Netwerk upgrade check; overkill of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Hallo allen,

Ik volg dit subforum al een tijdje, met name als lezer.

Huidige situatie:
  • Ziggo modem in de woonkamer
  • 4x UTP naar meterkast in de garage
  • 12p patchpaneel in meterkast
  • Synology DS214play in meterkast
  • Vaste aansluiting in woonkamer
Gewenste situatie
  • Ziggo modem in Bridge
  • Alle netwerkcomponenten in de meterkast in de garage
    • Router
    • Switch
    • Synology
    • (Raspberry PI)
  • Wifi netwerk middels twee AP (1x b.g.g.; 1x 1eV)
  • 2x vaste aansluiting bij TV; 1x vaste aansluiting bij eettafel
Wat wil ik bereiken:
  • Stabiel wifi netwerk
  • Netwerken scheiden
    • Prive
    • Gasten
    • IOT
Ik ben geen expert, maar ook geen beginner. Weet mij redelijk te redden met het instellen van een basis router qua IP adressen, poort forwarding, etc.

Wat heb ik gevonden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall€ 86,85€ 86,85
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 76,-€ 76,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 184,05€ 184,05
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 276,26€ 276,26
1Modems en routersUbiquiti UniFi USG PRO Gateway Router€ 254,-€ 254,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,16

Waarom Ubiquity?
Ik ben gecharmeerd van het uiterlijk van de Accesspoints. Dit vooral voor de WAF :+
Daarnaast ziet de webinterface er erg overzichtelijk en gelikt uit.

De vraag?
  • Is dit een goede setup?
  • Is dit toekomstbestendig?
  • Overkill of niet?
  • Zouden jullie nog zaken veranderen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Ik zou die USG laten vallen en gewoon de Connectbox als router gebruiken en de wifi daarvan als gastnetwerk inzetten.
Die USG routeert echt niet beter en tenzij je een functionaliteit nodig hebt waar die Connectbox geen setting voor heeft is het zonde van het geld.

En voor eigen gebruik die AP's inzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tevens kan je ook prima zonder cloudkey, deze is enkel van nut als je uitgebreide statistieken etc wilt hebben. Anders kan je ook gewoon de controller software op een PC draaien.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Precies en een controller of dat nu hardware + software (cloudkey) of software (app op je PC) is, het is enkel een configuratie tool en niets meer.

En statistieken zijn enkel voor grote bedrijven van belang om bijvoorbeeld te kijken of er geen hotspots ontstaan bij bepaalde AP's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Ben(V) schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:57:
Ik zou die USG laten vallen en gewoon de Connectbox als router gebruiken en de wifi daarvan als gastnetwerk inzetten.
Die USG routeert echt niet beter en tenzij je een functionaliteit nodig hebt waar die Connectbox geen setting voor heeft is het zonde van het geld.

En voor eigen gebruik die AP's inzetten.
Verschillende VLANs inrichten kan niet met de ConnectionBox toch?
Frogmen schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:38:
Tevens kan je ook prima zonder cloudkey, deze is enkel van nut als je uitgebreide statistieken etc wilt hebben. Anders kan je ook gewoon de controller software op een PC draaien.
Geen noodzaak inderdaad, maar ik hou wel van statistieken en grafiekjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee dat kan een connectbox niet, zoiets doe je normaal ook met een managed switch.
Maar ik heb nog maar weinig voorbeelden gezien waarbij in een thuissituatie een vlan nuttig was.

Als je van statistiekjes houd zou ik eens naar HP aruba instand on kijken.
YouTube: Aruba Instant On Access Points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus is dubbel onnodig.

De unify controller software zit ingebouwd in de USG. https://dl.ubnt.com/datas...i_Security_Gateway_DS.pdf
[quote]
Integrated with UniFi® Controller Software
[/quote]

Mocht je je eigen ziggo router alsnog blijven gebruiken, dan zou als het goed is de controller software ook op je Synology DS214play moeten kunnen draaien.
https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/
[quote]
If you have a Synology Nas then you could use a Docker Image to run the Unifi Controller.
[/quote]

@Starck Oeps
  • Datasheet is verwarrend. De controller werkt 'met' de gateway, maar zit er niet in.
  • Helaas is die specifieke nas niet geschikt om de controller te draaien.
Ik dacht dat unify inmiddels wel apparaten had waar de controller wel bij in zit?

[ Voor 20% gewijzigd door NESFreak op 24-11-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[b]NESFreak schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:04:

Mocht je je eigen ziggo router alsnog blijven gebruiken, dan zou als het goed is de controller software ook op je Synology DS214play moeten kunnen draaien.
https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/

[...]
De DS214play is een ARM gebaseerde synology. Deze ondersteund geen docker en VMM helaas.

En weet jij zeker dat de USG een controller heeft ingebouwd? Ik dacht namelijk pas vanaf de Dream Machine.

[ Voor 35% gewijzigd door Starck op 24-11-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
Starck schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:07:
[...]

De DS214play is een ARM gebaseerde synology. Deze ondersteund geen docker en VMM helaas.

En weet jij zeker dat de USG een controller heeft ingebouwd? Ik dacht namelijk pas vanaf de Dream Machine.
Zou de pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro dan niet een beter en goedkoper alternatief zijn ipv de combo pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router en pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Zou je dat toe kunnen lichten?
Ik zie in ieder geval 8 poorten op de UDM... wat op zich voor de eerste periode voldoende is.
Dan heb ik nog niet direct een switch nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
LinkinTED schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:32:
[...]

Zou je dat toe kunnen lichten?
Ik zie in ieder geval 8 poorten op de UDM... wat op zich voor de eerste periode voldoende is.
Dan heb ik nog niet direct een switch nodig...
Het is, gezien mijn eerdere post, misschien verstandig om het eerder als een vraag dan als een advies op te vatten. ;)

Het lijkt er op dat de dream machine geen power pover ethernet levert. (tenzij ik het weer verkeerd lees)
Bij een losse AC lite accesspoint krijg je een poe injector.
Deze zie ik niet staan bij de AC in-wall, dus dan moet je daarvoor nog een oplossing zoeken.
Door alsnog die switch te kopen, of een losse poe injector te vinden die werkt met de AC in-wall.
Of door een 2e AC lite te nemen, ipv die AC in-wall.

Maar vooral dus niet blind afgaan op het bovenstaande :+
Pagina: 1