Advies a-points / mesh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
Waarschijnlijk al wel een paar keer langs gekomen in deze strekking, vele topics die ik net bekeken hebben bloeden dood of blijft een concreet antwoord een beetje in de lucht hangen na een interessante discussie.

In mijn tijdelijke huurwoning had ik een Experia box met 3 asus lyra nodes. Dit werkte als een trein.

Nu is ons nieuwe huis klaar. Hier zitten ivm grote overspanningen dikkere vloerplaten in met veel staal en beton. Woning is 9 x 14. Ik heb in totaal 4 lyra nodes, deze zo gunstig mogelijk neergezet maar die komt nergens. Bijv een verdieping omhoog gaat alleen bij plaatsing in de hal bij de trap en dan op de verdieping bij de trap.

Gelukkig is er op alle kamers een netwerk aansluiting (cat6), alleen Asus wilt de lyra's op een eigen netwerk hebben. Als ik ze toch eigenwijs in mijn thuisnetwerk prik gaat dit compleet overstuur. Maak je er een eigen netwerkje met eigen switch van dan gaat het wel goed maar dan kan ik de netwerkaansluitingen in de betreffende kamers niet meer gebruiken en wordt al het internet vanaf de eerste node gerouteerd (die dan permanent op max geheugen en max cpu draait, klein kacheltje is het dan:+).

In theorie heb ik volgens mij ook geen meshnetwerk meer nodig gezien ik overal kabels heb zou ik met losse ap's kunnen werken. Wel waardeer ik het gemak en de overzichtelijkheid van zo'n meshnetwerk. Ook nooit klachten gehad met het lopen door de woning en het overswitchen van punt naar punt. Waar ik dat bij Ap's in het verleden wel heb gehad, wegvallen van netwerk etc.

Ervan uitgaande dat het asus spul overboord gaat (ik wil er geen eigen netwerk voor aanleggen en daarmee de ethernet aansluitingen in de betreffende kamer opofferen) wat zou handig zijn om aan te schaffen.
Mijn ideale keuze zou denk ik mesh-achtig spul zijn wat ik zo in mijn netwerk kan prikken, zonder dat dit op een eigen vlan/netwerk moet.
Dan kan ik op een aantal kamers een simpel 5 poort switchje neerzetten waar oa de wifi op aangesloten kan worden. Draadloze connectiviteit erbij is zeker een pre (stel een hal blijkt de beste opstellingsplek en daar heb ik geen cat6).

Ik meende uit andere topics dat TPLink bijv. de m5 of m9 dit kan.
Alleen op de tplink site zie ik dit niet terug komen.
Als ik losse AP's wil kopen dan heb ik geen idee welke ben hier niet echt in thuis. Vandaar de advies vraag :+

Setup die ik in gedachte heb:

Meterkast - Modem + Router (R7800 heb ik nog liggen) + 16p Switch tplink
|
|
14x Kamer (indien nodig voorzien van switch)
|
|
AP plaatsen waar nodig

Toevoeging: had al even naar Unify zitten kijken maar dit leek me aan de prijzige kant >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga naar een goede winkel in de buurt. Gezien je vraag is dat het beste antwoord, of lees veel topics door en maak een keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:30
Ja kan met een deco als die in ap mode staat

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

Deco s4/m4 is al prima, 3
Nodes voor 100 euro bij ziggo. Zelfde als m5 voor lagere prijs.
Anders slootje in ubiquiti in wall ophangen, daar zitten ook 2 utp poorten op

Die bestaande router zou ik verkopen

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2020 16:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
laurens0619 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:49:
Ja kan met een deco als die in ap mode staat

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

Deco s4/m4 is al prima, 3
Nodes voor 100 euro bij ziggo. Zelfde als m5 voor lagere prijs.
Anders slootje in ubiquiti in wall ophangen, daar zitten ook 2 utp poorten op

Die bestaande router zou ik verkopen
Naar die bevestiging was ik inderdaad opzoek . Dat plaatje had ik nog niet gevonden bij tp-link.
En in al die topics wordt er nergens even duidelijk antwoord gegeven of dat goed gaat in een bestaand netwerk.

Dan is het inderdaad een kwestie van m5's ofzo kopen en waar nodig inprikken en uitbreiden.
Weet je of je dit dan als 1 gekoppeld netwerk in de app zie? Dat je ze dan in 1x kunt beheren?

Idee was om de R7800 de ipadressen te laten uitdelen en hier kan ik ook makkelijk naar toe met een vpn. Was is je idee om de router verkopen? Doel je erop dat ik de router van de provider gebruik (ziggo in dit geval nog, straks t-mob glas)?

[ Voor 15% gewijzigd door thefox154 op 23-11-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja router van je provider gebruiken
Helemaal als je straks glas met iptv (?) hebt

Provider van router is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Frogmen schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:42:
Ga naar een goede winkel in de buurt. Gezien je vraag is dat het beste antwoord, of lees veel topics door en maak een keuze.
Dat gaat natuurlijk nooit goed komen, op de site van fabrikanten is dit al niet of nauwelijks terug te vinden. In de reviews gaat men hier ook niet specifiek op in.

De asus komt van mediamarkt, dat kon allemaal volgens de beste man, mooi niet dus. Wel even een verschil dat je ze rechtstreeks met elkaar moet verbinden en niet via je eigen netwerk. Daardoor in één klap onbruikbaar voor me terwijl ik toen dacht gelijk klaar te zijn voor de tijdelijk en de nieuwe woning. Die kennis zal niet breed verspreid zijn. :X Achter beter gelijk de tplink kunnen kopen, maar ja achteraf ;)

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 23-11-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die deco is ook niet zaligmakend hoor met wired backhaul. Die gebruiken ook een vaag protocol waardoor het niet altijd werkt op de manier die je nu voor ogen hebt. Niet ideaal maar een stuk minder erg dan dat idiote daisy chainen wat je bij de asus aimesh moet

Een unifi is wat dat betreft simpeler, die gebruikt die vage discovery niet.

Dat gezegd hebbende, de deco setup werkt bij mij prima en ze staan in de star setup (wat jij wilt)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2020 18:08 ]

Pagina: 1