Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps.andeweg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-12-2023
Goede morgen,

Mijn vader wordt binnen kort 65 en hij wil graag oude foto’s en dia’s inscannen zodat deze digitaal worden.

Heeft iemand een idee welk apparaat hier geschikt voor is? Het mag best wat kosten (€750) als de kwaliteit maar goed is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je vraag komt eens in de zoveel tijd terug: zoeken naar 'diascanner'
Lang verhaal kort: als je ook echt de tijd hebt, goed (tweedehands) apparaat kopen en zelf doen. Anders uitbesteden. Je budget is te laag voor een echte goede en te hoog voor een simpel ding.
Voor dia's wil je eigenlijk een dedicted apparaat, en het kost stiekem toch behoorlijk wat tijd aan voor en nabewerking als je het goed wilt doen.

Reken er iig op dat het niet in batch gaat. En bedenk je ook hoeveel je in wilt scannen.

[ Voor 93% gewijzigd door The Eagle op 22-11-2020 11:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps.andeweg
Bedankt voor je snelle reactie.

Het is natuurlijk niet voor professioneel gebruik en aan tijd heeft de beste man straks geen gebrek.

Nogmaals ik ben helemaal niet bekend mee, maar voor dat geld is er toch vast wel iets “redelijks” te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ps.andeweg Kwaliteit zit 'm natuurlijk niet alleen in het gebruikte apparaat (de scanner dus), maar ook is het sterk afhankelijk van het bronmateriaal. In wat voor een conditie verkeert dat?

En hoe handig is de scan-/bewerk persoon met allerlei software tools? Dan kun je nog zoveel tijd tot je beschikking hebben. Als je daar het geduld niet voor kunt opbrengen en/of je niet die skills hebt en/of ze kunt verwerven, dan kan het al gauw een frustrerende route worden...

Nog afgezien van het feit wat jij/hij redelijk vindt; qua geld/tijd/eindresultaat? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aan tijd geen gebrek is 1, maar de vraag is of je het er ook in wilt steken. Zeg dat je tussen de 500 en 1000 of meer dia's hebt (dat zijn aantallen waarbij je een scanner kopen kunt overwegen). Op een gegeven moment ben je er handig in, maar initieel ben je per dia best veel tijd kwijt aan retoucheren etc. Dus stel dat je 10 minuten per dia kwijt bent in een gunstig geval. Das 10000 minuten. In een werkdag van 8 uur zitten er 480. Dan ben je ruim 200 dagen, dus 50 werkweken, full time bezig met digitaliseren. Das een heel jaar.

Dan mag je tijd zat hebben, maar een jaar lang alleen maar digitaliseren gaat vervelen. Duurt dus langer, en op een gegeven moment gaat het de bietenbrug op want ben je het spuugzat.

Fwiw: mijn pa heeft ca 750 dias liggen. We hebben het wel eens over digitaliseren gehad. We waren er vrij snel achter dat we dat nooit zelf zouden gaan doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:08
Wat apparatuur betreft vind je hier https://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html veel informatie.

Ik heb zelf al mijn dia's gescand met een Acer Scanwit 2700. Als ik nu nog iets nieuws zou moeten kopen, dan zou dat de Plustek OpticFilm 8200i, welke vergelijkbaar of iets beter is. Deze valt binnen jouw budget.
Met een flatbed scanner met filmscan mogelijkheid ga je nooit het resultaat bereiken, dat met een echte filmscanner mogelijk is. Bovendien is het omslachtiger in gebruik.

Verder gebruik ik de scansoftware van Hamrick, welke veel beter is dan die doorgaans met de scanner wordt meegeleverd. Bovendien werkt het met vrijwel alle scanners, die op de markt zijn verschenen.

En zoals al eerder is aangegeven, het is veel werk. Vooral als je alle krasjes, stofjes en vlekjes weg wil werken.
Maar dat is ook het geval als je het laat doen. Ik heb de resultaten gezien van mijn broer, die het heeft laten doen. Lang niet alle ongerechtigheden worden door een professionele scanner verwijderd.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 22-11-2020 11:57 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JukeboxBill schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:54:

...Lang niet alle ongerechtigheden worden door een professionele scanner verwijderd.
scanpersoon of scanapparaat? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ehtweak schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:03:
[...]

scanpersoon of scanapparaat? ;)
Ik neem aan dat men bij een scancentrale geen handmatige nabewerking gaat doen, dus het is de scanner. Natuurlijk moet die worden afgesteld, maar dat zal waarschijnlijk net zo gaan als vroeger bij de fotoafdrukcentrale: alles op de automatische piloot en als de klant niet gaat klagen, dan is het goed.

Er zijn ook misschien scancentrales, die wel een handmatige retouche kunnen doen, maar ga dan je portemonnee maar opentrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps.andeweg
Situatie is als volgt:

Gaat om familie/vakantie foto’s die het persoon op zn gemak door de jaren heen als hobby wil digitaliseren.

Zn Epson V850 bijvoorbeeld, is dat geen goed product hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Epson V850 is een flatbedscanner. Zoals ik al schreef: die zijn voor (kleinbeeld)filmmateriaal minder geschikt. Zie ook de testresultaten in de link, die ik al gaf.

Ik heb ook een Epson V550 Photo, speciaal aangeschaft voor groot formaat negatief film. Ondanks de hoge scanresolutie blijft het resultaat ver achter bij mijn Acer Scanwit filmscanner met een veel lagere DPI. Zie hiervoor mijn review: https://tweakers.net/prod...erfection-v550-photo.html
Die V850 doet het niet veel beter.
"Op z'n gemak door de jaren heen"
Zo heb ik mijn ca. 4000 dia's ook gedaan, gewoon als hobby/vrijetijdsbesteding.
Als je het gaat zien als werk en vooraf de uren gaat berekenen, zoals The Eagle, dan kan je het beter uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het gaat om vakantie familie foto's wil je vooral de herinnering bewaren, kijk dan vooral het aantal dia's negatieven wat je in batch kan verwerken. Resultaten moet je toch niet teveel vergelijken met de huidige techniek. Scherp was vaak toch wat relatiever etc. En stof of krasjes tja hoort erbij. Zo kijk er tegenaan mocht er een toppertje tussen zitten dan steek ik er meer tijd in maar anders ga ik zeker niet retoucheren. Het blijven foto's die ik vooral wil bewaren en terug kijken.
Uitbesteden is vaak niet handig want je wil ze ook goed categorizeren of in mappen doen. Kijk ook wel naar goede scan software voor erbij en voor de nabewerking.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:54:
Aan tijd geen gebrek is 1, maar de vraag is of je het er ook in wilt steken. Zeg dat je tussen de 500 en 1000 of meer dia's hebt (dat zijn aantallen waarbij je een scanner kopen kunt overwegen). Op een gegeven moment ben je er handig in, maar initieel ben je per dia best veel tijd kwijt aan retoucheren etc. Dus stel dat je 10 minuten per dia kwijt bent in een gunstig geval. Das 10000 minuten. In een werkdag van 8 uur zitten er 480. Dan ben je ruim 200 dagen, dus 50 werkweken, full time bezig met digitaliseren. Das een heel jaar.

Dan mag je tijd zat hebben, maar een jaar lang alleen maar digitaliseren gaat vervelen. Duurt dus langer, en op een gegeven moment gaat het de bietenbrug op want ben je het spuugzat.

Fwiw: mijn pa heeft ca 750 dias liggen. We hebben het wel eens over digitaliseren gehad. We waren er vrij snel achter dat we dat nooit zelf zouden gaan doen ;)
Ik heb meer dan 5000 analoge beelden gedigitaliseerd. Wat jij schrijft is echt complete lariekoek. Ik kan 100 dia's in een uur digitaliseren en bewerken gaat na croppen, vol automatisch middels macro's in photoshop. Dit kost op mn oude bak van 10 jaar oud 1,5-2 minuten per dia. Het croppen duurt nog geen halve minuut per dia. Dus je werk zit hem voornamelijk in het digitaliseren. Wil je de foto's afdrukken, dan gaat er pas tijd in retoucheren zitten. Ontzettend bijzonder dat je zonder ervaring dit soort dingen gaat roepen. Reageer dan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb zelf ervaring met 3 verschillende manieren van digitaliseren. Met scanners en met een DSLR. De scanners zijn de Epson V600 en de Reflecta Proscan 10T.

Epson scanners doen het prima voor het willen digitaliseren van de foto en het afdrukken op een klein formaat. Wel is de kwaliteit van de scan minder dan de Reflecta Proscan 10T. Wat daarbij vermeldt moet worden is dat de scan altijd afhankelijk is van de gemaakte foto op negatief. Vroeger schoten mensen rolletje na rolletje vol en kochten daarbij kleine afdrukken. Voor vele foto's meer dan prima, maar ga je vergroten, wat je dus automatisch doet met digitaliseren, dan zie je toch dat de foto niet helemaal optimaal is. Ik hekel me er aan dat er dan direct geroepen wordt dat het komt door de scanner, terwijl het negatief en daarmee de analoge camera en toebehoren ook een belangrijke rol spelen.

De Reflecta Proscan 10T is gewoon degelijker in software en kwaliteit die het aflevert. Er is meer detail zichtbaar. Informatie daarover kan worden teruggevonden op de eerdergenoemde website.

Uiteindelijk gaat het er dus om wat je ermee wilt doen. Wil je afdrukken op klein formaat? Dan is de epson v550 prima. Wil je afdrukken op groter formaat, zeg maar rond een A4 grootte, dan is de Reflecta Proscan 10T de beste optie.

Heb je een DSLR en macrolens? Dan kun je een kopieer standaard (https://www.bresser.de/Fo...-40x48cm-Reprostativ.html) en een lichtbak (https://www.kamera-expres...-led-light-box-32x22-8-cm) prima je fotos digitaliseren. Je moet dan nog wel even wat in elkaar knutselen om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk licht in je lens krijgt en dan ben je er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps.andeweg
Dus als ik het goed begrijp is de Reflecta Proscan 10T de beste keuze voor de negatieven in te scannen en dan nog een aparte scanner voor de foto’s waar geen negatieven van beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DR!5EQ schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:10:
[...]

Ik heb meer dan 5000 analoge beelden gedigitaliseerd. Wat jij schrijft is echt complete lariekoek. Ik kan 100 dia's in een uur digitaliseren en bewerken gaat na croppen, vol automatisch middels macro's in photoshop. Dit kost op mn oude bak van 10 jaar oud 1,5-2 minuten per dia. Het croppen duurt nog geen halve minuut per dia. Dus je werk zit hem voornamelijk in het digitaliseren. Wil je de foto's afdrukken, dan gaat er pas tijd in retoucheren zitten. Ontzettend bijzonder dat je zonder ervaring dit soort dingen gaat roepen. Reageer dan gewoon niet.
Macro's in fotoshop. Sure. Snap dat jij dat met 5000 foto's wel in de vingers hebt. Of een 65 jarige dat onder de knie gaat krijgen is wel even randvoorwaardelijk voor wat je stelt dan. Extra leercurve enzo. Laat ik het zo stellen: als je iemand hebt die handig met computers is gaat dat lukken. Ik ken weinig 65 plussers die dat zijn. Dus ik hoop dat de pa van TS de uitzondering op de regel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
The Eagle schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:54:

Retoucheren duurt echt geen 10 minuten per dia, tenzij je complete luchten wilt vervangen of een ex uit beeld wilt halen.

Neem een scanner met een hele hoge D-max en een resolutie van tenminste 4000 DPI en pak hoe dan ook een doorlichtscanner, dus bij een flatbed een lamp in de deksel, maar liever nog een dedicated filmscanner met slede. Verder heel belangrijk: eentje met een infraroodkanaal voor het verwijderen van de stof en krassen. Koop daarnaast een goede blaasbalg (geen luchtspuitflesje, daar komt ook olie uit!). Eerst de dia's beide zijdes goed schoonblazen, daarna de slede in en scannen maar (met digital ice, of andere stofverwijderingssoftware aan).

Om je tijd nog meer te minimaliseren, heb je met dia's een voordeel tov negatieven: je kunt redelijk zien wat er op staat. Alles wat ook maar enigszins niet de moeite waard is, vooral niet scannen.

Bedenk vooraf in welk formaat je wilt scannen. Met 10000 fotos op bijv. 5400 DPI en 16 bits TIFF, heb je wel een hele dikke harddisk nodig..... Maar het moet in een keer goed, een tweede keer scannen is geen optie.

Ikzelf heb een Konica Minolta Elitescan 5400 II, die kun je wellicht tweedehands vinden, of de Nikon Coolscan series. Dat zijn allemaal heel erg goede scanners.

Verder: koop Vuescan als scantool. Voor die oude scanners heb je dan ook geen probleem met de beschikbaarheid van drivers voor Windows 10 / 64 bits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egberttroost
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-05-2021
Mocht je nog geen oplossing hebben om de dia’s in te scannen.
Kun je me contacten via pb.
Pagina: 1