Sony HT-ST5000 aansluiten op LG OLED55B9PLA voor Dolby ATMOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-06-2022
Hi,

Ik heb al een tijdje een mooie soundbar en tv maar heb het gevoel dat ik nog niet het maximale uit mijn installaties haal qua geluid. Ook ben ik geen expert qua settings. Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die mij nog goede tips kunnen geven hoe ik meer uit de installatie kan halen.

TV: LG OLED55B9PLA
Soundbar: SONY HT-ST5000 Dolby Atmos

Ik heb mijn tv decoder voor de televisie op de tv aangesloten (HDMI 1 port) en mijn soundbar op HDMI 2 port. Op de achterkant van de tv staat bij de poorten dat dit HDMI ARC poorten zijn (dus geen eARC).

Op de website van Sony vind ik het volgende:
HDMI 1 (Rear)/3 (Side) (HDMI 2.1)
ARC (Audio Return Channel) eARC (HDMI 2)
link: https://www.lg.com/uk/tvs/lg-OLED55B9PLA

Mijn soundbar is aangesloten met een goedkope HDMI kabel: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1191849

Ik vermoed zelf dat dit eigenlijk geen juiste kabel is om het maximale uit mijn installatie te halen.

Verder heb ik nog een Xbox die nu direct op de soundbar is aangesloten (was gemakkelijker omdat alles achter de muur zit weggewerkt. Ik ben wel van plan om een nieuwe Xbox te kopen.

Mijn concrete vragen zijn:
1. Heb ik alles op de juiste manier aangesloten?
2. Helpt het om een andere HDMI kabel te kopen om meer uit de installaties te halen?
3. Hebben jullie nog tips qua instellingen om geluid te verbeteren (ja, ik realiseer mij dat dit een lastige vraag is zonder te weten hoe ik het nu heb ingesteld).
4. Als ik een nieuwe Xbox koop. Maakt het dan wat uit of ik die direct op de TV of de soundbar aansluit?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

1. Ja het is goed aangesloten. Als E-arc goed werkt, is dat prima. Ook maakt het niet echt uit of je iets nu op de soundbar of de TV aansluit (zolang je E-arc hebt, en geen hdmi 2.1 verweist)
2. Die goedkope of dure hdmi kabel maakt in elk geval geen moer uit. hdmi kan slecht werken, maar dan werkt het ook echt niet of valt geluid of beeld uit.
2. Eh nee, volg de handleiding zou ik zeggen. Het audiosignaal moet gewoon naar je soundbar en die moet het goed weergeven. Als je daarop dingen in zou moeten stellen, staat dat in de handleiding.
4. De nieuwe xbox heeft hdmi 2.1. Dus als je van die features gebruik wilt maken, moet je die rechtstreeks op de TV aansluiten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
JvS schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:52:
1. Ja het is goed aangesloten. Als E-arc goed werkt, is dat prima. Ook maakt het niet echt uit of je iets nu op de soundbar of de TV aansluit (zolang je E-arc hebt, en geen hdmi 2.1 verweist)
2. Die goedkope of dure hdmi kabel maakt in elk geval geen moer uit. hdmi kan slecht werken, maar dan werkt het ook echt niet of valt geluid of beeld uit.
2. Eh nee, volg de handleiding zou ik zeggen. Het audiosignaal moet gewoon naar je soundbar en die moet het goed weergeven. Als je daarop dingen in zou moeten stellen, staat dat in de handleiding.
4. De nieuwe xbox heeft hdmi 2.1. Dus als je van die features gebruik wilt maken, moet je die rechtstreeks op de TV aansluiten.
De topicstarter zegt dat hij GEEN e-arc op de tv heeft.

Volgens mij is de enige manier om dolby Atmos geluid te krijgen alles op de soundbar aansluiten, en deze dan via HDMI arc naar de tv.

Als je iets eerst in de tv steekt met dolby Atmos en dit moet dan via arc naar de soundbar heb je volgens mij geen dolby Atmos meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

stevenleemans schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:50:
[...]

De topicstarter zegt dat hij GEEN e-arc op de tv heeft.
Volgens mij zegt-ie dat hij geen label earc ziet bij de hdmi poort waar de apparaten op zijn aangesloten en trekken we een iets voorbarige conclusie. Die TV heeft dat namelijk wel (heeft hdmi 2.1 en daar is e-arc zelfs onderdeel van de minimale standaard). Als er een hdmi poort is die expliciet 'e-arc' erbij heeft staan, moet je daar de soundbar op aansluiten.

Op de website waar de TS naar linkt staat het ooK:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glYgWgK_urF_0PZxTW38V8mau4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2kBJZY06fmZzTGRmPn7e6Hz.png?f=fotoalbum_large

Wat je zegt klopt voor ARC. Niet voor E-arc. Niet dat dat iedeaal is (ik gebruik ARC niet meer om die reden, is te onbetrouwbaar met mijn combinatie van apparaten), maar ALS het gewoon werkt, dan heb je een prima manier van aansluiten :).

[ Voor 54% gewijzigd door JvS op 22-11-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

stevenleemans schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:50:
[...]
Als je iets eerst in de tv steekt met dolby Atmos en dit moet dan via arc naar de soundbar heb je volgens mij geen dolby Atmos meer...
Als je Dolby Atmos op basis van HD Audio wilt dan heb je inderdaad eARC nodig of direct alles op de receiver/sound bar. Het is door compressie echter ook mogelijk om Atmos data aan de gewone Dolby Digital of Dolby Digital Plus track toe te voegen. Dan kan Atmos over ARC en S/PDIF. Dit zie je bijvoorbeeld bij Netflix.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofie
Dankjewel voor jullie antwoorden! Het klopt dat ik bedoelde dat ik op het label het niet zie staan, maar dat volgens de specs van de TV/Soundbar beide het wel zouden hebben. Voor de tv zie ik dat ook in de settings en schijnbaar is er een tijdje geleden een firmware release geweest voor de soundbar. Ik heb alle laatste updates geïnstalleerd dus dat zal wel goed zitten.

Begrijp ik het goed dat eARC het protocol is en het vervolgens niet uitmaakt welke kabel je hebt? Op de website van https://www.allekabels.nl/hdmi_kabels/hdmi_kabel/hdmi-2.1.html zie ik onderin de tabel staan dat alleen de HDMI 2.1 kabels eARC ondersteunen en de HDMI 1.4 niet. Kortom, is dit gewoon een mooie marketing truc of zou je om gebruik te maken van eARC wel een nieuwe kabel moeten kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Moofie schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:11:
Kortom, is dit gewoon een mooie marketing truc of zou je om gebruik te maken van eARC wel een nieuwe kabel moeten kopen?
Ja. De HDMI kabel is niet x versie, de apparatuur waar deze tussen komt is dat wel. Kabel werken met snelheid al dan niet aangevuld met "ethernet". De tabel waar je naar wijst laat dan ook de eigenschappen van de HDMI versie zien, niet van de kabel. Of ik het risico zou lopen door een HDMI 1.4 kabel te bestellen... Dat durf ik dan weer niet te zeggen :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

HDMI kabels zijn ellende inderdaad, je hebt bandbreedte nodig en veel, want de video gaat uncompressed over de hdmi kabel. Dus 18gbit/sec voor de volledige 4K60Hz hdmi 2.0b, maar dat noem je met een kabel dan premium high speed. en voor 4K 120Hz heb je zelfs 40gbit/sec nodig. Dat is dan weer wel een 'hdmi 2.1 kabel' geloof ik (heb ik me nog niet in verdiept)

Audio is niet zo heel veeleisend qua bandbreedte. Als je het volledig uncompressed doet met het maximaal aantal kanalen in maximale kwaliteit is de bitrate nog steeds EXTREEM veel lager dan een 720p50Hz uncompressed signaal :P. Dus de kabel zal voor audio niet zo snel de limiterende factor zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 22-11-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofie
Ok. Ik begin het te begrijpen. Voor tv kijken, muziek en netflix via mijn smart TV is de kabel die ik heb prima.

Als ik de nieuwe Xbox zou aanschaffen is een betere kabel wel vereist om qua beeld het maximale eruit te halen.

Dankjewel voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij de xbox krijg je een kabel en zie dan mijn eerste bericht: Die sluit je rechtstreeks op je TV aan als je de hdmi 2.1 voordelen wilt (je versterker support dat niet). De kabel van je TV naar de receiver (die dan alleen audio return doet) is dan nog steeds geschikt.

Pagina: 1