Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:38
Hey allemaal.

Ik zou voor mijn nieuwe build 32GB 3600MHz RAM aan 16 CAS willen kopen en had al een tijdje de Crucial Ballistix daarvoor op het oog omdat die heel goed ondersteund worden voor out-of-the-box performance via XMP. Nu is die bijzonder moeilijk te vinden en Black Friday komt eraan :o

Dus is mijn vraag, heeft iemand onder jullie ervaring met de G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC en is dat een goed alternatief? Het is de bedoeling om via XMP te werken (geen manuele OC) en stabiel te draaien op een Zen 3 platform.

Thanks!

Beste antwoord (via KVdE op 23-11-2020 12:11)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:25
KVdE schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:21:
Dus is mijn vraag, heeft iemand onder jullie ervaring met de G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC en is dat een goed alternatief? Het is de bedoeling om via XMP te werken (geen manuele OC) en stabiel te draaien op een Zen 3 platform.
Is een prima set. 3600CL16-19-19-39-58 op XMP en gaan met de banaan. Het betreft SK Hynix chips (te zien aan de C in het type nummer). Waarschijnlijk het type DJR. Wil je 4000MHz moet je toch echt manueel overklokken. Er zit nog ruimte in. Het ligt natuurlijk ook nog aan de processor (Zen 2 of Zen 3?) en welk moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
KVdE schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:21:
Is een prima set. 3600CL16-19-19-39-58 op XMP en gaan met de banaan. Het betreft SK Hynix chips (te zien aan de C in het type nummer). Waarschijnlijk het type DJR. Wil je 4000MHz moet je toch echt manueel overklokken. Er zit nog ruimte in. Het ligt natuurlijk ook nog aan de processor (Zen 2 of Zen 3?) en welk moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
4000 MHz hoeft momenteel niet. Zen 3 is nog jong en toen Zen 1 uitkwam zou het 3200 MHz moeten ondersteunen. Het duurde echter tot voorbij de Zen 2 release voordat mijn B350 mobo een BIOS had die 3200MHz relatief stabiel kon draaien.

Dus ik speel voorlopig veilig op 3600/16 en upgrade misschien later nog naar een goede 4000 kit als DDR5 uit is, de DDR4 prijzen wat gezakt zijn en vooral de BIOS wat meer volwassen is.

Mobo is MSI B550 Tomahawk en CPU is de Ryzen 7 5800X (Zen 3 had ik al aangeduid in OP, maar niet welke CPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
KVdE schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:39:
Dus ik speel voorlopig veilig op 3600/16 en upgrade misschien later nog naar een goede 4000 kit als DDR5 uit is, de DDR4 prijzen wat gezakt zijn en vooral de BIOS wat meer volwassen is.
4000 kit's zou ik sowieso niet doen. 3600CL16 overklokken tot 4000MHz misschien wel. Denk eraan dat RAM doorgaans duurder wordt als er een opvolger uitkomt. Zo is op dit moment goed DDR3 RAM duurder dan goed DDR4 RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Hmm ok, dan koop ik nu die Ripjaws en als Zen 3 wat stabieler is probeer ik misschien eens te overklokken. Nog nooit gedaan en naar wat ik lees is dat niet zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
RAM overklokken doe je in kleine stapjes en kost vooral wat geduld. Moeilijk is het niet echt. Wel altijd veilig doen. Dit betekent dat je het verhogen van de spanning beperkt tot 1,45V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icceni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 00:14
Deze kit werkt bij mij ook uitstekend (en eenvoudig) op een XMP-profiel op een Asrock B550M Pro4 mb met een Ryzen 5 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondvanderpl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 19:33
Hallo,

Ik overweeg dit geheugen in een nieuwe build samen met de Gigabyte X570 Elite. Echt op de website geeft hij aan dat dit geheugen niet supported is....op de website van G.Skill juist weer wel....iemand ervaring of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lometje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 21:38

lometje

Multimediant

raymondvanderpl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:09:
Hallo,

Ik overweeg dit geheugen in een nieuwe build samen met de Gigabyte X570 Elite. Echt op de website geeft hij aan dat dit geheugen niet supported is....op de website van G.Skill juist weer wel....iemand ervaring of advies?
Ik draai deze nu icm ASRock x570 steel legend, maar die bios die reset zo nu en dan. Memory is ook niet supported; dus ben vooral ook benieuwd of iemand daar een oplossing voor weet. Las dat iemand het geheugen compleet handmatig in de BIOS had geconfigureerd, maar nog niet echt in kunnen duiken hoe ik dat dan doe en wat ik precies zou moeten instellen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 17:28
raymondvanderpl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:09:
Hallo,

Hier zat ik dus ook mee te klooien, maar na uren zoeken op de qvl lijsten heb ik het omgedraaid en heb via G.skill zelf gekeken naar de support. Dit was veel makkelijker want voor een leuke prijs nog wat vinden dat ook supported was (en ook nog leverbaar) is er dus niet.
Maar volgens G.skill is deze RAM dus supported op de aurorus X570 elite. Ik zou ook graag willen weten of dit dan klopt?

[ Voor 3% gewijzigd door Rejoen op 07-01-2021 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik draai de volgende configuratie:
2x G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ (totaal 32GB 4x8)
R9 3950x

In combinatie met een oud Asus ROG Crosshair VI Hero x370 bord op 3600 c16. Ik denk niet dat je met dat setje problemen gaat krijgen. Dit staat ook niet op de QVL.

Als je meer zekerheid wil dan zou je even moeten uitzoeken wat voor die type er op dit geheugen zit. Als dat Samsung A die is dan zit je volgens mij wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:11
Rejoen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:57:
[...]

Hier zat ik dus ook mee te klooien, maar na uren zoeken op de qvl lijsten heb ik het omgedraaid en heb via G.skill zelf gekeken naar de support. Dit was veel makkelijker want voor een leuke prijs nog wat vinden dat ook supported was (en ook nog leverbaar) is er dus niet.
Maar volgens G.skill is deze RAM dus supported op de aurorus X570 elite. Ik zou ook graag willen weten of dit dan klopt?
Moederbordfabrikanten updaten het overzicht van het ondersteunde geheugen veelal niet, dus dat deze daar niet tussen staat hoeft nog niks te zeggen.
Zoals je zelf al hebt gedaan heb je bij de geheugenfabrikant gekeken en daar kun je gerust op vertrouwen. Zij willen tenslotte hun product aan de man brengen dus zij hebben er veel meer baat bij om hun overzicht wel te updaten.

Ik heb zelf de set met een Gigabyte Aorus B550I Pro draaien zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 17:28
Thanks voor je reply Paul

Zelf ben ik nog niet zo ervaren met de (on)mogelijkheden bij het samenstellen van een systeem. Mijn redenering kwam overeen met jou uitleg maar ik wist dat natuurlijk niet zeker. Goed om de bevestiging te hebben!
Pagina: 1