Algoritme: lijnenstukken op kortste manier verbinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Ik ben op zoek naar een algoritme om een aantal lijnstukken op de kortst mogelijke manier te verbinden. De lijnstukken zelf hoeven - in tegenstelling tot bijv. wegen - elkaar niet te raken: het zijn dus in theorie een verzameling losse vectoren in een 2d-vlak. Ze kunnen elkaar overigens wel raken. Bijv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74AyQTjJi5Li1v-c59OIa8QoOo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVCRRvNye8b7Hh5LzYsFTR64.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe vind ik alleen algoritmen die punten met elkaar verbinden (Wikipedia: Shortest path problem) of algoritmen voor routeplanning. Het probleem met eerstgenoemde algoritmen is dat de oplossingen niet perse over de lijnen lopen, het probleem met de tweede algoritmen is dat ze vereisen dat de lijnen elkaar raken - net als wegen dat doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even voor de beeldvorming, zou dit een oplossing kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkctjBV1xrYpTfgQmBiqjpOPIjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GUmVUVCaa76OeuC2zYNrpYsq.png?f=user_large

Of moet je een route krijgen die ook over de lijnstukken loopt oid?

.edit: en moet je ze per se verbinden met de eindpunten zoals ik hier deed, of mag je ze ook verbinden op een willekeurig punt op een lijnstuk?

Misschien helpt het als je beschrijft waarom je dit wil doen, ofwel, welk probleem je hiermee wenst op te lossen.

[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 22-11-2020 14:31 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:56
En wat is “verbinden” volgens jou? De onderste twee lijnen - de “T” - zijn in zekere zin al in verbinding met elkaar, of moeten we dit zien als drie lijn stukken met een gemeenschappelijk punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Je kan in principe dit probleem vereenvoudigen door de onderlinge afstanden tussen alle lijnen (kortste pad) te noteren en vervolgens te doen alsof het punten zijn ipv lijnen. Dat is natuurlijk alleen een oplossing als je niet 1 continue lijn hoeft te tekenen.

De constraints van de opdracht maken dus erg uit voor wat de oplossing gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

* Dit voegt dus helemaal niets toe aan het topic *

[ Voor 69% gewijzigd door .oisyn op 22-11-2020 17:38 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Of moet je een route krijgen die ook over de lijnstukken loopt oid?

.edit: en moet je ze per se verbinden met de eindpunten zoals ik hier deed, of mag je ze ook verbinden op een willekeurig punt op een lijnstuk?
Ja inderdaad. Het is dus een variant op het 'traveling sales person' probleem, met het verschil dat de verkopert verplicht over de lijnstukken moet 'lopen'.

Een oplossing zou bijv. kunnen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m8WldeOyvrGB1Sv1yE15htZiEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RzpTTvigWf2Cz5aKonfkExwK.png?f=user_large

Ik verwacht niet per se een complete oplossing hoor (zou wel leuk zijn), een paar pointers naar artikelen/boeken zou al tof zijn :-). Het is voor mij een redelijk nieuw terrein, dus ik weet nog niet goed welke zoektermen ik moet gebruiken.

P.S. het géén huiswerkopdracht, die tijd heb ik 20 jaar geleden (gelukkig) afgerond ;-).

[ Voor 14% gewijzigd door Rekcor op 23-11-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Moet je een lijnstuk helemaal aflopen als je 'm begonnen bent, of mag je ook halverwege even een andere weg inslaan?

Het is idd precies TSP. Je kunt jouw probleem volgens mij vrij gemakkelijk omzetten in een graph die je regelrecht aan een TSP implementatie zou kunnen voeren.

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 23-11-2020 08:56 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Is een algoritme voor een Minimum Spanning Tree hier niet op z'n plaats?
Wikipedia: Minimum spanning tree
en dan met name Prim's algorithm:
Wikipedia: Prim's algorithm

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
.oisyn schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:52:
Moet je een lijnstuk helemaal aflopen als je 'm begonnen bent, of mag je ook halverwege even een andere weg inslaan?
Nee lijnen moeten worden afgemaakt.
Het is idd precies TSP. Je kunt jouw probleem volgens mij vrij gemakkelijk omzetten in een graph die je regelrecht aan een TSP implementatie zou kunnen voeren.
Ok, hier moet ik even over nadenken, omdat TSP uit lijkt te gaan van punten. Je krijgt dan oplossingen die weliswaar de begin- en eindpunten van de lijnen met elkaar verbinden, maar niet per se over die lijnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTjeerd
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-09-2024
Ok, hier moet ik even over nadenken, omdat TSP uit lijkt te gaan van punten. Je krijgt dan oplossingen die weliswaar de begin- en eindpunten van de lijnen met elkaar verbinden, maar niet per se over die lijnen lopen.
Je kan de graaf die je in TSP voert zo transformeren dat als je een uiteinde van een lijn bereikt je hem altijd moet aflopen.

[ Voor 7% gewijzigd door TheTjeerd op 23-11-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
Dank! Deze post heeft me ook erg geholpen: https://stackoverflow.com...r-line-routes-snowplowing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Is dat echt zo? Zoals TS het probleem beschrijft, wil hij/zij de lengte van de te trekken lijnen minimaliseren. De travelling salesman wil de af te leggen afstand minimaliseren. Het kan toch voorkomen dat de salesman een weg twee keer gebruikt?

Ik zou gokken dat een minimal spanning tree optimalisatie beter werkt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Zitten er kosten verbonden aan het bewegen over de lijnstukken zelf? Of mogen we die buiten de optimalisatie houden? Als daar geen kosten aan zitten dan is het een stuk makkelijker om het om te zetten in een graaf van punten.

Vervolg vraag is of de lijnen van en naar een linnstuk alleen naar de uiteindes mogen lopen of ook vanaf het midden mogen vertrekken/aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik zat even te denken of ik een situatie kon vinden waarin de salesman een andere route zou kiezen dan wat een wegenbouwer zou doen. Voor de duidelijkheid: de salesman wil zo snel mogelijk klaar zijn, de wegenbouwer wil zo min mogelijk nieuwe wegen aanleggen (of in het geval van de sneeuwschuivers: vrij maken van sneeuw).
Als je nu een cocktailglas-vorm hebt (de steel van het glas is alleen om ervoor te zorgen dat je via het middenpunt naar beneden gaat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asz5RnJKqPZzMRg8A8Kotfhyr9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BHjqtREKGu4cN0SK0FX4eDpC.jpg?f=user_large
De wegenbouwer zal de rode wegen erbij bouwen. De salesman zal de groene route willen nemen. In getallen, als de schuine zijde 1 is, dan kost de groene weg 1+sqrt(2)=2.4 voor zowel de wegenbouwer als de salesman. De twee rode wegen kosten samen 2 (voor de wegenbouwer), maar 3 voor de salesman. Dat laatste is zo, omdat de salesman heen en weer moet op een van de rode wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
armageddon_2k1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:08:
Is een algoritme voor een Minimum Spanning Tree hier niet op z'n plaats?
Wikipedia: Minimum spanning tree
en dan met name Prim's algorithm:
Wikipedia: Prim's algorithm
Het TSP probleem is NP-complete of NP-hard afhankelijk van welke exacte definitie je naar kijkt.
Een MST kun je vziw in polynomiale tijd bouwen, dus tenzij je P = NP hebt bewezen ga je met een MST niet het TSP probleem oplossen.

Je kunt een MST wel gebruiken als approximatie voor een oplossing voor een TSP probleem. (Meestal vrij goed, zelfs.) En je kunt het gebruiken als heuristic binnen het oplossen van een TSP probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
@R4gnax Je hebt helemaal gelijk :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt het probleem formuleren als TSP door een extra punt toe te voegen met afstand 0 tot alle andere punten (zodat je een toer krijgt ipv een pad), en door elk lijnsegment te vervangen door de twee eindpunten met afstand 0 tussen elkaar (zodat je elk lijnsegment afloopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Het lijkt op het Steiner tree probleem (wat weer veel weg heeft van het tsp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik denk dat het probleem nogal af hangt van de kostenfunctie. Als zeg maar de lengte van de rode lijnen de kosten geeft, dan is het een MST (waarbij je de onderlinge afstanden tussen lijngroepjes moet ingeven). Als de lengte van de groene pijlen de kosten geeft, dan is het meer een aangepast TSP. Het lijkt meer op dat laatste. Wat ik dan niet snap aan de groene pijlen is waarom er terug wordt gegaan over de zwarte lijn weer bij rode lijn te komen, een directe lijn is daar korter. Ook is er geen pijl van begin naar eindpunt, is het een TSP waarbij de langste lijn weg mag?

Op zich klopt de oplossing van GlowMouse voor de TSP, maar je zal ook een extra restrictie moeten inbouwen waardoor je zorgt dat oplossingen die niet het pad nemen met afstand 0 worden afgewezen al mocht dit toch gebeuren. Dat is minder waarschijnlijk, maar het kan wel, bijvoorbeeld bij ≡.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1