ICS (Internet Connection Sharing) naar Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil met SSH inloggen op een Raspberry Pi via een Ethernetkabeltje naar mijn computer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • De Raspberry Pi draait Ubuntu 20.04 server (headless),
    als ik hem met een kabeltje verbind met mijn router, dan kan ik er op inloggen vanaf mijn computer.
  • Op mijn computer draait Ubuntu 18.04 deskop,
    deze is met de router verbonden via WiFi.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
met behulp van nm-connection-editor heb ik de ethernetpoort van mijn computer op "Shared to other computers" gezet, voor een shared verbinding (ICS). Met cat /var/lib/misc/dnsmasq.leases kan ik zien dat de Raspberry een IPv4-adres krijgt dat eindigt op .253 (en welk adres dit precies is, is afhankelijk van het adres dat ik instel voor de poort op mijn computer)

Het inloggen werkt niet en nmap 10.42.0.253 -p- geeft aan dat de Raspberry Pi wel verbinding heeft, maar dat alle poorten dicht staan.

Hoe kan ik dit oplossen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 22-11-2020 19:13)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je Ubuntu voor je Pi of plain Raspbian? Voor dat laatste stel je een vast adres in op de Debian manier: via /etc/network/interfaces. Voor Ubuntu doe je dat op de Ubuntu manier via netplan.

Wat weerhoud je trouwens van een scherm aan de Pi hangen en het gewoon direct op de console allemaal in stellen? Kan je ook gelijk zorgen dat SSH ook echt werkt en niet gaan gokken of het wel of niet doet.

@hcQd, waar in dit hele verhaal kom WIndows in het plaatje voor? Ik noemde het alleen als de term die gebruikt wordt. Er is geen WIndows hier aanwezig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Heeft de computer een IP-adres, op de bedrade aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ja, die heeft daar 10.42.0.1 momenteel.

Als ik nmap 10.42.0.* draai, dan zie ik mijn computer op 10.42.0.1 en de Raspberry Pi op 10.42.0.253.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
Even heel basic gedacht... SSH wel aangezet en geconfigureerd op de Pi?

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
fazerfreak schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:03:
Even heel basic gedacht... SSH wel aangezet en geconfigureerd op de Pi?
Dat is wat ik bedoelde met:
"als ik hem met een kabeltje verbind met mijn router, dan kan ik er op inloggen vanaf mijn computer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
En heeft ie dan tegelijkertijd ook een IP-adres op de Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Nee, ook dan is de Raspberri Pi niet te benaderen via WiFi, maar alleen via het adres dat hij dan van de router op de bedrade poort krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:31

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je vraag begon als
Ik wil met SSH inloggen op een Raspberry Pi via een Ethernetkabeltje naar mijn computer.
en nu kom je met
Nee, ook dan is de Raspberri Pi niet te benaderen via WiFi, maar alleen via het adres dat hij dan van de router op de bedrade poort krijgt.
Wil je de Pi nu via een draad of via Wifi benaderen?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
aawe mwan schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:34:
Dat vroeg ik niet.
Heeft je computer 1 of 2 IP-adressen, gelijktijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
thunder7 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:45:
Je vraag begon als
Wat ik bedoel is een kabeltje rechtstreeks tussen de Gigabit aansluiting van de Raspberry en de Gigabit aansluiting van de computer.
en nu kom je met
Wil je de Pi nu via een draad of via Wifi benaderen?
Dat was antwoord op de vraag van @MSteverink of de Raspberry een adres op WiFi heeft.
Als ik in de router kijk, dan zie ik daar dat hij geen WiFi adres krijgt.
Nu niet en ook niet als hij op de router is aangesloten. WiFi werkt dus niet in de Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
MSteverink schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:51:
[...]
Dat vroeg ik niet.
Heeft je computer 1 of 2 IP-adressen, gelijktijdig?
Op wlan0 heeft mijn computer 1 IPv4 adres, 2 globale IPv6 adressen en 2 link IPv6 adressen
op eno1 heeft mijn computer 1 IPv4 adres en 1 link IPv6 adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
aawe mwan schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:51:
[...]

Wat ik bedoel is een kabeltje rechtstreeks tussen de Gigabit aansluiting van de Raspberry en de Gigabit aansluiting van de computer.

[...]

Dat was antwoord op de vraag van @MSteverink of de Raspberry een adres op WiFi heeft.
Als ik in de router kijk, dan zie ik daar dat hij geen WiFi adres krijgt.
Nu niet en ook niet als hij op de router is aangesloten. WiFi werkt dus niet in de Raspberry.
Nee. Ik vroeg of je computer een IP-adres op de Wifi heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hele setup is best vaag omschreven. Als je namelijk met een kabel tussen je computer en Pi wilt werken, knal je op beide een vast adres (bij voorkeur buiten je huidige netwerk reeks) en ben je klaar. Je zit dus veel en veel te moeilijk te doen.

In de titel van dit topic staat dat je met internet connection sharing wilt werken. Dat is een Windows term. Maar als je je Pi met het internet wilt laten verbinden via je computer (waarom dan, als je de Pi net zo makkelijk aan je router kan hangen), dan vind je al 1000'en howto's op het internet die je uitleggen hoe je dat met iptables en sysctl ipv4.forwardall doet.

Al met al is je vraag voor mij onduidelijk en de oplossing eenvoudig te Googlen. Wat wil je nou precies en wat heb je al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:11:
Je hele setup is best vaag omschreven. Als je namelijk met een kabel tussen je computer en Pi wilt werken, knal je op beide een vast adres (bij voorkeur buiten je huidige netwerk reeks) en ben je klaar. Je zit dus veel en veel te moeilijk te doen.
Wat de bedoeling is, is dat ik via SSH in de Pi kan.
Om dat te bereiken, wil ik hem via een Gigabit kabeltje aansluiten op mijn computer.
Waarom het zo ingewikkeld moet: als ik de Pi rechstreeks met mijn computer kan verbinden, dan ligt de Pi fysiek op mijn bureau. Als ik de Pi de omweg via de router laat maken, dan ligt de Pi in de meterkast.
Dat is het verschil.

Ik heb de tutorial van Ubuntu ( https://help.ubuntu.com/community/Internet/ConnectionSharing ) gevolgd, daar heb ik deze term vandaan. Maar zoals het daar staat werkt het dus niet.

Ik ben het met je eens dat het logisch is om een vast IPv4 adres te proberen, want zo gebruik ik het op een andere computer met Ubuntu 16.04 wel. Maar in dat geval is de vraag dus: hoe stel je een vast IPv4 adres in op een Ubuntu 20.04, als je op die computer niet kunt inloggen?

Echter: ik kijk nu met Wireshark naar eno1 en zie dat mijn computer en de Pi netjes via ARP packets uitwisselen dat ze 10.42.0.1 cq 10.42.0.253 zijn. (Ik zie 10.42.0.253 op de computer ook in de ARP tabel staan). Dus misschien dat het IP-adres niet het probleem is.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om de WiFi van de Pi te activeren. Dat heb ik geprobeerd volgens de installatiehandleiding, maar ook dat werkt helemaal niet (geen inlogpoging te zien in de router). Dit zou het eerste zijn dat ik zou gaan doen, als ik er op kon inloggen.

Volgens nmap zijn alle poorten op de Pi gesloten en als ik SSH probeer krijg ik dit:
ssh: connect to host 10.42.0.253 port 22: Connection refused

Het lijkt wel of er op de Pi automatisch een firewall aangezet is, die filtert op bijvoorbeeld het router netwerkadres. Ping werkt wel, maar verder geven alle poorten "connection refused".

[ Voor 12% gewijzigd door aawe mwan op 23-11-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Zit de firewall van Windows sinds in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
hcQd schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:39:
Zit de firewall van Windows sinds in de weg?
Ik heb geen Windows. Op mijn computer heb/had ik ufw als firewall, maar die had ik inderdaad uitgeschakeld.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 22-11-2020 16:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je Ubuntu voor je Pi of plain Raspbian? Voor dat laatste stel je een vast adres in op de Debian manier: via /etc/network/interfaces. Voor Ubuntu doe je dat op de Ubuntu manier via netplan.

Wat weerhoud je trouwens van een scherm aan de Pi hangen en het gewoon direct op de console allemaal in stellen? Kan je ook gelijk zorgen dat SSH ook echt werkt en niet gaan gokken of het wel of niet doet.

@hcQd, waar in dit hele verhaal kom WIndows in het plaatje voor? Ik noemde het alleen als de term die gebruikt wordt. Er is geen WIndows hier aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:41:
Heb je Ubuntu voor je Pi of plain Raspbian? [...] Voor Ubuntu doe je dat op de Ubuntu manier via netplan.
Om precies te zijn draait de Pi deze image:
ubuntu-20.04.1-preinstalled-server-arm64+raspi.img.xz
Wat weerhoud je trouwens van een scherm aan de Pi hangen en het gewoon direct op de console allemaal in stellen? Kan je ook gelijk zorgen dat [...]
Ik heb momenteel geen verloopstekkertje van micro-HDMI naar HDMI.

Je hebt me met die eerste vraag wel op een idee gebracht: ik heb de Pi nu een keer opgestart vanaf een SD-kaartje met een oudere image van Ubuntu 20.04, diezelfde Pi krijgt dan het adres 10.42.0.254 en op dat adres is hij gewoon bereikbaar! En internet doet het zelfs ook nog vanzelf, de Pi draait nu een apt update/upgrade.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 22-11-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En in alle gevallen, omdat je met een Pi te maken hebt, kan je net zo makkelijk bestanden op het file system direct bewerken vanaf je computer door de SD kaart te mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Intussen heb ik het werkend.

Ik had de Pi weer rechtstreeks op de router aangesloten, maar daar vertoonde hij hetzelfde gedrag: hij kreeg wel weer een goed IP adres, maar alle poorten bleven closed.

Ik heb daarna de harddisk van de Pi aan mijn computer gehangen en de netplan regels die ik had aangepast (om WiFi te activeren) uitgecommentarieerd. Hierna was de Pi met Ubuntu 20.04 image op de harddisk weer via bekabeld ethernet te benaderen, zowel op de router als op de Gigabit aansluiting van mijn computer.

Het lijkt of de WiFi op mijn Pi hardwarematig uitgeschakeld is,
want met ls /sys/class/net zie ik alleen eth0 en lo.

In elk geval iedereen bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

aawe mwan schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:35:
[...]

Wat de bedoeling is, is dat ik via SSH in de Pi kan.
Om dat te bereiken, wil ik hem via een Gigabit kabeltje aansluiten op mijn computer.
Waarom het zo ingewikkeld moet: als ik de Pi rechstreeks met mijn computer kan verbinden, dan ligt de Pi fysiek op mijn bureau. Als ik de Pi de omweg via de router laatt maken, dan ligt de Pi in de meterkast.
Dat is het verschil.
...
Dat kun je met een switch van een tientje oplossen. Lijkt me een stuk eenvoudiger

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1