Van gas naar inductie, heb ik de juiste groep?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo248
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Graag zou ik mijn gas kookplaat(90cm) willen veranderen naar een inductiekookplaat alleen zie ik dat mijn gaskookplaat een normale stekker heeft en geen perilex stekker. omdat ik zie dat alle inductie kookplaten van 90 cm een fase 2 of 3 hebben.

Mijn vraag is of ik ook de juiste groep heb om dit aan te sluiten(zie foto van groepen) Wanneer dit niet zo is dan zou ik een elektricien moeten laten komen om mijn groepen kast te herinrichten omdat ik 12 groepen heb die allemaal gevuld zijn.

kabels trekken voor een perilex stekker zou geen probleem moeten zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mn0XAmY7pNe2mQWGt1eGboCQCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogq9JYh3vfIUV3U8dY2hqwsI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY_c2waPqZMnPY9DWe34kUtA4y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPngRVAdtRKgHverOgrud31X.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ricardo248 op 22-11-2020 14:33)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Meeste 90 cm platen zijn 11 kW, die kun je alleen fatsoenlijk aansluiten op volwaardige 3-fasen groep. AEG heeft er een paar met 7 kW, maar die hebben een enkele nulgeleider, dus daar moet je dan het netsnoeren nog omruilen.

Maar zoals je kast nu is kun je al wel 3-fase aanvragen bij de netbeheerder. Na die tijd kun je dan een kastje toevoegen met die 4P aardlekautomaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die foto's zijn van normale enkelfase aardlekautomaten. Welke plaat heb je op het oog? 90cm is normaliter 3-fase. Heb je een overzichtsfoto van de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo248
  • Niet online
@kabeltjekabel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoPl6ptLAlGPTL8GR8ugcT7NiGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZ58x8sKFze88QC59GE1dDYw.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven het overzicht van mijn hele kast, ik gebruik sommige groepen niet en daarom staan ze uit. Ik denk dat ik het dan moet herinrichten of aan andere kast moet gaan plaatsen voor 3 fase ondersteuning.

Ik heb om dit moment nog geen kookplaat in gedachte maar ik denk dat ik een aeg kookplaat wil

[ Voor 7% gewijzigd door ricardo248 op 22-11-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je 1 of 3 fasen ? Kan dat niet opmaken uit je hoofdschakelaar (gok 1 fase). Voor een kook groep kan je dan geen van de aardlekautomaten gebruiken, er moet dan een kookgroep met aardlek komen (weet niet of die ook als aardlekautomaat bestaat).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo248
  • Niet online
@DukeBox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUo2pRDGExy3HkyOzm_Re0Nfbc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioBarBvAH3jHqYbb32ziKGKH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlqYe5sn5aZxM9BPfCh-sgEMLX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUN0xR8ZPa2qZiPnYq6pPf2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of dit meer helpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dus toch 3 fasen..
Ah, goed gezien door @Makrolon. Waarschijnlijk kan je dan wel zonder al teveel kosten om naar 3 fasen (vastecht is ook niet meer), en ben je meteen klaar voor de toekomst zoals zonnepanelen, elektrische auto etc.

Het mooiste is dan ook een 3 fasen kookplaat te nemen en die met een 3 fasen aardlekautomaten (alamat) aan te sluiten. Eventueel op de plek van de ongebruikte groepen maar kan denk ik makkelijker naast je hoofdschakelaar.

Als het 1 fase blijft, volgens mij past er ook wel een kookgroep en aardlek nog naast en is een los kastje niet nodig.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 22-11-2020 14:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja dat is ideaal.

Kastje er naast hangen, daar 4P aardlekautomaat in en die aansluiten op de blokjes onderin de huidige kast en klaar. :)

Of twee huidige groepen er uit en dan daar die 4P aardlekautomaat. Maar waar gaan die ongebruikte groepen heen?

Als je het in huidige kast doet moet je ook de kamrails wat gaan aanpassen. net zo makkelijk om er een kast(je) naast te hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-11-2020 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:20
DukeBox schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:45:
Dus toch 3 fasen.. mooiste is dan ook een 3 fasen kookplaat te nemen en die met een 3 fasen aardlekautomaten (alamat) aan te sluiten. Eventueel op de plek van de ongebruikte groepen maar kan denk ik makkelijker naast je hoofdschakelaar.
1 fase, de klemmen onderin de hoofdschakelaar zijn doorgelust.

Dus ik zou een 110x220 kastje er naast zetten, daar een aardlek plus kookgroep in.

[ Voor 9% gewijzigd door Makrolon op 22-11-2020 13:51 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Makrolon schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:50:
[...]

1 fase, de klemmen onderin de hoofdschakelaar zijn doorgelust.

Dus ik zou een 110x220 kastje er naast zetten, daar een aardlek plus kookgroep in.
Oeps, inderdaad.

Ook nog een zwevende lasklem bovenin. Maar vereist iig geen werkzaamheden voor de netbeheerder langs komt want de 4P hoofdschakelaar is in ieder geval al aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo248
  • Niet online
Top ik heb genoeg informatie om verder te gaan, dank jullie wel voor alle reacties heeft mij erg geholpen :D

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Meeste 90 cm platen zijn 11 kW, die kun je alleen fatsoenlijk aansluiten op volwaardige 3-fasen groep. AEG heeft er een paar met 7 kW, maar die hebben een enkele nulgeleider, dus daar moet je dan het netsnoeren nog omruilen.

Maar zoals je kast nu is kun je al wel 3-fase aanvragen bij de netbeheerder. Na die tijd kun je dan een kastje toevoegen met die 4P aardlekautomaat.
Pagina: 1