Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
Mijn partner werkt al 18 jaar bij dezelfde zorginstelling. Binnen deze organisatie is zij behoorlijk door gegroeid.
Sinds 2 jaar werkt ze op eigen verzoek niet meer in de directe patiëntenzorg maar is ze ingezet op andere functies. Dit waren allemaal tijdelijke functies.

Nu heeft ze te horen gekregen dat de functie waarin ze nu werkt opgeheven wordt en ze per 1 februari terug moet naar de functie die ze voorheen had in de patiëntenzorg. Dit zou een stuk lager salaris betekenen, onregelmatige diensten en ook weer fysiek zwaarder werk. Dit ziet ze absoluut niet zitten en zou voor mij ook betekenen dat ik minder moet gaan werken of dat we kosten moeten gaan maken voor kinderopvang.

Mijn vraag is, waar ik na het doorlezen van de cao ook niet helemaal uitkom, mag ze aangezien ze inmiddels al 2 jaar een totaal andere functie heeft, haar hakken in het zand zetten tegen het teruggaan naar haar "oude" functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Is er een nieuw contract of een aanstellingsbrief uitgereikt bij de promotie? Of is het alleen een tijdelijke overplaatsing geweest met een daaraan gekoppelde toeslag op het salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Als je ander werk gaat doen leg je dat volgens mij vast in een contract, daar horen vaak andere verantwoordelijkheden bij en daarbij dus ook een ander salaris. Zomaar terugzetten in salaris kan niet. Je ziet het nog wel eens bij leidinggevenden gebeuren die een functie gaan bekleden dat lager is ingeschaald in de CAO. Ze houden dan hun eigen salaris.

Ik zou dus gewoon verwijzen naar het contract met daarin de afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Teruggang in salaris is heel erg ongebruikelijk kan mij voorstellen dat ze op dit moment haar in de patientenzorg nodig hebben. Maar zoals hierboven aangegeven het is sterk afhankelijk van hoe en wat er is vastgelegd. Maar terug in salaris kan vaak niet, zal ook afhankelijk zijn over wat voor periode we praten.
Ik heb zelf meegemaakt dat ik 35% toeslag had op mijn functie salaris, is niet goed maar ja bij banken kan alles.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
Zij heeft een Wijziging arbeidsovereenkomst gekregen (ingang 1 nov 2018) voor onbepaalde tijd. Dit was voor een functie die inmiddels niet meer bestaat.

Voor de duidelijkheid, ze was Patientbegeleider, ze heeft een functie gekregen als projectmedewerker (per 1 nov 2018), hierna heeft ze ter vervanging van een zwangere collega een aantal maanden als kwaliteitsfunctionaris gewerkt en nu zit ze op de medische dienst.

Deze laatste functie stopt per 1 februari, HRM heeft aangegeven dat ze haar terug willen zetten op haar Begeleiders contract met alle nadelen vandien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stop die functie in huidige vorm volledig of wordt deze 'verkapt' anders doorgezet? Zeker in laatste geval kan je nog redelijk staan, maar zij bieden in eerste geval wel een andere functie aan. Hakken in de sloot zou ik niet direct doen of je wil direct aansturen richting ontslag.

Mij staat wel iets bij dat bij gedwongen funtiewijzigingen je salaris niet lager dan 90% dan huidig kon/mocht zijn, maar of dat in deze situatie toepasbaar is omdat het een eerdere functie betreft.. ik zou in iedergeval wat extra juridische info inwinnen, desnoods via UWV.

Edit, dit stuk dus:
https://www.juridischloke...waarden/functiewijziging/
Hoort bij uw nieuwe functie een lager salaris? Het nieuwe salaris mag niet lager zijn dan 90% van uw oude salaris. De werkgever moet uw oude salaris langzaam verlagen naar uw nieuwe salaris
maar ook:
Gaat u niet akkoord met de functiewijziging? Dan kan uw werkgever u ontslaan. Mogelijk krijgt u dan geen WW-uitkering, omdat u een ‘redelijk aanbod’ van de werkgever heeft geweigerd.
Dus ga eerst goede informatie inwinnen voordat je overhaaste beslissingen ga nemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
t_captain schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:50:
Is er een nieuw contract of een aanstellingsbrief uitgereikt bij de promotie? Of is het alleen een tijdelijke overplaatsing geweest met een daaraan gekoppelde toeslag op het salaris?
Dr.Snuggles schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:28:
Zij heeft een Wijziging arbeidsovereenkomst gekregen (ingang 1 nov 2018) voor onbepaalde tijd. Dit was voor een functie die inmiddels niet meer bestaat.

Voor de duidelijkheid, ze was Patientbegeleider, ze heeft een functie gekregen als projectmedewerker (per 1 nov 2018), hierna heeft ze ter vervanging van een zwangere collega een aantal maanden als kwaliteitsfunctionaris gewerkt en nu zit ze op de medische dienst.

Deze laatste functie stopt per 1 februari, HRM heeft aangegeven dat ze haar terug willen zetten op haar Begeleiders contract met alle nadelen vandien.
Dat was het antwoord dat ik nodig had. Er is dus sprake van een nieuwe arbeidsovereenkomst, onbepaalde tijd.

Alles wijst erop dat personeelszaken een beetje te kort door de bocht probeert te gaan. Ze proberen schijnbaar om een boventallige werknemer in een vacante functie te plaatsen en gaan voor het gemak voorbij aan de relevante wetgeving.

Terugplaatsen is alleen mogelijk met instemming van de werknemer. Zonder deze instemming moet er een ontslagprocedure worden ingezet om bedrijfseconomische redenen (vervallen van de functie). Het probleem ligt principieel aan werkgeverszijde: ze hebben iemand aangenomen met een OT contract voor een tijdelijke functie.

Nou heeft de conflict-route wel een nadeel: de werknemer is bij ontslag niet alleen de nieuwe functie kwijt maar staat geheel op straat met een transitievergoeding. Dat moet je partner ernstig in overweging nemen: wat wil hij/zij echt als het eropaan komt? Terug aan het bed, of dan liever een andere baan zoeken?

https://www.juridischloke...waarden/functiewijziging/

Interessante quite uit de link:
Hoort bij uw nieuwe functie een lager salaris? Het nieuwe salaris mag niet lager zijn dan 90% van uw oude salaris. De werkgever moet uw oude salaris langzaam verlagen naar uw nieuwe salaris.
Er staat ook een waarschuwing in de link. Als je een "passend aanbod" weigert, kan je recht op WW in het geding komen. De vraag is in welke mate een andere functie met een lager salaris een passend aanbod is.

En andere link: https://nl.hellolaw.com/w...conflict/functiewijziging
Salaris en functiewijziging
Als je instemt met een functiewijziging, betekent dat niet automatisch dat je ook instemt met een aanpassing van het salaris. Je werkgever mag daar niet zomaar van uitgaan. Als je als werknemer niet instemt met een aangepast salaris, zal je werkgever naar de rechter moeten stappen. De rechter moet hier dan een uitspraak over doen.
Dat kon (afhankelijk van hoe de werknemer staat tegenover het uitzocht op zijn/haar oude functie) nog wel eens de winnende strategie zijn. Instemmen met de functiewijziging maar niet met de salarisverlaging.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 23-11-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dr.Snuggles schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:28:

Het laatste contract/wijziging arbeidsovereenkomst is leidend. Ze kunnen daarvan niet meer zomaar naar beneden.
Pagina: 1