Ps5 downloads legt netwerk plat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
Goedendag tweakers,

Ik zit met een situatie die ik niet weet op te lossen. Ik heb recent de ps5 binnen en ben dus aardig wat games aan het binnenhalen. Echt zorgt het downloaden van deze games ervoor dat m’n thuisnetwerk enorm traag wordt en soms zelfs wegvalt.

Mijn opstellen is als volgt:
- modem ziggo in bridge mode
- UniFi Gateway (usg-p3)
- Netgear gs108pe 8 Ports switch

De Cloudkey is aangesloten op de Poe van de sw. Als ik in de app kijk zie ik dat m’n cpu naar 99/100% schiet. Internet zit op 80%

Ik heb qua beveiliging alleen internet threat management aanstaan op niveau prevention system

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ps5 niet meer het netwerk traag kan maken. Aar dat gamen etc moeiteloos gaat (zonder dat andere systemen mijn ps5 dicht kan gooien)

Het betreft hier een bekabelde verbinding.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Downloaden vanaf WiFi op 5GHz aan het Ziggo modem. rest op 2.4GHz

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:38:
Downloaden vanaf WiFi op 5GHz aan het Ziggo modem. rest op 2.4GHz
Ik heb juist alles bekabeld in huis en wil dit ook zo houden. Daarnaast wil ik juist de modem van ziggo alleen als dom doorvoer gebruiken. De rest wil ik via de gateway beheren.

Bedankt voor je opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jboy1991 schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb juist alles bekabeld in huis en wil dit ook zo houden. Daarnaast wil ik juist de modem van ziggo alleen als dom doorvoer gebruiken. De rest wil ik via de gateway beheren.

Dan bekabelt direct op het Ziggo modem

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Jboy1991 schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:41:
[...]

De CPU van de USG 3p is niet krachtig genoeg om threat management met hoge snelheid vol te houden. Resultaat is dat helaas het internet soms wegvalt, niet echt iets aan te doen zonder te upgraden of de snelheid te limiteren (of threat management uit te zetten).

[ Voor 3% gewijzigd door xh3adshotx op 22-11-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Als je met de "de rest van het netwerk wordt traag" bedoelt dat de toegang naar het internet traag wordt dat ligt dat natuurlijk voor de hand.

Heeft niets met die USG te maken, die kan dat makkelijk aan, je ISP is de limiterende factor, die beperkt gewoon je maximale throughput en als je dan download zonder dat die PS5 beperken heeft dan zal die gewoon je internet verbinding dichttrekken.

Kijk of die USG een mogelijkheid heeft om een bepaalde poort te limiteren, dan houd je ruimte over voor anderen.
Of misschien kun je zoiets wel instellen op die PS5
Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld bittorent programma's mogelijkheden hebben de download snelheid te limiteren, anders wordt de internet verbinding gemonopoliseerd door die torrents.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ben(V) schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:49:
Als je met de "de rest van het netwerk wordt traag" bedoelt dat de toegang naar het internet traag wordt dat ligt dat natuurlijk voor de hand.

Heeft niets met die USG te maken, die kan dat makkelijk aan, je ISP is de limiterende factor, die beperkt gewoon je maximale throughput en als je dan download zonder dat die PS5 beperken heeft dan zal die gewoon je internet verbinding dichttrekken.

Kijk of die USG een mogelijkheid heeft om een bepaalde poort te limiteren, dan houd je ruimte over voor anderen.
Of misschien kun je zoiets wel instellen op die PS5
Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld bittorent programma's mogelijkheden hebben de download snelheid te limiteren, anders wordt de internet verbinding gemonopoliseerd door die torrents.
Helaas geen optie kunnen vinden in de USG voor een bedraad verbinding. Wel voor wifi (maar dat is niet van toepassing). Ik heb nu in de Netgear de limiet ingesteld op 120 MBit download en 12 Upload.

Getest met een speedtester op de ps5 en het werkt. Wel jammer dat ik het niet vanaf de gateway kan bepalen wat een download speed limit is per client (of vlan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Tja die USG is een beetje een overprized ding.
Mijn 15 jaar oude Draytek router kan al gewoon een limit per lanpoort instellen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 17:49
Jboy1991 schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:47:
[...]

Helaas geen optie kunnen vinden in de USG voor een bedraad verbinding. Wel voor wifi (maar dat is niet van toepassing). Ik heb nu in de Netgear de limiet ingesteld op 120 MBit download en 12 Upload.

Getest met een speedtester op de ps5 en het werkt. Wel jammer dat ik het niet vanaf de gateway kan bepalen wat een download speed limit is per client (of vlan).
Het kan wel degelijk: maak een user group met bepaalde up-download limiten.
Hang deze usergroup aan je PS5 client (waar je ook static IP ed in kunt stellen).

Job Done!

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 22-11-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
SniperGuy schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:24:
[...]

Het kan wel degelijk: maak een user group met bepaalde up-download limiten.
Hang deze usergroup aan je PS5 client (waar je ook static IP ed in kunt stellen).

Job Done!
User groeps is alleen voor wlan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 17:49
Jboy1991 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:05:
[...]

User groeps is alleen voor wlan helaas.
Vreemd je zou anders verwachten

[ Voor 27% gewijzigd door SniperGuy op 23-11-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
SniperGuy schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:17:
[...]

Vreemd je zou anders verwachten
Dat ben ik volledig met je eens. Ik was ook blij toen ik dit had ontdekt. Alleen na testen en daarna google kwam ik er achter dat je dit alleen kan gebruiken voor wlan verbindingen.

Best jammer dat zn groot product niet dit kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
link speed van de ps5 op 100mbit zetten ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 16:25

BLACKfm

o_O

Als de wifi verbinding net zo kut is op de ps5 als van de vorige generaties zou ik zeggen, laat het lekker downloaden via de Wifi, dan weet je zeker dat je nog genoeg bandbreedte overhoudt voor andere zaken...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
mash_man02 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:58:
link speed van de ps5 op 100mbit zetten ?
Waar kan ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Aannemende dat je PS5 aan de netgear hangt inloggen op je switch :

System > Management > Port Status

en daar kun je het poortje zoals ik het in de handleiding bekijk op 100Mbit zetten.

https://www.downloads.net...ManagedSwitches_UM_EN.pdf

pagina 56.

het advies is om dan 100 half te zetten omdat auto sensing dan niet meer werkt.

Aannemende dat je internet verbinding meer dan 100Mbit is heb je je zo mogelijk beschermd tegen excessieve download snelheden van je PS5.

[ Voor 15% gewijzigd door mash_man02 op 23-11-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
mash_man02 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:14:
Aannemende dat je PS5 aan de netgear hangt inloggen op je switch :

System > Management > Port Status

en daar kun je het poortje zoals ik het in de handleiding bekijk op 100Mbit zetten.

https://www.downloads.net...ManagedSwitches_UM_EN.pdf

pagina 56.

het advies is om dan 100 half te zetten omdat auto sensing dan niet meer werkt.

Aannemende dat je internet verbinding meer dan 100Mbit is heb je je zo mogelijk beschermd tegen excessieve download snelheden van je PS5.
Ah op de switch. Ja daar heb ik het inmiddels ook op ontdekt. Had gehoopt dat het op de gateway kon. Dit zodat ik alles centraal kon regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Even een update:

Het valt mij op dat mn ps5 ook met een download limiet het wifi gedeelte langzaam maakt

De ps5 hoeft maar aan te staan en ik open op mn iphone een pagina. Laad die pagina stukken langzamer dan als de ps5 uit staat.

Hoe kan dit? Of moet ik toch een unifi switch er tussen hangen ipv netgear.

Even voor de duidelijkheid:
Zo zit de unifi wifi pro aangesloten
Gateway —> manager netgear switch —> unmanged netgear sw —> poe module —> unifi pro

Inmiddels de 2e sw ontkoppeld. Lijkt nu wel correct te werken. Kan het zijn dat die 2e sw voor storing zorgt ?

[ Voor 10% gewijzigd door Jboy1991 op 12-12-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Storing ?? Dat denk ik niet, maar je deelt je bandbreedte, dus als je de poort tussen je Unmanaged en managed switch op 100Mbit zet deel je de 100Mbit met alle devices op de unamanged switch.

Dus als je PS5 dan los gaat, moet men vechten om een stukje bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:00
Je kan kijken naar smart queues(zet je aan op je wan poort). Dit zorgt ervoor dat niet 1 cliënt je hele bandwidth opeet maar dat het verdeeld wordt waar nodig.

Ben wel bang dat de usg het niet aan kan om dit voor hele hoge snelheden af re stemmen, maar hier met de dream machine werkt dat top met een series x die de volle lijn wilt hebben en thuis werken met netflix beneden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik begin nu te twijfelen of ik mijn netwerk dan wel juist heb ingericht. Het gekke blijf ik vinden dat wanneer SW 2 in gebruik is dat mijn wifi lijkt geknepen te worden wanneer de PS5 aan staat.

Let op : PS5 hoeft alleen maar aan te staan (dus is niet een game aan het downloaden). Slaap modus heb ik nergens last van. Wel heb ik op de ps5 in de SW 1 ingesteld dat dat poortje onder QoS de Rate Limiet op 128mbs (om te voorkomen dat mijn ps5 het netwerk plat legt als ik een game download).

Hier mijn netwerk diagram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgnjOCOPrH3dGlqQIXqHTevT9B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rA6mmumTjEg6VUI1vcd9TjFI.png?f=fotoalbum_large

Met speedtest haal ik met gemak 250D/25U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 20:54
Waarom die 2 netgear switches ook niet vervangen door ubiquiti? En alles centraal regelen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
SpoekGTi schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:55:
Waarom die 2 netgear switches ook niet vervangen door ubiquiti? En alles centraal regelen
Dit was inderdaad de bedoeling. Alleen deze sw werken nog prima en om ze “onnodig” te vervangen is on mijn ogen deels geldverspilling.
Pagina: 1