DIY ruitontwasemer

Pagina: 1
Acties:

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste iedereen,

Wegens een mislukte poging vorig jaar probeer ik het dit jaar nogmaals. Nu wel met een ietwat andere oplossing.

Het lijkt me een leuk hobby project om een standkachel (lees ruit-ontwazemer) te fabriceren. Ik heb hiervoor een paar loodaccutjes, een paar verwarmingselementen in de vorm van weerstandsdraad en een idee om dit aan te sturen.

Ik stoot alleen met die accu's al direct al op een klein probleem. Ik heb in totaal 8 accu's, 12 volt, 2.2Ah. Van deze 8 heb ik ze in setjes van 2 in serie voor het verkrijgen van 24 volt. En nu wil ik ze in paralel zetten om een capaciteit van 8.8Ah te verkrijgen. Dus 24 volt, 8.8Ah. Alleen zijn ze niet allemaal evenveel opgeladen. Kan ik ze direct parallel op elkaar zetten en een een voedingsspanning erop om bij te laden of moet ik eerst alle setjes tot gelijke niveaus opladen?

Deze accu's ga ik in een 'makkelijk mee te memen' behuizing stoppen. En met een relais met tijdschakelaar (tijdschakelaar van ali ofcourse) deze weerstand doen voeden. De afkomstige warmte ga ik op de voorruit blazen voor het ontwazemen en mogelijk helpen ijsvrij te krijgen als het ooit nog weer gaat vriezen.

Iemand tips?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:20

g0tanks

Moderator CSA
melvinlunenborg schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:18:
Ik stoot alleen met die accu's al direct al op een klein probleem. Ik heb in totaal 8 accu's, 12 volt, 2.2Ah. Van deze 8 heb ik ze in setjes van 2 in serie voor het verkrijgen van 24 volt. En nu wil ik ze in paralel zetten om een capaciteit van 8.8Ah te verkrijgen. Dus 24 volt, 8.8Ah. Alleen zijn ze niet allemaal evenveel opgeladen. Kan ik ze direct parallel op elkaar zetten en een een voedingsspanning erop om bij te laden of moet ik eerst alle setjes tot gelijke niveaus opladen?
Hier heb je wat leesvoer (incl. plaatjes) over balanced en unbalanced charging van parallele batterijen: https://www.solar-electri...ota_balanced_charging.pdf

Als je ze verkeerd aansluit zal het voorkomen dat de ene batterij veel harder 'slijt' dan de andere. Verder heb ik er niet echt verstand van, dus het echte advies laat ik over aan anderen. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Met die even 200 Wh naar flat ga je alleen niet zo ver komen qua ontwazemen ben ik bang.

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Zou je denken, hoeveel vermogen wordt er (met warme motor) dan aan warmte door de aanjager uitgeblazen?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:33
melvinlunenborg schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:41:
Zou je denken, hoeveel vermogen wordt er (met warme motor) dan aan warmte door de aanjager uitgeblazen?
een explosiemotor maakt bijna net zo veel warmte als bewegingsenergie, dus er is warmte genoeg om naar binnen te blazen. werkelijke energie die naar binnen komt? wilde gok; wat minder dan een elektrische haardrogert. Het gaat alleen om ruiten schoon te blazen en niet de ruimteverwarming? dan heb je niet zoveel nodig denk ik. goede spreiding van de bewegende lucht moet je ook naar kijken. 100+ graden lucht op een klein oppervlak bevroren ruit lijkt me niet verstandig.

zie bij deze: Venster Ontdooier -Auto 12 V Draagbare Elektrische Venster Verwarming Droger Voorruit Ventilator Ontdooier Demister (Rood) 150 watt staan, dus 12Amp plus een beetje.

https://www.amazon.nl/Ont...gid=pla-978738349372&th=1

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

Heb ook zo'n dashbord ontwasemer, doet bijna niks (handig om de racewagen door de APK te krijgen maar daar hield het ook gelijk weer mee op.)

Kachel van de auto levert meerdere kilowatts aan warmte.

Als je last hebt van beslagen ruiten kan je beter gaan zorgen dat de auto 100% droog is van binnen, inclusief onder de mat.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@melvinlunenborg Je wist dat ze tegenwoordig ook al (vracht)auto's met Climat Control verkopen?

Vracht maar even tussen haakjes gezet, 24V is meestal bedoeld voor dát soort doeleinden ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 26-11-2020 20:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Tens schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:57:
[...]

een explosiemotor maakt bijna net zo veel warmte als bewegingsenergie, dus er is warmte genoeg om naar binnen te blazen. werkelijke energie die naar binnen komt? wilde gok; wat minder dan een elektrische haardrogert. Het gaat alleen om ruiten schoon te blazen en niet de ruimteverwarming? dan heb je niet zoveel nodig denk ik. goede spreiding van de bewegende lucht moet je ook naar kijken. 100+ graden lucht op een klein oppervlak bevroren ruit lijkt me niet verstandig.

zie bij deze: Venster Ontdooier -Auto 12 V Draagbare Elektrische Venster Verwarming Droger Voorruit Ventilator Ontdooier Demister (Rood) 150 watt staan, dus 12Amp plus een beetje.

https://www.amazon.nl/Ont...gid=pla-978738349372&th=1
1) het is een verbrandingsmotor, gecontroleerde verbranding dus, geen explosie
2) de meest efficiënte diesel zit bij z'n maximale vullingsgraad op hooguit 35/40%

Maar in feite heb je wel gelijk, een motor produceert heel veel kilowatts aan warmte, en het interieur wordt ook met aardig wat kilowatts opgestookt. Ik snap ook het doel niet echt van de TS. Belangrijkste is gewoon om te zorgen dat je zo min mogelijk vocht in je interieur hebt, en dat je ruiten goed vetvrij zijn. In principe zou je moet een vochtvrij interieur en een goed werkende airco je voorruit binnen no time ontwazemd moeten hebben.

Vaak bu'j te bang!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je wilt idd een paar kW aan vermogen om de auto op te warmen.
Iets met accu's gaat sowieso niet werken.
Heb je iets met een verlengsnoer overwogen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Aapje heeft vorig jaar zoiets gebouwd iirc, dus die tag ik even :)

Maar wasem (met een S dus ;) ) impliceert vocht in de auto. Dat kun je tegengaan met een vochtvreter. Pingu heten die dingetjes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:50

Aapje

Opel-beun
The Eagle schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:10:
@Aapje heeft vorig jaar zoiets gebouwd iirc, dus die tag ik even :)

Maar wasem (met een S dus ;) ) impliceert vocht in de auto. Dat kun je tegengaan met een vochtvreter. Pingu heten die dingetjes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Xjt6DHQBikAcAgxqHonlvIDX.jpg

Diesel heater, aliexpress, 2kW :P Met afstandsbediening... En wat zero fuck given met inbouwen :P (laadvloer hebben scheelde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgWNXw3DI1B7ViGgsCCkjjGvl-w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt2A2rVOlJcqNA5uNvVruIax.jpg?f=fotoalbum_small

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:38

Yucon

*broem*

Gaat het om ontdooien? Die heb ik een paar jaar geleden met een elektrische straalkachel op 220v gemaakt. Ter indicatie: hij moest tussen een half uur en drie kwartier blazen op 3000w om nut te hebben. Dat lukt niet met die accu's.

Daarbij verwarmde ik wel de hele auto. Als je de straal echt recht op de voorruit wil zetten moet je wel opletten dat de straal niet te warm is. Daar kan je ruit niet tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 27-11-2020 07:19 ]

Pagina: 1