Daikin multisplit 5 binnenunits FTXP20M voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:47
Al enige tijd lees ik mee met andere topics, maar nu heb ik zelf een vraag over airco's

We hebben een offerte aangevraagd voor het plaatsen van A-merk airco's op onze 3 huidige slaapkamers, 1 te bouwen kantoorruimte en 1 te bouwen slaapkamer op de bovenverdieping. 5 binnenunits in totaal dus.

Offerte:
Buitenunit: 1x Daikin 5MXM90N
Binnenunit: 5x Daikin Comfora FTXP20M

De te bouwen slaapkamer en kantoor willen we zowel verwarmen als koelen met deze binnenunit, beide kamers worden niet voorzien van radiatoren. Voor de nieuw te bouwen slaapkamer twijfel ik of de 2,0 kw binnenunit voldoet om het hele jaar door onze slaapkamer te verwarmen/koelen.

Waarom?
- Slaapkamer is 27m2 groot en heeft een inhoud van 73m3.
- Slaapkamer wordt voorzien van een plat dak (waar de buitenunit en zonnepanelen op komen te liggen)
- Op basis van berekeningen online kom ik op een benodigd vermogen van 2900 watt. 2,0 kw lijkt me dus absoluut niet voldoende?

Overige info:
Bouwjaar woning 2010, isolatie goed.

Uiteraard heb ik dit al bij de installateur neergelegd, maar hij blijft volhouden dat een 2,0kw unit voldoende is voor deze ruimte. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:43

DonJunior

NO Moderator

De vraag is of je de slaapkamer volledig wilt verwarmen tot 21 graden of alleen de ergste kou er af wilt halen.
Om voor mezelf te spreken, ik kan natuurlijk jouw situatie niet inzien, in onze slaapkamers staat de verwarming nooit aan. Heel soms, als het echt erg vriest, dan wil ik op de slaapkamer van de kinderen nog wel eens de radiator opendraaien om de ergste kou er af te krijgen.
Maar in principe hebben we een pyama aan en liggen we onder de dekens.. dus kou in de slaapkamer is niet echt een 'probleem' zeg maar.
Aan de andere kant, als je nu ook leeft in je slaapkamer (zoals kinderen op latere leeftijd) dan zou een degelijke verwarming wel fijn zijn.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Slaapkamer zou zonder problemen continue verwarmd moeten kunnen worden tot +- 21 graden. De mogelijkheid bestaat dat de slaapkamer in de toekomst anders gebruikt zou kunnen gaan worden.

Naar mijn idee is een 2,5kw (of zelfs een 3,5 kw) Daikin hiervoor noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn vermoeden is dat 2kW per ruimte meer dan genoeg is. Met daarbij wel de aanname dat je op tijd begint met koelen. En dus niet als het 35 graden buiten is en 30 graden binnen dan verwacht dat je slaapkamer snel 22 graden of kouder is.

Overigens heeft de FTXP20M 2.0kW koelcapaciteit en 2.5kW verwarmingscapaciteit dus voor verwarmen zit je zelfs nog iets ruimer.

Ik heb zelf trouwens exact deze unit ook in mijn slaapkamer en mijn kantoor hangen. Slaapkamer is ongeveer 50m3 ( op pal zuid ) en mijn kantoor onder schuin met ramen ook op pal zuid is 25m3.

Vanochtend met verwarmen van mijn kantoor van 17 naar 20 graden was het met 2 graden hier buiten zo klaar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Bedankt voor de reactie. Dan gaan we (toch) maar mee met de installateur :)