Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Data kopieren van oude (DS209+II) naar nieuwe (DS220+)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-11 21:52
Mijn oude DS209+II draait al 10 jaar maar was dringend aan vervanging toe. Ik hoef niet uit te leggen waarom denk ik ;)

Nu heb ik een DS220+ aangeschaft en deze loopt inmiddels naast de oude (beide bekabeld op hetzelfde netwerk) De gedachte was uiteraard om de data te kopieren van de oude naar de nieuwe. Op de site van Synology vind ik eigenlijk alleen maar instructies over schijfmigratie en migratie via de backupfunctionaliteit. Dit is alleen maar van toepassing bij recente DS Manager versies maar de oude krijgt al jaren geen updates meer en zit op 4.2. Het spreekt me ook niet aan, ik zou simpelweg willen kopieren.

Ik zoek dus naar de meest eenvoudige manier om data te kopieren van oud naar nieuw via het netwerk, zonder tussenkomst van een laptop want het is 4TB die ik wil omzetten. Weet iemand hoe ik vanuit de ene DS bij de andere kom en hoe ik folder voor folder kan overzetten op de meest simpele manier ? Ik zie het even niet.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Beste antwoord (via Roy Batty op 24-11-2020 13:41)

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-11 13:51
Volgens mij gaat dat toch het makkelijkst via een laptop/pc. De 2 nas “schijven” als netwerk drive attachen en dan vanaf oude nas naar nieuwe nas via file-explorer kopieren/moven. Gaat wat tijd kosten, maar je kan het gewoon op de achtergrond door laten lopen. Ik zou geen andere oplossing weten

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-11 13:51
Volgens mij gaat dat toch het makkelijkst via een laptop/pc. De 2 nas “schijven” als netwerk drive attachen en dan vanaf oude nas naar nieuwe nas via file-explorer kopieren/moven. Gaat wat tijd kosten, maar je kan het gewoon op de achtergrond door laten lopen. Ik zou geen andere oplossing weten

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
Zelf dit ook pas gedaan, alleen dan vanaf de DS215j.
Heb op de DS220 de mappen van de DS215J gemount, en via File Station de data kopieren.
Hier een link naar de uitleg van Synology https://www.synology.com/...Station/mountremotevolume
Weet niet of het sneller gaat, maar je kan je PC uitzetten en de data gaat rechtstreek van de ene naar de andere NAS.

• Roy Batty
CheopsChefren schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:02:
Dat is inderdaad de escape, maar dan ga ik de laptop bekabelen aan het netwerk en het zo doen. Maar pfff, lijkt zo omslachtig.

• Roy Batty
lampy25 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:09:
Zelf dit ook pas gedaan, alleen dan vanaf de DS215j.
Heb op de DS220 de mappen van de DS215J gemount, en via File Station de data kopieren.
Hier een link naar de uitleg van Synology https://www.synology.com/...Station/mountremotevolume
Weet niet of het sneller gaat, maar je kan je PC uitzetten en de data gaat rechtstreek van de ene naar de andere NAS.
Dit zou kunnen werken maar kies je dan voor CIFS of NFS ? De eerste zegt me helemaal niks, en bij NFS moet je alle mappen voorzien van NFS privileges. Ik heb er maar een paar die dat hebben en daar heb ik toen in de 209 echt moeten klooien met Putty om dat goed te krijgen zodat de mediaplayer ze kon benaderen.

edit: ow zie dat CIFS een andere naam is voor SMB, nooit geweten.

[ Voor 3% gewijzigd door Roy Batty op 22-11-2020 13:35 ]

• Roy Batty
CIFS krijg ik niet gemount van 220 naar 209: Failed to connect to the remote folder. Please make sure the remote folder is accessible via CIFS protocol.

NFS maar eens testen.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rsync kan ook een optie zijn.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Roy Batty
Boh dat is ook omslachtig, het lijkt eigenlijk zo`n logische handeling maar valt vies tegen in praktijk. NFS kan ik ook al niet mounten. Ik ga mijn laptop aan de kabel hangen en het via netwerkverbindingen laten lopen.

• Roy Batty
Het loopt via de laptop; dit gaat even duren, Dank allen voor het meedenken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Gewoon in File Station van je nieuwe Nas.

Maakt een nieuwe map aan op een gedeelde map in je nieuwe NAS.
Met FileStation een gedeelde map aan naar je oude Nas met als target die zojuist aangemaakte folder.

Hierna zie in FileStation een remote folder staan waar je met FileStation folders kunt kopieren.

Dan gaat het gewoon van Nas naar Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:53
Je kunt gewoon de mappen van de andere syno openen in file station in DSM.
Dat kan via NFS/SMB maar zelfs via FTP als je dat even aan zet.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 22-11-2020 14:38 ]

• Roy Batty
Ben(V) schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:36:
Gewoon in File Station van je nieuwe Nas.

Maakt een nieuwe map aan op een gedeelde map in je nieuwe NAS.
Met FileStation een gedeelde map aan naar je oude Nas met als target die zojuist aangemaakte folder.

Hierna zie in FileStation een remote folder staan waar je met FileStation folders kunt kopieren.

Dan gaat het gewoon van Nas naar Nas.
helaas, zowel bij CIFS als bij NFS mounts krijg ik een foutmelding

• Roy Batty
jeroen3 schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:38:
Je kunt gewoon de mappen van de andere syno openen in file station in DSM.
Dat kan via NFS/SMB maar zelfs via FTP als je dat even aan zet.
helaas, zowel bij CIFS als bij NFS mounts krijg ik een foutmelding, FTP zou ik nog eens naar kunnen kijken

• Ben(V)
  • Nu online
Doe je toch iets verkeerd, want ik heb twee Synology Nassen en dat werkt prima.

Heb je misschien de firewall aanstaan en blocked die de boel?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:53
Je user account moet op beiden gelijk zijn met het zelfde wachtwoord voor NFS volgens mij.
Plus bij NFS en CIFS zijn het pad niet vanzelfsprekend.

Als je SFTP aan hebt gezet. Is het zo simpel als dit invullen bij "Connection Setup":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpwYceNHi8Ub3JU0rQYAd2m3fpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zDp9mBHMptpxaVH2Qvd4k5xe.png?f=user_large

• Roy Batty
De oude is van 2009, die heeft nog DS versie 4.2 en dat ziet er best anders uit. Ik denk eerlijk gezegd dat het daar in zit. Het loopt inmiddels via een laptop te kopieren.

• Ben(V)
  • Nu online
nee hoor, ik heb een Ds106e gehad en daar kon het ook gewoon mee.

• Roy Batty
Ik kreeg het niet voor elkaar tussen de NAS`en zelf en had eerlijk gezegd niet veel zin om er veel tijd in te steken; de volgende keer is hopelijk pas over een jaar of 10. Dus de oplossing was een bekabelde laptop met netwerkverbindingen naar oude en nieuwe NAS. Na 2 dagen mappen kopieren staat het er nu op. De oude mag met pensioen na 10 jaar trouwe dienst.

Of.....heeft het toch nog zin om `m in de lucht te houden (?) Beetje offtopic maar kan zo`n oudje nog iets betekenen ?

Pagina: 1