49 of 50 inch televisie; tussen de 500 - 1.000 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
Mijn moeder is op zoek naar een nieuwe televisie. Nou heb ik zelf dit weekend de 55CX aangeschaft, maar ik denk dat dit voor haar een klein beetje overkill is. Ik heb vrij weinig verstand van televisies en het aanbod is gigantisch, vandaar dat ik het lastig vind om een geschikte televisie voor haar uit te zoeken en hier graag advies in wil winnen.

Ik zoek een?
Een televisie van 49 of 50 inch groot.

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 1.000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk voor reguliere televisie, Netflix, Disney+ en interactieve televisie van Ziggo. De smartfuncties zijn wel belangrijk, zodat ze vanuit de televisie zelf snel en gemakkelijk gebruik kan maken van dergelijke apps.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zal hieronder een paar televisies zetten die misschien een optie zijn, maar ik hoor hier graag feedback op (zowel positieve als negatieve):

- LG 49NANO866NA (2020)
- Sony KD-49XH9505
- Sony KD-49XH8599
- Sony KD-49XH8505
- Panasonic TX-49HXW944
- Panasonic TX-50HXW804
- Samsung QLED 4K 49Q80T (2020)
- Samsung QLED 4K 50Q64T (2020)

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat ik er verder nog aan toe zou willen voegen is dat ze het liefste wilt dat de televisie zwart is (Philips is bijvoorbeeld vrij vaak zilver), de televisie niet te dik moet zijn en dat hij van 2020 moet zijn, aangezien mij dat wel belangrijk lijkt met betrekking tot ondersteuning van het OS/de apps.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Beste antwoord (via dvd-linden op 26-11-2020 18:15)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De Panasonic's hebben geen Disney+. De LG is een IPS tv's en is ongeschikt voor HDR. De rest heeft een VA-paneel. De Q64T en XH85 zijn vergelijkbare SDR-tv's waarbij de Sony betere bewegingsscherpte heeft en geen 24p-judder door het 120Hz paneel. De Q80T is geschikt voor HDR maar is wat motion betreft niet beter dan de Q64T. De XH95 is de beste tv in dat formaat en heeft als enige minpunt de niet al te brede kijkhoek, maar dat is inherent aan de techniek / VA.

Bepaal welke lcd-type de voorkeur heeft en of HDR van belang is. Dat laatste maakt namelijk het grootste (prijs)verschil. Anders voldoen goedkopere tv's ook prima (50'' is overigens altijd VA).

[ Voor 24% gewijzigd door benbaba op 22-11-2020 23:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
XH9505 of Q80T zijn de beste toestellen met de (weinige) eisen die je hebt.

Succes!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
De Panasonic's hebben geen Disney+. De LG is een IPS tv's en is ongeschikt voor HDR. De rest heeft een VA-paneel. De Q64T en XH85 zijn vergelijkbare SDR-tv's waarbij de Sony betere bewegingsscherpte heeft en geen 24p-judder door het 120Hz paneel. De Q80T is geschikt voor HDR maar is wat motion betreft niet beter dan de Q64T. De XH95 is de beste tv in dat formaat en heeft als enige minpunt de niet al te brede kijkhoek, maar dat is inherent aan de techniek / VA.

Bepaal welke lcd-type de voorkeur heeft en of HDR van belang is. Dat laatste maakt namelijk het grootste (prijs)verschil. Anders voldoen goedkopere tv's ook prima (50'' is overigens altijd VA).

[ Voor 24% gewijzigd door benbaba op 22-11-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
Bedankt voor de reacties.

De keuze tussen IPS en VA vind ik nog wel een lastige, dus dat zou ik nog eens beter moeten bekijken dan. Ook vind het ik lastig inschatten of HDR van belang is of niet. Mijn gevoel zegt een beetje dat als je anno 2020 (bijna 2021 zelfs) een tv koopt die wel over HDR moet beschikken. Aan de andere kant, gezien de eisen weet ik ook weer niet hoe waardevol/zinvol het is.

En wat betreft 50Hz, is dit belangrijk gezien de eisen? Wanneer zou je wat betreft het aantal (lage) Hz tegen problemen aan kunnen lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
HDR kan van belang zijn voor de toekomst en omdat het in sommige gevallen geforceerd wordt (Netflix, Disney+). Als impact minder van belang is zou ik in ieder geval een tv nemen met Dolby Vision ondersteuning voor de minste beeldproblemen. Refresh rate zou ik me eerlijk gezegd niet zo druk om maken gezien de eisen. Het zal hooguit 24p judder kunnen geven, maar veel mensen merken dat ook niet op. LCD-type gevolgd door HDR prestaties maken het grootste verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvd-linden
Het is de Sony KD-49XH9505 geworden. Ben er zelf toch stiekem ook wel heel nieuwsgierig naar, ondanks dat ik van het weekend zelf de LG 55CX heb gekocht. Het is natuurlijk geen OLED, maar verwacht dat het voor mijn moeder wel een mooie televisie is.

Dacht laat het nog even weten en bedankt voor de adviezen in ieder geval!

Pagina: 1