Vloerverwarming opstookprotocol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en ik kan er geen definitief antwoord op krijgen. Wellicht weet iemand hier meer. Wij hebben sinds kort vloerverwarming. Hierop is een zandgebonden cementdekvloer gestort.

De vloer is circa 28 dagen geleden gestort, ik wil nu graag beginnen met het opstookprotocol, zodat de vloer 1x volledig is opgewarmd en afgekoeld voordat de tegelzetter en parketlegger komen.

Het opstook protocol gaat er vanuit dat de vloer iedere dag een stapje warmer moet worden gezet, met een maximum van 40 graden en vervolgens ook geleidelijk in dezelfde stapjes weer afgekoeld moet worden.

Wij hebben een robot 6 groeps verdeler
https://www.robotclimate....rdeler-6-groeps-wilo-para

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRtSflpE4D8rrpbFUO4Elv7K9Js=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oWosRWOJhA4KO8eCQLqVkN0i.jpg?f=user_large

Deze verdeler heeft een thermostaatknop en een retour en toevoer temperatuur metertje. Mijn vraag, er zit een verschil van circa 5 graden (constant) in de thermostaatknop vs de toevoermeter. Moet ik de maximale temperatuur aanhouden op de thermostaatknop of op de toevoermeter van de vloerverwarming?

De installateur zegt, houdt de thermostaatknop maar aan, Robot zelf zegt het niet goed te weten, maar geeft aan dat ook het metertje gebruikt kan worden.

Zelf lijkt het mij logischer om het toevoermetertje te gebruiken, maar ik weet het niet zeker? Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
De temperatuur die je vloer in gaat moet langzaam omhoog, dan weer omlaag en dan weer omhoog. Meeste scheuren ontstaan bij het afkoelen.

De temperatuur stel je in op je cv-ketel of waar je het warme water dan ook vandaan haalt wat je de vv instuurt.

Dat is in elk geval wat wij hebben gedaan.

Het lijkt me dus dat de toevoermeter aangeeft wat er in gaat. Dat het 5 graden afwijkt is niet relevant, dit is maar 1x, want als je de temperatuur 5 graden verhoogt maakt het niet uit wat je start was.

Dus of je nu start met 20 of 25 graden, maakt niet veel uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Hsb-3 op 23-11-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-04 19:02
Wij hebben dit onlangs ook gedaan en hebben hierbij de thermostaatknop aangehouden. Ik moet hierbij wel zeggen dat het toevoermetertje na een vrij korte tijd hetzelfde aangaf als de thermostaatknop, dus ik vind 5 graden verschil bij jou wel vreemd. Enig idee hoe dit kan? Wij hebben een 3-groeps Robot verdeler.

Wat @Hsb-3 zegt klopt natuurlijk ook wel, alhoewel je daar bij de maximale temperatuur wel een uitdaging hebt. Immers, welke 40 graden kies je dan?

Tijdens het stookprotocol hebben wij onze kamerthermostaat continu op maximaal gezet om er voor te zorgen dat de vv verdeler ten alle tijde warm water kreeg en zo de vv constant op de juist temperatuur hield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbert1983
@kings54 Dat is precies het probleem, welke 40 graden kies je..

Ik zit nu te denken om die van het metertje te nemen. Ik vermoed toch dat die nauwkeuriger is. Als de vloerverwarming dan uiteindelijk op 45 uitkomt ipv 40 is dat ook geen ramp lijkt me. Vooral niet omdat het eenmalig is. Daarna laat ik de thermostaatknop gewoon op 40 staan en zal het altijd wel goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De thermostaatknop wijkt wel vaker af van de temperatuur die er in gaat.
Hou het onderste metertje aan, tot max 40-45 graden.

Opstartprotocol, diverse bedrijven van vloeren geven dit van te voren aan en wat voor protocol.
Heb je die niet gekregen? Over het algemeen is het 1 graad per dag omhoog of per 5 dagen 5 graden omhoog.
Starten bij 20-25 graden tot 40-45 graden.
Zet de kamerthermostaat hoog (30 graden) sluit eventuele radiatoren in de woning als je geen sauna wil.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-04 19:02
edsandje schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:09:
...
Opstartprotocol, diverse bedrijven van vloeren geven dit van te voren aan en wat voor protocol.
Heb je die niet gekregen? Over het algemeen is het 1 graad per dag omhoog of per 5 dagen 5 graden omhoog.
Zet de kamerthermostaat hoog (30 graden) sluit eventuele radiatoren in de woning als je geen sauna wil.
Het beste is inderdaad om het opstookprotocol van de vloerleverancier te volgen. Standaard opstookprotocol is echter 5 graden per 24 uur en niet 1 graad per dag. Dan zou je +/- 40 dagen bezig zijn met je opstookprotocol.

Terug gaan van de maximale temperatuur naar de start temperatuur moet ook geleidelijk (doorgaans 5 graden per 24 uur). Vaakt ontstaat er scheurvorming tijdens het koelen en niet tijdens het opwarmen, vandaar dat dit ook rustig moet gebeuren.

Let er op bij het sluiten van alle andere radiatoren in de woning dat je vv wel een bypass heeft. Is dit niet zo dan moet er altijd 1 radiator open blijven staan anders zal je C.V. z'n warmte niet kwijt kunnen en in storing gaan. Ik spreek helaas uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

kings54 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:28:
[...]

Het beste is inderdaad om het opstookprotocol van de vloerleverancier te volgen. Standaard opstookprotocol is echter 5 graden per 24 uur en niet 1 graad per dag. Dan zou je +/- 40 dagen bezig zijn met je opstookprotocol.

Terug gaan van de maximale temperatuur naar de start temperatuur moet ook geleidelijk (doorgaans 5 graden per 24 uur). Vaakt ontstaat er scheurvorming tijdens het koelen en niet tijdens het opwarmen, vandaar dat dit ook rustig moet gebeuren.

Let er op bij het sluiten van alle andere radiatoren in de woning dat je vv wel een bypass heeft. Is dit niet zo dan moet er altijd 1 radiator open blijven staan anders zal je C.V. z'n warmte niet kwijt kunnen en in storing gaan. Ik spreek helaas uit ervaring.
Als je op 20 graden begint en elke dag 1 graad erbij zit je na 25 dagen op 45 graden.
Bij vloerverwarming en radiatoren met thermostaatknoppen moet er wel een bypass zijn inderdaad, vaak wordt die bij de vloerverwarming unit geplaatst als dit later wordt aangelegd.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
De thermostaatknop wijkt wel vaker af van de temperatuur die er in gaat.
Hou het onderste metertje aan, tot max 40-45 graden.
Ah top, fijne info en een bevestiging van wat ik van plan was (y)
Het bedrijf die de cementdekvloer heeft gelegd, had het over na 6 weken pas de vloerverwarming aan. Dit ging echt niet omdat we ander super in de knoei kwamen met de total verbouwing. Uiteindelijk heb ik het gemiddelde aangehouden wat ik op internet tegenkwam, aangepast naar het meest ideale qua plaatsing van keuken en tegels.

Dekvloer op eindsterkte zou na 28 dagen zijn, echter dan zou ik het opstartprotocol niet redden. Begin temp van de vloer was al ongeveer 16 graden. Ik ben na 19 dagen begonnen met langzaam verwarmen vanaf 20 graden +/- 1 graad per dag tot gisteren. Vandaag dag 26 ben ik doorgegaan naar 30 graden. Morgen naar 35 overmorgen naar 40. Daar houd ik hem 2 dagen op en dan weer langzaam iedere dag 5 graden naar beneden.

Als de vloer scheurt dan liever nu, voordat er tegels en parket op ligt.

Bedankt voor de info zover, heel nuttig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbert1983
kings54 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:28:
[...]

Thanks ja, ik hou ook 5 graden aan inderdaad. Afkoelen en scheuren had ik ook gelezen. Ik ga dezelfde stappen afbouwen, die ook opgebouwd heb.

Ik heb de CV installatie teruggedraaid qua CV temperatuur en we hebben 2 verwarmingen in het huis open laten staan. Tevens staan er wat ramen open zodat het niet te warm wordt in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 15:15
Ik vond ook overal verschillende info over opstookprotocol, de mensen van de chape zeiden dat vloerverwarming na een week al voorzichtig aan mocht. Ze gebruiken altijd een vezelcompound, das vezelversterking en additief voor vloerverwarming, en dat zorgt er blijkbaar voor dat er minder water nodig is en de vloer sneller uithard.

Je wil je barsten voor het vloeren, maar ook het vocht er uit stoken (cement wat hard wordt geeft water af). Dat de thermometer afwijkt is logisch, 5 seconden na opendraaien van thermostaatkraan is de vloer nog steeds op de oude temperatuur, dus de retour (die bijgemengd wordt met de aanvoer) is nog kouder, pas na een dag ofzo ben je volledig op de nieuwe instelling van de thermostaatkraan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
naftebakje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:28:
Ik vond ook overal verschillende info over opstookprotocol, de mensen van de chape zeiden dat vloerverwarming na een week al voorzichtig aan mocht. Ze gebruiken altijd een vezelcompound, das vezelversterking en additief voor vloerverwarming, en dat zorgt er blijkbaar voor dat er minder water nodig is en de vloer sneller uithard.
Die glasvezel hebben ze hier ook gebruikt. Het lijkt op van die plastic dingetjes waarmee prijskaartjes aan kleren zitten :-)
Qua vocht zit de vloer momenteel na bij 4 weken op 2,2% dus dat is volgens mij wel aardig opgedroogd. In ieder geval voldoende voor de tegel, maar nog niet voor de parket (1.6% is daar de grens).
naftebakje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:28:
Je wil je barsten voor het vloeren, maar ook het vocht er uit stoken (cement wat hard wordt geeft water af). Dat de thermometer afwijkt is logisch, 5 seconden na opendraaien van thermostaatkraan is de vloer nog steeds op de oude temperatuur, dus de retour (die bijgemengd wordt met de aanvoer) is nog kouder, pas na een dag ofzo ben je volledig op de nieuwe instelling van de thermostaatkraan.
Ik ga het in de gaten houden, ik ben vanochtend van 30 naar 35 graden op de meter en 35-40 op de thermostaatknop gegaan. So far so good. Is het logischer om de pomp nu volle patat op pompen te zetten? Ik denk dat de vloer dan "sneller" op temperatuur komt? Of juist beter gematigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 15:15
Die vezelversterking was een gelige pasta, en restjes chape voelen plastiekerig aan :+
Ik denk niet dat de pompstand veel invloed zal hebben omdat je constant verwarmt, ik heb hem op laag staan, als het in normaal gebruik 's ochtends niet snel genoeg opwarmt zal ik em hoger zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door naftebakje op 24-11-2020 15:44 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1