Welke prosumer access points?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 12:03

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik had voor prosumer gebruik eerst Ubiquiti in gedachten maar na afgelopen week diverse zaken gelezen te hebben over non-responsieve helpdesk, telemetrie die amper uit te schakelen is en waarmee veel te laat gewacht wordt om een fatsoenlijke oplossing te geven, het ontwijken van door Amerika ingestelde sancties tegen landen (maw: wet overtreden) en dergelijke zit ik eigenlijk niet meer zo op Ubiquiti te wachten. Het probleem is dat ik na uitgebreid onderzoek niet zo heel veel alternatieven kan vinden. Eisen:
  • Prosumer/entry-level prof configuratiemogelijkheden
  • Betaalbaar (<200e voor een 1733mbit AP)
  • Geen Chinees bedrijf (ja ik weet dat alles in China wordt gemaakt en nee ik vind made in China wat anders dan een geheel Chinees bedrijf)
  • Lokaal te beheren
  • Geen terugkerende licentiekosten (of het moet een keer 10 euro per jaar voor al je hardware zijn maar dat is het nooit ;) )
  • Beetje moderne software met rapportagemogelijkheden zoals map van clients e.d.
  • PoE
Ik had zelf een aantal zaken gevonden na flink wat onderzoek maar loop bij alles toch wel tegen bezwaren op behalve mogelijk Mikrotik. Dat lijkt mij vooralsnog de enige. Andere wat ik had gevonden maar wat niet voldeed:
- Aruba Instant On, alleen cloud managed
- TP Link Omada, Chinees bedrijf
- D-Link, lijkt met de software een jaar of 8 achter te lopen
- Meraki Go, alleen te beheren met een app op je telefoon
- EnGenius, 1733mbit is >300 euro per AP
- Zyxel, enige model onder de 200 is NWA1123-AC PRO, die zou stand alone zijn en het is mij niet duidelijk of deze dus roaming ondersteunt. Daarnaast schijnt de feature set beperkt te zijn.

Al met al is mijn zoektocht nog niet heel erg geslaagd en ben ik benieuwd of jullie nog alternatieven weten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:31
Tp-link is niet Chinees maar Tawainees, big difference.

Aruba instant on kun je ook lokaal beheren door de subscription op Aruba Central te cancellen
Overigens is deze Cloud management gratis in tegenstelling tot bijvoorbeeld Meraki die een jaarlijkse fee vraagt.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 22-11-2020 22:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:57:
Tp-link is niet Chinees maar Tawainees, big difference.
Hmmm, zowel op de Nederlandse als de Engelstalige Wikipediapagina haal ik dat er niet uit. Kun jij dat toelichten?
Aruba instant on kun je ook lokaal beheren door de subscription op Aruba Central te cancellen
Overigens is deze Cloud management gratis in tegenstelling tot bijvoorbeeld Meraki die een jaarlijkse fee vraagt.
Het gaat mij wat betreft cloud managed niet zozeer om de kosten, meer dat ik mijn netwerk niet onnodig aan de buitenwereld bloot wil stellen. Ik heb er echt 0,0 aan dus wil ik ook niet dat de configuratie via de cloud loopt. Ik zal deze optie eens onderzoeken, was het niet tegengekomen. Benieuwd hoe het werkt.

Edit: @Ben(V) ik kan niks vinden over het lokaal beheren van Instant On AP's, wel switches. Zie ook bijvoorbeeld hier.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 22-11-2020 22:32 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:31
Sorry ik zat even verkeerd, was even in de war met een ander bedrijf.
Tp-link is wel Chinees.

Wat betreft Aruba zie deze post.
https://community.arubane...ewer/viewthread?MID=26817

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je de spullen van Fortinet al eens bekeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 23-11-2020 00:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 06-08 00:12

Illusion

(the art of)

Mikrotik?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Je kunt natuurlijk ook nog kijken naar de Cisco mobility express aironet's, dan zit je echter wel iets boven budget en heb je geen 1733mbit (waarvoor heb je dit nodig, er zijn bijna geen 3-stream clients).

Maar, je wilt dus eigenlijk de mogelijkheden van de échte A-merken, als: Cisco, Aruba, Ruckus en Aerohive (vallen ook alle 4 af als je geen Amerikaanse producent wil hebben), voor de prijs van een B-merk, Ubiquiti, e.d.

De A-merken zijn natuurlijk een stuk duurder dan Ubiquiti (vaak 3-5x), o.a. vanwege de betere support, maar ook gewoon vanwege de betere hardware, zoals beter gebouwde system boards, geavanceerdere antenne's, betere software, e.d.

Voor de prijs van Ubiquiti is dat naar mijn mening een erg goede keuze. Natuurlijk heb je alleen echte support via de - behoorlijke actieve - community, en is het niet zo stabiel als een echte enterprise setup. Maar het prijsverschil tussen een echt enterprise ap en unifi is ook niet voor niets behoorlijk groot.

[ Voor 3% gewijzigd door dennisdennis12 op 23-11-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Fritz heeft ook best leuk spul en prima kwaliteit en het is Duits. Anders kijken of de chinezen, amerikanen, russen of anderen mee. Het is keuzes maken, maar persoonlijk zou ik mij als prive persoon er niet al te druk om maken. Of zijn er grote geheimen bij je te halen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-08 10:44
Is 1733mbit een harde eis?
Met de omschrijving die je geeft denk ik dat MikroTik aardig geschikt is (wel een flinke learning curve). Ik gebruik zelf 3x cAP AC's naar volle tevredenheid en heb ook in het veld locaties opgeleverd met 20+ van dergelijke apparaten. Werkt naar mijn mening perfect voor een schijntje :) .

Onderstaand een iperf3 test in dezelfde ruimte als de AP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDAmEEkfJNgnbIONuDcCNyqMvUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/evzWJOMBXtOLbNYWWUt38Q5F.png?f=user_large

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-08 20:35
ik gebruik zelf cisco WAP571 bij mij prive thuis... kan best wel wat dus zit zeker in de prosumer reeks

pluspunten
- zitten geen licentie kosten aan
- wel 3x3 AC, maar geen wave2
- prijs +- 170€ volgens pricewatch
- support enkel ter betaling, of een zeer traag forum
- vormen zelf een controller zodat je allerlei zaken snel kan checken , bv wie zit waar verbonden, met welk ip adres , op welke ap is ie verbonden etc
- ingebouwde spectrum analyzer wat wel is handig is als je storing wil zoeken ... (je moet wel switchen tussen wifi uitzenden of spectrum analyseren... best wel een professionele functie)

minpunten
- de controller die vormt checked je productID, dus bv een 571 & 571E werken niet samen
- alle aanpassingen manueel saven ..

[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 23-11-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Gaat dat niet over gewoon Aruba-spul en niet over instant on? Instant on heeft een eigen community forum van Aruba namelijk met een ander domein.
Will_M schreef op maandag 23 november 2020 @ 00:52:
Heb je de spullen van Fortinet al eens bekeken?
Goedkoopste AP is 377 euro, nog los van dat er erg weinig ervaringen te vinden zijn.
ndonkersloot schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:14:
Met de omschrijving die je geeft denk ik dat MikroTik aardig geschikt is (wel een flinke learning curve). Ik gebruik zelf 3x cAP AC's naar volle tevredenheid en heb ook in het veld locaties opgeleverd met 20+ van dergelijke apparaten. Werkt naar mijn mening perfect voor een schijntje :) .

[Afbeelding]
Mikrotik NetMetal staat op de radar :)
Insight abbo nodig, jaarlijkse kosten en ook cloud managed :) Wel jammer, mooi apparaat voor een schappelijke prijs.
Frogmen schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:47:
Fritz heeft ook best leuk spul en prima kwaliteit en het is Duits. Anders kijken of de chinezen, amerikanen, russen of anderen mee. Het is keuzes maken, maar persoonlijk zou ik mij als prive persoon er niet al te druk om maken. Of zijn er grote geheimen bij je te halen?
Privacy op zich is al een reden. Maar veiligheid ook. Wil niet een node zijn in een of ander vaag hackerbotnet ofzo aangestuurd door een overheid of weet ik veel :P
dennisdennis12 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:24:
Je kunt natuurlijk ook nog kijken naar de Cisco mobility express aironet's, dan zit je echter wel iets boven budget en heb je geen 1733mbit (waarvoor heb je dit nodig, er zijn bijna geen 3-stream clients).
Ik heb in mijn desktop een 3x3 AC kaartje.
Maar, je wilt dus eigenlijk de mogelijkheden van de échte A-merken, als: Cisco, Aruba, Ruckus en Aerohive (vallen ook alle 4 af als je geen Amerikaanse producent wil hebben), voor de prijs van een B-merk, Ubiquiti, e.d.
Nee hoor, dat heb ik nergens gezegd :) Ik wil de mogelijkheden van Ubiquiti voor (ongeveer) de prijs van Ubiquiti maar dan van een ander merk en met minder gezeur.
Voor de prijs van Ubiquiti is dat naar mijn mening een erg goede keuze. Natuurlijk heb je alleen echte support via de - behoorlijke actieve - community, en is het niet zo stabiel als een echte enterprise setup. Maar het prijsverschil tussen een echt enterprise ap en unifi is ook niet voor niets behoorlijk groot.
Ik snap ook wel dat je van Ubiquiti geen remote support gaat krijgen die live met je meekijkt hoe je een supercomplexe setup werkend krijgt. Maar ik lees meer dat mensen uberhaupt geen antwoord krijgen.
ijske schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:42:
ik gebruik zelf cisco WAP571 bij mij prive thuis... kan best wel wat dus zit zeker in de prosumer reeks

pluspunten
- zitten geen licentie kosten aan
- wel 3x3 AC, maar geen wave2
- prijs +- 170€ volgens pricewatch
- support enkel ter betaling, of een zeer traag forum
- vormen zelf een controller zodat je allerlei zaken snel kan checken , bv wie zit waar verbonden, met welk ip adres , op welke ap is ie verbonden etc
- ingebouwde spectrum analyzer wat wel is handig is als je storing wil zoeken ... (je moet wel switchen tussen wifi uitzenden of spectrum analyseren... best wel een professionele functie)

minpunten
- de controller die vormt checked je productID, dus bv een 571 & 571E werken niet samen
- alle aanpassingen manueel saven ..
Wat bedoel je met dat je aanpassingen handmatig moet bewaren? Gebeurt dat bij andere merken automatisch? Zou ik wel vreemd vinden, zou verwachten dat je zelf bepaalt wanneer zaken worden opgeslagen en toegepast doordat je zelf bepaalt wanneer je op de knop drukt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:30
Ik heb wel volledig Chinees met een controller en ben er ook nog eens dik tevreden over, haal 700 a 750mbit met iperf, dus ik begrijp niet helemaal wat je daar tegen zou hebben.

Goedkoop.... Nee, dat dan weer niet. Dan ook wel echt Pro spul.

Alhoewel ik laatst een setje AP's kochtr voor 20 euro, wifi5 AC-wave2 2x2.

[ Voor 29% gewijzigd door mash_man02 op 23-11-2020 22:26 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JT schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:08:
[...]

Insight abbo nodig, jaarlijkse kosten en ook cloud managed :) Wel jammer, mooi apparaat voor een schappelijke prijs.
Is optioneel, je kan hem prima zonder draaien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
mash_man02 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:17:
Ik heb wel volledig Chinees met een controller en ben er ook nog eens dik tevreden over, haal 700 a 750mbit met iperf, dus ik begrijp niet helemaal wat je daar tegen zou hebben.

Goedkoop.... Nee, dat dan weer niet. Dan ook wel echt Pro spul.

Alhoewel ik laatst een setje AP's kochtr voor 20 euro, wifi5 AC-wave2 2x2.
Ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat ik wat tegen heb op prestaties van Chinees spul :)
Microkid schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:58:
[...]

Ah ok, dat is mooi. Wil dan alleen nog zien wat ik niet kan/wat anders is als ik lokaal manage. Kan er weinig over vinden dus heb Netgear al gemaild. Ben benieuwd. Firmware van mijn huidige R7000 was ik niet echt blij mee, hardware was top maar ik heb er wat anders op gezet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
JT schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:59:
[...]

Ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat ik wat tegen heb op prestaties van Chinees spul :)

[...]
Maar waar ligt je aversie tegen Chinese producten dan wel ?

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 24-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
mash_man02 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:24:
[...]

Maar waar ligt je aversie tegen Chinese producten dan wel ?
Privacy/veiligheid in combinatie met voorzorgsprincipe.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-08 08:52
JT schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:42:
[...]

Privacy/veiligheid in combinatie met voorzorgsprincipe.
Dan begint het toch moeilijk te worden, China vertrouw je niet, Amerika vertrouw je niet .. veel fabrikanten blijven er niet meer over hoor. Ik blijf beetje bij mijn eerste gedacht, je wilt de features van Ubiquiti tegen een prijs van Ubiquiti .. Soms is het niet moeilijk, koop gewoon hun spul man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je moet je eerder afvragen door wie wordt ik in de gaten gehouden en van accepteer ik het en van wie niet. Welk doel zit erachter en heeft het invloed op mijn leven. Kortom doe voor jezelf hier eerst een risico inventarisatie voor en evalueer deze. Anders blijf je overal spoken zien.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Tha Render_2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:50:
[...]

Dan begint het toch moeilijk te worden, China vertrouw je niet, Amerika vertrouw je niet .. veel fabrikanten blijven er niet meer over hoor. Ik blijf beetje bij mijn eerste gedacht, je wilt de features van Ubiquiti tegen een prijs van Ubiquiti .. Soms is het niet moeilijk, koop gewoon hun spul man.
Er staat nergens dat Amerika geen optie is. En n Europese fabrikant zout wel mooi zijn though. Wil alleen Chinees buiten de deur houden.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Frogmen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:53:
Je moet je eerder afvragen door wie wordt ik in de gaten gehouden en van accepteer ik het en van wie niet. Welk doel zit erachter en heeft het invloed op mijn leven. Kortom doe voor jezelf hier eerst een risico inventarisatie voor en evalueer deze. Anders blijf je overal spoken zien.
Ik wil hier niet de discussie gaan voeren over directe en indirecte gevolgen en over hoe ik het voorzorgsprincipe toepas maar China staat wel onderaan hey lijstje waarvan ik het zou accepteren.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Fritz blijft dan een van de weinige opties, gezien de duitse punktlichheid nog het meest te vertrouwen. En ik denk zelf prosumer genoeg en centraal te managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
JT schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:09:
[...]

Ik wil hier niet de discussie gaan voeren over directe en indirecte gevolgen en over hoe ik het voorzorgsprincipe toepas maar China staat wel onderaan hey lijstje waarvan ik het zou accepteren.
OK, dan blijf ik je in ieder geval niet begrijpen, maar dat is uiteraard je goedrecht.

ik zou dan ook zeggen gebruik minimaal een prosumer firewall en je bent in de lead over wat naar buiten mag communiceren.

Voor mij is het lood om oud ijzer, lek is lek en misbruik is misbruik, los vanuit welk land dat komt.

[ Voor 22% gewijzigd door mash_man02 op 24-11-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-08 21:11
Volgens mij is netgear ook lekker aan de weg aan het timmeren de laatste tijd. Goede netwerk switches met poe en 2.5GB poorten voorbereid op Wifi6 bandbreedte, als ook QNAP. Alleen die laatste biedt dan weer geen Accesspoints, die netgear wel biedt.

Linkje naar netgear spul.

Zit zelf nu nog op ubiquiti, maar zit ook aan overstap te denken. Iig netwerk switch en modem gedeelte en later ook de AP's wellicht. Ik ga dit draadje in de gaten houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizzy op 24-11-2020 14:44 . Reden: QNAP en Netgear spul linkjes ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-08 08:52
Gizzy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:42:
Volgens mij is netgear ook lekker aan de weg aan het timmeren de laatste tijd.
Maar als je dezelfde beheersfunctionaliteiten wilt als bij Ubiquiti moet je een abo nemen van 10€/device/maand ;w -> https://www.netgear.com/insight/subscription.aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Tha Render_2 op 24-11-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-08 21:11
Tha Render_2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:50:
[...]

Maar als je dezelfde beheersfunctionaliteiten wilt als bij Ubiquiti moet je een abo nemen van 10€/device/maand ;w -> https://www.netgear.com/insight/subscription.aspx
Volgens mij kan je behoorlijk wat met de gratis variant "Core"?

Insight Web Portal and Insight mobile app (iOS and Android)
Local device GUI
Device Discovery with network scan
Device Scan by QR or Bar Code via Insight mobile app
One-Tap Device Registration
Device setup and configuration
Wired and Wireless Networks setup and configuration
Single Sign On (SSO)
Email Alerts
Push Notifications
Firmware scheduler
Support for Multiple Locations
Cross Device Support (Access Points, Switches and NAS)
One-tap/click Add Device to Network
Advanced PoE configuration
Two-factor authentication
In-app access to NETGEAR support
Data History: Up to 7 days with Premium (24 hour with Basic)
Advanced account-based notification management

Inderdaad niet alles van unifi maar toch best wel veel.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18

Tacoos

i am i

ndonkersloot schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:14:

[Afbeelding]
Grote voordeel van Ubiquity en TP-link Omada voor de prosumer is denk ik de makkelijk te begrijpen en beheren interface.
Nou heb ik zelf een Mikrotik router tussen mijn internet aansluiting en op TP-Link Omada gebaseerde netwerk set-up, en daarvan vond ik de leercurve wel erg pittig (ben ook geen it-er). Het is gelukt om KPN incl IPTV aan de gang te krijgen, maar kostte veel zoekwerk en vragen...

Dus: hoe toegankelijk is de beheeromgeving van Mikrotik wat dat betreft? Hoe verhoudt die zich tot die van Ubiquity en/of TP-Link Omada?

edit:

Met TP-link heb je dan wel weer mogelijk last van dit soort crap: reviews: TP-Link sluit lokale toegang voor slimme stekkers af
Zucht....
Ik was net van plan deze kerst mijn onderbemeten unmanaged switch te vervangen door een door Omada ondersteunde variant. Ben sinds dat bericht ineens iets minder enthousiast....

[ Voor 15% gewijzigd door Tacoos op 24-11-2020 19:05 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-08 16:45
Zelf ben ik voor mijn nieuwe woning ook aan het rond kijken voor nieuwe Access Points.
Ik zelf zit te denken aan de Access Points van GrandStream (Amerikaans)
De controller kan lokaal op Access Points draaien tot 50 Access Points. Online tot "unlimited" Access Points
De Grandstream GWN7630 en Grandstream GWN7630LR (outdoor) zijn Wave2; 1733Mbps 4x4:4 MU-MIMO

Product pagina:
http://www.grandstream.co...utions/wifi-access-points

GWN Series Performance Comparison:
http://content.grandstrea...eries-wi-fi-access-points

[ Voor 6% gewijzigd door buutje op 24-11-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
mash_man02 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:39:
[...]

OK, dan blijf ik je in ieder geval niet begrijpen, maar dat is uiteraard je goedrecht.

ik zou dan ook zeggen gebruik minimaal een prosumer firewall en je bent in de lead over wat naar buiten mag communiceren.

Voor mij is het lood om oud ijzer, lek is lek en misbruik is misbruik, los vanuit welk land dat komt.
Er komt een pfSense servertje :)
Tha Render_2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:50:
[...]

En dit is nu een van de grootste redenen waarom ik dit topic open. Hoe krijg je wat Ubiquiti biedt zonder licentiekosten/chinees...
buutje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:14:
Zelf ben ik voor mijn nieuwe woning ook aan het rond kijken voor nieuwe Access Points.
Ik zelf zit te denken aan de Access Points van GrandStream (Amerikaans)
De controller kan lokaal op Access Points draaien tot 50 Access Points. Online tot "unlimited" Access Points
De Grandstream GWN7630 en Grandstream GWN7630LR (outdoor) zijn Wave2; 1733Mbps 4x4:4 MU-MIMO

Product pagina:
http://www.grandstream.co...utions/wifi-access-points

GWN Series Performance Comparison:
http://content.grandstrea...eries-wi-fi-access-points
Interesting, ik ga er eens naar kijken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Tacoos schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:38:
[...]

Grote voordeel van Ubiquity en TP-link Omada voor de prosumer is denk ik de makkelijk te begrijpen en beheren interface.
Nou heb ik zelf een Mikrotik router tussen mijn internet aansluiting en op TP-Link Omada gebaseerde netwerk set-up, en daarvan vond ik de leercurve wel erg pittig (ben ook geen it-er). Het is gelukt om KPN incl IPTV aan de gang te krijgen, maar kostte veel zoekwerk en vragen...

Dus: hoe toegankelijk is de beheeromgeving van Mikrotik wat dat betreft? Hoe verhoudt die zich tot die van Ubiquity en/of TP-Link Omada?

edit:

Met TP-link heb je dan wel weer mogelijk last van dit soort crap: reviews: TP-Link sluit lokale toegang voor slimme stekkers af
Zucht....
Ik was net van plan deze kerst mijn onderbemeten unmanaged switch te vervangen door een door Omada ondersteunde variant. Ben sinds dat bericht ineens iets minder enthousiast....
MikroTik is niet weggelegd voor gebruikers die niet veel verstand hebben van netwerken en energie willen stoppen om zich daarin te verdiepen. Wat mij voornamelijk aan MikroTik aanspreekt is de flexibiliteit die je met de producten hebt. Of je nu het high-end model CCR met 72 cores (CCR1072-1G-8S+) hebt, of simpele router zoals een hEX of zelfs een AP zoals een cAP AC, de software is hetzelfde (routerOS) zonder beperkingen. Je hebt dus exact dezelfde mogelijkheden op ieder van deze apparaten en wordt enkel beperkt door de fysieke poorten en processing power van het device.

Daarnaast vind ik de software Winbox een verademing t.o.v. web gebaseerde management software. Alles wat je doet is instant zonder ook maar een seconde wacht tijd. Je hebt de mogelijkheid om dingen te scripten en te schedulen en remote te pushen. Zo kan je dingen dus ook automatiseren wat ik zakelijk ook doe. MikroTik is voor mij een product die je heel veel vrijheid geeft maar houd je handjes niet vast.

De prijs prestatie verhouding van MikroTik producten ligt dan ook behoorlijk hoog.
De WiFi producten van MikroTik lopen technisch wel achter op de concurrenten, MikroTik is over het algemeen wat trager met het integreren van nieuwe technieken. Dus geen WiFi 6 of WPA3 spijtig genoeg. Daarentegen kan je WiFi devices zeer makkelijk provisionen met CAPsMAN. Daar maak je vooraf een configuratie die je klaar zet en provisioning rules, vervolgens als een nieuwe AP opstart wordt de config automatisch gepusht en hoef je dus niks meer te doen.

MikroTik maakt geen perfecte producten, maar de vrijheid die ze geven gecombineerd met de lage prijs maakt ze door mij geliefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Microkid schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:58:
[...]

Netgear support heeft mij verteld dat je voor mesh of uberhaupt roaming wel degelijk Insight nodig hebt dus dan houdt het al snel op helaas.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
@ndonkersloot Ok, Ubiquiti of Mikrotik so it seems :+ Heb je met routerOS ook een overzicht van alle apparaten op je netwerk enzo als je Mikrotik switches gebruikt?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
JT schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:58:
@ndonkersloot Ok, Ubiquiti of Mikrotik so it seems :+ Heb je met routerOS ook een overzicht van alle apparaten op je netwerk enzo als je Mikrotik switches gebruikt?
Wat voor overzicht zoek je precies? Je hebt natuurlijk gewoon je dhcp leases, maar ik vermoed dat je iets anders bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
ndonkersloot schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:02:
[...]

Wat voor overzicht zoek je precies? Je hebt natuurlijk gewoon je dhcp leases, maar ik vermoed dat je iets anders bedoelt.
Ik heb het woord gevonden: netwerktopologie :P Inclusief clients. Ik weet dat er wat functionaliteit in zit die je hebt als je ook switches hebt van hetzelfde merk, de bredere vraag is misschien hoe Mikrotik zich verhoudt tot Ubiquiti op dat gebied.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
JT schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:07:
[...]

Ik heb het woord gevonden: netwerktopologie :P Inclusief clients. Ik weet dat er wat functionaliteit in zit die je hebt als je ook switches hebt van hetzelfde merk, de bredere vraag is misschien hoe Mikrotik zich verhoudt tot Ubiquiti op dat gebied.
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar wat ubiquiti daar exact bied weet ik niet. Daar zal vast iemand anders antwoord op kunnen geven.

MikroTik bied zover mij bekend geen fancy overzichten van je netwerk, gewoon een simpele tabel met je clients of routes. MikroTik bied buiten eenvoudiger beheer geen specifieke extra functies in de software als je enkel hun producten gebruikt. Mijn beperkte ervaring met Ubiquiti (switches en AP) geeft mij wel het gevoel dat dit merk veel aan vendor lock-in doet. Als je dit hebt dan .. heb je ook dit al heb je de cloud key al? Als je alles hebt zal er vast en zeker een mooie synergie tussen de producten zijn.

Naar mijn ervaring kan je het verschil tussen deze twee merken zien als Linux (MikroTik) vs Apple (Ubiquiti). Ik raad je aan om wat YouTube video's te kijken over het beheer van deze twee producten. Ik zeg niet dat de één beter is dan de ander maar het zijn echt verschillende producten met een verschillende doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
ndonkersloot schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:49:
[...]

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar wat ubiquiti daar exact bied weet ik niet. Daar zal vast iemand anders antwoord op kunnen geven.

MikroTik bied zover mij bekend geen fancy overzichten van je netwerk, gewoon een simpele tabel met je clients of routes. MikroTik bied buiten eenvoudiger beheer geen specifieke extra functies in de software als je enkel hun producten gebruikt. Mijn beperkte ervaring met Ubiquiti (switches en AP) geeft mij wel het gevoel dat dit merk veel aan vendor lock-in doet. Als je dit hebt dan .. heb je ook dit al heb je de cloud key al? Als je alles hebt zal er vast en zeker een mooie synergie tussen de producten zijn.

Naar mijn ervaring kan je het verschil tussen deze twee merken zien als Linux (MikroTik) vs Apple (Ubiquiti). Ik raad je aan om wat YouTube video's te kijken over het beheer van deze twee producten. Ik zeg niet dat de één beter is dan de ander maar het zijn echt verschillende producten met een verschillende doelgroep.
YT video's kijken is wel een idee :) Ik zou het geen vendor lock-in willen noemen; je kunt prima switches of andere apparatuur van een ander merk gebruiken. Die hebben alleen geen api voor de controller om tegenaan te praten dus zal de integratie allicht, zeker bij gebrek aan een algemeen geaccepteerde standaard, minder zijn.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-07 20:37
Wat betreft Mikrotik en dynamische topologie: https://mikrotik.com/thedude
Pagina: 1