• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:24
Hey allen,

Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn PC een soort van "rammelgeluid" maakt als ik hem opstart en dat op willekeurige dagen. Dus soms 1 of 2 dagen achter elkaar en dan een tijdje weer niets en dan terug weer 1 dag. Enzovoort. Als ik dit geluid weer eens hoor, zet ik mijn PC weer af en start ik hem opnieuw op en dan is het geluid weer weg.

Weet iemand welk component dit geluid kan veroorzaken? Zou het ook kunnen komen door slecht kabelmanagement in de kast? O-)

Dit zijn de componenten in mijn PC:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z270A GAMING M3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS Radeon RX 580 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 1TB (64MB cache)€ 72,90€ 72,90
1BehuizingenCorsair Carbide SPEC-01 Blue Led€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 90,90€ 90,90
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 66,-€ 132,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.735,87

Alvast bedankt voor het antwoorden.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:46

Tens

My brain hurts

normaal gesproken een fan. Ofwel een kabel die tegen een fan hangt, slechte lagers, of een gigantische hoeveelheid stof aan de fans waardoor die instabiel is geworden. Openmaken en bekijken welke optie het is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Bij mij resoneert de harde schijf wel eens, komt en gaat. Kan je ook nakijken.

• Robinho96
Tens schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:37:
normaal gesproken een fan. Ofwel een kabel die tegen een fan hangt, slechte lagers, of een gigantische hoeveelheid stof aan de fans waardoor die instabiel is geworden. Openmaken en bekijken welke optie het is.
Aan de casefans zelf gaat het niet liggen, die zien er vrij stofvrij uit. Wat misschien wel kan is dat de CPU-koeler (die dat bij mijn processor zat) dit geluid geeft. Zal het eens nakijken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Het hoeft geen stof te zijn om een fan te laten ratelen/rammelen/tikken. Als het probleem zich weer voordoet even alle fans een voor een stil zetten door met je vinger op de as te drukken om de dader te lokaliseren. En druk op de HDD om resonantie waar te nemen.
Welk merk en type voeding heb je?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HDD kan idd geluid maken af en toe. Dat is ook een voordeel van een SSD tegenwoordig. maar fans van je GPU, psu of CPu koeler ook

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Robinho96
Uszka schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:47:
Het hoeft geen stof te zijn om een fan te laten ratelen/rammelen/tikken. Als het probleem zich weer voordoet even alle fans een voor een stil zetten door met je vinger op de as te drukken om de dader te lokaliseren. En druk op de HDD om resonantie waar te nemen.
Welk merk en type voeding heb je?
Een Corsair CX600M

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ventilatoren hebben lagers, die kunnen ook stuk gaan of er uit lopen.
Verder kan het resonantie zijn. Leg eens iets zwaars onder in je PC kast zodat je mogelijke trillingen weg kunt dempen. De PC op stukjes tapijt of rubber doppen zetten kan ook helpen. Mocht je PC in een kast staan dan kan dat ook nog eens heel goed werken als klankkast waardoor het geluid versterkt wordt.

Mocht je een HDD hebben dan kan die ook op z'n einde zijn, ook wanneer die nog niet zo oud is.

• Uszka
  • Nu online
Hoe oud is de CX600M. Had je die al in een vorig systeem? Zou mij niets verbazen als het de fan van de voeding is.
Veranderd het geluid als je het systeem op zijn kant legt?

• Robinho96
Uszka schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:08:
Hoe oud is de CX600M. Had je die al in een vorig systeem? Zou mij niets verbazen als het de fan van de voeding is.
Veranderd het geluid als je het systeem op zijn kant legt?
Die voeding heb ik gekocht toen ik mijn PC destijds heb samengesteld (zo'n 3,5 jaar geleden momenteel). @sypie Die harde schijf dat er inzit is trouwens ook van dezelfde periode.

• Uszka
  • Nu online
Robinho96 schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:18:
[...]

Die voeding heb ik gekocht toen ik mijn PC destijds heb samengesteld (zo'n 3,5 jaar geleden momenteel).
Heeft dan wel heel lang op de plank gelegen toen je die kocht want is al ruim 5 jaar EOL

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Robinho96 Zelf gebouwde PC of zo gekocht ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Robinho96
Uszka schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:24:
[...]

Heeft dan wel heel lang op de plank gelegen toen je die kocht want is al ruim 5 jaar EOL
Ja kan wel, ik heb die PC toen gekocht in een lokale computerwinkel, deze was al deels samengesteld (psu, cpu, mobo, RAM en SSD+HD) en ik denk dat die voeding ook enkel maar met die PC verkocht werd en dus niet apart en dat hij daarom die voeding nog in voorraad had. Hij verkocht denk ik voornamelijk componenten apart in plaats van hele PC's.

• Robinho96
Dit staat op de sticker van de voeding:

• Uszka
  • Nu online
Lokale computerwinkels stoppen in een systeem wat ze op dat moment op de plank hebben liggen. Zo komen ze van het overjarige spul af. In 2016 was er veel beter te koop dan CX600M. Leeftijd van je voeding valt mee. Het is een van de laatste CX600M gemaakt, week 50 2015. Daarmee is je rammeltje echter niet opgelost.

• Robinho96
Ik heb ook gekeken of er geen kabeltje tegen een casefan aan hing, dat is niet het geval dus daar ligt het ook niet aan.

Aan de fan van de voeding lijkt er ook niets versleten te zijn lijkt mij:

• Robinho96
Uszka schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:12:
Lokale computerwinkels stoppen in een systeem wat ze op dat moment op de plank hebben liggen. Zo komen ze van het overjarige spul af. In 2016 was er veel beter te koop dan CX600M. Leeftijd van je voeding valt mee. Het is een van de laatste CX600M gemaakt, week 50 2015. Daarmee is je rammeltje echter niet opgelost.
Ik ga dan waarschijnlijk geen nieuwe voeding moeten kopen?

• Robinho96
Ik zie net dat ik deze computer al van juli 2016 heb (al bijna 4,5 jaar dus). Had me van jaar vergist. |:(

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat kun je zo niet zien of er iets is versleten @Robinho96
(fabrieksgarantie is ook al om)

[Voor 21% gewijzigd door Hackus op 22-11-2020 13:44]

• Uszka
  • Nu online
Slijtage van een fan betreft altijd het lager en dat kan je niet zien van buitenaf, Wel horen.

Casefans één voor één stil gezet? HDD op resonantie gecontroleerd?

• Robinho96
@Uszka Ik heb net mijn PC terug opgezet met de case open (dus zijkant ervan af) en het geluid lijkt toch van mijn voeding te komen (heb een keer van dichtbij naar geluisterd). Misschien is daar dan toch iets aan versleten.

Die casefans die er nu inzitten heb ik trouwens nog maar vorig jaar gekocht.

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:56
Ik heb hetzelfde euvel gehad. Was bij mij de fan van de voeding. Leek niet kapot maar was toch iets mee. Rammel stopte als ik de voeding op zijn kop draaide.

• Robinho96
Wat zou een goede opvolger zijn als mijn voeding vervangen moet worden? Ik zou er niet te veel geld aan willen uitgeven. €100 max.

[Voor 30% gewijzigd door Robinho96 op 22-11-2020 15:13]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Robinho96 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:12:
Wat zou een goede opvolger zijn als mijn voeding vervangen moet worden? Ik zou er niet te veel geld aan willen uitgeven. €100 max.
pricewatch: Cooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V als het niet teveel mag kosten.

Wat duurder en beter: pricewatch: Corsair TX550M V2

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 22-11-2020 15:15]

• Robinho96
Is 550W wel genoeg voor de componenten die ik heb?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Robinho96 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:16:
Is 550W wel genoeg voor de componenten die ik heb?
Zat

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik betwist dat de Be Quiet meer high end is. Omdat deze bij de mij 2 keer overleden is. De TX550M echter super stabiel is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:23:
[...]

Ik betwist dat de Be Quiet meer high end is. Omdat deze bij de mij 2 keer overleden is. De TX550M echter super stabiel is.
Dat kan niet, jij hebt TX850m V2
(of je kletst wat in het wilde weg)

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:56
Kan hier tests vinden van PSU's https://www.jonnyguru.com/

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:24:
[...]

Dat kan niet, jij hebt TX850m V2
(of je kletst wat in het wilde weg)
Had een TX550m. Is vervangen door een 850. De 550 zit nu met mijn 1700/Prime X370/RX580 in pc van mijn neefje.

En heb mijn 550 vervangen door de 850 toen ik naar 3900X + 5700XT ging :)

Changelog:
https://nl.hardware.info/...910/purple-game#changelog

[Voor 20% gewijzigd door Wim-Bart op 22-11-2020 15:38]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Robinho96
Wim-Bart schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:23:
[...]

Ik zie dat die TX550M een semi-modulaire voeding is. Ik zou eigenlijk wel liever een volledig modulaire variant willen kopen. Dan lijkt de Be Quiet toch beter denk ik.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Robinho96 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:51:
[...]

Ik zie dat die TX550M een semi-modulaire voeding is. Ik zou eigenlijk wel liever een volledig modulaire variant willen kopen. Dan lijkt de Be Quiet toch beter denk ik.
Klopt, daarom moest ik ook sleeved verleng kabel kopen. Semi modulair is goed wanneer je niet wil sleeven of andere kleuren wil hebben op je 24pin. Die 24 pin moet je sowieso hebben.

• Robinho96
Ik heb intussen mijn voeding laten vervangen in een computerwinkel. Het probleem is opgelost nu. Dit topic mag gesloten worden.

• Uszka
  • Nu online
Welke voeding heb je nu?

• Robinho96
De RM550x van Corsair. Uiteindelijk toch iets boven mijn budget gegaan.

• Uszka
  • Nu online
Prima. Je hebt je tenminste geen troep aan laten praten in die winkel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee