Ik had voor prosumer gebruik eerst Ubiquiti in gedachten maar na afgelopen week diverse zaken gelezen te hebben over non-responsieve helpdesk, telemetrie die amper uit te schakelen is en waarmee veel te laat gewacht wordt om een fatsoenlijke oplossing te geven, het ontwijken van door Amerika ingestelde sancties tegen landen (maw: wet overtreden) en dergelijke zit ik eigenlijk niet meer zo op Ubiquiti te wachten. Het probleem is dat ik na uitgebreid onderzoek niet zo heel veel alternatieven kan vinden. Eisen:
- Aruba Instant On, alleen cloud managed
- TP Link Omada, Chinees bedrijf
- D-Link, lijkt met de software een jaar of 8 achter te lopen
- Meraki Go, alleen te beheren met een app op je telefoon
- EnGenius, 1733mbit is >300 euro per AP
- Zyxel, enige model onder de 200 is NWA1123-AC PRO, die zou stand alone zijn en het is mij niet duidelijk of deze dus roaming ondersteunt. Daarnaast schijnt de feature set beperkt te zijn.
Al met al is mijn zoektocht nog niet heel erg geslaagd en ben ik benieuwd of jullie nog alternatieven weten.
- Prosumer/entry-level prof configuratiemogelijkheden
- Betaalbaar (<200e voor een 1733mbit AP)
- Geen Chinees bedrijf (ja ik weet dat alles in China wordt gemaakt en nee ik vind made in China wat anders dan een geheel Chinees bedrijf)
- Lokaal te beheren
- Geen terugkerende licentiekosten (of het moet een keer 10 euro per jaar voor al je hardware zijn maar dat is het nooit
)
- Beetje moderne software met rapportagemogelijkheden zoals map van clients e.d.
- PoE
- Aruba Instant On, alleen cloud managed
- TP Link Omada, Chinees bedrijf
- D-Link, lijkt met de software een jaar of 8 achter te lopen
- Meraki Go, alleen te beheren met een app op je telefoon
- EnGenius, 1733mbit is >300 euro per AP
- Zyxel, enige model onder de 200 is NWA1123-AC PRO, die zou stand alone zijn en het is mij niet duidelijk of deze dus roaming ondersteunt. Daarnaast schijnt de feature set beperkt te zijn.
Al met al is mijn zoektocht nog niet heel erg geslaagd en ben ik benieuwd of jullie nog alternatieven weten.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning