Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
Gisteren is tijdens graafwerkzaamheden de coax buitenkabel beschadigt geraakt, van de koppeling is de “kraag” afgeknapt. Nou kan Ziggo pas as donderdag de boel komen fixen. Ik wil eigenlijk proberen morgen/overmorgen de boel zelf te fixen omdat het thuiswerken wel aardig klote is op 4g.

Nou heb ik al uitgezocht wat ik moet gebruiken om een goede reparatie te doen:
http://www.digitennewinke...99-coax-12-en-coax-9.html
Hieromheen wil ik een gietmof doen voor een goede waterdichte verbinding.
Ik heb een 10/15cm overlengte ter hoogte van waar de oorspronkelijke verbinding ook zat.

Heb ik nog verdere tools nodig naast een striptool? Zoja welke? Van de meeste connectoren kom ik allerlei werkwijzes tegen maar net niet van deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrW5GeekuGIsG_vpWrRZxTE4GIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3hUogDlsNeFgG2ia9j7z7iD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ws7I9VmAS7XWl54Qv9_Mdn7pt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbWPfRPZWMzmobpSjsbvufoE.jpg?f=fotoalbum_large

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Beste antwoord (via Appie Heijn op 23-11-2020 13:57)

• Notna
  • Laatst online: 23:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb bij mijn vorige huis de groene kabel / het AOP verplaatst van de woonkamer naar de meterkast. Kwam ik een meter of 2 kabel te kort om een AOP te plaatsen.

Toendertijd Hirschmann KOKA799 kabel gekocht (die heeft inmiddels een opvolger), 2 F-connectoren en zo een verbindstuk als je zelf al aangaf. Ingetaped met isolerende tape tegen condenseren en lostrillen van de verbinding (kans is nihil) en in een IP68 kabeldoos met wartels gedaan. Perfect signaal, fractie van de kosten.

Het is pas een probleem als je het signaal niet goed krijgt of als er problemen komen en er een monteur langskomt en het aantoonbaar komt door jouw oplossing.

Die groene kabel die je laat zien is alleen een stuk dikker door de mantel. Kwestie van de mantel dunner maken zodat de connector erop past :)

Als je het alsnog door Ziggo wilt laten doen; kabeldoos achterwege laten en gewoon goed intapen tijdelijk. Desnoods dat stuk even ooen laten en er wat overheen zetten tegen directe regenval.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 22-11-2020 22:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jou kabel of hun kabel?

Zelf gesloopt of een bedrijf hem laten slopen 🤔😀

Als het hun kabel is, dan zullen ze niet zo blij zijn met een gietmof
of zelf gekloot aan hun kabel.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 13:37
Lekker door Ziggo laten doen, alles voor (of achter, ligt er aan hoe je kijkt) het AOP is niet van jou maar van Ziggo. Je wil niet dat er door jouw geknutsel storing in de straat ontstaat.

Ziggo kan zo ook geen garantie/support op een werkende verbinding geven. Als ze gaan meten en er zo achter komen dat jij voor een verstoring hebt gezorgd zou ik niet verbaasd zijn als je een factuurtje krijgt, nu kost het je waarschijnlijk niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das ziggo kabel en als je daar zelf iets omheen giet, hebben ze potentieel nog meer werk en jij nog meer kosten. Je hebt een workaround, dan maar even iets minder werken en geen video aan bij een confcall.
Als je vodafone hebt heb je als het goed is een 50GB bundel van ze gekregen. Gebruik die gewoon en ga niet aan anderrmans kabel zitten prutsen. Als jij hen meerwerk bezirgt gaat zelfs je WA verzekering je niet helpen.

Ja das even vervelend. Dr zijn wel meer dingen vervelend nu, bijvoorbeeld niet naar de zaak kunnen. Shit happens, gewoon ff mee dealen en weer verder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hun kabel, indirect veroorzaakt door mijn aannemer. Advies om ziggo het te laten opknappen snap ik, ik heb al overleg met ziggo gevoerd en de medewerker snapte dat ik zelf een poging wilde ondernemen met een dergelijke wachttijd. Over de prijs kon hij ook niets zeggen, dat gaat op basis van nacalculatie.

Ik repareer hem met dezelfde materialen zoals de ziggo monteur ook gebruikt, en gebruikt heeft zoals jullie op de foto zien. Ik ga hem eerst opnieuw koppelen, dan een paar dagen proefdraaien. Daarnaast kan ik de waarden uitlezen in het modem, dan weet ik of het goed gelukt is.

Overigens ben ik wel erg bang voor de rekening, de kabel 5 meter verplaatsen koste 544 euro. Verhalen op de aannemer kan niet.

@The Eagle dat ingieten laat ik dan maar achterwege, er zat nu een stuk kit omheen met daaromheen tape.
En idd, er zijn ergere dingen, probleem is meer dat de NAS en wat andere services niet extern bereikbaar zijn. Niet wereld bedreigend(dan had ik het zelf wel anders opgezet) maar op z’n minst hinderlijk en elke dag eerder gefixt is meegenomen. Databundel is aangeboden maar ik heb nog 180gb deze maand over dus dat was niet nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door Appie Heijn op 22-11-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Why not..heeft de aannemer een "ik ben niet aansprakelijk voor kabels in de grond die ik misschien doorhak". Of heeft de aannemer je vooraf gewaarschuwd dat de kabel er misschien aan zou gaan ?
Was het een zwart klusje zonder garantie?
Zo veel vragen....

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik heb bij mijn vorige huis de groene kabel / het AOP verplaatst van de woonkamer naar de meterkast. Kwam ik een meter of 2 kabel te kort om een AOP te plaatsen.

Toendertijd Hirschmann KOKA799 kabel gekocht (die heeft inmiddels een opvolger), 2 F-connectoren en zo een verbindstuk als je zelf al aangaf. Ingetaped met isolerende tape tegen condenseren en lostrillen van de verbinding (kans is nihil) en in een IP68 kabeldoos met wartels gedaan. Perfect signaal, fractie van de kosten.

Het is pas een probleem als je het signaal niet goed krijgt of als er problemen komen en er een monteur langskomt en het aantoonbaar komt door jouw oplossing.

Die groene kabel die je laat zien is alleen een stuk dikker door de mantel. Kwestie van de mantel dunner maken zodat de connector erop past :)

Als je het alsnog door Ziggo wilt laten doen; kabeldoos achterwege laten en gewoon goed intapen tijdelijk. Desnoods dat stuk even ooen laten en er wat overheen zetten tegen directe regenval.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 22-11-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Appie Heijn Op welke 'diepte' ligt die kabel in JOUW tuin en waar komt 'ie je woning binnen? Een AOP wat vroeger ooit gemonteerd is voldoet meestal niet aan de normen van dat wat er volgens 'KLIC' wetgeving aanwezig mág zijn.

Ik weet bijvoorbeeld dat de 'Groene Ziggo Kabel' hier bij me thuis op ámper 10 Centimeter onder 't maaiveld ligt en dat ik op bepaalde plekken in m'n eigen voortuin niet zomaar een spade de grond in moet steken als ik 's-avonds ook nog TV wil kunnen gaan kijken..... Maar da's spul wat ín de jaren '80 ooit aangelegd is door de lokale kabelmaatschappij en het voldoet dan ook aan geen enkele wet / regelgeving.

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 22-11-2020 23:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Notna schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:30:
Stel er komt ingress op de retourband uit jouw lasje (en dat is nogal aannemelijk omdat je niet weet hoe een las gemonteerd moet worden) of reflecties van het signaal terug de eindversterker in is het zo gevonden via een TDR meting dat het uit jouw tuin komt. Je kan hem tijdelijk even aan elkaar binden, het modem zal waarschijnlijk wel online komen. Daarna gewoon Ziggo laten komen voor een knap PPC lasje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jim423 schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:15:
[...]

Stel er komt ingress op de retourband uit jouw lasje (en dat is nogal aannemelijk omdat je niet weet hoe een las gemonteerd moet worden) of reflecties van het signaal terug de eindversterker in is het zo gevonden via een TDR meting dat het uit jouw tuin komt. Je kan hem tijdelijk even aan elkaar binden, het modem zal waarschijnlijk wel online komen. Daarna gewoon Ziggo laten komen voor een knap PPC lasje.
Hebben ze meteen een goede reden om die nieuwe kabel nétjes op diepte te gaan leggen én correct te registreren in de systemen >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Notna, ok dan zou ik alleen even een coax krimptang moeten lenen/kopen voor een tijdelijke verbinding.
@jack zomer zoveel vragen... zwart klusje idd
@Will_M bij mij ligt ie op circa 20cm diep. Ik wist ook wel waar hij lag. Alleen is er door de nattigheid en stukje grond weggezakt, hier ging de kabel mee, zeer waarschijnlijk is de koppeling al eerder beschadigt echter is hij nu door de beweging losgekomen.
@Will_M van mij mogen ze een goede las aanbrengen en terug te grond in, signaal is zeer goed normaal gesproken.

Maar voor de time being, Kan ik zo'n f connector er gewoon opknijpen na het afstrippen of moeten er nog meer handelingen verricht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Appie Heijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:03:
@Notna, ok dan zou ik alleen even een coax krimptang moeten lenen/kopen voor een tijdelijke verbinding.
@jack zomer zoveel vragen... zwart klusje idd
@Will_M bij mij ligt ie op circa 20cm diep. Ik wist ook wel waar hij lag. Alleen is er door de nattigheid en stukje grond weggezakt, hier ging de kabel mee, zeer waarschijnlijk is de koppeling al eerder beschadigt echter is hij nu door de beweging losgekomen.
@Will_M van mij mogen ze een goede las aanbrengen en terug te grond in, signaal is zeer goed normaal gesproken.

Maar voor de time being, Kan ik zo'n f connector er gewoon opknijpen na het afstrippen of moeten er nog meer handelingen verricht worden?
Je hebt 'twist-on' versies die zich in de mantel vastdraaien

https://www.allekabels.nl/antenne/f-connectors.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzdxGsQTHSl3-PzfTi2rdL3SbG8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgh1rb6DFmfACPubClqgiQE4.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYmCKVbsyPJWdgZlvDzqRZbLcKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H9cti3kXSMd5FwRoJ4zluKGv.jpg?f=user_large

De mcgyver manier maar gedaan, afgebroken stuk eraf geknipt, even stukje gestript en de draad in het verbindingsstuk gedrukt (zonder connector). Alle 4G en UFO instraling ten spijt >:) , de verbinding is als vanouds, snel en stabiel. Mag Ziggo het a.s. donderdag even op een nette en duurzame manier oplossen. :)

Thanks voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Die kabel is al eerder beschadigd geweest zo te zien aan de corrosie. Dat is niet van gisteren :)
Beste kans dat er een aardig stuk vervangen moet worden al dan niet volledig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Jim423 1 ding scheelt dat heb ik/we dan niet gedaan.
Den gecorrodeerde las is waarschijnlijk al heel zwak geweest, hij is ook puur door verschuiving gesneuveld niet door direct aanraken. De koperkern is ook lichtelijk groen uitgeslagen..

Naja het belangrijkste is dat de verbinding het weer doet en stabiel is, en dat zelfs op hogere snelheden dan het abonnement wat ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Appie Heijn
Vandaag is de ziggo monteur geweest, nieuwe las ertussen, en het kan weer jaren mee. Hij heeft ook nog even een nieuwe endpoint geïnstalleerd. Dan hoeft dat later niet nog eens.
Totaalbedrag 50 euri :)

Pagina: 1