Slimme radiatorknoppen, zonder thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:16
Hi allen,

Bij ons thuis geldt de volgende situatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- CV-ketel op zolder
- Woonkamer met daarin:
     - 2 Radiatoren
     - Thermostaat (bedraad verbonden met CV)
- Thuiskantoor 1 (met 1 radiator)
- Thuiskantoor 2 (met 1 radiator)
- Slaapkamer (met 1 radiator)
- Verschillende radiatoren op gang, wc, bergkamer, etc.

- Home assistant draaiende, daartoe tevens al verschillende Aqara Temp. sensoren liggen, eigenlijk puur uit 'hobby'/interesse gekocht.

Nu zit me het volgende tegen:
Op dagen dat ik en/of mijn vriendin thuis werken (in respectievelijk thuiskantoor #1 of #2), moeten we het hele huis warm stoken om de werkruimte(s) warm te krijgen, ofwel we moeten alle radiatoren dichtdraaien om te voorkomen dat deze ruimte 'onnodig' warm gestookt worden, bij een thuiswerkdag zijn we immers zo goed als niet in de woonkamer of andere ruimtes te vinden.

Andersom, als we 's avonds niet meer in de werkruimtes te vinden zijn dan zou 't mooi zijn als deze ruimtes niet onnodig warmgestookt worden.

Ook voor de slaapkamer, daar mag 't warm op temperatuur zijn in de avond, maar verder hoeft daar niet onnodig gestookt te worden.

Afijn, om deze redenen zou 'k graag binnen HomeAssistant controle krijgen over de stand van de radiator-knoppen, ofwel gebruik maken van 'slimme' thermostaatknoppen.

In principe zou dit geheel een thermostaat overbodig maken, de CV hoeft immers alleen maar aan/uit gezet te worden afhankelijk van de temperaturen in de ruimtes, i.c.m. de ingestelde temperaturen, toch?
Met deze aanname zou 't betekenen dat ik een simpele ESP8266 met relay zou kunnen gebruiken om de thermostaat aan/uit te zetten, ofwel toch een 'nette' 'slimme' thermostaat ophangen.

Nu ben ik aan 't kijken naar de Tado V3 knoppen en evt. thermostaat, zou deze alle functies kunnen waarborgen zoals ik die hierboven omschrijf? Of, zou ik dit ook zonder de thermostaat kunnen door die inderdaad zelf te maken?

Het liefst doe ik zoveel mogelijk binnen HomeAssistant, zodoende kan ik via bijv. NodeRed allerlei mooie automations bouwen om de temperaturen te beheren en ook de doelwaardes automatisch bij te stellen op basis van bijv. aanwezigheid of andere input.

Daarnaast, zijn er noemenswaardige alternatieven bekend voor de Tado producten? Met 5 a 6 radiatoren welke 'slim' zouden moeten worden gaat 't geheel redelijk in de papieren lopen denk ik, dus wellicht interessant om alle alternatieven te overwegen.

Zijn er mensen hier die een dergelijk systeem al gebruiken, eventueel zonder de thermostaat van Tado/AlternatieveFabrikant?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Edit: Het liefst zou 'k voor de communicatie gebruik maken van ZigBee of WiFi, gezien dit beide al ruim in gebruik is. Protocol-technisch misschien wel de grootste voorkeur voor WiFi, al kan dit natuurlijk wel nadelig zijn voor bijv. batterijverbruik. Ideeën hierover?

[ Voor 4% gewijzigd door Fietstasss op 23-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Homematic heeft een mooie lijn met producten en zij zijn al lange tijd bezig, vooal in Duitsland. Stabiel merk.
Twee thermostaatkranen, een uit de standaard Homematic lijn en een uit de Homematic IP lijn:
https://de.elv.com/elv-homematic-arr-bausatz-funk-heizkoerperthermostat-hm-cc-rt-dn-fuer-smart-home-hausautomation-132639?fs=2297463148
https://de.elv.com/elv-homematic-ip-komplettbausatz-heizkoerperthermostat-hmip-etrv-2-fuer-smart-home-hausautomation-153198?fs=2297463148
30/40 euro ps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beltesassar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 10:32
Ik heb de EasyControl van Nefit/Bosch in de uitvoering CT200, dus met 3 slimme thermostaatkranen.
Het geheel werkt prima. Dus afzonderlijke ruimtes, bijv badkamer of werkruimte, worden verwarmd zonder dat andere ruimtes verplicht zijn mee op te warmen. Ook de voorraadboiler kan ik aansturen volgens een eigen tijdschakelprogramma.
De EasyControl kan (nog) geen vloerverwarming aansturen. Wel zou via Homey het geheel in een bestaande huisautomatisering opgenomen kunnen worden. Daar ben ik nog mee bezig. Ook is IFTTT en Google Assistent mogelijk.
De slimme thermostaatkranen zijn voor ca. € 43 te koop.
Met vriendelijke groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via Domoticz stuur ik 4 x Eurotronic kranen aan.
Wekt perfect, kamers worden alleen maar op gewarmd volgens het programma.
Het zelfde doe ik met de CV ventilatoren, die werken ook via Domoticz op de retour temperatuur.
Moet zeggen, dat het eigenlijk erg simpel ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:16
@Verwijderd

En wat gebruik je dan om de CV in- en uit te schakelen? Hier is ook iets van een relay ofwel thermostaat voor nodig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, in de woonkamer zit gewoon een Anna thermostaat. De CV knoppen zijn geïnstalleerd in slaapkamers.
Omdat het een warmtepomp is, staat de installatie vaak langer aan. Het werk redelijk goed. Het is nog geen zone verwarming, maar het komt in de buurt. Als er niet gestookt hoeft te worden gaan de CV kranen volgens schema naar een lagere temperatuur. Scheelt aardig in het stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Grand Slam
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 18:41
Ik heb er ook een behoorlijke zoektocht naar gedaan en ik weet dat tado de ketel aan kan zetten bij temperatuurvraag op bij de slaapkamer waar geen thermostaat zit. Het water gaat dan door de backbone van de cv alleen naar de radiator die er ook vraagt. Zonder dat je Anna of toon er tussen komt.
Ik weet niet of andere systemen zoals hierboven dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Kan iemand beoordelen of deze kraan geschikt is voor een slimme knop?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUhxzlbLLqyPx7Ty9IBoZrsqCYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxO5VLn4v21HfAYxf9hJdFnS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
HF5236 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:39:
Kan iemand beoordelen of deze kraan geschikt is voor een slimme knop?
Als je hier geen antwoord krijgt, kan je ook het klusidee forum nog proberen.
https://www.klusidee.nl/Forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:00
JaDatIsPeter schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:46:
[...]

Als je hier geen antwoord krijgt, kan je ook het klusidee forum nog proberen.
https://www.klusidee.nl/Forum/
@HF5236

Ik weet het niet 100% zeker, maar een kraan waar een pinnetje uitsteekt is geschikt voor een thermostaat knop. Deze knop regelt dat het pinnetje naar binnen gaat (radiator dicht) of naar buiten komt (radiator open).

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
HF5236 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:39:
Kan iemand beoordelen of deze kraan geschikt is voor een slimme knop?[Afbeelding]
Nee ongeschikt, hier zit momenteel een handdraai knop aan vast?
Kan je de pin binnen naar drukken?
Zo nee ongeschikt.

Waarschijnlijk kan je de kraan wel thermostatische maken en daarmee geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Er zit inderdaad een draaiknop op, die heb ik er voor de foto afgehaald.
@leonbong Hoe zou je deze hiervoor geschikt kunnen maken, moet ik dan de volledige kraan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HF5236 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:01:
Er zit inderdaad een draaiknop op, die heb ik er voor de foto afgehaald.
@leonbong Hoe zou je deze hiervoor geschikt kunnen maken, moet ik dan de volledige kraan vervangen?
Ja. Loop even langs bij warmteservice met die foto of kijk even bij ze online.

https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-

Die heb je nodig, even afhankelijk van je leidingdiameter. Die witte dop haal je eraf en daar draai je dan een thermostaatknop op.
Pagina: 1