Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finnnicolai
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-11-2021
In Mei heb ik een pc gekocht met een RTX 2070 super kaart. Aangezien ik nu op een 5 jaar oude BenQ 1080p 60hz monitor speel, is het tijd voor een upgrade.

Ik zoek een?
27 inch monitor met een resolutie van 1440p, 1ms en een refreshrate van 144hz. Ik heb daarmee niet perse wensen voor een bepaald paneel. G sync compatible zou natuurlijk fijn zijn, mits het in het budget past. Weet te weinig van freesync in combi met NVIDIA kaarten. Van HDR weet ik echt te weinig van.
Wat is je budget?
max 3 a 400 euro. (als het hoger dient te zijn voor deze videokaart, hoor ik het graag.)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de volgende modellen op het oog:
Gigabyte G27Q (Tweakers zegt G-Sync compatible, verkopers niet. Weet iemand of die G Sync compatible is?)
Link want onvindbaar elders: https://gamepc.nl/game-ac...ider-144hz-qhd-pro-gaming
MSI Optix MAG272QP - LED-Monitor
LG UltraGear 27GL83A-B Zwart

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In een systeem met de volgende specificaties:
AMD Ryzen 5 3600
RTX 2070 SUPER (Gigabyte)
B450 Gaming plus max
Corsair vengeance LPX 2x8gb ram 3000mhz
Seasonic core gold 650W voeding
Crucial P1 1TB m2 SSD
Sharkoon pure steel RGB wit

De monitor word bijna alleen gebruikt voor gaming en misschien soms wat video bewerking, Indesign of photoshop.

[ Voor 1% gewijzigd door Finnnicolai op 22-11-2020 20:26 . Reden: Spelfouten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-11-2020
Hallo, ik kwam op bol zonet een scherm tegen die ongeveer precies heeft wat jij had opgenoemt voor een zeer goeie prijs https://www.bol.com/nl/p/...g-oc-8g/9200000121753517/

[ Voor 44% gewijzigd door br00ky op 23-11-2020 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
De pricewatch: MSI Optix G27CQ4 Zwart is een goede monitor voor weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:12
Dat scherm heeft wel een VA paneel wat bekend staat om Ghosting. Hoe erg het zal zijn durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat hij dan beter of een IPS paneel kan nemen of dat hij een TN paneel neemt.

Maar dat is afhankelijk van de games die de TS speelt.

Gezien zijn Budget denk ik dat de pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart een top monitor zal zijn voor hem.

27"
144Hz
IPS paneel
QHD resolutie.
En dat voor 309 euro!

Hij is niet volledig G-sync compatibel: https://www.nvidia.com/en...ts/g-sync-monitors/specs/

Maar de FreeSync zou moeten werken, ondanks dat die niet officieel geregistreerd staat.

edit: Overclockers.net beweerd dat hij G-sync Ready zou zijn: https://www.overclockers....reen-gamin-mo-009-gi.html

En PCGamer heeft het zelfs G-sync werkend gekregen beweren ze: https://www.pcgamer.com/gigabyte-g27q-gaming-monitor-review/

[ Voor 25% gewijzigd door Wylana op 23-11-2020 10:29 . Reden: G-sync ready bron toegevoegd. ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Wylana schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:19:
[...]
Dat scherm heeft wel een VA paneel wat bekend staat om Ghosting. Hoe erg het zal zijn durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat hij dan beter of een IPS paneel kan nemen of dat hij een TN paneel neemt.

Maar dat is afhankelijk van de games die de TS speelt.
VA heeft hoog contrast en IPS heeft weer last van backlight bleeding. Qua kleuren is IPS het beste, TN het slechtste en VA er tussen in. Voor games met veel fps is een VA een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:12
Djarune schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:56:
[...]

VA heeft hoog contrast en IPS heeft weer last van backlight bleeding. Qua kleuren is IPS het beste, TN het slechtste en VA er tussen in.
Djarune schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:56:
[...]
Voor games met veel fps is een VA een prima keuze.
Ik ben het wederom niet mee eens. Als je reviews leest van gebruiker, dan lees je geregeld dat ze ghosting hebben op VA schermen. Ik zou dus zeker voor gamen geen VA paneel nemen.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver
pricewatch: Samsung C27JG56QQU Zwart
pricewatch: Samsung LC32JG50QQU Zwart

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Wylana schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:01:
[...]

[...]

Ik ben het wederom niet mee eens. Als je reviews leest van gebruiker, dan lees je geregeld dat ze ghosting hebben op VA schermen. Ik zou dus zeker voor gamen geen VA paneel nemen.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Samsung LC27JG50QQU Zilver
pricewatch: Samsung C27JG56QQU Zwart
pricewatch: Samsung LC32JG50QQU Zwart
Nu laat je Samsung 144Hz schermen zien, terwijl deze MSI 165Hz is en bekend staat om de goede "uniformity".

Zie YouTube: Surprisingly Good! - MSI Optix MAG272CQR Monitor Review (27", 1440p,...

De MSI Optix schermen hebben sowieso minder last van ghosting. Zie bijvoorbeeld: pricewatch: MSI Optix MAG271C (met omdoos, DisplayPort en HDMI-kabel) Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:03
De MAG272QR komt niet overal geweldig uit de reviews.

YouTube: MSI MAG272CQR Review, The $400 1440p 165Hz VA Gaming Option

Daarnaast is het ook echt een andere monitor dan de eerdere gelinkte G27CQ4, alleen al volgens MSI heeft deze mindere max helderheid en 8-bit ipv 10-bit (8-bit + FRC). Zou dus goed kunnen dat het om een ander panel gaat met andere kwaliteiten.

Ben zelf op zoek naar een vergelijkbaar scherm, maar het is een beetje door de bomen het bos niet meer zien. Over het algemeen lijken mensen (en reviews) wel vrij positief over de LG IPS schermen (met name de GL850 maar ook de GL83A-B).

De G27Q is dan wel weer een hele aardige prijs maar daar weet ik niet zo veel van af.

Misschien is het een optie om redelijk snel voor de Gigabyte te gaan en als het niks is terug sturen en wat anders bestellen terwijl je nog gebruik kan maken van allerlei Black Friday onzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
WinterEFG schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:35:
[...]
De G27Q is dan wel weer een hele aardige prijs maar daar weet ik niet zo veel van af.

Misschien is het een optie om redelijk snel voor de Gigabyte te gaan en als het niks is terug sturen en wat anders bestellen terwijl je nog gebruik kan maken van allerlei Black Friday onzin?
De prijs van de Gigabyte is inderdaad wel goed. Er zit een AU Optronics AHVA (M270DAN02) paneel in. Andere monitoren met hetzelfde paneel zijn een stuk duurder. Echter backlight bleeding en IPS glow is een bekend probleem / gebruikerservaring met dit paneel. Zie bijvoorbeeld de reviews bij pricewatch: Asus ROG Swift PG279Q Zwart

Misschien de gok wagen en anders ruilen voor een goede VA of een duurdere IPS zoals de genoemde pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
Pagina: 1