch op zoek naar een audio upgrade. Over het algemeen gebruiken we de tv en audio voor Netflix, films, gamen op PS4 en Switch en leuk achtergrond muziekje op de zondagmiddag via radio of usbtje/ipodje. Connectie met spotify etc. is niet een vereiste.

Ik wil ongeveer 1000,- euro ervoor uitgeven.

Zelf zat ik eerst rond te kijken naar soundbars, zoals de Samsung HW-Q90R, maar lees en hoor dat je voor dat budget meer bang for buck krijgt met een receiver en losse boxen. De Teufel Ultima 40 Surround 5.1 set had ik even op het oog, maar die twee grote vloerstaande luidsprekers krijg ik niet verkocht aan m'n vriendin ;)

Visualisatie voor woonkamer situatie: Uiteraard zijn er ook stopcontacten vrij bij de televisie zelf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrM8S59dpMnmOcnxM7T5Zn2cgvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EwIyLvl6JpsINbxiHZEyWuxS.jpg?f=user_large

Ben benieuwd of jullie mij kunnen adviseren!

[ Voor 4% gewijzigd door Eddzdead op 23-11-2020 11:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:21
Bedenkt wel dat je je speakers moet ophangen of op een standaard moet zetten, daar al over nagedacht.?

Welke formaten zijn wel welkom? De achterspeakers waren wel welkom uit jou voorbeeld?

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Hier een 5.1 set die niet al te groot is, maar wel velen malen beter is dan een soundbar: (je kunt ook gaan voor spul met een vergelijkbare prijs van Dali, Klipsch of Jamo bijvoorbeeld.
- Denon X1600H ca € 400
- 4x Q acoustics 3010i € 450 (de 3020i zijn iets groter in kosten € 530 voor 4)
- Q acoustics 3090c (center) € 180
Dan ga je al over de € 1.000 en dan moet er nog een sub en kabels bij. Kabels kost je de kop niet, maar een sub over het algemeen wel. Hou er daarnaast rekening mee dat de tweeters van de monitor speakers op oorhoogte moeten komen voor de beste geluidsbeleving. Dat maakt echt heel veel uit.

Mijn advies:
1) spaar voor een sub nog even door en koop iets goeds. Ga niet voor een sub van om en nabij de € 200-300. Die doen vaak meer kwaad dan goed. Een SVS-PB (of SB) 1000 is een goede sub en kost je € 599.
2) ga naar een hifizaak en ga wat speakers luisteren. Beluister de speakers die je op het oog hebt vooral in stereomodus met muziek. Voor films en games maakt de geluidskwaliteit niet zoveel uit, met muziek luistert dat veel nauwer. Klinkt de speaker met muziek jou het beste in de oren? Dan is dat ook een goede keuze voor surround.
3) kijk eens op marktplaats. Staan vaak genoeg Denon X1500 of 1400's op voor zo'n € 175. Die receivers zullen ook alles doen wat jij wilt. De speakers zullen wat lastiger te vinden zijn, maar ook daar staat wel eens wat op.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 23-11-2020 13:53 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddzdead
LuisjeNL schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
Bedenkt wel dat je je speakers moet ophangen of op een standaard moet zetten, daar al over nagedacht.?

Welke formaten zijn wel welkom? De achterspeakers waren wel welkom uit jou voorbeeld?
Ik zat zelf te denken om de achterste speakers op te hangen en de front gewoon op de tv-meubel te plaatsen. Nu staat daar ook de televisie op, maar die ga ik ophangen met muurbeugel. Maatje boekenkastluidspreker van voorbeeld Teufel is prima, beetje groter mag ook wel, maar maatje vloerstaande is te groot (vooral hoogte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Eddzdead schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:57:
[...]

Ik zat zelf te denken om de achterste speakers op te hangen en de front gewoon op de tv-meubel te plaatsen. Nu staat daar ook de televisie op, maar die ga ik ophangen met muurbeugel. Maatje boekenkastluidspreker van voorbeeld Teufel is prima, beetje groter mag ook wel, maar maatje vloerstaande is te groot (vooral hoogte).
En daar gaat het juist om. Die vloerstaanders zijn zo hoog om een hele goede reden. De tweeter moet op oorhoogte staan voor de beste geluidsbeleving. Als de tweeter te laag geplaatst is ga je merken dat het geluid wat dofjes overkomt. Je mist wat. Dat komt omdat de hoge tonen niet op de goede plek terecht komen. Als je monitor speakers op je tv meubel neerzet ga je tegen datzelfde probleem aanlopen.

Wat vrienden van mij hebben ook monitor stereo speakers. De één heeft die speakers op de grond staan en de ander op de tv meubel. Vooral spraak klinkt heel erg onduidelijk. Dat los je wel op door een centerspeaker te gebruiken, maar overweeg om je speaker wat hoger neer te zetten naast te tv. Gewoon een tip :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 23-11-2020 14:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddzdead
Goeie tip! Denk wel dat ophangen naast de tv op ooghoogte dan zeker de betere oplossing is. Ook omdat tv-meubel helemaal doorloopt en speakers ervoor zetten niet gewenst is i.v.m. looproute richting de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
De ideale hoogte van alle speakers, muv de sub, center speaker en eventuele Atmos hoogtespeakers, is oorhoogte. De center speaker staat onder je tv, daar komen de dialogen vandaan.

@Hulleman
Een goede sub hoeft geen 600 euro te kosten. Een receiver met 5.1 speaker set, welke een soundbar ik kwaliteit overtreft, kan voor 1000 euro. Bv de KEF E305, heb je ook nog design, doe daar een receiver voor onder de 300 euro bij, dan zit je op 1000 euro. Kabels zijn gewoon bij de Gamma te halen, als ze maar 2,5mm2 aders hebben.

Speakers keuren met muziek is een goede tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Gadget Freak schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:12:
@Hulleman
Een goede sub hoeft geen 600 euro te kosten. Een receiver met 5.1 speaker set, welke een soundbar ik kwaliteit overtreft, kan voor 1000 euro. Bv de KEF E305, heb je ook nog design, doe daar een receiver voor onder de 300 euro bij, dan zit je op 1000 euro. Kabels zijn gewoon bij de Gamma te halen, als ze maar 2,5mm2 aders hebben.

Speakers keuren met muziek is een goede tip.
Dergelijke satelliet setjes zijn inderdaad een mogelijkheid. Die KEF "eitjes" zijn best populair, dus absoluut het overwegen waard. Tip is, neem zo'n standaard setje eens mee in de vergelijking. Ik vind ze vaak wel onevenredig duur.

Verder my 2 cents: Satelliet speakers missen vaak te veel in het middengebied die de sub op gaat zitten vangen. Monitor speakers (ook de wat kleinere varianten) hebben gewoon meer body en grotere woofers. Komen beter tot hun recht in het midden gebied. Die sub van de KEF E305 gaat op papier tot 33hz, dat is geen echt sublaag. Daarnaast is niet alleen het sublaag van belang, maar ook hoe strak een subwoofer dat weer kan geven. De subs die bij dergelije home cinema 5.1 sets geleverd wordt zijn nou eenmaal niet de beste. Ik blijf erbij, een subwoofer kost nou eenmaal geld en daar moet je niet op gaan zitten beknibbelen. Dan kun je beter geld besparen op een receiver en rear speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Onder de €1000 zou ik Marktplaats induiken en 4 Q Acoustics 3020's kopen (2x front, 2x rear). 3050's staan ook vaker op MP, maar je vriendin wilt geen zuilen, dus de 3020 is dan een goed compromis. De 3020 klinkt super en is goedkoper dan de 3020i, trouwens.

Bestel dan een 3090Ci voor <€200 en hang deze aan een Marktplaats surround receiver (Yamaha, Denon, Marantz, Onkyo... €150) en je komt een heeeel eind voor een relatief lage investering. Ik denk dat met een beetje zoeken die hele set voor €750 goed samen te stellen is. Je hebt dan zelfs nog genoeg over voor een leuke subwoofer. Vergeet ook de rear channel luidsprekerstandaards niet! Later kun je dan uitbreiden met standaards voor je fronts.

Een SVS sub is geweldig, maar een BK is ook zeker niet mis. Ik heb zelf onlangs een 2e hands BK XLS200 Mk2 op Marktplaats gekocht voor €225 en die doet echt niet heel veel onder voor een instap SVS. Je kunt op MP ook kijken naar een leuke 2e hands sub van REL of Rythmik.

[ Voor 15% gewijzigd door Negakinu op 23-11-2020 16:14 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Hulleman schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:45:
[...]

Dergelijke satelliet setjes zijn inderdaad een mogelijkheid. Die KEF "eitjes" zijn best populair, dus absoluut het overwegen waard. Tip is, neem zo'n standaard setje eens mee in de vergelijking. Ik vind ze vaak wel onevenredig duur.
Deze eitjes zitten op het randje van "form over function", maar de geluidskwaliteit is goed. Die van z'n voorgangers is overigens beter, waarschijnlijk door de betere sub.
Verder my 2 cents: Satelliet speakers missen vaak te veel in het middengebied die de sub op gaat zitten vangen.
Klopt. Een sub heeft typisch een frequentiebereik van 20-120Hz. Bij full range speakers is het de bedoeling om de allerlaagste frequenties wat extra body te geven, bij satellietsetjes is de sub vooral nodig om de leegte aan de bovenkant van laag op te vullen.
Monitor speakers (ook de wat kleinere varianten) hebben gewoon meer body en grotere woofers. Komen beter tot hun recht in het midden gebied. Die sub van de KEF E305 gaat op papier tot 33hz, dat is geen echt sublaag. Daarnaast is niet alleen het sublaag van belang, maar ook hoe strak een subwoofer dat weer kan geven. De subs die bij dergelije home cinema 5.1 sets geleverd wordt zijn nou eenmaal niet de beste. Ik blijf erbij, een subwoofer kost nou eenmaal geld en daar moet je niet op gaan zitten beknibbelen. Dan kun je beter geld besparen op een receiver en rear speakers.
Alle goede speakers kosten geld! Ik noemde dit design-setje, omdat ik iemand ken die 'm heeft (eigenlijk de niet meer leverbare voorganger KHT3005SE), en die klinkt super.

Gewoon luisteren, en inderdaad liever 100 euro extra uitgeven aan speakers dan aan een receiver.
Pagina: 1