Bronnen aansluiten op receiver of TV als hub?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-03 16:32
Hoi iedereen,

Een paar maanden geleden zijn we verhuisd en heb ik m'n entertainment set-up kunnen aansluiten. Die bestaat uit een Sony smart tv, een PS4, een Telenet tv box, een beamer, een 5.1 speaker set en een Onkyo receiver.

Momenteel heb ik het aangesloten als volgt:
- PS4 en Telenet tv box via hdmi naar de receiver IN
- speaker set naar de receiver
- Aan de OUT van de receiver heb ik een splitter gehangen omdat er daar maar 1 hdmi OUT was; die gaat enerzijds naar de beamer en anderzijds naar de tv (via de hdmi ARC port).

Alles werkt 98% van de tijd perfect. Soms wil de switch tussen tv en PS4 bijvoorbeeld niet meteen lukken, of blijft het geluid eens een keertje achter.

Iemand gaf me daarom de raad om de manier van aansluiten aan te passen naar:

- PS4 en Telenet tv box via hdmi naar de tv in plaats van naar de receiver
- En dan optical kabel tussen tv en receiver OUT
- Nog altijd ook splitter gebruiken om ook daar van receiver OUT naar beamer te gaan.

Is die tweede optie een goede mogelijkheid, of zal ik dan juist meer problemen gaan krijgen?

Alvast bedankt voor jullie raad! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je huidige manier beschouw ik als de te preferen manier. Zoals bij elke maatregel: Zoek de oorzaak en pas als je dat weet, weet je of het zinnig is.

Aan de andere kant, je kan dit ook gewoon proberen en kijken hoe het bevalt toch. Het zou andersom ook prima moeten werken (alleen moet je dan de TV en versterker soms schakelen).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:53
Zoals het nu aangesloten is heeft ook mijn voorkeur, de tweede manier zou inderdaad het probleem van het niet willen schakelen en het hangen van het geluid kunnen oplossen, maar zoals ik het zie krijg nooit je PS4 of TV box naar de beamer.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36
Ik heb hier ook even een vraagje over.
Op dit moment heb ik alles in m'n tv zitten en een optische kabel naar m'n versterker.
Maar ik kan dus beter alles in mijn versterker prikken en dan 1 kabel van de tv (arc) naar de versterker laten lopen?

Kan ik dan nog wel geluid uit de tv speakers krijgen? Ik hoef dat bij normaal kijken niet over m'n audioset, alleen met films, Netflix en evt gamen.

Ik heb een oudere yamaha v673 receiver. Deze doet geen 4k pass-through.

Kan ik dan de ps5 het beste op een hdmi port van mijn tv doen, maar gaat de audio dan nog wel via mijn receiver over m'n speakers?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Qosmic schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:44:
Maar ik kan dus beter alles in mijn versterker prikken en dan 1 kabel van de tv (arc) naar de versterker laten lopen?
Wat vind jij daar beter aan? Ik vind het relaxed om alles met de receiver te schakelen. Dat is mijn voorkeur, maar niet generiek "beter" ofzo :). Waarom zou je overwegen het te veranderen als het nu goed werkt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Omdat m'n receiver meer audio codes ondersteund.

Maar kan ik als ik mijn ziggo box op de receiver aansluit,wel geluid uit m'n tv krijgen?
Of moet dan altijd m'n receiver aan staan en loopt 't geluid via m'n speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die verschillen tussen audio codecs zijn haast onhoorbaar. Hooguit met Bluray films of als je dolby atmos speakers hebt is dat enigszins zinvol. Je bent op die manier aan het zoeken naar een "verbetering" vooral denk ik. Maar als je het belanrgijk vindt, dan inderdaad op je receiver aanlsuiten.

Je kan wel gewoon geluid uit je TV krijgen als je de hdmi out van je receiver op je TV aansluit. Die geeft als het goed is het hele signaal door.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 22-11-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ah ok.
Ik was even aan het lezen nav deze vraag wat de beste manier van aansluiten is.

Maar kom bijna overal tegen, je receiver als hub gebruiken en van je tv arc poort een kabel in je receiver.
In mij geval met de ps5 kan ik dan wel de ps5 in hdmi poort van m'n tv doen ivm 4k 120 hz en dan kan ik dus geluid uit m'n tv speakers krijgen uiteraard, maar ook via m'n speakers als ik dat wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yep, dat gaat gewoon via ARC naar de receiver, als alles goed werkt. En dat wil nog weleens een gedoe zijn, maar in principe hoort het te werken.

Ik gebruik mijn TV ook gewoon als de hub en niet de receiver, zodat ik alles met één afstandsbediening kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Coone- schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:02:
Iemand gaf me daarom de raad om de manier van aansluiten aan te passen naar:

- PS4 en Telenet tv box via hdmi naar de tv in plaats van naar de receiver
- En dan optical kabel tussen tv en receiver OUT
- Nog altijd ook splitter gebruiken om ook daar van receiver OUT naar beamer te gaan.

Is die tweede optie een goede mogelijkheid, of zal ik dan juist meer problemen gaan krijgen?
Het is al eerder aangehaald maar hoe krijg je via de optie TV als hub de video bij de receiver? Dan moet je vanaf elke bron het signaal al gaan splitten aangezien de TV geen HDMI Out heeft zoals de receiver wel. Met twee bronnen is het dan te hopen dat de beamer twee keer HDMI IN heeft, anders moet je naast een extra splitter (je hebt er immers al één) ook nog een HDMI switch kopen. Ik denk dat je met die optie meer problemen op je hals haalt dan hoe het nu aan is gesloten. Tevens mis je met de TV als hub sowieso HD Audio in de vorm van DTS HD dan wel Dolby TrueHD. Mits de TV al surround door zet. Gelukkig tegenwoordig zeer normaal om te doen maar er waren TV's die het geluid over S/PDIF Out terugzetten naar 2.0 stereo. TV als hub gebruiken betekent ook dat deze altijd aan moet staan. Wil je radio luisteren via de decoder, TV moet aan om de gehele keten actief te hebben.
Qosmic schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:21:
Ah ok.
Ik was even aan het lezen nav deze vraag wat de beste manier van aansluiten is.
Mijns inziens is dat toch echt de receiver als hub gebruiken. Nadeel is wel dat alles in de keten dan de HDMI versie dient te hebben van de functies die je wilt gebruiken. Als je met een PS5 of XSX 120 Hz wilt gamen dan zal alles HDMI 2.1 moeten hebben. Oftewel, je hebt een zeer recente setup. Daarbij niet meegeteld dat er HDMI 2.1 issues zijn met receivers waardoor je de receiver niet als hub kan/wil gebruiken.
In mij geval met de ps5 kan ik dan wel de ps5 in hdmi poort van m'n tv doen ivm 4k 120 hz en dan kan ik dus geluid uit m'n tv speakers krijgen uiteraard, maar ook via m'n speakers als ik dat wil?
Als je bronnen rechtstreeks op de TV aansluiten heb je altijd beeld en geluid op de TV. Afhankelijk van de TV wordt het geluid afgespeeld over de speakers van de en de S/PDIF Out dan wel ARC tegelijkertijd. Je zou dan de TV moeten muten of volume op nul zetten. Bij sommige TV's is het een harde keuze is het menu en wordt het daar geregeld. Hoe dan ook, je kan switchen.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 22-11-2020 14:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
OK, ik begrijp het.
Thanks voor de info.
Ik ga dan mijn receiver als hub gebruiken, maar die is maar hdmi 1.4.
Op zich geen probleem, alleen de ps5 prik ik dan ook rechtstreeks in m'n tv zodat ik wel hdmi 2.1 heb van mijn ps5 naar de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
Heel interessant om te lezen, bedankt iedereen!

Nu wordt het m'n setup nog anders aangepast omdat ik op de valreep toch nog een PS5 heb weten te scoren.
Nu twijfel ik wat de beste aansluitoptie zou zijn die me het meeste van de next gen audio/video voordelen van de ps5 zal geven met mijn huidige setup.

Mijn tv is een Sony kd-65xe9005 (2 jaar oud), en m'n receiver is een Onkyo TX-SR309 (al een jaar of 7 oud denk ik). Ik lees dat de PS5 het beste van zichzelf geeft met hdmi 2.1 bekabeling, maar ik denk niet dat m'n tv of receiver dat al ondersteunen.

Dan rijst weer de vraag: tv als hub of receiver als hub. Omdat mijn tv recenter is en misschien meer aankan zou m'n eerste instinct zijn om de tv als hub te gebruiken, omdat die misschien meer van de mogelijkheden van de ps5 kan realiseren dan de oudere receiver. Of is dat een denkfout?

Ik twijfel dus qua aansluiting tussen:

- tv als hub:
PS5 met hdmi kabel aansluiten op een hdmi in van de Sony tv, en dan van de hdmi arc van de tv naar een hdmi in van de receiver. En tenslotte de hdmi out van de receiver weer naar de tv (en de projector) ?

- receiver als hub:
PS5 via hdmi kabel naar hdmi in van de receiver, en van de out van de receiver naar de hdmi arc ingang van de tv

Ik kan er echt niet meer aan uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Coone- schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:49:
Ik kan er echt niet meer aan uit :-)
Dat is toch niet lastig? De PS5 heeft HDMI 2.1 en kan 4K op 120 Hz uitsturen compleet met HDR en alles. De genoemde TV heeft HDMI 2.0 en kan maximaal 4K op 60 Hz maar ook met HDR. De Onkyo heeft HDMI 1.4 en kan dus maximaal 4K op 30 Hz aan en geen HDR. Lijkt mij geen lastige keuze waar de PS5 dan op aan te sluiten...

Qua audio maakt het ook niet uit. S/PDIF en HDMI ARC kunnen hetzelfde aan qua audio. Enige wat HDMI ARC kan hebben is dat je ook de kabel (althans, de ader in de HDMI kabel :P )voor HDMI CEC hebt liggen en daar gebruik van kan maken. OF dat een voordeel is hangt van persoonlijke voorkeur en werking in het complete plaatje af. HDMI CEC (maar ook HDMI ARC) werken lang niet altijd vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
FeaR schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:56:
[...]

Dat is toch niet lastig? De PS5 heeft HDMI 2.1 en kan 4K op 120 Hz uitsturen compleet met HDR en alles. De genoemde TV heeft HDMI 2.0 en kan maximaal 4K op 60 Hz maar ook met HDR. De Onkyo heeft HDMI 1.4 en kan dus maximaal 4K op 30 Hz aan en geen HDR. Lijkt mij geen lastige keuze waar de PS5 dan op aan te sluiten...

Qua audio maakt het ook niet uit. S/PDIF en HDMI ARC kunnen hetzelfde aan qua audio. Enige wat HDMI ARC kan hebben is dat je ook de kabel (althans, de ader in de HDMI kabel :P )voor HDMI CEC hebt liggen en daar gebruik van kan maken. OF dat een voordeel is hangt van persoonlijke voorkeur en werking in het complete plaatje af. HDMI CEC (maar ook HDMI ARC) werken lang niet altijd vlekkeloos.
Dank je wel!!

Goh, ik krijg altijd meteen kortsluiting in m'n hoofd als ik moet nadenken over zulke aansluit-schema's :>

Zou dit schema dan voor mijn huidige set up de beste optie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zizY2rXsr6MGjyZ8nKi-DCYDQcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2xr7CcrvXdV3DrreiFnwPZX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

No way dat dat gaat werken. HDMI ARC is één of meerdere ingangen op de TV, die zal terug naar de HDMI Out van de receiver moeten, niet een HDMI in. Dus de HDMI Out van de receiver is tevens ARC en gaat naar de ARC van de TV. Scheelt je een kabel. Echter... HDMI ARC terug naar de receiver via een splitter is bij mij al een twijfel maar het zou kunnen. Ik vermoed echter dat de handshake niet lekker gaat, maar vermoeden. De projector ga je nooit aan kunnen sturen op deze manier. HDMI ARC is Audio Return Channel, geen video. Om de HDMI Out van de receiver te gebruiken moeten de bronnen op HDMI In rechtstreeks op de receiver aan zijn gesloten.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 05-12-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
FeaR schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:11:
[...]

No way dat dat gaat werken. HDMI ARC is één of meerdere ingangen op de TV, die zal terug naar de HDMI Out van de receiver moeten, niet een HDMI in. Dus de HDMI Out van de receiver is tevens ARC en gaat naar de ARC van de TV. Scheelt je een kabel. Echter... HDMI ARC terug naar de receiver via een splitter is bij mij al een twijfel maar het zou kunnen. Ik vermoed echter dat de handshake niet lekker gaat, maar vermoeden. De projector ga je nooit aan kunnen sturen op deze manier. HDMI ARC is Audio Return Channel, geen video. Om de HDMI Out van de receiver te gebruiken moeten de bronnen op HDMI In rechtstreeks op de receiver aan zijn gesloten.
Oei, foute redenering langs mijn kant dan!

Dus ik moet in principe kiezen tussen ps5 aansluiten op tv (genieten van 4K op 60 Hz en HDR), maar dan valt m'n receiver en dus m'n 5.1 speaker set er tussen uit?
Of aansluiten op receiver om te genieten van m'n speaker set, maar dan qua video max 4K op 30 Hz aan en geen HDR?

ik kan dus geen aansluitingsmogelijkheid hebben waarin ik the best of both worlds (surround via speakerset/receiver én optimale video) heb? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Coone- schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:24:
[...]
ik kan dus geen aansluitingsmogelijkheid hebben waarin ik the best of both worlds (surround via speakerset/receiver én optimale video) heb? :|
Nieuwe receiver nemen zodat de gehele keten op een gelijke HDMI versie zit. Althans, gelijk de hoogste versie die je wilt. Als de TV HDMI 2.0 hebt kom je daar mee weg. Geen nut voor een HDMI 2.1 receiver als de TV maar HDMI 2.0 is dan wel geen 120 Hz op 4K aan kan. HDMI 2.1 in receivers is sowieso een dingetje, zie artikel op de FP van een paar dagen geleden. Of met splitters na de bron werken, dus na de PS5 en voor de TV en beamer. Maar nogmaals, geen idee of dat lekker werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 05-12-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
Ok, bedankt voor alle hulp. Much appreciated!! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
FeaR schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:33:
[...]

Nieuwe receiver nemen zodat de gehele keten op een gelijke HDMI versie zit. Althans, gelijk de hoogste versie die je wilt. Als de TV HDMI 2.0 hebt kom je daar mee weg. Geen nut voor een HDMI 2.1 receiver als de TV maar HDMI 2.0 is dan wel geen 120 Hz op 4K aan kan. HDMI 2.1 in receivers is sowieso een dingetje, zie artikel op de FP van een paar dagen geleden. Of met splitters na de bron werken, dus na de PS5 en voor de TV en beamer. Maar nogmaals, geen idee of dat lekker werkt.
Update:
Heb uiteindelijk een Denon AVR X2700H receiver gekocht als update/upgrade voor m'n receiver. De PS5 zal dus nu beter tot z'n recht kunnen komen, samen met al de andere aangesloten apparaten.
Pagina: 1