Noodzakelijkheid van docking station met Thunderbolt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
In het artikel over de Zenbook en XPS 13 werd er gesteld dat je voor het aansluiten van een beeldscherm een dock nodig zou hebben.

Ik denk dat dit niet correct is om twee redenen:
  1. Er zijn kabeltjes van Thunderbolt naar Displayport verkrijgbaar (alt-displayport modus)
  2. Er beginnen monitoren te komen met een Thunderbolt aansluiting (of USB 4 aansluiting, wat hetzelfde is natuurlijk)
Ik zou de redactie aanraden om zelf een kabeltje of twee hiervoor aan te schaffen (30-40 euro is overkomelijk zou ik zeggen) en om deze te testen met laptops.

Met mijn reactie wat te ver naar onder om op te vallen (dat krijg je met die vervelende threads erboven waarop iedereen reageerd). Bij mijn reactie staat ook een link naar een generiek kabeltje.

Overigens type ik dit op een monitor die aangesloten is op een laptop met het desbetreffende kabeltje. Merk op dat deze kabels niet met HDMI werken, er is geen alt-HDMI zover ik weet. Daarvoor heb je een actieve omzetter nodig. De meeste beeldschermen hebben tegenwoordig natuurlijk gewoon DisplayPort; ik vermoed dat de mensen die zo'n laptop kopen niet voor het allergoedkoopste scherm gaan. Overigens kost een Thunderbolt naar HDMI adaptertje nog minder dan het kabeltje. Maar daarmee wil je geen 4K draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door uiltje op 22-11-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het aangepast :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uiltje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mooi, hopelijk hebben we daar een minder tweakende lezer weer 300 euro mee bespaard :) Want docks met bijvoorbeeld 2 x QHD of hoger zijn nog steeds erg prijzig.