Afzuigkap terugslagklep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-05 20:16
Ben er vandaag achter gekomen dat in de afvoerbuis van onze afzuigkap naar buiten (plat dak) geen terugslagklep zit. Dit vermoeden had ik al door de koude lucht rondom de afzuigkap.

Situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG0DGGsLbV-dsftrzWfZ1D93eBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q3T5AxTFRymIP1JHFxy3yzp0.png?f=user_large

Bovenop het dak staat deze afvoerunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7qR9t3P7X6UIm6SvCV9RbUG7Fo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HrKGbR99XmBFyRt1I1Xs7ozq.jpg?f=user_large

Nu wil ik de situatie verbeteren zodat er minder koude lucht naar binnenkomt. Hierover heb ik een aantal vragen:
  1. Ik wil een terugslagklep plaatsen. Wat is de beste plek. Van binnenuit zo hoog mogelijk richting plafond / gipsplaat? Of van buitenuit?
  2. Als ik afvoerunit bovenop het plat dak beweeg (draai / trek) draait de afvoerbuis binnen mee. Is dat normaal of zit de afvoerbuis niet goed vast?
  3. De geplaatste afvoerunit is vrij hoog (50cm) en open en vangt dus makkelijk wind. Zijn hier betere / meer compacte oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Ter plekke van je isolatie zo'n meervoudige klep. Maar weet zo niet of die ook voor verticale installatie zijn. Het staat niet in het plaatje; maar je hebt toch wel iets van dakisolatie?
2) Het hoedje draait mee met de buis? Zolang er maar geen naad is die water inlaat.
3) Ja ze zijn er ook lager.

Vaak hebben afzuigkappen zelf ook een klep. Die willen echter ook nog wel eens kapot zijn. Zowel qua niet (volledig) sluiten en niet openen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-11-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:01:
1) Ter plekke van je isolatie zo'n meervoudige klep. Maar weet zo niet of die ook voor verticale installatie zijn. Het staat niet in het plaatje; maar je hebt toch wel iets van dakisolatie?
Dak is inderdaad geisoleerd, betreft een nieuwbouwwoning, 2 jaar oud. Verticaal is de enige optie, dus dat zal ik even uit moeten zoeken, of iemand anders hier moet het weten.
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:01:
Vaak hebben afzuigkappen zelf ook een klep. Die willen echter ook nog wel eens kapot zijn. Zowel qua niet (volledig) sluiten en niet openen.
Afzuigkap (Siemens IQ500) heeft inderdaad zelf ook een klep. Werkt het dan om vlak daarna, 60cm hoger, nog een klep te zetten?

Heeft het nog toegevoegde waarde om de buis tussen afzuigkap en plafond rondom in te pakken in isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb deze geplaatst. Werkt prima, alleen met hele harde wind buiten wil hij soms nog wel een beetje klapperen. Maar dat komt gelukkig zelden voor. Hij zit bij mij een 30cm boven de afzuigkap schat ik.

Hij is er ook in 150mm trouwens.

Je wil hem het liefste zo ver mogelijk buiten hebben, zodat de kou zo min mogelijk de woning in kan komen. Ter hoogte van het dak is dan wel een mooie plek idd. Helaas kon ik daar niet meer bij.
De buizen kun je fixeren indien nodig met bijv. PUR-schuim. De buis isoleren kan geen kwaad lijkt mij, alle beetjes isolatie helpen. En dubbele klep geeft niet, hij opent vrij licht. Zelfs op de laagste stand drukte mijn afzuigkap hem nog helemaal open.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Cavalera125 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:40:
[...]

Dak is inderdaad geisoleerd, betreft een nieuwbouwwoning, 2 jaar oud. Verticaal is de enige optie, dus dat zal ik even uit moeten zoeken, of iemand anders hier moet het weten.
Afvoerkanaal is later aangelegd? Of vanaf de bouw?
Cavalera125 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:40:
[...]

Afzuigkap (Siemens IQ500) heeft inderdaad zelf ook een klep. Werkt het dan om vlak daarna, 60cm hoger, nog een klep te zetten?

Heeft het nog toegevoegde waarde om de buis tussen afzuigkap en plafond rondom in te pakken in isolatie?
Beste is een klep ter plekke van de isolatie. Als je dat eenmaal hebt voeg buisisolatie nog maar weinig toe. Helpt denk wel beter tegen geluid.

Ze zijn er ook met een drievoudige klep, dan heb je nog een veel betere isolatiewaarde. Zijn wel weer duur in aanschaf. Zoekterm; 'Thermobox [diameter]'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
Heb inmiddels dezelfde terugslagklep als Thinkpad geïnstalleerd met diameter 150. Deze zit nu ter hoogte van de gipsplaat. Gat geboord in gipsplaat en (veel) purschuim ingespoten om de buis te fixeren en de buis tussen plafond en afzuiging ingepakt met isolatie. Mission accomplished. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrianL
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-07-2023
Ik heb ook een Siemens afzuigkap, en ik voel vrij veel koude lucht uit komen. Ik vermoed dat dit de oorzaak is dat mijn keuken (erg) koud is. Het is 20 graden in de woonkamer, maar 11 graden in de keuken.

Weten jullie hoe ik kan controleren of ik de terugslagklep heb gemonteerd? Ik heb geprobeerd de kap op het dak te verwijderen, maar deze blijft erg stevig op zijn plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/454l2FkWWWcCdN8WZZrYoMnMiP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6ZdBzy59zBSWqimJu45Xr4B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPVGOs81kCHkFlyid9VA9nFKyDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9ZLcZZ78j7Yn8LlHPGUOiou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bij mijn terugslagklep kan ik het horen: afzuigkap aan- en weer uitzetten en dan hoor ik zachtjes *tiktik* van de twee flapjes die dichtvallen.

Anders de mantel van de afzuigkap even demonteren (niet heel moeilijk, zie handleiding) en dan kijken of je de buis kan demonteren en met een zaklamp erin kijken. Voelt je afzuigkap ook erg koud aan als je je hand op de filters legt? Koude lucht zak naar onderen, dus die zouden dan erg koud aan moeten voelen verwacht ik.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Hoe goed is je keuken geïsoleerd? Uitbouw + plat dak is natuurlijk flink warmteverlies.

Voel je het trekken onder de afzuigkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrianL
@ThinkPad Ik hoor geen tiktik als ik de afzuigkap in- en uitschakel. En de afzuigkap voelt eg koud als mijn hand op de filters. Ik denk dat de terugslagklep er niet is. Weet je hoe je het moet installeren? Is het van buiten of van binnen gemonteerd?

@Zwartoog Het is in 2015 gebouwd door de vorige eigenaar. Ik denk dat de isolatie op een fatsoenlijke manier is gedaan. Er is HR++ glas en spouwmuurisolatie aanwezig. Er is zelfs vloerverwarming binnen. Waarom het zo koud is binnen vermoed ik dat het komt door de afzuigklap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 20:38

--HYPER--392

Powered by Fiat

AdrianL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:52:
Ik heb ook een Siemens afzuigkap, en ik voel vrij veel koude lucht uit komen. Ik vermoed dat dit de oorzaak is dat mijn keuken (erg) koud is. Het is 20 graden in de woonkamer, maar 11 graden in de keuken.

Weten jullie hoe ik kan controleren of ik de terugslagklep heb gemonteerd? Ik heb geprobeerd de kap op het dak te verwijderen, maar deze blijft erg stevig op zijn plaats.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou de kap van de afzuigkap afhalen, vaak maar 2 schroefjes (niet kwijtraken) lijkt wel of de afzuigkap niet goed is aangesloten aangezien de vergeling van het schilderwerk rondom de afzuigkap.

Is het niet per ongeluk 1 met een recirculatie functie dat de buis los hangt in de afzuigkap?

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 12-05 20:25
Heel simpel: kun je niet eens 's avond eens wollen deken om die schoorsteen binden, en kijken of het wat doet? Als het dan nog zo snel afkoelt is het niet de afzuigkap.

• AdrianL
Op advies van jullie allemaal heb ik het deksel verwijderd en geconstateerd dat er inderdaad geen ventiel is. Door door de slang te kijken kunt u direct de schoorsteen zien.

Kan iemand mij adviseren hoe ik de terugslagklep moet installeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riYVmw7_ySxFlPn7JLVBRZB_uSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA4xNeCdqDYs8MsoOF38YDMM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24kmqtUq1eE0hSz3Mmz9rXOZkUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MXLPgz69fQqvnlYUc0eTuSG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
@AdrianL Ik zou sowieso je flexibele buis vervangen door een spirobuis. Minder weerstand dus een beter werkende afzuigkap. Hier kun je dan gemakkelijk een klep in zetten.

Buis: https://www.ventilatiesho...00mm/?sqr=spirobuis%20125
Klep: https://www.ventilatiesho...n-ventilatiekanaal-125mm/
Tape om de buis op je afzuigkap en doorvoer te plakken: https://www.ventilatiesho...mm-rol-10-meter/?sqr=tape

Ben je klaar voor €25 excl verzenden

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bo0bz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:21:
@AdrianL Ik zou sowieso je flexibele buis vervangen door een spirobuis. Minder weerstand dus een beter werkende afzuigkap. Hier kun je dan gemakkelijk een klep in zetten.

Buis: https://www.ventilatiesho...00mm/?sqr=spirobuis%20125
Klep: https://www.ventilatiesho...n-ventilatiekanaal-125mm/
Tape om de buis op je afzuigkap en doorvoer te plakken: https://www.ventilatiesho...mm-rol-10-meter/?sqr=tape

Ben je klaar voor €25 excl verzenden
Goed advies, behalve de terugslagklep.

Kies voor 3 tientjes meer een fatsoenlijke terugslagklep die qua isolatie stukken beter is.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
@Wolly Past die in een normale 125mm spirobuis of alleen in de Naber® muurdoorvoerunits zoals ze zelf benoemen?

[ Voor 27% gewijzigd door Bo0bz op 16-12-2021 13:29 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bo0bz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:28:
@Wolly Past die in een normale 125mm spirobuis of alleen in de Naber® muurdoorvoerunits zoals ze zelf benoemen?
Die past prima in een 125mm spirobuis. Er wordt ook een stuk foamtape bijgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.highspeed-network.com/1001/1605831269/media/products/original/S13040_S13040_200.jpg

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 11:33
AdrianL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:01:
Op advies van jullie allemaal heb ik het deksel verwijderd en geconstateerd dat er inderdaad geen ventiel is. Door door de slang te kijken kunt u direct de schoorsteen zien.

Kan iemand mij adviseren hoe ik de terugslagklep moet installeren?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nagenoeg dezelfde constructie en afzuigkap. Ik heb voor 8 euro een plastic terugslagklep bij de karwei gekocht, flexbuis losgehaald ( maar ik heb wel een iets stevigere zo te zien. Die lijkt meer op een drogerslang.)

Klep in de slang geschoven, stukje door, zodra ik hem weer met slangklem om de afzuigkap flens kon monteren.

Ja, je isoleert er inderdaad niks mee, maar het is wel merkbaar minder koud rondom de afzuigkap. Bovendien kwam er echt een koude wind uit de roosters, dit is nu weg. Tocht/koudeval is al de helft.

Die thermobox kun je volgens mij makkelijk in een ronde buis duwen en dan langzaam omhoog op de plek waar je hem wilt (hoe hoger, hoe beter). Helaas voor mij zie ik die thermobox nu voor het eerst.

[ Voor 6% gewijzigd door TheIbex op 16-12-2021 13:34 ]

Interpolis, glashelder!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-05 21:41
Wolly schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:31:
[...]

Die past prima in een 125mm spirobuis. Er wordt ook een stuk foamtape bijgeleverd.

[Afbeelding]
Ik zat het ook op te zoeken in het datablad, en het past inderdaad.

Gaat weer geld kosten dit, thanks! :P

[ Voor 28% gewijzigd door FRANQ op 16-12-2021 13:34 ]

• Wolly
  • Niet online
@AdrianL Ik zie overigens op deze foto al iets wat op spirobuis lijkt, namelijk op het einde.

Zou je eens de doorsnede van die stalen pijp kunnen meten? De terugslagklep wil je het liefst zo dicht mogelijk bij de buitenkant hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24kmqtUq1eE0hSz3Mmz9rXOZkUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MXLPgz69fQqvnlYUc0eTuSG.jpg?f=fotoalbum_large

• AdrianL
Bedankt voor jullie advies iedereen! Ik zou niet weten wat ik moet doen als jullie deskundige tweakers er niet waren. _/-\o_
Wolly schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:35:
@AdrianL Ik zie overigens op deze foto al iets wat op spirobuis lijkt, namelijk op het einde.

Zou je eens de doorsnede van die stalen pijp kunnen meten? De terugslagklep wil je het liefst zo dicht mogelijk bij de buitenkant hebben.

[Afbeelding]
Eigenlijk denk ik dat dat gewoon de buis van de schoorsteen is. Ik heb geprobeerd de schoorsteen te verwijderen, maar hij wilde niet bewegen. Weet jij hoe deze verwijderd moet worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/454l2FkWWWcCdN8WZZrYoMnMiP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6ZdBzy59zBSWqimJu45Xr4B.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe verwijder ik de flexibele buis als ik de schoorsteen niet kan verwijderen? Ik zou ofwel wat kracht kunnen gebruiken, of misschien gewoon de spiraalbuis in de flexibele buis steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 18:34
AdrianL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:14:
Bedankt voor jullie advies iedereen! Ik zou niet weten wat ik moet doen als jullie deskundige tweakers er niet waren. _/-\o_

[...]

Eigenlijk denk ik dat dat gewoon de buis van de schoorsteen is. Ik heb geprobeerd de schoorsteen te verwijderen, maar hij wilde niet bewegen. Weet jij hoe deze verwijderd moet worden?

[Afbeelding]

En hoe verwijder ik de flexibele buis als ik de schoorsteen niet kan verwijderen? Ik zou ofwel wat kracht kunnen gebruiken, of misschien gewoon de spiraalbuis in de flexibele buis steken.
Ik verwacht dat de flex er gewoon onder vandaan ingedrukt is, en er dus ook uit te trekken is.
En indien dat lukt, neem dan 150 mm diameter in plaats van 125 mm.Mits de dak uitloop dit ook is, Ik heb ook deze op het dak , en die is ook 150 , vandaar.
Eventueel buiten meten wat de diameter is.
En inderdaad een terugslag klep zo hoog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25

breinonline

Are you afraid to be known?

AdrianL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:14:

[...]

[Afbeelding]

Hij moet of flink geklemd zitten of aan de zijkant met wat schroefjes. Schroefdraad is onwaarschijnlijk maar je kan nog eens proberen om hem met een draaiende beweging los te krijgen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verthem
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:58
TheIbex schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:32:
[...]

Die thermobox kun je volgens mij makkelijk in een ronde buis duwen en dan langzaam omhoog op de plek waar je hem wilt (hoe hoger, hoe beter). Helaas voor mij zie ik die thermobox nu voor het eerst.
Mocht iemand t zich afvragen, ik heb zo'n thermobox verticaal boven de afzuigkap gemonteerd. Past inderdaad gewoon in een standaard 150mm buis (als je de 150mm variant hebt natuurlijk) en werkt perfect. Je hoort m inderdaad zachtjes klepperen bij het aan/uit zetten van de afzuiging omdat de klepjes dan openen/sluiten. Sluit verder goed af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:22
[...]

Ik heb nagenoeg dezelfde constructie en afzuigkap. Ik heb voor 8 euro een plastic terugslagklep bij de karwei gekocht, flexbuis losgehaald ( maar ik heb wel een iets stevigere zo te zien. Die lijkt meer op een drogerslang.)

Klep in de slang geschoven, stukje door, zodra ik hem weer met slangklem om de afzuigkap flens kon monteren.

Ja, je isoleert er inderdaad niks mee, maar het is wel merkbaar minder koud rondom de afzuigkap. Bovendien kwam er echt een koude wind uit de roosters, dit is nu weg. Tocht/koudeval is al de helft.

Bij ons is de buis horizontaal.
Die goedkope plastic terugslagklep had ik ook en eruit gesloopt want beviel niet, ging regelmatig klepperen bij harde wind, ook kon ik op binnen alles meekrijgen wat buiten op het openbaar voetpad gebeurde alsof de raam open staat, gesprekken kon ik letterlijk meeluisteren ondanks dat goedkoop klepje wel dicht stond.

Met de thermobox is het geluidprobleem in iedergeval verholpen, ik heb het idee dat het ook wat doet met isolatie maar dan moeten wij eerst weer vorst hebben om daar over te oordelen.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2023 12:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mali86
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-03-2023
@mr_evil08 Wij willen die ook gaan aanschaffen, is het echt enkel in de buis schuiven en klaar? En was is je mening nu over de tocht met de kou van afgelopen weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 09-05 07:58
Mali86 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:04:
@mr_evil08 Wij willen die ook gaan aanschaffen, is het echt enkel in de buis schuiven en klaar? En was is je mening nu over de tocht met de kou van afgelopen weken?
Stelt inderdaad niks voor, zet hem wel vast met 2 slangenklemmen en zorg dat de klep in de juiste richting gemonteerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mali86
@GrooV Bedankt! Hoe zit het met de tocht? Merk je dat het minder is? En krijg je die klemmen mee geleverd of apart bestellen?

Op dit moment hebben we helemaal geen terugslagklep en merk de koude lucht enorm 🥶

[ Voor 18% gewijzigd door Mali86 op 09-02-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mali86
@GrooV bedankt! Ga er even naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
GrooV schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Stelt inderdaad niks voor, zet hem wel vast met 2 slangenklemmen en zorg dat de klep in de juiste richting gemonteerd is
Daarmee moet je uitkijken, want als het teveel klemt en/of de buis niet helemaal rond meer is blijven regelmatig klepjes vol open staan, ik had er dus isolatiestrip tussen gedaan en dat klemde iets teveel waardoor er regelmatig 2 klepjes niet meer dicht gingen(ene kant sloot wel maar de andere niet en alleen de eerste ring sloot volledig), daarna wat losser gemaakt en ging het weer prima.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Mali86 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:04:
Ja in de juiste richting in duwen en klaar, zit nog een tochtstrip bij die je nog omheen kan doen.
De klep helpt zeer goed(ook tegen geluid als je tegen een openbare weg/voetpad aan zit).

Buis moet wel mooi rond zijn en mag niet te overdreven knellen want anders loop je kans dat er klepjes niet sluiten(gaan dan helemaal niet dicht en blijven vol open), het systeem werkt met een magneet ipv veer.
terugslagkleppen met een veer hebben het nadeel dat ze steeds meer weerstand kunnen bieden naarmate ze verder open gaan en indien bijna dicht helemaal geen weerstand waardoor ze een paar mm open kunnen blijven.

Moet redelijk wat wind krijgen (hier gaan ze wel open op stand 1 afzuigkap) voordat ze open gaan en daarna geven ze geen weerstand meer, kans dat ze klapperen is dus nihil/afwezig bij afzuigkap uitgeschakelt.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Die dingen geven best wel veel weerstand, ze sluiten weliswaar prima af maar biedt 0 isolatie en puur voor winddicht, de kou straling is gewoon voelbaar erdoorheen(boven 1 zitten bij de dakdoorvoer van een ander systeem).

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
mr_evil08 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:40:
[...]

Die dingen geven best wel veel weerstand, ze sluiten weliswaar prima af maar biedt 0 isolatie en puur voor winddicht, de kou straling is gewoon voelbaar erdoorheen(boven 1 zitten bij de dakdoorvoer van een ander systeem).
Hoe bedoel je weerstand? Op de fluisterstand van de afzuigkap gaat hij al open. En isoleren doet hij inderdaad niet maar de grootste winst was hier de koude lucht en die is nu volledig weg. Voelen kan niet aangezien de klep zo hoog mogelijk zit

Een terugslagklep van 60 euro kan inderdaad isoleren maar mocht je op dat niveau willen besparen zou ik doorsparen voor een Bora inbouw afzuiging, dan trek je ook geen koude lucht van buiten (want dat doet een afzuigkap)

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 09-02-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@GrooV Redement van de afzuigkap is iets minder, verder niks mis met die klep.
Zuigt net even iets minder, elk "obstakel" wat je toevoegt in de pijp geeft verlies.
Een recilculatiekap kent weer andere nadelen zoals geen fijnstof afzuigen.

Klep moet je plaatsen op de plek waar je isolatie in de muur/dak ook zit voor de hoogste redement.
Zit je pijp hoog dan voel je idd weinig/niets als je met de handen gaat voelen omdat warme lucht stijgt, dat zegt niets over de warmteverlies.

Tja die 40 euro verschil voor iets wat er waarschijnlijk levenslang in zit.

[ Voor 66% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Is dit niet iets om te proberen?:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted Hanky
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03 11:55
Hier ook een afzuigkap terugslagklep vraagje. Er is een uitbouw geplaatst en in plaats van de doorvoer door de muur is er nu een doorvoer omhoog gemaakt op de plaats waar de doorvoer eerst uit de muur kwam. Bovenop de uitbouw zit een simpele kap zonder terugslagklep. Het waait dus lekker de afzuigkap in.

Nu zit ik even te puzzelen of een simpele terugslagklep plaatsen in de doorvoer naar het dak gaat werken. Probleem is dat alles al dicht zit en ik hem dus alleen van boven in de buis kan laten zakken of anders direct bij de afzuigkap erin zien te krijgen. De thermobox is vlgs mij geen optie omdat het geen horizontale doorgang naar buiten is.

Nog tips of adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Zo´n inschuif terugslagklep zou vlot in de buis moeten geraken. En verticale buis is ´gemakkelijker´ voor een terugslagklep, zwaartekracht helpt klep te sluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:11
[...]

Heb ik ook, werkt genoeg tegen binnenkomende wind, maar houd er rekening mee dat de veertjes binnen een paar jaar volledig vergaan zijn, en dan zit het klepje vast, gaat niet meer dicht, of klappert veel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted Hanky
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03 11:55
Ik heb hem nu echt bovenin geplaatst, net onder het koepeltje zeg maar. Ben benieuwd, gaat lekker waaien morgen.

Iemand ervaring met de duurdere versie met isolatie erin? Ik zit nog te denken om ook een klep te plaatsen net boven de afzuigkap zelf. Dus een dubbele klep. Denk dat de afzuigkap het makkelijk aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_han
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-05 08:23
Wij willen ook zo'n thermobox 125 plaatsen in een verticale buis door het platte dak.

Nu lees ik dat die klepjes een druk van 65 Pa nodig hebben om te openen. Maar een standaard badkamer ventilator haalt dat nooit (deze bijv: https://www.europlast.lv/...eries-eet?product=EET125T)

Ik ben dus bang dat mijn ventilator (die ik nog kan upgraden, maar qua specs lijken ze allemaal veel op elkaar).

Dus mijn vraag is voor degene die al die thermobox driedubbele klep hebben: heeft iemand toevallig dezelfde situatie en werkt dat toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Een inschuif terugslagklep van Thermoduct past niet in een goedkope flexibele buis want je moet hem dan aandraaien met klemmen en hierdoor grote kans dat de klep gaat vervormen, kans bestaat dat de klep regelmatig niet sluit, de klep werkt met magneetjes ipv veren, mogelijk zou het wel willen met een semi-flexibele buis.

Die klep plaats je op de plek waar je muur/dakisolatie ook zit anders heeft het amper effect voor goede isolatie, mensen die hem direct na de afzuigkap plaatsen is fout.

@Speedy_han Ik gebruik hem als horizontaal, zelfs stand 1 van afzuigkap gaat die makkelijk open, kan mij voorstellen als virticale plaatsing meer druk nodig is.

Bij verticaal plaatsing zou je een paar magneetjes eruit kunnen halen gezien dan zwaartekracht zijn werk doet.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_han
Ik was niet van plan m in een flexibele buis te stoppen, maar in een vaste 125mm afvoerbuis: die zit namelijk aangesloten op het paddestoeltje op het platte dak.

En dan komt ie inderdaad in de isolatie (in het gat dat er geboord is in de pirplaten op het platte dak).

En ja: als dit werkt in mijn toilet en bijkeuken ga ik t ook plaatsen bij mn afzuigkap: het liefst op de plek waar de spouwmuurisolatie ook zit; ik denk in een spirobuis die ik dan weer op de flex.slang van de afzuigkap monteer aan de ene kant aan aan de buitenkant een rvs muurrooster (zonder klepjes, want die gingen bij het oude klepje altijd open door de wind die op die gevel staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 22:52
Aangezien er al meerdere zeer vergelijkbare topics zijn over 'afzuigkap terugslapklep' denk ik dat ik toch even mijn vraag(jes) daarover hier stel.
  1. Mag zo'n terugslagklep ook 'buiten' geplaatst worden?
    Ik heb namelijk ook zo'n klein paddestoeltje op mijn platte dak. Binnen zit de afzuigkap strak tegen mijn plafond en daarna heb ik ongeveer 1 meter horizontale buis in een compleet afgewerkte koof. Dus buiten iets toevoegen lijkt mij dan het makkelijkst, maar heb geen idee of dat wel mag en of ik de paddestoel kan lossen.
  2. In mijn badkamer heb ik een halve meter grijze pvc buis, binnendiameter 101mm, en dan recht omhoog eindigend tegen de dakpannen (dit was in 1960 dé manier). Gigantische trek en ijskoude badkamer. Ik lees echter bij sommige merken terugslagklep dat ze expliciet niet in een pvc buis mogen. Waarom is dat?
  3. Hoe kan zo'n terugslagklep wel met druk van binnenuit openen, maar niet door trek van buitenaf? Ik kan het nog niet begrijpen, heb maar een enkel filmpje gezien hoe het werkt, maar snap niet waarom dat dan alleen op die manier kan. Bijv. Naber thermobox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Piemol Als het buiten hard genoeg waait om de badkamerlucht weg te zuigen dan zal de terugslagklep open gaan. Wat je dan krijgt is dat de warmere lucht uit je woning daardoor naar buiten wordt getrokken door de wind. Het lijkt me sterk dat dit het geval gaat zijn. Misschien een keer met overdruk in huis omdat je bijvoorbeeld een buitendeur of raam open hebt en de wind daar op staat.

Feitelijk maakt het op zo'n korte afstand niet zoveel uit waar de terugslagklep komt. Net na de ventilatie-unit of een halve meter verderop buiten. Waar je rekening mee moet houden is eventuele bereikbaarheid in verband met reiniging en of je ventilator de druk kan opbrengen om de klep open te duwen. In de meeste gevallen wel.

Waar je ook goed naar moet kijken is of je een klep hebt voor verticale buizen of voor horizontale buizen. Het maakt voor de tegendruk van de klepjes mogelijk nog wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_han
@Piemol de werking is vrij simpel: er zitten magneetjes in die de klepjes standaard dichttrekken. Dus daarom is er zo'n grote druk nodig om het te openen.

Bij mij werkt een standaard buisventilator niet..
Wat ook niet past is m in een 100 buis stoppen omdat de klep zelf ook een buitenmaat heeft van 96. Wat wel past is m stoppen in een 100mm sok.
Dus je kan m daarin stoppen en daar bovenop een 100mm pvc buis stoppen die je weer vastduwt in zo'n paddestoel.

Zelf moet ik het nog afmaken zodra ik een fatsoenlijke buisventilator heb gevonden die een openingsdruk heeft van 65 Pa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 22:52
@Speedy_han een 100mm diameter ventilator met genoeg drukopbouw voor zo'n goede terugslagklep heb ik ook niet gevonden. Wel een ventilator met eigen terugslagklep. Bijv. "Soler & Palau Silent (100CRZ)"
De 'klep' is een dun kunstof plaatjr wat maar 1 kant op geblazen kan worden. Echt heel veel vertrouwen heb ik daar niet in, maar ja echt andere opties zijn er niet. Of een iets mindere terugslagklep van de bouwmarkt nemen, misschien i.c.m. met die ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Speedy_han schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:52:
…de werking is vrij simpel: er zitten magneetjes in die de klepjes standaard dichttrekken.
Doorgaans zitten er veertjes in en geen magneetjes. Daarom kan het ook uitmaken hoe je de kleppen plaatst, met de as horizontaal of verticaal. Wanneer je de as verticaal zet zal die beter sluiten dan wanneer die horizontaal zit, zeker de bovenste klep zal beter sluiten.
Pagina: 1