Nieuwe PC gaat uit na BIOS scherm verlaten en no-signal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePimpShrimp
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 21:35
Mijn vraag:

Ik heb mijn nieuwe PC samengesteld en loop tegen problemen aan in het opstarten van mijn PC. Ik kom wel in mijn Bios scherm maar na het wijzigen van bios instellingen (bijv. DRAM frequency) en/of het booten vanaf mijn Windows 10 USB stickje slaat de PC af. Na het opnieuw opstarten krijg ik 'no-signal' op mijn scherm te zien via HDMI / Displayport.

Om weer in mijn Bios te komen moet ik de cmos jumper (cmos reset) omzetten om weer beeld te krijgen.
Booten vanaf mijn USB stick waar de Windows 10 installatie opstaat resulteert in hetzelfde --> PC gaat uit en daarna no-signal.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 178,05€ 178,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Wit€ 138,90€ 138,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,65€ 30,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 154,90€ 154,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 108,65€ 108,65
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,05

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- RAM sticks geplaatst in verschillende DIMM Slots, 1 RAM stick geprobeerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gebruik je displayport en om te testen ook hdmi?
Heb je wel het idee dat de pc opstart en krijg je nog wel het posts (bios) scherm op het begin.

Kun je voor het aanpassen in de bios wel gewoon booten?

Alle fans draaien? Pas iig instellingen aan per module en blijf af van de fsb welke wellicht meerdere componenten tegelijk omhoog zet.

Altijd leuk he nieuwe pc bouwen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePimpShrimp
Agent-X schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:38:
Gebruik je displayport en om te testen ook hdmi?
Heb je wel het idee dat de pc opstart en krijg je nog wel het posts (bios) scherm op het begin.

Kun je voor het aanpassen in de bios wel gewoon booten?

Alle fans draaien? Pas iig instellingen aan per module en blijf af van de fsb welke wellicht meerdere componenten tegelijk omhoog zet.

Altijd leuk he nieuwe pc bouwen :P
Ja wel een heel leerproces voor de 1e keer! Heb zojuist als laatste poging de thermal paste met alcohol verwijderd / schoongemaakt en opnieuw aangebracht. Hij lijkt nu stabiel te draaien en ik heb zelfs windows kunnen installeren. Hopelijk blijft die nu stabiel tijdens games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ThePimpShrimp schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:57:
[...]

Ja wel een heel leerproces voor de 1e keer! Heb zojuist als laatste poging de thermal paste met alcohol verwijderd / schoongemaakt en opnieuw aangebracht. Hij lijkt nu stabiel te draaien en ik heb zelfs windows kunnen installeren. Hopelijk blijft die nu stabiel tijdens games.
Ja, het kan aan veel dingen liggen.
Let voornamelijk op temperatuur van de cpu en de videokaart.
Vaak kun je in de bios instellen dat er vanaf een bepaalde temperatuur actie ondernomen wordt en bijvoorbeeld de pc uitschakeld.

Met pasta op de cpu wil je snel te veel gebruiken. Een erwtje is genoeg omdat met samendrukken de ruimte heel beperkt is.

Straks in Windows zelf kun je een aantal bekende programma's (gratis) installeren om te kijken wat er gebeurt.
Probeer iig HWinfo -> https://www.hwinfo.com en GPU Z voor de videokaart -> https://www.techpowerup.com/gpuz.

Wanneer het stabiel lijkt te draaien en je via die tools ziet dat de temperatuur van de cpu en gpu niet te gek lijken (ben al een tijd niet betrokken maar ga even uit van 60-70 graden is veel in idle.).

Daarna pas kijken of de snelheid van het geheugen goed staan en niet te veel rommelen met timing en voltage. Wanneer je een spel op hoge settings (resolutie, schaduw etc) een uur laat draaien en er is geen rook dan zijn we tevreden. Echt testen kan weer met speciale tools maar dat is meer wanneer je de grens gaat opzoeken (overclocken bijvoorbeeld).

Als dit je eerste 'build' is dan gefeliciteerd :)
Er zit heel veel ervaring op dit gebied op tweakers en durf te vragen.
Laat in ieder geval weten wat je denkt wat er speelt en sinds wanneer door wat (rook, rook na 1 uur etc) en veel plezier!

Kijk ook even in je device manager of alle devices van je nieuwe pc al werken.
Wanneer je in de lijst geen uitroeptekens ziet staan dan kan Windows er standaard al mee uit de voeten.
Dat betekend niet dat andere (nieuwere) drivers de boel niet beter kunnen maken.
Een direct voorbeeld is de videokaart drivers (met gratis flauwekul software die ik niet zou installeren) of chipset drivers.

Waarschijnlijk is dat overbodige info maar ik neem graag risico's ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePimpShrimp
Agent-X schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:41:
[...]

Ja, het kan aan veel dingen liggen.
Let voornamelijk op temperatuur van de cpu en de videokaart.
Vaak kun je in de bios instellen dat er vanaf een bepaalde temperatuur actie ondernomen wordt en bijvoorbeeld de pc uitschakeld.

Met pasta op de cpu wil je snel te veel gebruiken. Een erwtje is genoeg omdat met samendrukken de ruimte heel beperkt is.

Straks in Windows zelf kun je een aantal bekende programma's (gratis) installeren om te kijken wat er gebeurt.
Probeer iig HWinfo -> https://www.hwinfo.com en GPU Z voor de videokaart -> https://www.techpowerup.com/gpuz.

Wanneer het stabiel lijkt te draaien en je via die tools ziet dat de temperatuur van de cpu en gpu niet te gek lijken (ben al een tijd niet betrokken maar ga even uit van 60-70 graden is veel in idle.).

Daarna pas kijken of de snelheid van het geheugen goed staan en niet te veel rommelen met timing en voltage. Wanneer je een spel op hoge settings (resolutie, schaduw etc) een uur laat draaien en er is geen rook dan zijn we tevreden. Echt testen kan weer met speciale tools maar dat is meer wanneer je de grens gaat opzoeken (overclocken bijvoorbeeld).

Als dit je eerste 'build' is dan gefeliciteerd :)
Er zit heel veel ervaring op dit gebied op tweakers en durf te vragen.
Laat in ieder geval weten wat je denkt wat er speelt en sinds wanneer door wat (rook, rook na 1 uur etc) en veel plezier!

Kijk ook even in je device manager of alle devices van je nieuwe pc al werken.
Wanneer je in de lijst geen uitroeptekens ziet staan dan kan Windows er standaard al mee uit de voeten.
Dat betekend niet dat andere (nieuwere) drivers de boel niet beter kunnen maken.
Een direct voorbeeld is de videokaart drivers (met gratis flauwekul software die ik niet zou installeren) of chipset drivers.

Waarschijnlijk is dat overbodige info maar ik neem graag risico's ;).
Hoi Agent-X,

Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Ik heb de programma's gedownload en bekeken en alles ziet er tot nu toe goed uit.
De temperatuur van mijn CPU / GPU is idle rond de 29-32 graden.

Gisteren heb ik ook OCCT gedownload (stress test pc) en hier kwamen geen fouten uit.

Moet nu alleen nog even controleren of mijn DDR4 op de juiste frequentie ingesteld staat en wachten op de levering van mijn nieuwe 3070. Ik ben bang dat ik die niet ga ontvangen voordat Cyberpunk uitkomt.