Verwarming: aan/uit of continue ingeschakeld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na een verhitte (lees: gezellige) discussie over het continue aan laten van de verwarming of het in- en uitschakelen ben ik benieuwd of iemand ons het antwoord kan vertellen:

We hebben een woning met zowel vloer- als stadsverwarming. Beneden is de woonkeuken vloerverwarming, deze start uiteraard wat traag op. Na ongeveer 2 uur is de vloer heerlijk warm. Boven is de woonkamer met radiatoren, deze staan beiden open op standje 5. Op de 2e verdieping hebben we de werkkamer, daar draaien we de thermostaatkraan open wanneer er iemand aanwezig is en de verwarming ingeschakeld is.

Op dit moment zet ik de verwarming aan als ons lichaam daar toe vraagt. De radiatoren geven binnen no-time warmte af, de vloerverwarming duurt ongeveer 2 uur (voor mijn gevoel althans). Echt warm wordt het beneden helaas niet, maar dat terzijde. Wanneer het goed warm is in huis, kies ik er voor de verwarming weer uit te schakelen.

Door stadsverwarming is het helaas niet mogelijk een vaste temperatuur in te stellen. Doorgaans staat de temperatuur op 17 graden. Het is warmer in huis, dus Google Nest Thermostat E doet niets. Wanneer ik de verwarming inschakel, geef ik altijd aan op 23 graden te gaan. Google Nest meet namelijk nooit warmer dan 22 graden, dus blijft de kachel stoken.

Nu komt het: mijn partner zegt: 'zet de verwarming dan op 22, dan stopt hij als hij daar op aangekomen is en gaat hij weer verder als de temperatuur daar onder komt'. Ik denk: 'Dan slaat telkens die verwarming aan en uit en dat kost onnodig energie en dus geld.

Het is een lastig verhaal, maar is het nou handiger dan temperatuur op een vaste waarde in te stellen of is het handiger de verwarming in te schakelen wanneer het nodig is en uit te schakelen als het huis verwarmt is?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
Je hebt stadsverwarming, dus je betaald alleen wat er door je warmtemeter gaat.
Of die nu 1x per dag 5 uur aan staat of elk half uur aan en uit kost je evenveel.
Uiteraard, als de temperatuur in huis gemiddeld lager is heeft de woning minder warmteverlies.

Ik weet niet hoe de stadsverwarming op de woning is aangesloten maar als het laatste stuk leiding naar de woning bij geen warmtevraag geen flow heeft zal het warmteverlies daar iets lager zijn bij 5 uur aan, 19 uur uit ipv elk half uur aan en uit. Het verschilt erge weinig en jij betaald daar niet voor.

Wellicht betaal je sowieso al de helft aan vast recht, als je handig bent en plek hebt voor een buitenunit zou je wellicht beter een warmtepomp kunnen nemen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Top, bedankt voor je antwoord.

Het maakt dus in zoverre uit dat ik nog wel bespaar wanneer ik hem tussen bijvoorbeeld 8 en 11 uur aan zet en tussen 18 en 21 uur in plaats van tussen 8 en 21 uur continue aan.

Juist nu we dit jaar meer thuis zijn in de winter is het wel verstandig enigszins op de kosten te letten.

Helaas lukt het hier niet om een continue warmte te behouden en ben ik controle kwijt als hij de hele dag aan en uit gaat, dus zet ik hem liever tegen het halverwege de middag aan zodat het in elk geval einde middag en ‘s avonds lekker warm is.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als de gemiddelde kamertemperatuur lager is heb je minder warmteverlies ja, dus dan bespaar je.

Waarom lukt het niet om continue warmte te behouden en waarom heb je controle nodig?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
busscherski schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:27:
Als de gemiddelde kamertemperatuur lager is heb je minder warmteverlies ja, dus dan bespaar je.

Waarom lukt het niet om continue warmte te behouden en waarom heb je controle nodig?
We hebben een huis met een open structuur. Dus alle warmte gaat alle kanten op. Wat dat betreft heel irritant, zonder deuren.

In de woonkamer met radiatoren prima warm te krijgen. Maar warmte stijgt op en gaat naar zolder. Beneden is vloerverwarming en dat duurt langer en wordt niet zo warm als radiatoren. Dus ook daar lastig.

We moeten het er maar mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En als je de radiatoren bijna helemaal dicht draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Hoe is die Nest aangesloten?
Stuurt die de totale toevoer aan je huis?

De vloerverwarming staat wellicht ook te laag qua watertemperatuur.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
psy schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:44:
Hoe is die Nest aangesloten?
Stuurt die de totale toevoer aan je huis?

De vloerverwarming staat wellicht ook te laag qua watertemperatuur.
Die staat uit mijn hoofd op 55, volgens de buren een goede temperatuur.

Verder kan ik de radiatoren wel meer dicht draaien, maar dan komt er amper warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
LOL vloerverwarming op 55 graden? Doet dat geen pijn?

Het idee is dat als de radiatoren dicht gaan, de vloer warmer wordt en de warmte wellicht beter beneden blijft hangen. (geen idee of dat laatste echt werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Dat is inderdaad eigenlijk te hoog voor vloerverwarming.

Maar ik vraag me nog steeds af hoe die Nest is aangesloten.
Hoeveel groepen zijn het eigenlijk. En kan je de pomp nog hoger instellen?
Ik vind het wel een beetje raar dat je met alleen de VV de woonkamer niet op temperatuur krijgt. Normaal zijn die radiatoren alleen bedoeld om de ruimte snel op temperatuur te krijgen, maar in principe moet de VV zelf dit ook kunnen mits deze aan blijft staan.

In ons vorige huis had ik dezelfde combi, VV en radiatoren. Met alleen VV kon ik de woonkamer uiteindelijk makkelijk op een goede temperatuur krijgen (met gemak 23 graden) maar dit duurt uren.
Als je de radiatoren aanzette, ging dit veel sneller en krijg je daarnaast een ander soort stralingswarmte. Sommige mensen houden daarvan. VV werkt veel subtieler maar is uiteindelijk wel aangenamer (en zuiniger omdat de gebruikte temperatuur lager is).

Zelf hebben we de radiatoren nauwelijks gebruikt.
Uiteindelijk heb ik de VV aangesloten op de kamerthermostaat; hier liep ik een programma op draaien die het maximaal liet afkoelen tot 18 en overdag opstookte tot 21 graden (met een klep op de vloerverwarming). Vooral niet te veel aan zitten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:39
Door stadsverwarming is het helaas niet mogelijk een vaste temperatuur in te stellen. Doorgaans staat de temperatuur op 17 graden. Het is warmer in huis, dus Google Nest Thermostat E doet niets. Wanneer ik de verwarming inschakel, geef ik altijd aan op 23 graden te gaan. Google Nest meet namelijk nooit warmer dan 22 graden, dus blijft de kachel stoken.
Met stadsverwarming is het prima mogelijk een constante temperatuur in te stellen, dat regelt de thermostaat voor je. Zoals je nu je temperatuur regelt bypass je de functie van de thermostaat volledig en kan je hem net zo goed vervangen door een lichtschakelaar (aan/uit).

Een continue temperatuur is veel comfortabeler én het biedt kansen om te besparen. Je bespaart namelijk als je kan verwarmen met lage aanvoer temperatuur en dat kan nu niet omdat je steeds snel wilt opwarmen na flinke afkoeling. Bij constante temperatuur verwarm je in kleine beetjes en dan is een lagere aanvoer temperatuur voldoende.

Dus je zou kunnen experimenten met het verlagen van de temperatuur van de vloerverwarming én het lager zetten van de radiatoren, maar dan wel de thermostaat de boel laten regelen.

De besparing zal echter beperkt zijn want zoals gezegd zijn de vaste (niet gebruiks-) kosten bij stadsverwarming enorm. Bij ons 50% van de totale kosten, met vloerverwarming aanvoer 35, thermostaat 24/7 op 20, geen radiatoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
THE_BASE schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:32:
Na een verhitte (lees: gezellige) discussie over het continue aan laten van de verwarming of het in- en uitschakelen ben ik benieuwd of iemand ons het antwoord kan vertellen:

We hebben een woning met zowel vloer- als stadsverwarming. Beneden is de woonkeuken vloerverwarming, deze start uiteraard wat traag op. Na ongeveer 2 uur is de vloer heerlijk warm. Boven is de woonkamer met radiatoren, deze staan beiden open op standje 5. Op de 2e verdieping hebben we de werkkamer, daar draaien we de thermostaatkraan open wanneer er iemand aanwezig is en de verwarming ingeschakeld is.

Op dit moment zet ik de verwarming aan als ons lichaam daar toe vraagt. De radiatoren geven binnen no-time warmte af, de vloerverwarming duurt ongeveer 2 uur (voor mijn gevoel althans). Echt warm wordt het beneden helaas niet, maar dat terzijde. Wanneer het goed warm is in huis, kies ik er voor de verwarming weer uit te schakelen.

Nu komt het: mijn partner zegt: 'zet de verwarming dan op 22, dan stopt hij als hij daar op aangekomen is en gaat hij weer verder als de temperatuur daar onder komt'. Ik denk: 'Dan slaat telkens die verwarming aan en uit en dat kost onnodig energie en dus geld.

Het is een lastig verhaal, maar is het nou handiger dan temperatuur op een vaste waarde in te stellen of is het handiger de verwarming in te schakelen wanneer het nodig is en uit te schakelen als het huis verwarmt is?
toon volledige bericht
Wij hebben exact dezelfde situatie, stadswarmte en vloerverwarming.

Ik heb het een tijdje gemeten met domoticz een ir leeskop en een pi.

Conclusies:
- Verwarming aan laten staan is niet goedkoper
- opwarmen tot een hogere temperatuur leidt naar mate de temperatuur hoger komt tot een groter verlies.
- elke dag opwarmen tot 20 graden is goedkoper dan hem op 20 graden laten staan.
- van 18 naar 19 graden opwarmen, kost minder tijd (en dus geld), dan opwarmen van 19 naar 20 graden. Van 20 naar 21 graden opwarmen kostte meer energie dam van 18 naar 20 graden verwarmen.

Wij verwarmen dus enkel nog wanneer nodig.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Patrick4 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 05:52:
[...]

Met stadsverwarming is het prima mogelijk een constante temperatuur in te stellen, dat regelt de thermostaat voor je. Zoals je nu je temperatuur regelt bypass je de functie van de thermostaat volledig en kan je hem net zo goed vervangen door een lichtschakelaar (aan/uit).

Een continue temperatuur is veel comfortabeler én het biedt kansen om te besparen. Je bespaart namelijk als je kan verwarmen met lage aanvoer temperatuur en dat kan nu niet omdat je steeds snel wilt opwarmen na flinke afkoeling. Bij constante temperatuur verwarm je in kleine beetjes en dan is een lagere aanvoer temperatuur voldoende.

Dus je zou kunnen experimenten met het verlagen van de temperatuur van de vloerverwarming én het lager zetten van de radiatoren, maar dan wel de thermostaat de boel laten regelen.

De besparing zal echter beperkt zijn want zoals gezegd zijn de vaste (niet gebruiks-) kosten bij stadsverwarming enorm. Bij ons 50% van de totale kosten, met vloerverwarming aanvoer 35, thermostaat 24/7 op 20, geen radiatoren.
toon volledige bericht
Hoe dan?
Want de warmtewisselaar kun je niet lager instellen. Aanvoer blijft minimaal 50 graden toch?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
Patrick4 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 05:52:
[...]

toon volledige bericht
Stadsverwarming en hoger rendement door lage temperatuur verwarming?

Lage temperatuur verwarming bespaart bij warmtepompen en CV ketels omdat de COP of het rendement dan hoger is. Bij stadsverwarming is de besparing 0.

Bij stadsverwarming geldt natuurkunde: hoe kleiner het warmteverschil hoe lager het verlies. Dus alleen stoken wanneer noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Goh, wat een hoop meedenkers. Wel fijn.

Feit is dat wanneer ik zeg dat ik continue 20 graden wil, de Nest uitslaat als het 20 graden is. Beneden hangt de Heatlink, boven in de woonkamer de Nest E. Beiden meten ze, daar ontkom je niet aan. Ik zou de verwarming boven wat meer dicht kunnen draaien.

Maar zoals anderen aangeven heeft het dus allemaal weinig zin en is inschakelen bij behoefte dus helemaal zo gek niet, althans, dat is wat ik begrijp uit de antwoorden.

Pagina: 1