Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
"Na lang sparen ben ik eindelijk de trotse bezitter geworden van een heuse JJRC H36."

Afbeeldingslocatie: https://droneshop.nl/pub/media/catalog/product/cache/57e05a978a5497b203ff83c2f6f349f4/j/j/jjrc-h36-mini-drone-blue_1.jpg

https://droneshop.nl/jjrc-h36-mini-drone

Grapje natuurlijk, dit is echt El Cheapo speelgoed. Desalniettemin hebben ik en m'n 3 jarige kleintje er superveel lol mee. Maar na het zoveelste kwartiertje stuiteren door 't huis heeft het dronetje opeens een zeer sterke neiging om achteruit te vliegen - hij schiet direct fel naar achteren bij opstijgen, ik moet maximaal vooruit sturen om dat tegen te gaan, waarmee hij helaas niet echt meer daadwerkelijk vooruit komt. Vooruit trimmen helpt zeker niet voldoende.

Ik heb alle propellortjes vervangen, geen effect. Dronetje goed bekeken maar ik zie niets wat uit het lood staat / verbogen is o.i.d.

Iemand enig idee? De logica achter de 4 (anti)kloksgewijs draaiende propellertjes en deze afwijking ontgaat me vooralsnog... waar zou ik naar kunnen kijken voor een afwijking achteruit??

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Denk eerder dat je controller het probleem geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Goeie tip, ik zal eens kijken wat ik daarmee kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:50

Managelorian

“This is the workflow.”

Afgezien van het probleem wat je beschrijft, hoe is je oordeel over dit dronetje verder? Op zich wel een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Ach ja het is echt speelgoed he. Maar, ik vond 'm heel aardig werken.

Het is vooral moeilijk om het ding op eenzelfde hoogte te houden, ik heb de controls daarnaast ook (nog) niet helemaal onder de knie gekregen... het linkse pookje gebruik je bijvoorbeeld zowel voor accelleratie (hoog/laag) als links-rechts draaien, het rechtse pookje zowel voor voor/achteruit als gewoon links/rechts vliegen, typisch van die controls die heel lastig te bedienen zijn zolang je er nog over na moet denken en helemaal als de vlieghoogte continue aandacht nodig heeft :X
Ik vermoed dat dat op een gegeven moment wel heel intuïtief kan werken maar erg lang vlieg je er steeds niet mee: een batterijtje gaat slechts een paar minuten mee (gelukkig leveren ze er wel meteen drie bij). Het is dus vooral binnen veel gestuiter tegen muren en plafonds, maar het dronetje is erg licht en klein en heeft natuurlijk die bescherming rond de propellortjes zodat het niet snel kapot gaat. Vooral met kleine kinderen die niks serieuzers gewend zijn is het dolle pret! Een soort half-bestuurbare grote bromvlieg die zich steeds in de nesten werkt, steeds zit ie weer ergens vast achter een kast of onder een bank, zoemend met z'n rode en blauwe lampjes :+

Ben benieuwd of ik deze nog gefixt krijg. Ik denk dat er een grote kans is dat @rhwerkman gelijk heeft en het aan de controller ligt. Dingetje even bekeken en wie weet valt er wat aan te tweaken, het gaat om moduletjes (zie fotootje) die voorzien lijken te zijn van een soort stelmechanisme (in die blauwe dingetjes) maar geen idee hoe dat werkt, ik probeer er nog meer info over te vinden. Als ik niks vind qua info dan wordt het natuurlijk uitgebreid experimenteren voordat ie de afvalbak in gaat ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nvk4Ji2xydfeDip8InBwDRxnRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRgdEr8tkb4JKL8dfpfUj7jB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Die blauwe blokjes lijken me de potmeters die de beweging van de 'stokjes' van de controller registreren, Normaal gesproken worden potmeters veelal gebruikt om zaken af te regelen, maar hier worden ze schijnbaar gebruikt als sensor.

Het kan haast niet anders dan dat je niet de enige bent met dit probleem. Voor zover ik zie is de JJRC H36 erg populair en veel verkocht. Nu maar hopen dat iemand op het almachtige internet een oplossing ervoor heeft geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Dank voor de info! hier nog een duidelijker fotootje van zo'n mogelijk potmetertje, op de andere controller zit ook een groene (maar lijkt verder 100% identitek te zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnG3MfAjx8G3svOfdz_DhgDkILo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uRQ5B1RFdYxpUTVPgiwyWQHK.jpg?f=user_large

Ik ga het almachtige internet idd afstruinen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• droner
Ah, probleem opgelost! Het lag alsnog niet aan de controller maar aan de ingebouwde gyroscoop: deze moest even opnieuw gecallibreerd worden. Waarschijnlijk heeft m'n kleintje per ongeluk de callibratie uitgevoerd toen dat ding ergens in een onmogelijke houding hing ;)

Soms zijn oplossingen zo simpel...

Intussen gezien dat mensen deze dingen nog modden ook, hartstikke geinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Mooi dat het opgelost is!
Pagina: 1