back on topic (ondanks het interessante maar trieste verhal van Jurien)
Hameroff beweerd dat er in het brein een aantal quantum effecten plaatsvinden, hij noemt dat dan ook quantum consiousness;
http://www.consciousness.arizona.edu/hameroff/
Hij gaat zelfs nog verder en beweerd dat deze quantum effecten een esentieel onderdeel van bewustzijn vormen. Het aardige van deze theorie is het volgende;
Zoals iedereen weet houdt de quantum mechanica er nog al een vreemde logica op na, 2 deeltjes kunnen ongeacht de fysisieke afstand doen alsof ze samenhoren en deeltjes kunnen op meer plaatsen tegelijk zijn (entanglement en super position). Als dat opgaat voor deeeltjes en effecten in ons brein en in ons bewustzijn dan betekend dat dat ik mij bewust kan zijn van dingen die niet direct binnen mijn zintuigelijke radius zijn.
Voorbeeld, stel dat een Quantumdeeltje in mijn hoofd entangled is met een quantum deeltje in de aarde. Geen gekke gedachte omdat wij uit zo ongelooflijk veel deeltjes bestaan dat je ervan uit kunt gaan dat als deze theorie waar is, wij zo ongeveer met alle denkbare dingen en plekken op de aarde entangled moeten zijn. Stel nu dat dus de aarde daar al begint te schudden en trillen dan trilt ons entangled deeltje ook alvast in ons hoofd, hier kunnen we ons bewust van zijn en dus een aardbeving "voelen" aankomen.
Leuk detail is dat dingen als telepatie danopeens niet meer zo gek en ver weg lijken. Telepatie is dan gewoon entanglement met een deeltje in mijn hoofd en een deeltje in het jouwe.
###
Daarnaast moet je niet vergeten dat we een hele bak dierlijke instincten en zintuigen nagenoeg ongebuikt laten. Een vogel bijvoorbeeld kan uitstekend aan het magnetisch veld van de aarde aanvoelen waar het noorden is en in de winter naar het zuiden vliegen. Dat zintuig hebben wij ook (zij het rudimentair) maar dat is nou wat mensen "richtingsgevoel" noemen, als iemand een vast "baken" als je wilt heeft waarop hij zijn route kan bepalen zal hij minder vaak verdwalen.
Zoiets geld ook voor blinden; als je een blinde zonder hulpmiddelen naar een muur laat lopen dan loopt hij er 9 van de 10 keer niet tegenaan, rara hoe kan dat. Door het verlies van zijn ogen en het aanscherpen van de rest van zijn zintuigen (allemaal niet alleen alle 4) kan hij de muur nu "voelen". En dat voelen kan best bestaan uit een uitermate hoog geconcentreerde manier van luisteren en echt voelen. (luisteren naar echo's geluidsvervormingen en het voelen van luchtstromen oid.)
###
Dan als laatste nog Sheldrake. Mijnheer Sheldrake heeft zogenaamde Homogenetische velden uitgevonden. Wat scheldrake in een notedop zegt is het volgende;
Als ik in de ochtend de volkskrant puzzel invul dan is dat moeilijker dan als ik dat in de avond doe. Omdat in de avond al meer mensen dat ding hebben ingevult hangt die informatie als het ware in de lucht en tuned je brein daar op in en haalt de antwoorden uit een zogenoemd "homogenetisch" veld. (Een soort hele rudimentaire telepatie dus)
Het klinkt enorm far-fetched ik weet het, maar in zijn boek "the presence of the past", geeft hij hiervoor een enorme berg voorbeelden die bewezen zijn. Bijvoorbeeld toen de mussen in engeland er achter kwamen hoe ze de melkflessendoppen los moesten pikken wisten de mussen in china dat opeens ook (er vliegen geen mussen tussen china en engeland) en dus proefgroepen met dingen als volkskrantpuzzels ed (hij komt op verbeteringen tot 40% uit (!!!))
###
Zie maar wat je ermee doet, ik zeg trouwens ook niet dat ik er zo achter sta, maar het zijn interessante gegevens vond ik en ik denk dus dat de mens inderdaad in staat is om iets "aan te voelen"