Meerdere routers met 1 SSID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanYasin
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09 09:36
Beste allen,

Hopelijk kan iemand me uit de 'brand' helpen met mijn vraag.. :)

Ikzelf heb er redelijk verstand van, maar niet genoeg, vandaar mijn topic. Ik vroeg me namelijk af of het zonder een WiFi6 router mogelijk is om meerdere routers met elkaar te verbinden, waardoor je thuis (over 3 verdiepingen) één SSID hebt in plaats van op elk verdieping een ander SSID.

Nu weet ik dat dit wel gemakkelijk kan met een WiFi 6 router en heb ik hier ook ervaring mee. Voor een huis van een familielid heb ik over drie verdiepingen enkele maanden terug de nieuwe Xiaomi router AX5 geïnstalleerd en dat werkt perfect. Geen netwerkovergang over verschillende verdiepingen.

Thuis heb ik beneden een standaard Tele2 modem en op de 1e verdieping een Xiaomi Router 4a. Nu vraag ik me af of er een mogelijkheid is om met een tweede (dezelfde) Xiaomi router, dat beide netwerken op één SSID staan, zodat ik niet op elk verdieping moet switchen van netwerk. Of heb ik hier echt een WiFi6 router voor nodig? (Zoals de Xiaomi AX5 die ik ooit heb geïnstalleerd)

Over de simpele Xiaomi Router 4a ben ikzelf erg tevreden over, je kan de 2,4&5ghz ook combineren waardoor je daar ook niet weer twee netwerken in hebt.

Ik sta open voor aanbevelingen en tips!

Bij voorbaat dank. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Precies in het forumdeel waar je deze nieuwe post gemaakt hebt staat ook een 'sticky' topic wat je waarschijnlijk nog niet gelezen hebt?

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Je SSID's kunnen gewoon hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Met meerdere router kan dat niet.
Wel kun je zoals als geschreven door @Will_M router als AP inzetten, maar dan zijn het uiteraard geen routers meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

ImmortalSoul schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:30:
Je SSID's kunnen gewoon hetzelfde zijn.
En om het te laten werken dient ook alle security settings identiek te zijn! Oftewel, het wachtwoord maar ook de encrytpie (idealiter WPA2/AES).

En wat @Ben(V) zegt is hiervoor voorwaardelijk, je moet hiervoor in hetzelfde (Layer 2 uit mijn hoofd) netwerk zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door lier op 22-11-2020 16:56 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lier schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:54:
[...]

En om het te laten werken dient ook alle security settings identiek te zijn! Oftewel, het wachtwoord maar ook de encrytpie (idealiter WPA2/AES).

En wat @Ben(V) zegt is hiervoor voorwaardelijk, je moet hiervoor in hetzelfde (Layer 2 uit mijn hoofd) netwerk zitten.
Security (WPA / 802.1x) zit al op laag 4 en leeft bóven de IP (L3) laag. L2 is zuiver en alleen een laag waarop switchpoorten (én VLAN's) leven, routers zijn altijd L3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanYasin
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09 09:36
Dank allen voor jullie reacties.

Maakt het dan geen verschil tussen mijn eigen routers die ik allen dezelfde naam (en instellingen) zet of een router neem met WiFi 6, die als specialiteit heeft om met meerdere routers 1 SSID te creëren? Zo nee, waarom wordt dit dan als slogan gebruikt voor een WiFi 6 router? Dat je maar 1 SSID hebt thuis.

Dit was de voornaamste reden voor mij om de Xiaomi AX5 aan te schaffen, zodat ik op meerdere verdiepingen 1 netwerk heb. Zo adverteert KPN, als ik me niet vergis, ook met de nieuwe versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01
Je moet het beestje wel de juiste naam geven. Of je nu een router in zet als Access Point (AP) door een kabel in de LAN poort te steken vanuit je echte router (en dus niet in de WAN poort!), of dat je een echte AP in zet om je doel te bereiken.
Ik heb hier jarenlang een router (Linksys W320N geloof ik) gehad met een tweede ingesteld als AP. Beide met dezelfde SSID.
Nu op dit moment heb ik alles omgegooid naar Unifi met 2 AP's en uiteraard zelfde SSID.
Het is daarmee zelfs mogelijk om zowel 2,4Ghz en 5Ghz op 1 SSID te zetten, maar merkte dat een laptop die alleen 2.4Ghz snapt dit niet prettig vond. Dus nu maar gesplitst.

De versterkers waar mee geschermd wordt, vangen het Wifi signaal op en verstereken dat. Let op, als je dus een slecht signaal hebt, zal dat dus versterkt worden.
Als je kabels kunt trekken naar je AP's, dat altijd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Misschien moet je toch eens inlezen wat een router is en doet en wat een accessloint is en doet, want wat jij wil kan niet met routers.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

SultanYasin schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:43:
Dank allen voor jullie reacties.

Maakt het dan geen verschil tussen mijn eigen routers die ik allen dezelfde naam (en instellingen) zet of een router neem met WiFi 6, die als specialiteit heeft om met meerdere routers 1 SSID te creëren? Zo nee, waarom wordt dit dan als slogan gebruikt voor een WiFi 6 router? Dat je maar 1 SSID hebt thuis.

Dit was de voornaamste reden voor mij om de Xiaomi AX5 aan te schaffen, zodat ik op meerdere verdiepingen 1 netwerk heb. Zo adverteert KPN, als ik me niet vergis, ook met de nieuwe versterkers.
Marketing...

En WiFi6 is met name interessant voor high-density ogmevingen, oftewel waar heel veel draadloze devices zijn.

Overigens zou ik 1 SSID voor thuis een hel vinden, lang leve het gastennetwerk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@lier Waar schaal jij 802.11 AC Wave-2 onder?

WiFi-6 is met de 802.11 AX standaard momenteel eigenlijk alleen maar een 'leuke' term en zolang de meeste L2 switches nog maar 1GBps UTP poorten hebben heb je er zelfs op je eigen LAN nog niet zo heel veel aan. WPA3 kan als authenticatie laag ook op WiFi-5 al toegepast worden dus ook daarvoor hoef je de overstap naar WiFi-6 (nóg) niet te maken.

Pagina: 1