Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suplinatie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-02 16:44
Mijn vraag
Hallo toppers!
Ik wil mijn eerste camera gaan kopen echter ben ik nog een complete leek op dit gebeid.
Ik ben op zoek naar een camera die vrij makkelijk is in gebuik en qualitatief goede foto's maakt. Ik zal de camera het meeste gebruiken voor foto's te maken van natuur en dieren. Zo heb ik een hond waar ik veel foto's van wil kunnen maken maar ook van dieren op grote afstand tijdens mijn reizen.
Zelf weet ik niet wat ik moet verwachten qua kostenplaatje. Ik heb wel snel wat research gedaan maar ik vond een enorm verschil in prijsklassen en allemaal termen waar ik nog niks van snap ^^.

Is een systeemcamera of een spiegelreflex de beste optie ?
Heb ik veel of verschillende lenzen extra nodig en zo ja welke zijn goed voor mijn behoeftes ?
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Ik gebruik geen fotobewerkingsprogramma tot nu toe dus daar hoeft ook niet te veel rekening mee gehouden te worden.

Btw: ik heb een telefoon met 108mp camera voor dichtbij foto's te maken de camera is dus aanvulling op de foto's die ik met de telefoon al kan maken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Cannon 80D (echter vind ik dit wel erg prijzig)
Cannon eos 2000D
Sony a600

Alvast bedankt voor de tips en adviezen !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 16:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ha @Suplinatie welkom.

Het klinkt alsof je iets draagbaars wilt en dan met name iets wat een groot telebereik heeft. Een cropcamera met een telelens klinkt dan als een goed startpunt. Die zijn draagbaar en hebben veel bereik.
Wil je ook wijdere foto's maken, bijvoorbeeld van een landschap of andere zaken die je op vakantie tegen komt, dan heb je ook nog een tweede lens nodig. Anders moet je dat allemaal met je telefoon doen.

Qua budget kan het alle kanten op, dus daar moet je echt voor jezelf een grens bepalen. Houd wel in je achterhoofd dat fotografie een dure hobby kan zijn dus als je kiest voor een camera met lens die samen de helft van je telefoon kosten kan het lastig worden om te verwachten dat hij veel beter foto's maakt dan je telefoon. ;)
Ik zou wel gaan voor een systeemcamera in dit geval, met elektronische zoeker. Die zal wat compacter zijn en makkelijk in gebruik.

Enkele willekeurige combinaties waar je naar zou kunnen kijken:

MFT body met telelens:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III Zwart of pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-G7 Zwart met een pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zwart

Canon crop:
pricewatch: Canon EOS M50 Zwart met een pricewatch: Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM (Zwart)

De sony die je noemde kan ook, maar is al wel een erg oude versie:
pricewatch: Sony A6000 Zwart met pricewatch: Sony 55-210mm Zoom Lens Zwart

Dit zijn slechts enkele voorbeelden die ik even gauw kon geven aan de hand van wat ik schat wat jij nu betaalbaar vindt en wat je ermee wilt doen.
Als je nog wat beter kunt toelichten wat je denkt in de toekomst te gaan doen en nog wat beter na kunt denken over je budget dan kan je nog beter en gerichter advies krijgen.
Denk ook na waarom je juist wel of geen spiegel zou willen, wil je een upgradepad voor als het leuk wordt, pak je voor kiekjes toch je telefoon of moet de camera dat gaan overnemen? Wil je überhaupt losse lenzen of moeten we een high-end compact adviseren?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:15
Qua adviezen sluiten ik me aan bij @Gonadan. Het is wel handig om nog iets meer achtergrondinformatie te hebben over wat je er nu mee wilt gaan doen en wat je richting de toekomst wilt. Ook een richting qua budget is wel handig in dit kader. Er zitten inderdaad enorme verschillen in qua prijzen, er zijn camera's van 300 euro, maar je kunt ook met gemak bedragen ter waarde van een nieuwe middenklasse auto uitgeven ;)

Voor 'dieren op grote afstand' moet je je wel realiseren dat dit een behoorlijk veeleisend onderwerp is om te fotograferen. Om dit enigszins goed op de foto te zetten heb je een behoorlijk bereik nodig, een flinke telelens dus. Een bereik tot 200mm is dan een aardig startpunt, maar voor veel 'wildlife fotografie' zal je minimaal 400mm nodig hebben. Dan praat je echter vaak ook over behoorlijke bedragen en een behoorlijk gewicht. Als je dit echt wilt dan kun je natuurlijk altijd starten met een lens tot 200mm en daarna sparen voor een lens met meer bereik.

Mocht je dat qua prijs teveel vinden en niet met zulke grote lenzen willen slepen dan kan een high-end compactcamera wellicht een betere optie zijn. Maar zoals gezegd, daarvoor hebben we nog wat meer achtergrond info nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 17:23

Deathchant

Don't intend. Do!

Met wat nabewerking achteraf kun je zoveel meer uit je foto's halen, wil ik toch maar even gezegd hebben :P Maar goed, je geeft aan dit niet te willen.

Fuji systeemcamera's maken met de ingebouwde velvia/provia/astia presets foto's met mooie kleuren, niet te verzadigd maar wel natuurlijk. Dus qua JPG-kwaliteit moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben met wat mijn partners Fuji X-T20 produceert.

"Dieren van veraf"....normaliter kom je best een eind met 200mm. Maar ik vermoed dat jij vooral doelt op safari en wildlife enzo...dan is zelfs 200mm te kort en zul je toch al zeker 300 als niet 400mm moeten hebben, en er zijn weinig budgetlenzen in dat bereik te krijgen.
Mocht je voor Fuji willen gaan, dan kan ik je de XF55-200/3.5-4.8 LM OIS aanbevelen, dit is een erg goeie, betaalbare telezoom die ook nog eens vrij lichtsterk is in die categorie.
Veel fabrikanten hebben ook 100-400 lenzen, maar ook die zijn niet goedkoop, maar wel een stuk beter voor wildlife en dieren/onderwerpen veraf.

Een groot voordeel wat Sony te bieden heeft met de eerder genoemde A6100 is de autofocus. Die is snel, accuraat en heeft ook de eye-AF (dus dat ie automatisch de ogen vindt en daarop blijft scherpstellen). Ze hebben vaak een iets groter dynamisch bereik. Of je die snelle (eye)autofocus nodig hebt, kan ik niet zo goed inschatten; ik zou schatten dat het niet perse noodzakelijk is voor reizen (en dus landschappen en dieren veraf).

Ook niet geheel onbelangijk om te weten, ook als je alleen JPG schiet, en ik weet dat het wat controverse oproept omdat iedereen er anders tegenaan kijkt, maar de color-science van Canon camera's vind ik persoonlijk wat natuurlijker ogen. Ik heb her en der wat met Sony's geschoten en ze hebben doorgaans een iets groenere color-cast, waar ik bij Canon dat niet zie. Vooral oranje tonen komen bij Canon iets mooier over. Voor mij is het geen ramp, want ik schiet RAW en ik doe wel aan nabewerking, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je geen nabewerking doet en dat het vooral bij straight-out-of-camera blijft.

De door Gonadan geadviseerde M50 + 55-200 lens kan ook een goeie start zijn ja.

In ieder geval is het niet meer zo dat je met een spiegelreflex altijd beter af bent. Ik zei het al in eerdere adviestopics, maar de kwaliteit/accuraatheid van de autofocus is afhankelijk van een aparte autofocusunit in de body. Front/backfocus (dus dat je camera in bepaalde omstandigheden of gewoon altijd net iets voor of achter het door jou gewenste focuspunt focust) is niet echt een uitzondering en komt toch wel vaker voor. Dit euvel heb je bij een systeemcamera doorgaans niet omdat het geen aparte autofocus-unit heeft, maar de pixels op de sensor gebruikt voor contrast/phase detectie om een accurate autofocus te hebben.
Een 2e groot voordeel voor systeemcamera's is dat ze verschillende dingen bieden voor visuele manuele focushulp door bijvoorbeeld delen rood te laten oplichten die in focus zijn, of een directe zoom op je scherm laten zien zodat je makkelijker kunt scherpstellen.
Bij een spiegelreflex is dit niet omdat je via een prisma via een spiegel direct door de lens naar het beeld kijkt. Dus je moet "op het oog" manueel focussen en bepalen of je correct scherpgesteld hebt of niet. Voor onderwerpen die dichtbij zijn kan dat best te doen zijn, maar als het al wat verder af is, moet je toch erg goed op je half toegeknepen oog vertrouwen of het correct gefocust is.

Dat gezegd hebbende, zijn er ook voordelen van spiegelreflexcamera's. Veelal is de ergonomie een stuk beter; ze liggen veel fijner in de hand, maar zijn daardoor natuurlijk wel wat lomper en nemen meer plaats in beslag in een tas/rugzak. Daarnaast gaan heel vaak de accu's een stuk langer mee; spiegelreflexcamera's hoeven immers geen schermpjes aan te houden want je kijkt doorgaans door een optische viewfinder die geen accu capaciteit nodig heeft.

Dus hopelijk heb je wat meer informatie nu.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Suplinatie schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:34:
Ik wil mijn eerste camera gaan kopen echter ben ik nog een complete leek op dit gebeid.
Ik ben op zoek naar een camera die vrij makkelijk is in gebuik en qualitatief goede foto's maakt. Ik zal de camera het meeste gebruiken voor foto's te maken van natuur en dieren. Zo heb ik een hond waar ik veel foto's van wil kunnen maken maar ook van dieren op grote afstand tijdens mijn reizen.
Goede kwaliteit --> niet een te kleine sensor, goede lenzen.
Makkelijk in gebruik --> vergeet spiegelreflexen die boven het instapniveau zitten (zoals de Canon 80D).
Is een systeemcamera of een spiegelreflex de beste optie ?
Waarschijnlijk een systeemcamera. In ieder geval niet een spiegelreflex!

Misschien is een compact camera met grote sensor (1") en een zoomfactor van 5 tot maximaal 15x wel wat voor jou.
Heb ik veel of verschillende lenzen extra nodig en zo ja welke zijn goed voor mijn behoeftes ?
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Dat ligt helemaal aan je wensen:
- hoe duur mag het zijn;
- hoe compact (draagbaar) moet het zijn;
- wil je lenzen wisselen of alles met één lens doen;
- ...

Bijvoorbeeld de Sony A6000 die je noemde, daar heb je bv deze zoomlens voor, en die is geschikt voor bijna alles, behalve safari (als ik zo jouw gebruik inschat).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Cannon 80D (echter vind ik dit wel erg prijzig)
Cannon eos 2000D
Sony a600
Beide Canon's niet doen, het spiegelreflextijdperk is voorbij, in ieder geval voor amateurs.
De Sony A6000 is al een oudje, maar nog steeds goed, en niet duur!

Maar overweeg ook een travelzoom met grote sensor, zoals deze Panasonic, of iets anders uit deze lijst.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suplinatie
Bedankt alvast voor alle uitgebreide reacties, @Gonadan @Gadget Freak @Erwin186 @Deathchant
ik moet me dan denk ik toch nog wat specifieker Nader verklaren ^^.

- ik wil met name de camera gebruiken tijdens wandelingen (met hond) in de natuur in Nederland en omstreken. echter ga ik 1-2x per jaar op vakantie waar ik meestal wel widlife opzoek daarom dat ik het belangrijk vind dat de camera beschikt over kwaliteiten om deze hiervoor te gebruiken, als ik dan 2 lenzen nodig zou hebben is dat geen probleem echter vind ik meer als 2 wel te veel worden om mee te nemen en te wisselen. Ik vind het niet erg om wat meer gewicht mee te slepen dus dat is niet zo zeer het probleem.
- Qua budget, vind ik 1000 euro voor in het begin wel max voor camera + 1 lens als ik dan na een tijdje nog een lens nodig heb kan ik hier nog altijd voer nadenken, echter moet dan wel de camera hier al "goed genoeg" voor zijn.
- Qua fotobewerking lijkt het me super interessant hier wat meer over te leren echter heb ik niet de tijd hier heel veel uren in te steken. waardoor ik zoek naar een camera die in gebruik redelijk eenvoudig is en nette qualiteit foto's maakt. daarbij ben ik geen kenner dus mij zullen de kleine verschillen niet opvallen.

als er nog specifieke vragen zijn op tips hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het meeste kan je met een standaardzoom en telelens wel af, maar wat voor wildlife doel je op? Heb je specifieke typen dieren of omgeving die je op zoekt? Of is dat heel divers?
Zo is er nogal een verschil qua eisen tussen over vliegende vogels of zwijntjes in de schemering fotograferen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suplinatie
@Gonadan
Heb je specifieke typen dieren of omgeving die je op zoekt? Of is dat heel divers?
Zo is er nogal een verschil qua eisen tussen over vliegende vogels of zwijntjes in de schemering fotograferen.
Ik ga naar veel verschillende gebieden op vakantie, ik hou het meeste van de dieren zoals op safari / apen / reptielen enc... vogels eigenlijk alleen als ze ergens stil zitten ^^. wel is het fijn als bewegende beelden redelijk scherp vastgelegd kunnen worden aangezien ze nooit stil zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het hangt een beetje van de lichtomstandigheden af, maar een MFT-body met pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II Power OIS klinkt dan wel aantrekkelijk.
Vanwege de cropfactor kan je dan tot 600mm (ff equivalent) komen. Een upgrade naar een 100-400 kan altijd nog, maar bij de meeste merken kost zo'n op zichzelf al meer dan €1000.

Voor dichtbij heb je dan initieel nog je telefoon nodig, maar daar kan je dan altijd nog een standaardzoom voor kopen als je die mist. Dan kan je met twee lenzen een heel eind komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:15
Als je de telelens die @Gonadan noemt combineert met deze set: https://www.fotoverweij.n...lver-14-150mm-f4-0-5-6-ii, dan heb je echt een mooie startcombi met een mooi groot bereik. Dat kost je dan met de huidige deal 1100, maar voor die 100 euro extra heb je dan wel een mooie set. Niet de meest lichtsterke lenzen, maar overdag kun je hier heel goed mee uit de voeten. De 14-150 heeft ook al een heel mooi bereik, waar je in principe genoeg aan hebt als je niet specifiek wildlife wilt fotograferen.

Een totaal andere optie kan dit nog zijn: pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart. Je hebt dan een camera met vaste lens, maar wel met een enorm bereik (ongeveer hetzelfde als de MFT set):
+ 1 inch sensor die iets minder is dan de Olympus, maar veel beter dan een compact camera
+ Hele goede Zeiss lens met een enorm bereik en dat zonder lenzen wisselen
+ Toch genoeg instelmogelijkheden
+ Mogelijkheid om in RAW te fotograferen en te experimenteren met bewerken
- Zware camera, je sleept wel altijd dit gewicht mee
- Qua fotokwaliteit zal de grotere sensor van de Olympus net winnen denk ik
- Niet goedkoop
- Geen mogelijkheid te uitbreiding van lenzen

Beide zijn denk ik in jouw geval prima opties waar je goed mee vooruit kunt. Ik wilde die Sony je in ieder geval toch nog in overweging geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Mijn tip:

Het is de lens die bepaald of een foto scherp en goed is, niet de camera. Investeer in een goeie wildlife lens, hang er een goedkoop cameraatje aan.

Bv de panasonic leica 100-400mm is al op marktplaats te vinden voor 800 a 900 euro. Hou ook deze blackfriday in de gaten, ik heb hem dit jaar gezien nieuw voor 999,-

Gx80 kun je volgens mij krijgen voor 299 euro. De grip van de gx9 past ook. Dus totale kosten 1300 euro, maar je hebt een goede lens.

De Sony 70-350mm kan ook een optie zijn. Met dus een goedkope sony camera.

Dus ben je bereid een tikkeltje meer uit te geven, dan heb je goed kwaliteit fotos. Uitbreiden naar een beter camera of meerdere lenzen kan later altijd nog.

Voor dichtbij gebruik je je smartphone.

Edit: Sigma 100-400 op sony aps c kan ook

https://www.cameranu.nl/n...ry-sony-e-mount-objectief

https://www.cameraland.nl...6-3-asph-power-ois-cm1462

[ Voor 15% gewijzigd door Jackie Moon op 25-11-2020 22:45 ]

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Gonadan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:05:
Vliegende zwijntjes... Waar vind ik die, die zou ik graag eens fotograferen!

@ TS
Omdat je niet altijd op safari bent, zou ik zeker een body met kitlens adviseren. En daarbij een mooie telezoom, zoals voor MFT een 100-300 (200-600 FF) of voor APS-C een 100-400 (150-600 FF).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
Even advocaat van de duivel spelen;

Waarom zou je zoveel geld uitgeven aan foto's van dieren die iedereen toch al gewoon online kan vinden? Ga je ze delen met familie (hoe interessant is dat nou werkelijk?)? Of ga je ze afdrukken (voor in je eigen huis)?

Kijk dat je mooie foto's wil maken van je trouwe maatje dat snap ik heel goed, maar daar heb je geen 30x zoom en zware tas met gear voor nodig.

Als je op Safari gaat dan zou ik eerder investeren in een goede verrekijker. Daar heb je véél meer lol van. Voor foto's van je hond en foto's van het gezelschap op vakantie zou je een compactcamera zoals de Panasonic LX15 of Sony RX100 IV kunnen aanschaffen.

Er staat nu een RX100 VI op V&A voor 500 euro: V&A aangeboden: Sony Cyber-shot RX100 VI Zwart. Die heeft naast een goede sensor, ook goede autofocus en ook nog redelijk wat zoom.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1