Toon posts:

OLED-Inbranden beeld en verwijderen restbeelden

Pagina: 1
Acties:
  • 18.208 views

• Wikke_007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-11-2020
Hello allen,

Ik ben wat onderzoek aan het doen naar het aanschaffen van een nieuwe TV waar ik me graag tot jullie richt.
Mijn oog was gevallen op OLED TV en was enkele reviews aan het lezen waar ik me toch wat vragen bij stelde...

1) Een algemeen item dat regelmatig voorkomt is het inbranden van het beeld bij OLED TV's... dus niet bij een specifiek merk maar bij alle... klopt dit? Ik las dat er vanuit de fabrikanten vanuit gegaan wordt dat de huidige TV's na 6 jaar aan vervanging toe zijn? (zelfs voor >2500€ TV's)
met bovenstaande in acht te nemen, is het verstandig om OLED te kopen of raden jullie dit af?

2) Philips 65oled804 zit in mijn lijstje echter las ik wat verontrustende berichten ivm Philips OLED TV's dat deze een probleem hebben met "restbeelden verwijderen"....
Blijkbaar komt deze pop-up doodleuk tijdens het TV kijken en kan niet verwijderd worden, ik lees klachten dat dit niet in standby modus wordt gedaan en de volgende dag gewoon er terug opnieuw staat. dat je het proces moet doorlopen en dit enkele uren kan duren.....en soms na een week gewoon terug komt.

kunnen jullie je ervaring hier meedelen. klopt dit? Is dit enkel een Philips probleem of hebben andere merken hier ook last van? is dit een software bug bij Philips die inmiddels misschien al is verholpen door een software update?

Alvast bedankt voor reacties

groeten,

Wikke

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Als je een scherm hebt met pixels die zelf oplichten, dan is het haast per definitie zo dat die pixels als je ze niet hetzelfde gebruikt ongelijk kunnen slijten. Ofwel, inbranden. Beeldbuizen kunnen inbranden, plasma's kunnen inbranden en OLED's kunnen inderdaad ook inbranden.

LCD's hebben geen zelfoplichtende pixels, dus kunnen niet inbranden, wat niet betekent dat de lamp het eeuwige leven heeft, die slijt gewoon en gaat ook stuk en als dat gebeurt is het einde oefening voor de televisie.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat OLED's korter meegaan dan LCD's, als je het forum hier leest staat het bol van de meldingen met nog jonge LCD"s die defecten hebben aan de verlichting. Hoewel het nog vroeg is om definitieve uitspraken te doen zijn er indicaties dat OLED-televisies zelfs langer meegaan dan LCD's, ook omdat een beetje inbranden niet het einde van de televisie betekent.

Wat betekent het nu in de praktijk? Zo ziet mijn OLED C7 uit februari 2018 er inmiddels uit:

Ofwel, hij doet het nog altijd net zo goed als toen hij nieuw uit de doos kwam. Gaat deze TV 10 jaar mee? Nou ja, als ik het huidige inbranden (niets) maal 3 of maal 4 doe, dan zal dat op 10-jarige leeftijd nog altijd heel weinig zijn, dus ik denk dat ik minstens 10 jaar met deze TV ga doen. Ik doe alles op deze televisie wat je met een televisie doet. En de TV mag best iets slijten hoor, geen apparaat heeft het eeuwige leven.

De C7 was een stuk minder inbrandgevoelig dan de C6, inmiddels is het nog verder verbeterd en dus durf ik te stellen dat je met de huidige modellen echt niet bang hoeft te zijn voor inbranden.

Philips-televisies schijnen iets opdringeriger te zijn met het zelf-onderhoud van de televisies dan andere modellen. Dit is een specifiek Philips-dingetje, andere merken hebben dat niet.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:47

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

dmantione schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:05:
Wat betekent het nu in de praktijk? Zo ziet mijn OLED C7 uit februari 2018 er inmiddels uit:

Ofwel, hij doet het nog altijd net zo goed als toen hij nieuw uit de doos kwam. Gaat deze TV 10 jaar mee? Nou ja, als ik het huidige inbranden (niets) maal 3 of maal 4 doe, dan zal dat op 10-jarige leeftijd nog altijd heel weinig zijn, dus ik denk dat ik minstens 10 jaar met deze TV ga doen.
Is dat zo? Op het groene scherm zie ik toch een duidelijke lijn langs de rand? Is dat geen inbranden? Ik heb ook zo'n lijntje op mijn scherm.

Overigens, bij normaal gebruik zie zo'n lijn niet. Alleen bij testbeelden en/of als je er op gaat letten zie je het. Een normaal TN scherm heeft onder ideale omstandigheden wel meer kleurverschillen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• dmantione
  • Nu online
Ik zie geen duidelijke lijn, of bedoel je dat snoertje dat links onderin zit?

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35
dmantione schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:05:
De C7 was een stuk minder inbrandgevoelig dan de C6, inmiddels is het nog verder verbeterd en dus durf ik te stellen dat je met de huidige modellen echt niet bang hoeft te zijn voor inbranden.
Eens. Volgens mij zijn de grootste problemen te herleiden naar 2016 (dus x6 series) en daarvoor. Sinds 2017 is er elk jaar een hoop bijgekomen aan verbeteringen waaronder de 2 grootste pixel shifting en restbeelden verwijderen..
Philips-televisies schijnen iets opdringeriger te zijn met het zelf-onderhoud van de televisies dan andere modellen. Dit is een specifiek Philips-dingetje, andere merken hebben dat niet.
Klopt, maar dit komt niet vaak voor (philips owner hier). Als de tv echt heel lang onafgebroken aan staat dan kan die melding komen. Dan hebben we het wel over 6 tot 8 uur achtereen. Die melding is hier actief 2 keer gekomen in 1,5 jaar dienst. Als de tv uit gaat zal er op de achtergrond automatisch een proces worden gestart dat restbeelden opruimt.
Verder doet Philips na een paar minuten stilstaand beeld een screensaver aan. Dit is wel fijn, want soms gaat er wel eens iets voor korte tijd op pauze.

• cardano
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-12-2021
Oei, ik sta net op het punt een Philips oled tv met ambilight model 55oled885 aan te schaffen en hoor van de restbeeldverwijderen.
Hoe is de situatie nu ? In dit model zit de P5 videochip. Helpt dit ?

• dmantione
  • Nu online
Ik weet niet wat de "oei" is, maar mijn televisie uit begin 2018 doet het nog altijd prima. Dit jaar zijn de schermen vanwege de introductie van deuterium-oled-materialen wederom duurzamer dan ooit tevoren, dus ik zie niet in waar je nog bang voor moet zijn.

• klada
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 17:11
Heb ook een C7 en deze heeft wel last van inbranding :

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32
Het beeld van mijn 55E6 is nog steeds als nieuw, geen spoortje van inbranden te bekennen.
Oledlampje staat uiteraard niet op 100, maar op 50. Tv wordt gebruikt voor regulier tvkijken, Youtube en Netflix. Gamen doe ik niet op de tv. Laatste jaar wegens aanschaf 65E9 gedegradeerd tot slaapkamertv. ;)

[Voor 12% gewijzigd door Vulcan750 op 02-10-2021 11:57]

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• M.Remmerde
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
De 2016 en 2017 modellen van de oled televisie's zijn gevoeliger voor dit probleem dan de latere modellen vanaf 2018 omdat LG vanaf 2018 de panelen heeft uitgerust met grotere witte pixels zodat de rode pixels niet zo meer hard hoeven te branden voor dezelfde helderheid en dus langer meegaan. Truc is ook inderdaad om je oledlampje niet op 100 maar op 50 / 80 te zetten , heb mijne op 75 staan en de tv is helder genoeg.
Zie review hier op tweakers van de 65C8PLA

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:18
Heb zelf een Sony A65 en deze (zoals de meeste tegenwoordig) detecteren stilstaande logo's en doen aan pixelverschuiving, hier zie je trouwens niks van. Ook merk ik op bij het gamen dat hij daarnaast ook nog een doffe vlek over de HUD gooit..

En dan als de tv in stand-by staat, hoor je hem af en toe even inschakelen om iets te doen qua refreshen..enige waar je wel op moet letten is direct zonlicht. Verder zijn de meeste spookverhalen verleden tijd! :)

Be “fearful when others are greedy, and greedy only when others are fearful.”

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Als je op zoek bent naar persoonlijk aankoopadvies, kun je een topic openen in CEA. Over retentie cq inbranden kun je ook in het algemene OLED topic of Google terecht. Andermans topic overnemen, is dan weer niet de bedoeling. Bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee