Hulp nodig bij keuze webcam

Pagina: 1
Acties:

• Tomcat76
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:24
Ik ben reeds enkele maanden op zoek naar een webcam maar ik "verdrink" in de eigenschappen die voor mij grotendeels irrelevant zijn. De laatste keer dat ik echt met een webcam heb gewerkt was zo'n 20 jaar geleden.

Deze week heb ik een bestelde webcam (79 euro) ontvangen, maar die heb ik meteen moeten terugsturen. Het toestel bleef onophoudelijk autofocussen, of ik nu verder of dichterbij zat, met zowel sterke als met zwakke belichting, en met zowel "gelig" als wit licht. Daarenboven waren de kleuren alleen acceptabel bij zwakke belichting (raar maar waar). Het "gele" licht is afkomstig van een halogeenlamp die ik meestal gebruik op ongeveer halve kracht. In het plafond heb ik acht G9 steeklampen verdeeld over twee armaturen, maar dat licht gebruik ik zelden (mijn zicht is er minder goed mee).

Wat is voor mij belangrijk?

1) Audio en video moeten te allen tijde synchroon zijn. De artikels en YouTube filmpjes die ik hierover bekeken heb spreken enkel van asynchrone opnames maar ik ben eerder geïnteresseerd in Skypen en live conferencing. Ik vind het gewoon onprofessioneel als de timing niet klopt. Ik ben er nog niet uit of ik de micro('s) van de webcam zal gebruiken of die van de bestelde headset (Sennheiser G4ME One).

2) Geen "agressieve" autofocus. Focus, zoom, aperture en exposure bij voorkeur ook manueel in te stellen in software die deze settings ook onthoudt.

3) Moet stevig bovenop monitor geplaatst kunnen worden. De monitor in kwestie staat op ooghoogte dus zal de webcam naar beneden moeten kunnen kantelen; de webcam mag het beeld van de monitor niet overlappen (bezel is 1,5cm breed).

4) Moet naast 30fps ook 25fps aankunnen.

5) USB kabel, bij voorkeur 2m of langer (minimaal 1,5m).

Ik zoek een?
Zie boven

Wat is je budget?
Om en bij de 150 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
MB: Asus X99-E (USB 2.0, USB3 5Gbps Type A, USB3 10Gbps Type C)
CPU: Core i7-6850K (6c 12t)
RAM: 16GB DDR4 (4x4GB)
GPU: Palit GTX 1050 Ti KalmX 4GB
SND: Creative Sound BlasterX AE-5 (nog te bestellen)
Locatie: thuis; grote ruimte met weinig lichtinval; werk vooral 's namiddags en 's nachts

Bedankt voor jullie tips! :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jammer dat je niet even aangeeft welke camera je nu hebt (en dus terug gaat sturen). Ik heb hier een, inmiddels ±10 jaar oude, Microsoft Lifecam Cinema in gebruik en heb van de effecten welke jij benoemd geen last. Ding werkt op 720P / 30fps MAX maar kan ook op 25fps werken. Als je persé 1080P wilt dan kom je aan de Lifecam Studio welke bijna 50% duurder is.

Ding staat rete-stabiel op een U2419H Dell scherm. Dunnere 'bezels' ga je amper vinden op 'normale' monitoren :+

De lengte van de aangegoten USB-kabel: Die hoeft niet langer te zijn dan de lengte welke je nodig hebt om aan de USB-A aansluitingen van de monitor te kunnen komen. De meeste monitoren hebben tegenwoordig een ingebouwde USB-HUB waarvan de moderne varianten zelfs USB 3.0 / 3.1 snelheden ondersteunen.

[ Voor 46% gewijzigd door Will_M op 22-11-2020 17:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Tomcat76
De webcam heb ik vrijdag teruggestuurd. Het was een Sandberg USB Webcam Pro.

De Lifecam Cinema en Studio had ik ook op het oog maar kon er geen drivers voor vinden. Ik zal het nog eens proberen. 720p is voor mij voldoende. Kan je daar (via software) manueel de focus, zoom, aperture en exposure instellen?

Vergeten te vermelden: mijn monitor is een Samsung S24E650DW 24" PLS (1920x1200), enkele maanden geleden gekocht.

Kabellengte... 1,5m lukt maar is redelijk strak. Vandaar mijn voorkeur voor 2m. Ik gebruik liever geen hub of verlengkabel, maar ik heb wel een USB 2.0 hub in de voet van mijn monitor. Als het niet anders kan zal ik dat gebruiken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hmmm.... "Sandberg" :o

Ik denk dat ze die naam niet echt geheel onbewust gekozen hebben. Als je een (écht professioneel en goed!!) videoconferencing systeem wilt aanschaffen dan kwam je 'vroeger' altijd al, en nú nog steeds, bij Tandberg spullen uit :P

Scheelt maar één letter in 't alfabet, en waarschijnlijk ook maar één plaats van de comma in 't bedrag voor een simpele camera ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 22-11-2020 20:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Tomcat76
Ik heb de Lifecam Cinema vandaag ontvangen, maar ik krijg hem niet aan de praat. Windows installeert de drivers en het wordt correct weergegeven in Device Manager, maar noch de Lifecam software noch OBS kunnen de camera detecteren. De firmware updater kan de camera ook niet vinden. Ik heb alle USB poorten geprobeerd, gecontroleerd of de microfoon niet is uitgeschakeld (hoewel ik die setting niet had veranderd), software opnieuw geïnstalleerd, maar niks hielp. Die gaat terug... helaas. Toch bedankt voor de tip.